Celem odszkodowania powypadkowego jest pokrycie wszystkich szkód, zarówno rzeczowych, jak i osobowych. Co to znaczy w praktyce?
Szkody rzeczowe to wszystkie szkody w majątku. W wypadku samochodowym najczęściej taką szkodą są uszkodzenia samochodu. Jeżeli uszkodzone zostaną osobiste drobiazgi lub ubranie - poszkodowany także może otrzymać rekompensatę za straty rzeczowe. Zadaniem ubezpieczyciela w tym przypadku jest ocena szkód, przygotowanie kosztorysu, a i wypłata odszkodowania powypadkowego.
Szkody osobowe to wszystkie szkody dotyczące zdrowia i ciała poszkodowanego. Należą do nich:
uszkodzenie ciała
rozstrój zdrowia
śmierć poszkodowanego
poczucie krzywdy i straty niematerialne
Jeżeli poszkodowany musi poddać się leczeniu po wypadku, to ubezpieczyciel sprawcy ma obowiązek pokryć wszystkie koszty leczenia. Należą do nich głównie koszty konsultacji lekarskich, rehabilitacji i leków. Jeżeli konieczna jest dodatkowa opieka —ubezpieczyciel również pokrywa jej koszty.
Kto może się starać
O odszkodowanie powypadkowe może starać się każdy, kto doznał choćby najmniejszych szkód w wypadku. Może to być zarówno kierowca uszkodzonego auta, jak i pasażer. Także piesi i inni uczestnicy ruchu drogowego mają prawo do takiego odszkodowania.
Wyjątkiem jest tu jedynie sprawca wypadku. Nie może on starać się o wypłatę, jeżeli nie posiada polisy AC.
Kiedy można się starać o odszkodowanie?
Gdy od wypadku nie minęło więcej, niż 3 lata
W przypadku przestępstwa — gdy nie minęło 20 lat
Gdy został uszkodzony samochód
Gdy ucierpiały osoby
Gdy powstała notatka policyjna lub oświadczenie sprawcy
Procedura otrzymywania odszkodowania po wypadku nie jest skomplikowana. Wszystko zaczyna się od zgłoszenia wypadku u ubezpieczyciela lub w firmie odszkodowawczej.
Od tego momentu rusza proces zwany likwidacją szkody. Podczas niego ubezpieczyciel przesyła swojego rzeczoznawcę, który ocenia szkody, a następnie sporządza kosztorys. Na jego podstawie ubezpieczyciel wypłaca pieniądze. Zazwyczaj w tym momencie cała procedura się kończy. Niestety, bardzo często zdarza się, że poszkodowani muszą się odwoływać u ubezpieczyciela lub w sądzie.
Nieco inaczej procedura wygląda w przypadku szkód osobowych. Po zgłoszeniu szkody oceniania jest dokumentacja medyczna, a także opis zdarzeń i obrażeń przygotowany przez poszkodowanego. Ubezpieczyciel w tym przypadku stosuje tabele, w których ujęte są urazy oraz odpowiadający im procentowy uszczerbek na zdrowiu. Na tej podstawie ubezpieczyciel szacuje i wypłaca świadczenie. Jeżeli dokumentacja nie jest wystarczająca, konieczne jest zorganizowanie komisji lekarskiej, która orzeknie o stanie zdrowia poszkodowanego.
Przy zgłoszeniu szkody konieczne jest dostarczenie dokumentów potwierdzających okoliczności zdarzenia, a także skalę szkód. Najważniejszym z nich, niezależnie od rodzaju szkody, jest oświadczenie sprawcy lub notatka policyjna. Oba dokumenty wskazują sprawcę, miejsce zdarzenia, a także bardzo dokładnie opisują, jak doszło do wypadku. Konieczne jest także dołączenie kopii prawa jazdy sprawcy wypadku, a także dowodów rejestracyjnych obu samochodów.
Kolejne dokumenty różnią się w zależności od rodzaju szkody.
W przypadku szkody rzeczowej konieczne jest udokumentowanie strat w samochodzie. Pomaga w tym dokumentacja fotograficzna. Jeżeli samochód jest już naprawiony, warto dołączyć rachunki z warsztatu lub kosztorys.
Osoby, które doznały uszczerbku, powinny dostarczyć dokumentację medyczną. Są to takie dokumenty jak:
karta informacyjna ze szpitala
zdjęcia z prześwietleń i inne wyniki badań
diagnozy
Wszystkie te dokumenty pozwalają ubezpieczycielowi na prawidłową ocenę sytuacji, a tym samym wypłatę właściwego odszkodowania.
Rekompensata szkód - dochodzenie odszkodowań
Dlaczego tak ważne jest, aby ubiegać się o pieniądze z polisy? Dzięki temu poszkodowani, którzy w żaden sposób nie zawinili, nie muszą pokrywać szkód we własnym zakresie. Jednocześnie dzięki temu poszkodowani mogą uzyskać lepsze usługi szybciej zlikwidować szkody. Dzięki odszkodowaniu każdy może pozwolić sobie na leczenie prywatne, bądź naprawienie samochodu w ASO.
Ubezpieczyciele posiadają też odpowiednie procedury, które ułatwiają otrzymanie odszkodowania.
Niestety, mimo to bardzo wielu poszkodowanych ma problemy z dochodzeniem odszkodowań. Do najczęstszych należą:
nieuzasadniona odmowa wypłaty odszkodowania
wypłata zaniżonego odszkodowania
nieprawidłowe sporządzenie kosztorysu
przedłużanie terminu wypłaty odszkodowania
W takich przypadkach warto zasięgnąć rady u specjalistów. Wiedzą oni, jak skutecznie odzyskać środki na naprawę i leczenie. Zrobią to także szybciej, bez niepotrzebnego angażowania poszkodowanego.
