/

Małgorzata Wodyńska
Jak uzyskać odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu? Krok po kroku

Jak uzyskać odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu? Krok po kroku

Małgorzata Wodyńska

Małgorzata Wodyńska

25.11.2019

Wypadki na drogach bardzo często skutkują nie tylko szkodą w samochodzie, ale także obrażeniami. Możesz uzyskać także odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu. Tu także istnieją określone procedury, których finałem jest wypłata odszkodowania.

Krok 1 - Zgłoś szkodę

Spotkałam się z opinią, iż OC pokrywa jedynie szkody związane z uszkodzeniem pojazdu. Faktycznie, najczęstsze szkody to właśnie te związane z pojazdami. W większości przypadków kolizje są tak niewielkie, np.: w przypadku szkody parkingowej, że kierowca i pasażerowie nie odnoszą nawet żadnych obrażeń. Warto więc pamiętać, że OC pokrywa wszystkie szkody związane z wypadkiem. Nie musisz posiadać żadnego dodatkowej umowy ubezpieczenia. Musisz jednak podjąć kilka kroków.

Niezależnie od rodzaju szkody, musisz ją zgłosić ubezpieczycielowi najszybciej, jak to możliwe. Nie musisz jednak robić tego bezpośrednio po wypadku. Możesz zająć się tym w momencie, gdy Twój stan zdrowia będzie na to pozwalał. Jeżeli jednak zależy Ci na jak najszybszym zgłoszeniu sprawy, możesz też poprosić o to bliskich lub wyspecjalizowaną firmę odszkodowawczą.

Jak należy to zrobić? Każdy ubezpieczyciel proponuje kilka sposobów zgłoszenia szkody:

  • osobiście u agenta lub w oddziale
  • telefonicznie
  • przez stronę internetową, lub aplikację
  • listownie

Procedura zgłoszenia szkody jest bardzo prosta, nawet w przypadku ciężkich obrażeń. Należy podać takie dane jak:

  • swoje imię i nazwisko
  • imię i nazwisko sprawcy
  • numer polisy sprawcy
  • okoliczności zdarzenia
  • data zdarzenia

Gdy będzie miała miejsce bezpłatna konsultacja agent udzieli Ci także wszelkich potrzebnych informacji, odpowie na Twoje pytania oraz wskaże, co należy robić dalej.

Krok 2 - Zbierz i prześlij dokumentację

Po zgłoszeniu szkody musisz zebrać wszystkie konieczne dokumenty sporządzone po wypadku i związane bezpośrednio z leczeniem powypadkowym. Mogą to być takie dokumenty jak:

  • karta ambulatoryjna
  • diagnozy
  • zaświadczenia lekarskie
  • wyniki badań, w tym obrazowych, np.: RTG, czy rezonansu magnetycznego
  • wypis ze szpitala
  • recepty
  • ubezpieczenie zdrowotne
  • rokowania

Kiedy należy przekazać wszystkie dokumenty? Zwykle ubezpieczyciele wskazują, że należy przekazać dokumenty już z zakończonego leczenia. Jest to możliwe np.: przy różnego rodzaju złamaniach lub innych obrażeniach, które można wyleczyć w stosunkowo krótkim czasie.

Co jednak w przypadku, gdy lekarze początkowo nie są w stanie określić, jak długo będzie trwało leczenie? Lub okazuje się, że poszkodowany w wyniku wypadku staje się inwalidą i jego wyleczenie nie jest możliwe? W takim przypadku możesz przekazać dokumenty tak szybko, jak to możliwe.

Niektóre choroby lub dolegliwości mogą się pojawić nawet kilka lat po wypadku. W takim przypadku możesz dokonać kolejnego zgłoszenia szkody.

Krok 3 - Przygotuj się na komisję lekarską

Najczęściej ubezpieczyciele decydują się na zaoczną komisję lekarską. To oznacza, że specjaliści zakładu ubezpieczeń analizują nadesłaną dokumentację. W takim przypadku nie musisz się stawić na komisję lekarską. Ważne jest jednak, abyś przekazał ubezpieczycielowi jak największą ilość dokumentów.

Jednak w niektórych przypadkach ubezpieczyciel decyduje się na przeprowadzenie naocznej komisji lekarskiej. Niekiedy dokumenty nie oddają w pełni np.: obrażeń poszkodowanego, czy jego stanu psychicznego. Dokumentacja nie wskaże także, jak bardzo wypadek wpłynął na codzienne funkcjonowanie poszkodowanego.

