Za wypadek w drodze do pracy można uznać zdarzenie:
Kto może się starać o świadczenia?
Kiedy starać się o odszkodowanie? |
|
Gdy została sporządzona karta wypadku |
![]() |
Gdy powstała notatka policyjna lub oświadczenie sprawcy |
![]() |
Gdy poszkodowany jest niezdolny do pracy |
![]() |
Gdy doszło do obrażeń ciała |
![]() |
Gdy pracownik zginął |
![]() |
Jak starać się o odszkodowanie?
Aby pracownik mógł otrzymać świadczenia z ZUS, musi najpierw zgłosić wypadek swojemu pracodawcy. Ten bada okoliczności wypadku i sporządza kartę wypadku. Jest ona przesyłana do ZUS-u. Na tej podstawie poszkodowanemu należy się 100% pensji oraz takie świadczenia jak renta, czy zasiłek chorobowy. Poszkodowany może także złożyć wniosek o odszkodowanie do ubezpieczyciela sprawcy wypadku.
Jakie dokumenty należy dostarczyć?
Poszkodowany powinien pracodawcy zgłosić wypadek, a także dostarczyć zwolnienie lekarskie
Aby uzyskać świadczenia z ZUS, konieczna jest karta wypadku sporządzana przez pracodawcę. Określone są w niej okoliczności wypadku, w tym także przyczyny wypadku. ZUS powinien także otrzymać dokumentację medyczną po zakończeniu leczenia.
Jeżeli poszkodowany chce ubiegać się o odszkodowanie od ubezpieczyciela sprawcy wypadku, powinien dostarczyć oświadczenie sprawcy lub notatkę policyjną oraz dokumentację medyczną. Przydatne są także relacje świadków, nagrania, czy zdjęcia obrazujące szkody.
Rekompensata szkód
Wypadki podczas drogi do pracy do bardzo specyficzna kategoria wypadków. Nie oznacza to jednak, że poszkodowanemu nie należy się żadna rekompensata. Może on otrzymać środki zarówno z ZUS, jak i sprawcy wypadku. Warto się o nie starać. Dzięki nim poszkodowany może pokryć koszty leczenia, a także zniwelować inne straty związane z wypadkiem.