Zadzwoń po bezpłatną poradę
numer telefonu 616 350 050

Opinie klientów helpfind.
  • Dopłaty do odszkodowań
    • Dopłaty
      • Zaniżone odszkodowanie
      • Odkup szkody OC
      • Dopłata do odszkodowania
      • Dopłata do odszkodowania OC
      • Rzeczoznawca samochodowy
  • Szkody Komunikacyjne
    • Odszkodowania komunikacyjne
      • Odszkodowania za wypadek komunikacyjny
      • Utrata wartości handlowej pojazdu
      • Samochód zastępczy
      • Odwołanie od decyzji
      • Szkoda całkowita
      • Wycena szkody samochodu
  • Szkody osobowe
    • Szkody osobowe
      • Zgłoszenie wypadku
      • Wypadek w pracy
      • Wypadek w drodze do pracy
      • Wypadek przy pracy za granicą
      • Wypadki w rolnictwie
      • Renta po wypadku
      • Błędy medyczne
      • Odszkodowanie za śmierć
      • Zadośćuczynienie za śmierć
      • Dziedziczenie OFE
      • Kredyt we frankach
  • Urazy
    • Urazy
      • Złamanie żebra
      • Złamanie ręki
      • Zlamanie nogi
      • Złamanie nosa
      • Złamanie obojczyka
      • Uraz kręgosłupa
      • Uszczerbek na zdrowiu
      • Rekompensata za złamanie
  • Do pobrania
    • Dokumenty do pobrania
      • Odwołanie od odszkodowania
      • Odwołanie od decyzji PZU
      • Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela wzór
      • Oświadczenie o odliczeniu podatku VAT
      • Wzór wniosku UWH
      • Wzór oświadczenia sprawcy kolizji
      • Wzór wniosku o odszkodowanie
      • Umowa kupna sprzedaży samochodu
      • Szkoda całkowita odwołanie
      • Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
  • Wiedza
    • Artykuły
      • Odszkodowanie z OC
      • Dochodzenie odszkodowań
      • Wypadki komunikacyjne
      • Wypadki w pracy
      • Wypadki śmiertelne
      • Dla frankowiczów
      • Prowizje bankowe
      • Opóżnione loty
  • Forum
  • Kontakt
  • EN
ZGŁOŚ SZKODĘ
Powrót do bloga
odszkodowanie za anulowany lot

Odszkodowanie za odwołany lot.

Co zrobić, aby je otrzymać?

03 grudnia 2018

Anulowany lot krzyżuje w skali roku plany milionów pasażerów na całym świecie. Nie każdy z nich jednak ma świadomość, iż za takie perturbacje w czasie podróży, linia lotnicza powinna wypłacić im rekompensatę w wysokości nawet 600 euro. Jakie są zasady reklamacji odwołanego lotu?

Lot odwołany - czyli jaki?

Dla pasażerów najważniejszym aktem prawnym regulującym ich uprawnienia jest Rozporządzenie WE 261/2004. Tam też znajduje się definicja odwołania lotu. Pojęcie to jest rozumiane jako nie odbycie się lotu uprzednio zaplanowanego, na który zarezerwowano co najmniej jedno miejsce. Za anulowany lot uznaje się następujące sytuacje:

  • zmiana lotu na lot na tej samej trasie, ale o innym numerze lotu,
  • lot na miejsce inne, niż to było na rezerwacji (np. lot zarezerwowany do Warszawy, ale samolot wylądował w Berlinie, a na miejsce docelowe pasażerów przywiózł autobus),
  • samolot wystartował, ale powrócił na lotnisko wylotu i nie dotarł na miejsce docelowe,
  • lot się nie odbył, a pasażer nie bierze udziału w innym locie.

Odszkodowanie a informacja od przewoźnika

Ogromne znaczenie ma tu fakt, kiedy linia lotnicza poinformowała pasażerów o anulowanym locie. Przewoźnik taką informację powinien przekazać nie później niż 2 tygodnie przed planowaną datą odlotu. Jeżeli tak nie jest, to przed podróżującymi otwiera się droga do ubiegania się o odszkodowanie. Uznaje się, że właśnie 14 dni to wystarczający czas, aby pasażer mógł dokonać zmiany swojego sposobu podróżowania.

Linie lotnicze najczęściej informacje o anulowanym locie przekazują za pośrednictwem e-maila. Warto zatem sprawdzać skrzynkę mailową. Rzadziej przewoźnicy kontaktują się z klientami telefoniczne, jeśli już to rozsyłają smsy. Częstą praktyką jest publikacja lakonicznego komunikatu o odwołanym locie na stronach internetowych linii lotniczych. Zaleca się także śledzić doniesienia mediów, które nierzadko są dobrze zorientowane w temacie zakłóconych lotów.