Jak przygotować się na komisję? Należy przypomnieć sobie:

  • okoliczności wypadku
  • uszkodzenie ciała lub inne choroby i jeżeli to możliwe — postawione diagnozy
  • jak długotrwała hospitalizacja
  • czy konieczna była rehabilitacja
  • jak długo trwało zwolnienie lekarskie
  • jakie dolegliwości są odczuwalne na co dzień

Krok 4 - Upewnij się, że uzyskałeś właściwe odszkodowanie

W decyzji ubezpieczyciela należy zwrócić:

  • na przyznaną kwotę świadczeń
  • na ilość świadczeń

Musisz wiedzieć, że oprócz samego odszkodowania lub zadośćuczynienia należą Ci się także inne świadczenia:

  • renta na zwiększone potrzeby
  • renta wyrównawcza
  • zwrot kosztów leczenia

Pamiętaj jednak, że poszczególne świadczenia zależą od tego, jak poważnych obrażeń doznałeś, jak długo będzie trwać leczenie oraz poważny wpływ mają wszystkie te okoliczności na Twoje dalsze życie.

Co zrobić, gdy odszkodowanie jest zaniżone?

Przy szkodach rzeczowych, np.: w przypadku zniszczonego auta, dość częste są przypadki zaniżenia odszkodowania. Nie inaczej jest przy szkodach osobowych. Poszkodowani wskazują, że wypłacone odszkodowania:

  • nie pokrywają wszystkich poniesionych kosztów
  • nie uwzględniają wszystkich odniesionych obrażeń

Poszkodowani często są również zdziwieni zbyt niskim procentem trwałego uszczerbku na zdrowiu, co ma przełożenie na wysokość świadczeń.

W takim przypadku poszkodowany może odwołać się od decyzji ubezpieczyciela. W praktyce musisz zwrócić się do ubezpieczyciela o naoczną komisję lekarską. W tym przypadku należy przekazać ubezpieczycielowi właściwy wniosek. W takim przypadku ubezpieczyciel rozpatrzy wniosek i wyznacza termin komisji.

Często też sprawy związane z uszczerbkiem na zdrowiu i zadośćuczynieniem są bardzo skomplikowane. Może się zdarzyć, że ubezpieczyciel nie ma właściwych środków do określenia w precyzyjny sposób wysokości odszkodowania. Dlatego często tego typu przypadki mają swój finał w sądzie.

Uzyskanie zadośćuczynienia i innych świadczeń może być bardziej skomplikowane. Konieczne jest złożenie pozwu, w którym muszą znajdować się takie informacje jak:

  • dane poszkodowanego
  • dane ubezpieczyciela
  • wysokość żądanego odszkodowania
  • uzasadnienie — w tym artykuły i paragrafy
  • dokumenty potwierdzające rozstrój zdrowia poszkodowanego

Poszkodowany, który składa pozew do sądu, musi także wnieść opłaty sądowe. Im wyższa kwota, o jaką stara się poszkodowany, tym opłata sądowa jest wyższa. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest zdecydowanie się na odpowiednią kancelarię, która zajmuje się sprawami związanymi ze szkodami osobowymi.

Wystarczy, że przekażesz swoją sprawę po zgłoszeniu szkody lub wydaniu decyzji przez ubezpieczyciela. Sprawdzimy wysokość Twojego odszkodowania, a także sprawdzimy, jakie świadczenia Ci się należą. Dzięki temu nie musisz spełniać żadnych dodatkowych procedur, ponosić kosztów lub obawiać się, że otrzymane odszkodowanie nie pokryje wszystkich kosztów.

Małgorzata Wodyńska

Małgorzata Wodyńska

Redaktor

Posiada wieloletnie doświadczenie w branży odszkodowawczej. W redakcji Helpfind zajmuje się głównie tematyką związaną z roszczeniami majątkowymi oraz osobowymi z OC sprawcy wypadku, w tym także utratą wartości handlowej pojazdu oraz zadośćuczynieniem za śmierć bliskiej osoby. Jej specjalizacją są także odszkodowania za wypadki w rolnictwie, wypadki przy pracy oraz inne wypadki losowe.

Poznajmy się