Dla większości z nas spam to niepotrzebny zapychacz skrzynki. Nie zagłębiając się w jego treść, zaznaczamy wiadomość do usunięcia i zapominamy o nim. Mało kto zaczyna dochodzić skąd się wziął i dlaczego. Zaledwie garstka użytkowników ma świadomośc tego, że może uzyskać odszkodowanie za nękający spam. Z pomocą przychodzą firmy odszkodowawcze, czyli konkretna pomoc poszkodowanym przez niechciane wiadomości.
Jak starać się o odszkodowanie?
Możesz zastanawiać się jakim sposobem ktoś wszedł w posiadanie Twoich danych osobowych, a konkretnie adresu e-mail. Można to wytłumaczyć na wiele sposobów. W większości przypadków zgodę na otrzymywanie wiadomości czy ofert reklamowych, akceptuje nieświadomie sam użytkownik. Stąd też konieczność czytania wszelkich regulaminów dotyczących świadczenia usług.
Faktem jest to, że nie zawsze usługodawcy przetwarzają dane osobowe w sposób zgodny z prawem i przede wszystkim za zgodą użytkownika. Zarówno w jednym i w drugim przypadku użytkownik ma prawo zażądać zaprzestania dalszego przetwarzania danych osobowych. Jeśli niechciane wiadomości przyczyniły się do powstania szkody materialnej – można wnosić o odszkodowanie za spam. Odszkodowanie to ma na celu wypłatę należnych świadczeń dla użytkowników Internetu.
Spam? Nie, dziękuję.
Aby zażądać zaprzestania dalszego przetwarzania danych osobowych przez usługodawcę oraz ich usunięcia z bazy danych, należy powołać się na stosowną podstawę prawną. Obowiązki administratora danych osobowych oraz prawa użytkownika w celu ochrony danych osobowych, określa Ustawa o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną. W przypadku odmowy usunięcia danych osobowych z bazy danych lub braku odpowiedzi na taki wniosek – należy skierować sprawę do właściwego organu. W takim przypadku pomoże policja jako oskarżyciel publiczny. Można również zwrócić się o pomoc do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który po analizie sprawy wyda stosowne orzeczenie. Jeśli w opinii urzędu doszło do złamania prawa, usługodawcy zostaną postawione zarzuty.
Odszkodowanie jak najbardziej
Nie zawsze przygoda ze spamem kończy się szybko i bez konsekwencji. Jeśli niechciane wiadomości przyczyniły się do powstania szkody – usługobiorca może domagać się stosownego odszkodowania. Może wydawać się dziwne, iż taka możliwość nam przysługuje, ale takie jest prawo i powinniśmy z tego korzystać. Projekt ten pomaga w dochodzeniu rekompensat za poniesione szkody w związku ze spamem i coraz więcej poszkodowanych sięga po takie rozwiązanie.