FAQ - Pomoc w odszkodowaniach

Nie wiesz w jaki sposób dochodzić swoich odszkodowań? Myślisz, że cały proces jest długotrwały i zajmujący? Wyjaśnimy krok po kroku całą procedurę i odpowiemy na najczęściej zadawane pytania, nie pozostawiając żadnych wątpliwości. Warto wiedzieć, co możesz z nami uzyskać!

najczęściej zadawane pytania

Wybierz kategorię pomocy

Rolnictwo

arrow Kto może ubiegać się o odszkodowanie z OC rolnika?

Odszkodowanie należy się rolnikowi- właścicielowi gospodarstwa oraz każdej osobie, która znajdowała się na terenie gospodarstwa, a została poszkodowana. Jeśli od wypadku nie minęły 3 lata, i gdy minęło 20 lat od wypadku, który był skutkiem przestępstwa. Dotyczy to zarówno uszkodzenia ciała, jak i mienia.

Wypadek komunikacyjny

arrow Co jest potrzebne, aby uzyskać odszkodowanie?

Każdy poszkodowany powinien posiadać dokumenty związane z wypadkiem. Mogą to być:
  • notatka policyjna lub oświadczenie sprawcy
  • dokumenty potwierdzające tożsamość, np: prawo jazdy
  • dokumentacja medyczna
  • opis i dokumentacja zdjęciowa uszkodzeń
  • opis wydarzenia
Z dokumentacją należy udać się do ubezpieczyciela tak szybko, jak to możliwe. Wielu poszkodowanych jeszcze na miejscu wypadku wykonuje telefon do likwidatora szkód.

arrow Ile mogę dostać odszkodowania za wypadek?

Każdy przypadek jest inny i udzielenie odpowiedzi na to pytanie jest skomplikowane. Wysokość odszkodowania zależy od tego jak poważny był wypadek i jak duże były straty. Większe odszkodowania są wypłacane po wypadkach, w których ucierpiał zarówno samochód, jak i jego pasażerowie. O najniższych odszkodowaniach mówimy w przypadku niewielkich zarysowań i szkód parkingowych.

arrow Miałem wypadek kilka lat temu. Czy mogę starać się jeszcze o pieniądze?

Każdy poszkodowany ma dużo czasu na zgłoszenie szkody i staranie się o odszkodowanie. W większości przypadków poszkodowany ma na to 3 lata od wypadku. Jeżeli jednak sprawca wypadku sądzony był w procesie karnym, czas zgłoszenia wynosi aż 20 lat.

arrow Zostałem potrącony, a nie mam wykupionej polisy. Czy coś mi się należy?

Odszkodowanie zawsze jest wypłacane z polisy kierowcy, jeżeli to on spowodował wypadek. Oznacza to, że pieszy, bądź rowerzysta zawsze mogą otrzymać odszkodowanie. Tutaj procedura postępowania jest podobna, jak przy wypadkach samochodowych. Konieczne jest wezwanie policji, a następnie zgłoszenie szkody do zakładu ubezpieczeniowego.

Wypadek w pracy

arrow Bliska mi osoba zginęła w wypadku przy pracy. Czy mogę starać się o jakieś świadczenia?

Rodzina tragicznie zmarłego pracownika może domagać się zadośćuczynienia od pracodawcy. Jest to jednorazowa wypłata. Można starać się także o rentę wyrównawczą, bądź socjalną, a także zwrot kosztów pogrzebu. Są to środki niezależne od ZUS. Aby jednak otrzymać wymienione świadczenia konieczne jest udowodnienie, że do wypadku doszło z winy zakładu pracy.

arrow Doznałem wypadku w delegacji. Mój pracodawca nie chce tego uznać za wypadek przy pracy, bo nie było mnie w firmie. Czy ma rację?

Definicja wypadku przy pracy jest szersza, niż może się wydawać. Dotyczy nie tylko zwyczajowego miejsca wykonywania obowiązków. Jeżeli poszkodowany pracownik jest w delegacji, na szkoleniu, bądź wykonuje inne obowiązki związane z pracą, nieszczęśliwe zdarzenie wciąż będzie wypadkiem przy pracy. Pracownik wykonuje bowiem zadania zlecone przez pracodawcę. W takiej sytuacji można ubiegać się o odszkodowanie.

arrow Doznałem wypadku w pracy, a mój pracodawca nie ma OC. Czy w związku z tym nie należy mi się odszkodowanie?

