Do wypadków w miejscu pracy dochodzi w rozmaitych warunkach. Bardzo często zdarzają się w czasie wykonywania pracy. Wiążą się one ściśle z realizacją poleceń służbowych. Wypadkiem przy pracy bywa tak samo zdarzenie, które miało miejsce w trakcie przerwy, przykładowo: podczas rozmowy telefonicznej. W pewnych okolicznościach do wypadku dochodzi na zewnątrz firmy. Przykładem może tu być zakupy firmowe.
W efekcie nieprawidłowych warunków pracy będzie pogarszać się stan zdrowia zatrudnionego - w tym wypadku również pracodawca wypłaci odszkodowanie. Mówi się w takim przypadku o chorobie zawodowej. W razie potrzeby, pracodawca ma możliwość również wpłacać rentę.
Kwestie formalne zatrudnienia nie grają roli. jeśli ktoś będzie zatrudniać stażystkę także może starać się o odszkodowanie za wypadek przy pracy
Kto może starać się o odszkodowanie?
Ile czasu na zgłoszenie wypadku w pracy
Potrzebne dokumenty
Kiedy należy się odszkodowanie? |
|
Gdy przełożony został powiadomiony |
![]() |
Gdy od zgłoszenia wypadku nie minęły 3 lata |
![]() |
Jeżeli wypadek był skutkiem przestępstwa - 20 lat na zgłoszenie |
![]() |
Gdy doszło do szkody osobowej |
![]() |
Gdy doszło do śmierci poszkodowanego |
![]() |
Gdy pracownik ma orzeczoną niezdolność do pracy |
![]() |
Rekompensata szkód
Nad Wisłą dochodzi do mnóstwa wypadków przy pracy. Mogą mieć istotny wpływ na psychikę pracownika. Zdarza się, że poszkodowani są zmuszeni przejść na rentę, bo ich stan nie zezwala na pracę Powinno się wspomnieć o trudnych wypadkach, w następstwie których pracownik nie może wrócić do pracy. Dopuszczalna jest w takich okolicznościach renta. Zwykle poszkodowani uznają, że wypłaca ją ZUS. Zajmuje się tym także Towarzystwo Ubezpieczeniowe zakładu pracy. Odszkodowanie wypłaca się każdemu poszkodowanemu - niezależnie od konsekwencji.