/

Samochód
Czym różni się szkoda częściowa od całkowitej?

Czym różni się szkoda częściowa od całkowitej?

Małgorzata Wodyńska

Małgorzata Wodyńska

16.09.2019

W praktyce ubezpieczeniowej mówimy o dwóch rodzajach szkody — częściowej i całkowitej. Ich wymiar, ale także sposób obliczania jest całkowicie inny. Ma to też różne konsekwencje dla poszkodowanego.

Prawo ubezpieczeniowe określa, jak powinna wyglądać likwidacja szkody z OC sprawcy, wypłata odszkodowania oraz jak długo poszkodowany powinien czekać na odszkodowanie. Nie rozdziela jednak szkód na szkodę częściową i szkodę całkowitą.

Ubezpieczyciele jednak stosują dość wyraźne rozgraniczenie. To ważne, ponieważ w każdym z przypadków stosuje się inne procedury orzekania o szkodzie oraz inne sposoby obliczania odszkodowania.

Ostatecznie także likwidacja szkody wygląda zupełnie inaczej. Dlaczego tak się dzieje? Wynika to właśnie z przyjętych definicji obu szkód.

Różnica między szkodą częściową a całkowitą

Ostatnio na naszym profilu na Facebooku pojawiło się pytanie — Czy orzeczenie o szkodzie całkowitej jest legalne? Tutaj na blogu chcę rozwinąć wątpliwość naszego klienta.

Szkoda komunikacyjna całkowita zakłada, że samochodu nie da się naprawić, naprawa jest nieopłacalna i w wielu przypadkach — powinien on zostać przeznaczony do kasacji. Być może dlatego nasz klient miał wątpliwości.

Zwykle bowiem to sam właściciel samochodu decyduje o przeznaczeniu pojazdu do kasacji lub musi to uczynić po obowiązkowym przeglądzie — gdy mechanik uzna, że pojazd nie może bezpiecznie poruszać się po drogach. Jest to też rzadziej stosowany rodzaj szkody.

Co to jest szkoda częściowa? Jak sama nazwa wskazuje — pojazd został uszkodzony, ale szkoda OC nie jest na tyle poważna, aby wykluczyć pojazd z użytkowania. Najczęściej jest to szkoda parkingowa.

Jak wyliczyć?

W związku z tym, że szkoda całkowita i częściowa orzekane są w różnych okolicznościach, to i odszkodowanie jest obliczane w odmienny sposób.

Odszkodowanie za szkodę częściową obliczane jest na podstawie kosztorysu. Sporządza go rzeczoznawca ubezpieczyciela. Najpierw jednak musi dokonać oględzin. Rzeczoznawca samochodowy dokładnie ogląda samochód i odnotowuje wszystkie szkody. Następnie sprawdza, ile dokładnie będzie kosztować naprawa, tj.:

  • cena każdej części
  • koszt wymiany części
  • koszty lakierowana.

Wliczane są nawet roboczogodziny potrzebne na naprawę samochodu. Kwota wykazana przez kosztorysanta jednocześnie jest kwotą odszkodowania.

W przypadku szkody całkowitej rzeczoznawca też początkowo posługuje się metodą kosztorysową jedynie w celu potwierdzenia kosztów naprawy pojazdu. Jeżeli auto zostało uszkodzone dosyć mocno, a koszty naprawy są większe, niż wartość pojazdu — stosowana jest inna metoda obliczania odszkodowania.

W takim przypadku rzeczoznawca po obliczeniu wartości naprawy oblicza także dwie inne wartości:

  • wartość samochodu przed szkodą
  • wartość samochodu po szkodzie.

Różnica w obu tych wartościach daje wysokość odszkodowania.

Różnica w wysokości odszkodowania

Na wysokość odszkodowania zawsze — niezależnie od rodzaju szkody — wpływa kilka czynników, w tym przede wszystkim wielkość szkód, a i nierzadko wartość pojazdu czy udział własny w szkodzie. Sposób obliczania całkowitej szkody nierzadko sprawia, że odszkodowanie jest znacznie niższe, niż w przypadku szkody częściowej.

Przez to wielu poszkodowanych postrzega szkodę całkowitą jako mniej korzystną zwłaszcza w przypadku, gdy kasacja samochodu nie jest konieczna.

Jakie mogą wystąpić problemy?

Zarówno w przypadku całkowitej szkody, jak i częściowej mogą wystąpić różnorodne problemy.

Najczęstszym problemem przy szkodzie całkowitej jest jej niewłaściwe orzeczenie. Oznacza to, że szkoda całkowita może być w rzeczywistości szkodą częściową. Problem wynika przede wszystkim z zawyżenia wartości wraku, a zaniżenia wartości pojazdu sprzed szkody.

Niekiedy zdarza się także, że zakłady ubezpieczeniowe przy szkodach OC stosują taki sam tryb, jak przy AC. O szkodzie całkowitej w przypadku OC można mówić, gdy wartość naprawy przekracza 100% wartości pojazdu.

W przypadku AC zależy to od zawartej umowy — najczęściej jest to 70-80%. Niestety, ubezpieczyciele często nawet przy OC orzekają o szkodzie całkowitej, gdy wycena szkody samochodu wynosi np.: 80% wartości pojazdu.

W przypadku szkody częściowej odszkodowanie często jest zaniżone, gdyż:

  • ubezpieczyciel wskazuje, że nie wszystkie szkody powstały podczas ostatniej kolizji
  • w kosztorysie ujęte są tańsze, nieoryginalne części
  • wskazane są rabaty na naprawę (wirtualne)
  • w kosztorysie znajdują się noty korygujące.