Pracodawcy nie mają obowiązku wykupienia polisy OC. Nie zamyka to jednak drogi do ubiegania się o odszkodowanie, jeżeli do wypadku doszło z winy pracodawcy. Wówczas odszkodowanie wypłacane jest z kieszeni pracodawcy. Zwykle w takich przypadkach właściwą kwotę odszkodowania ustala sąd.

arrow W wyniku trudnych warunków pracy doznałem choroby zawodowej. Czy oprócz renty należy mi się odszkodowanie?

W przypadku choroby zawodowej, pracownikowi należy się szereg różnych świadczeń. W tym także jednorazowe odszkodowanie. Co ważne, poszkodowany może te pieniądze przeznaczyć na dowolny cel, niekoniecznie związany z leczeniem, czy przebranżowieniem się. Wysokość tego odszkodowania uzależniona jest od stopnia uszczerbku na zdrowiu.

Zaniżone odszkodowanie

arrow Czy warto odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?

Odwołanie jest zasadne tylko w sytuacji, gdy ubezpieczyciel nie uwzględni w kosztorysie wszystkich uszkodzonych części. Często zdarza się, że oględziny są robione tylko na podstawie zdjęć. Wtedy szansa na błąd ubezpieczyciela jest największa, ponieważ same fotografie nie odzwierciedlają prawdziwych uszkodzeń pojazdu. Odwołujemy się, jeśli zauważymy braki w naszym kosztorysie.

arrow Czy warto podpisać ugodę z ubezpieczycielem?

Ugoda z ubezpieczycielem to kategoryczne zrzeczenie się dalszych roszczeń do szkody, jednak nie mamy obowiązku jej przyjmować. Kwota zaproponowana w ugodzie jest kwotą ostateczną i każda dalsza próba działań spotka się z odpowiedzią negatywną. Czy ugoda się opłaca? Z doświadczenia wiemy, że nie. Zazwyczaj ugody proponowane są tylko po to, żeby wypłacić jak najmniejszą kwotę poszkodowanemu i jak najszybciej zamknąć sprawę. Na ugody trzeba uważać podwójnie. Często zdarzają się ugody na kwoty z kosztorysu. Często zawieramy je nieświadomie, informując, że zgadzamy się na jakąś kwotę, albo że ona wystarcza nam na naprawę. Pamiętajmy, że ugody są często "dorzuceniem" kasy do kwoty odszkodowania. Czyli, jeśli zamiast 2800 zł, dostaniemy 3000 zł (200 zł więcej), a nie mamy żadnego potwierdzenia tej kwoty na papierze, np. w postaci nowego wyliczenia – jest to równoznaczne z ugodą i nie mamy już żadnych możliwości na uzyskanie wyższej kwoty.

arrow Dostałem za mało. Czy mogę starać się o więcej?

Nic nie stoi na przeszkodzie, by walczyć o wyższą dopłatę. 99% kosztorysów, które trafiają do Helpfind jest zaniżonych przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe. Warto więc przesłać nam dokumentację do analizy. Na jej podstawie nasi rzeczoznawcy ocenią, czy możemy pomóc w uzyskaniu dopłaty. Pamiętaj także aby nie zawierać ugody z ubezpieczycielem, ponieważ uniemożliwi to kierowanie dalszych roszczeń, tym samym uzyskanie dopłaty do odszkodowania.

Śmierć bliskiej osoby

arrow Byłem w związku nieformalnym z osobą, która zginęła w wypadku. Czy też należy mi się zadośćuczynienie?

Tak, osoby pozostające w nieformalnych związkach mogą starać się o zadośćuczynienie po stracie bliskiej osoby. Najważniejsze jest tak naprawdę udowodnienie łączącej bliskiej więzi z osobą zmarłą.

arrow Czy zostanie mi zasądzona renta?

Renta przysługuje osobom, w przypadku gdy osoba zmarła była jedynym żywicielem rodziny. Wyjątkiem jest przypadek, gdy osoba zmarła była sprawcą wypadku. Wtedy najbliższa rodzina nie ma prawa do uzyskania renty.

arrow Czy zostaną mi zwrócone koszty pogrzebu?

Tak, możesz się starać o zwrot kosztów pochówku. Często są one bardzo wysokie i przekraczają możliwości finansowe rodziny. W dokumentach powinny znaleźć się odpowiednie rachunki np. faktura za pogrzeb.

arrow Kiedy i kto może ubiegać się o zadośćuczynienie w przypadku śmierci najbliższej osoby?

W przypadku śmierci bliskiej osoby jest to możliwe nawet 20 lat po tym wydarzeniu. Zadośćuczynienie przysługuje najbliższym członkom rodziny: małżonkom, dzieciom, rodzicom. Istotna jest więź łącząca członka rodziny ze zmarłym.