Prawo do rekompensaty za lot anulowany nie przysługuje, jeśli:

  • informacja o odwołanym locie została przekazana pasażerom na co najmniej 14 dni przed planowanym odlotem;
  • pasażerowie zostali zawiadomieni w okresie od 14 do 7 dni, że ich lot jest anulowany, a zaproponowany lot alternatywny rozpocznie się nie wcześniej niż 2 godziny przed wylotem planowanym, a zakończy na ich miejscu docelowym maksymalnie 4 godzin później w stosunku do lotu pierwotnego;
  • przewoźnik komunikat o odwołaniu lotu wystosował do pasażerów w okresie krótszym niż 7 dni, a zaoferowana im zmiana planu podróży przewiduje wylot nie wcześniej niż godzinę przed planowym, a dotarcie na miejsce docelowe ma się odbyć najpóźniej 2 godziny niż miałoby to miejsce w przypadku lotu planowanego.
  • lot został odwołany z powodów niezależnych od linii lotniczej - zaistnienie tzw. nadzwyczajnych okoliczności (m.in. trudne warunki meteorologiczne, strajk kontrolerów ruchu lotniczego, zamach terrorystyczny).

odszkodowanie za odwołany lot

Ile wynosi odszkodowanie za lot odwołany?

Wysokość odszkodowania za lot, który został anulowany zależy od długości trasy podróży:

  • odszkodowanie 250 euro - loty o dystansie do 1500 km,
  • odszkodowanie 400 euro - loty o długości od 1500 do 3500 km,
  • odszkodowanie 600 euro - loty o dystansie dłuższym niż 3500 km.

Identycznie kwoty obowiązują, jeśli pasażer ubiega się o odszkodowanie za opóźniony lot. Powyższe wypłaty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeśli linia zapewniła alternatywny lot, a jego czasu przylotu w porównaniu do pierwotnie zarezerwowanego lotu nie przekraczał o 2, 3 lub 4 godziny w przypadku lotów o długości odpowiednio: do 1500 km, od 1500 do 3500 km, powyżej 3 500 km.

Jak reklamować anulowany lot?

Wniosek o odszkodowanie za twój lot możesz złożyć osobiście albo za pośrednictwem firmy odszkodowawczej. Reklamacja skierowania do przewoźnika obsługującego anulowany lot (także tanie loty) powinna zawierać: dane osobowe pasażera, dane linii lotniczej, numer odwołanego lotu, lotnisko planowanego wylotu i przylotu, datę rezerwacji oraz wysokość wnioskowanej rekompensaty.

Do wniosku należy załączyć dokument potwierdzający gotowość do wylotu, tj. bilet lotniczy, karta pokładową albo potwierdzenie rezerwacji biletu. Choć nie jest to obligatoryjnie, to jednak warto także przedstawić inną dokumentację związaną z anulowanym lotem np. zdjęcia tablicy odlotów, korespondencję z linią lotniczą.

Ze złożeniem dokumentów nie należy zwlekać - w różnych krajach obowiązują różne okresy przedawnienia odszkodowania za opóźniony czy anulowany lot (w przypadku linii lotniczych zarejestrowanych w Polsce jest to tylko rok). Jeśli linia odmówi wypłaty rekompensaty, to pasażer może złożyć skargę do ULC (Urzędu Lotnictwa Cywilnego) albo też skierować sprawę na drogę sądową. W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot masz prawo złożyć odwołanie.

Jakie prawa ma jeszcze klient linii lotniczych?

  • bezpłatny posiłek i napoje

Jeśli czas oczekiwania na alternatywny lot do miejsca docelowego wynosi więcej niż 2 godziny, to przewoźnik powinien podróżującym zapewnić wyżywienie i napoje. W praktyce najczęściej pracownicy linii lotniczej rozdają pasażerom vouchery czy bony na posiłki do zrealizowania na terenie lotniska.

  • darmowy nocleg i transfer z/na lotnisko

W przypadku, gdy lot alternatywny jest zaplanowany kolejnego dnia pasażerowi należy się zakwaterowanie. Przewoźnik powinien ponadto zapewnić transport pomiędzy lotniskiem a hotelem.

W przypadku, gdy linia nie zapewnia opieki, pasażer na podstawie rachunków czy paragonów może się domagać zwrotu kosztów.

  • zwrot kosztów zakupu biletu oraz bezpłatnego powrotu

Jeśli lot został odwołany prawem pasażera jest odstąpienie od umowy. W takim przypadku przewoźnik w terminie 7 dni zwraca pasażerowi pełen koszt biletu (lub za część podróży nieodbytej albo bezcelowej). Linia lotnicza jest także zobowiązana do zapewnienia w najbliższym możliwie terminie lotu do pierwotnego miejsca wylotu (loty łączone).

  • zmiana planu podróży

W przypadku, gdy pasażer nie skorzysta z prawa do zwrotu kosztu biletu, przewoźnik jest zobligowany do zaproponowania zmiany planu podróży (porównywalne warunki do lotu pierwotnie zarezerwowanego).

Jakich lotów dot. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE 261/2004?

Wyżej wymienione prawa pasażerów obowiązują jeśli: lot jest wewnątrz Unii Europejskiej a główna siedziba przewoźnika znajduje się w UE lub poza UE; lot nie rozpoczął się w UE, ale zakończył w UE a obsługiwała go linia lotnicza z UE; lot rozpoczął się w UE, ale zakończył w kraju nie należącym do Wspólnoty a był obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w kraju UE lub poza UE.