Wszystko to sprawia, że poszkodowany otrzymuje zbyt niskie odszkodowanie.

Jak poradzić sobie ze zbyt niskim odszkodowaniem?

W przypadku niskiego odszkodowania lub innych problemów obowiązuje jedna procedura. Jest ona taka sama zarówno przy szkodzie całkowitej, jak i przy szkodzie częściowej.

Po otrzymaniu niekorzystnej decyzji na początku warto napisać reklamację. Powinny być w niej ujęte:

  • Twoje stanowisko
  • uzasadnienie
  • żądana kwota odszkodowania
  • dokumenty potwierdzające zasadność żądanej kwoty.

W praktyce często oznacza to dodatkowe koszty, ponieważ konieczny jest kosztorys niezależnego rzeczoznawcy. Ten jeszcze raz przeprowadzi oględziny i ustali rzeczywiste koszty naprawy pojazdu lub jego wartość. Sporządzi on kosztorys, który może być dowodem dla zakładu ubezpieczeniowego.

Na odpowiedź możesz czekać nawet 30 dni. Niestety, nawet mimo dobrze przygotowanej reklamacji nie możesz mieć pewności, że uzyskasz odpowiednie odszkodowanie.

Kolejnym krokiem może być zgłoszenie się do Rzecznika Finansowego. Tutaj potrzebna jest decyzja ubezpieczyciela. Także opinia niezależnego rzeczoznawcy jest przydatna. Na podstawie przedstawionych dokumentów rzecznik konstruuje swoją opinię, a następnie interweniuje.

To bardzo korzystne rozwiązanie, bo rzecznik nie pobiera żadnych dodatkowych opłat. Niestety, zakład ubezpieczeń nie ma prawnego obowiązku do stosowania wskazówek rzecznika.

Możesz też poprosić rzecznika o postępowanie mediacyjne. Wówczas odbywa się postępowanie w sądzie polubownym — tylko jedno. Na nim musisz dojść do porozumienia z przedstawicielami ubezpieczyciela. Plusem tego rozwiązania jest krótki czas postępowania.

Ma jednak też swoje minusy — jego celem jest ugoda. Oznacza to, że zarówno ubezpieczyciel, jak i Ty musicie zrezygnować z części swoich roszczeń. Oznacza to, że nigdy nie uzyskasz pełnej kwoty odszkodowania.

Jeżeli poprzednie działania nie pozwolą Ci na osiągnięcie celu — pozostaje jeszcze sąd. Musisz zatem napisać pozew lub wynająć prawnika, który to uczyni. Prawnik to jednak niejedyny dodatkowy koszt — musisz jeszcze wnieść opłatę sądową.

Jeżeli wygrasz sprawę — wszystkie dodatkowe koszta zostaną Ci zwrócone. Musisz więc mieć całkowitą pewność, że Twoje roszczenia są zasadne.

Jak więc możesz się przekonać, dochodzenie właściwego odszkodowania może wiązać się ze sporymi trudnościami, a nawet stratami finansowymi. Czy to wszystko jest konieczne?

Uzyskaj pomoc przy zaniżonym odszkodowaniu

Pomoc przy uzyskaniu odszkodowania

Nie musisz sam trudzić z uzyskaniem odpowiedniego odszkodowania. Możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanej firmy. Wystarczy, że prześlesz nam ważne dokumenty, tj. przede wszystkim kosztorys, a my rozpoczniemy prostą procedurę:

  1. Skontaktujemy się z Tobą, aby potwierdzić wszystkie dane.
  2. Poddamy Twój kosztorys analizie.
  3. Obliczymy właściwą wysokość odszkodowania i zaproponujemy sprzedaż szkody OC.
  4. Wypłacimy brakującą kwotę odszkodowania.

Nie ponosisz w związku z tym dodatkowych kosztów, a dopłatę do zaniżonego odszkodowania uzyskasz znacznie szybciej — już po 48 godzinach.

Małgorzata Wodyńska

Małgorzata Wodyńska

Redaktor

Posiada wieloletnie doświadczenie w branży odszkodowawczej. W redakcji Helpfind zajmuje się głównie tematyką związaną z roszczeniami majątkowymi oraz osobowymi z OC sprawcy wypadku, w tym także utratą wartości handlowej pojazdu oraz zadośćuczynieniem za śmierć bliskiej osoby. Jej specjalizacją są także odszkodowania za wypadki w rolnictwie, wypadki przy pracy oraz inne wypadki losowe.

Poznajmy się

artykuły na naszym blogu

Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań

Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!

Czytaj więcej z tej kategorii

14.02.2024

10 min

Likwidacja szkód komunikacyjnych – kiedy należy się dopłata do odszkodowania?

Co zrobić, aby dostać odszkodowanie od ubezpieczyciela po kolizji? Dowiedz się, jak otrzymać pieniądze i czy należy Ci się dopłata....

Samochód

23.01.2024

8 min

Gdzie znajdę numer VIN samochodu?

Znalezienie VIN-u potrafi przynieść spore kłopoty kierowcy. Warto sprawdzić, w jakich miejscach pojazdu szukać tego numeru....

Samochód

ile można mieć punktów karnych

08.12.2023

12 min

Sprawdź swoje punkty karne

Sprawdź, ile można mieć punktów karnych jako doświadczony lub młody kierowca. Dowiedz się też, ile punktów dostaniesz za poszczególne wykroczenia....

Samochód

Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe

Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu

Bezpłatna analiza dokumentacji

Brak opłat wstępnych

Jesteśmy niezależnym ekspertem

Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia

Bezpłatna analiza 0 zł

Zgłoś sprawę on-line