Odszkodowania powypadkowe - najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Ile trwa wypłata odszkodowania z OC sprawcy?
Ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę odszkodowania - jest to czas określony w art. 14 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Czy mogę odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?
Z odwołanie od decyzji ubezpieczyciela możesz wystąpić, kiedy decyzja wydana przez ubezpieczyciela jest w Twoim odczuciu niekorzystna. Nie trzeba tego robić od razu. Na przesłanie pisma reklamacyjnego jest określony czas - wynosi on 3 lata. Gdy wypadek był skutkiem przestępstwa, a przeciwko kierowcy toczy się postępowanie sądowe, na złożenie pisma z odwołaniem jest aż 20 lat.
Na czym polega Bezpośrednia Likwidacja Szkód?
BLS daje możliwość likwidacji szkody bezpośrednio przez Twoje towarzystwo ubezpieczeniowe. Opiera się o minimum formalności, ponieważ nie musisz samodzielnie kompletować dokumentów zgodnych z wymaganiami ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia. Firmy ubezpieczeniowe uczestników zdarzenia ustalają rozliczenie między sobą.
Czym jest zasada pełnego odszkodowania powypadkowego?
Odszkodowanie powypadkowe powinno uwzględniać nie tylko stratę rzeczywistą, ale i utracone z powodu zdarzenia korzyści - np.: brak możliwości wykonania dzieła, podpisania umowy lub kontraktu, czy utratę możliwości podjęcia pracy.
Historie naszych klientów
Mateusz, Jelenia Góra
Szukałem pomocy, a trafiałem na jakieś cudaczne i niepraktyczne sposoby, albo jakichś cwaniaków. Uznałem, że potrzebuję pomocy prawnej. Wszystko udało się załatwić za pomocą kilku maili i telefonów. I tak odzyskałem swoje pieniądze.
Kamil, Gdynia
Bank wypowiedział mi umowę na jakiś dziwnych zasadach, których nie rozumiałem. I nagle kazali mi z dnia na dzień znaleźć ponad 200 tysięcy złotych, albo zagrozili przejęciem mieszkania. W panice zacząłem szukać pomocy. I tak trafiłem tutaj, konsultant i prawnik zrozumieli mój problem. Trochę to trwało, ale sprawę w sądzie udało się wygrać, a ja wciąż mam swoje mieszkanie.
Wojtek, Warszawa
Nikt mnie nie poinformował o ryzyku, sam też dałem się omamić, że frank to stabilna waluta… Jak ja, laik, mogłem przewidzieć jakiekolwiek problemy, w tym światowy kryzys. Nie znam się ani na ekonomii, aniu na prawie, ale słyszałem, że mogę jakąś pomoc uzyskać. Dlatego zgłosiłem się do Helpfind. Moja sprawa trafiła do sądu, ale wszystko poszło bardziej gładko, niż się spodziewałem. Odzyskałem nadpłacone raty.
Tomasz, Sztum
Ubezpieczyciel nie chciał uznać całości mojego wnioski i wypłacił tylko część kosztów, jakie poniosłem, by naprawić auto. Nie chciałem odpuścić i dlatego wysłałem zgłoszenie na Helpfind.pl. Poszło dość sprawnie, bardzo chwalę sobie informowanie mnie o sprawie, bo ubezpieczyciel całkowicie to zaniedbał. Dochodzi też tempo załatwienia całej sprawy — po tygodniu już miałem pieniądze.
Szymon, Kamienna Góra
Wszyscy mówili — idź do sądu, walcz o swoje pieniądze. Tylko jedna osoba doradziła kancelarię odszkodowawczą i postanowiłem skorzystać z tej rady. Musiałem oczywiście czekać na pieniądze, choć znacznie krócej, niż gdyby sprawa trafiła do sądu i nie musiałem wnosić opłat wstępnych.
Skontaktuj się z nami i uzyskaj odszkodowanie
Twoja ocena:
0
Średnia ocena:
4.50
Odszkodowanie po wypadku
Pomagamy poszkodowanym w wypadkach drogowych. Z nami otrzymasz odszkodowanie powypadkowe zarówno za samochód, jak i wszelkie urazy.
Każdy przypadek analizowany jest z uwagą. Dzięki temu nasi klienci otrzymują odszkodowania dokładnie takie, jakich potrzebują. Nie musisz już ponosić dodatkowych kosztów związanych z wypadkiem.
Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.
Skorzystanie z bezpłatnej analizy do niczego Cię nie zobowiązuje. Nasza współpraca z Klientem musi opierać się na zaufaniu i poszanowaniu decyzji - takie mamy zasady.
BEZPŁATNA WERYFIKACJA
Na żadnym etapie nie wymagamy opłat. Chcemy, aby każdy nasz Klient ponosił jak najmniejsze koszty. Kontakt z nami jest darmowy, tak samo jak wypełnienie formularza, a następnie jego analiza.
POLITYKA "ZERO SPAMU"
Nie musisz obawiać się o bezpieczeństwo swoje i swoich danych. Nie przekazujemy ich bez Twojej zgody. Twoje dane potrzebne nam są tylko do kontaktu. Nie rozsyłamy spamu, ani innych niepożądanych wiadomości.
BEZPIECZEŃSTWO
Jesteśmy niezależnym ekspertem. Dzięki temu działamy zawsze na korzyść poszkodowanego. Zaufaj nam i skorzystaj z naszego doświadczenia oraz kompleksowej wiedzy.