Zaniżony kosztorys

arrow Ile wynosi opłata za weryfikację mojej szkody?

Nie ponosisz opłat wstępnych. Sprawdzenie przesłanych dokumentów również jest darmowe. Nasza prowizja naliczana jest od kwoty, jaką uda nam się uzyskać z Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Gwarantujemy, że nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów.

arrow Ile wynosi średnia dopłata do kosztorysu?

Podchodzimy do każdej sprawy indywidualnie, nie ma jednakowego przypadku. Z naszego doświadczenia wynika, że średnia dopłata wynosi około 2300 zł w przypadku zaniżonego kosztorysu. W przypadku poważniejszych szkód, które wystąpiły w pojeździe może to być o wiele więcej.

arrow Mój samochód został naprawiony po wypadku. W tym celu zostało mi wypłacone odszkodowanie. Nie starczyło jednak na naprawę i musiałem sporo dołożyć. Co mogę zrobić żeby uzyskać więcej?

Kosztorys został najprawdopodobniej zaniżony - stąd wypłata kwoty, która nie wystarczyła na naprawę. To częsty proceder stosowany przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe. Na naszej stronie znajduje się bezpłatny formularz, gdzie można przesłać opis całej sprawy łącznie z dokumentami. Nasz konsultant skontaktuje się najszybciej jak to możliwe i przedstawi najkorzystniejsze rozwiązanie.

arrow Na jakie pozycje zwrócić uwagę w przypadku zaniżonego kosztorysu? Na czym mogłem zostać oszukany?

Należy zwrócić uwagę, jakie części zostały wymienione (symbole: O,Q,P). Ponadto TU może znacznie zaniżyć koszty naprawy przez uśrednienie stawek za roboczogodzinę. Koszty te często są uśredniane, powodując straty dla kierowcy. Warto przyjrzeć się amortyzacji, która polega na określeniu, w jakim stopniu samochód i jego części zostały zużyte. W ten sposób ubezpieczyciel uwzględnia jedynie wartość uszkodzonych części, a nie tych, które należy wymienić.

arrow Po jakim czasie mogę się starać o odszkodowanie? Co w przypadku, gdy została mi już wypłacona kwota?

Nic nie stoi na przeszkodzie, by starać się o dalsze odszkodowanie. Dotyczy to zwłaszcza przypadków, gdy kosztorys został zaniżony. Poszkodowany ma 3 lata, żeby starać się o należne pieniądze. Również w przypadku, jeżeli odszkodowanie zostało już wypłacone. W tym przypadku termin, w którym należy złożyć wniosek liczy się od dnia wydania decyzji przez ubezpieczyciela.

Inne

arrow Czy muszę podawać swoje dane kontaktowe? Nie chcę spamu.

Dane, jak numer telefonu, czy adres e-mail potrzebne są nam tylko do kontaktu z klientami. Ułatwia nam to wyjaśnienie sprawy, a także informowanie o postępach. Realizujemy politykę no - spam, co oznacza, że nasi klienci nie otrzymują ani jednej niepotrzebnej wiadomości.

arrow Jak długo będę musiał czekać na swoje pieniądze

To bardzo indywidualna kwestia. Czas oczekiwania zależy od rodzaju szkody i świadczeń, o jakie stara się poszkodowany. Nie bez znaczenia jest też fakt, czy doszło już do sprawy sądowej. Postępowanie likwidacyjne może trwać od kilku tygodni do wielu miesięcy. Dokładamy wszelkich starań, aby zamknąć sprawę tak szybko, jak to możliwe.

arrow Jak mogę zgłosić swoją szkodę w Helpfind.pl?

Proponujemy łatwy, szybki i darmowy kontakt poprzez nasz formularz kontaktowy. Jego uzupełnienie trwa tylko kilka minut. Należy jedynie:
  • Podać swoje dane kontaktowe
  • Opisać wypadek i problem z odszkodowaniem
  • Dołączyć dokumentację związaną z wypadkiem i dochodzeniem odszkodowania
Po wstępnej analizie odpowiadamy telefonicznie na każde zgłoszenie.

arrow Na jakie koszty muszę się przygotować?

Współpraca z nami, a także rezygnacja z niej nie wiąże się z żadnymi kosztami. Nie wymagamy żadnych opłat wstępnych, czy płatności za wykonanie potrzebnych czynności. Pobieramy jedynie prowizję i to dopiero w momencie uzyskania odszkodowania.