Lot odwołany z powodu strajku

Jeszcze do niedawna odszkodowania za odwołane loty z powodu strajku pracowników linii lotniczych nie były wypłacane. Przewoźnicy argumentowali, iż jest to jedna z nadzwyczajnych okoliczności, która wyłącza prawo pasażerów do uzyskania rekompensaty. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał jednak w kwietniu 2018 roku wyrok, który daję podstawę prawną do ubiegania się w takiej sytuacji o odszkodowanie. Orzeczenie mówi, że linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty rekompensat także w przypadku nieprzewidzianych strajków. Warto zatem i w takim przypadku domagać się respektowania swoich praw oraz ubiegać się o należne odszkodowanie.

Helpfind.pl - Agnieszka Książek - redaktor

Helpfind.pl - odszkodowania online - logo

Twoja ocena: 0

Średnia ocena: 5.00

Poprzedni wpis Nastepny wpis

Czytaj także

Odszkodowanie za opóźniony lot Sprawdź,... Helpfind - Odszkodowanie za opóźniony lot. 28 listopada 2018

Odszkodowanie za opóźniony lot. Sprawdź, ile Ty możesz otrzymać!

Podróżowałeś samolotem, a jego opóźnienie wyniosło co najmniej 3 godziny? Należy Ci się odszkodowanie za opóźniony lot. Dowiedz się, jak...

Odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair... Helpfind - Odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair 03 stycznia 2019

Odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair. Jak je uzyskać od przewoźnika?

Twój lot linią lotniczą Ryanair był opóźniony o ponad 3 godziny? Masz prawo do rekompensaty. Sprawdź, co trzeba zrobić, aby...

Odszkodowanie za opóźniony lot Wizzair... Helpfind - Odszkodowanie za opóźniony lot Wizzair 09 stycznia 2019

Odszkodowanie za opóźniony lot Wizzair. Co zrobić, aby je otrzymać?

Podróżowałeś linią lotniczą Wizz Air, a Twój lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny? Masz prawo do rekompensaty. Dowiedz...

LOT reklamacje Jak uzyskać odszkodowanie... Helpfind - LOT reklamacje. 15 stycznia 2019

LOT reklamacje. Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony/odwołany lot?

Twój lot linią lotniczą PLL LOT został odwołany lub opóźniony o co najmniej 3 godziny? Zobacz, jak złożyć LOT reklamacje...

odszkodowania online

Sprawdź bezpłatnie wysokość Twojego odszkodowania

więcej »
  • polecane
  • popularne

30.09
2019

Prowizja co to jest? Dlaczego płacimy prowizję od kredytu?

19.09
2019

Na czym polegają zwroty bankowe?

07.11
2019

Zwrot prowizji bankowych a podatek dochodowy

18.09
2017

Wypadek w drodze do pracy co Ci przysługuje?

26.09
2017

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela Zobacz jak je napisać

02.08
2017

Uzyskaj dodatkowe pieniądze za odszkodowanie za wypadek drogowy

15.10
2018

Zaniżone odszkodowanie z OC sprawcy? Należy Ci się więcej kasy!

26.10
2017

Dlaczego musisz zapłacić podatek dochodowy i co warto o nim wiedzieć

25.09
2017

Auto zastępcze z OC sprawcy odpowiadamy na pytania! - cz.2

10.08
2017

5 sytuacji w których należy się dopłata do odszkodowania oc

19.09
2017

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Jakie obowiązują terminy?

22.09
2017

Samochód zastępczy z OC sprawcy Odpowiadamy na pytania! - cz.1

03.08
2017

Kwota odszkodowania za nowy samochód

02.08
2017

Uzyskaj dodatkowe pieniądze za odszkodowanie za wypadek drogowy

chmura tagów

renta opóźnione loty odszkodowanie wypadek zadośćuczynienie oc odszkodowania samochód odwołanie zaniżone praca szkoda śmierć franki urazy prowizja komunikacyjne
obrazek
Pomoc prawna
  • Wypadki w pracy
  • Wypadki komunikacyjne
  • Wypadki śmiertelne
  • Dopłaty do odszkodowań
  • Samochód zastępczy z OC
  • Urazy
Wsparcie
  • Do pobrania
  • Dochodzenie odszkodowań
  • FAQ
Firma
  • O nas
  • Kontakt
  • Opinie
Szybki kontakt

Helpfind - zadzwoń 616 350 050

Helpfind - skontaktuj się z nami odszkodowania@helpfind.pl

Dołącz do nas

Copyright © 2017 - 2019 | Centrum odszkodowań HelpFind.pl

Polityka prywatności
Akceptuję politykę plików cookies

Program bezpieczne odszkodowanie na 100%

  • Gwarancja nawet do 1 MLN złotych

    Ubezpieczenie OC z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej

  • 1 miejsce w plebiscycie orły prawa 2018

  • Najwyższa jakość usług potwierdzona opiniami naszych Klientów

Ocena naszych klientów

star star star star star half

bardzo dobra

4.9 / 5.0
Helpfind.pl - witryna w programie bezpieczne odszkodowanie na 100%