Wniosek o wydanie aktu stanu cywilnego można złożyć przez internet. Należy jednak posiadać profil zaufany lub e-dowód z czytnikiem oraz potwierdzonym profilem zaufanym. Dzięki temu możliwe jest potwierdzenie tożsamości osoby, która składa wniosek.

Jak wypełnić wniosek o wydanie aktu zgonu? Krok po kroku
Wchodząc na stronę gov.pl wyszukaj usługę dla obywatela: Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) i kliknij w przycisk “Wyślij wniosek”. Następnie wybierz sposób logowania i zaloguj się.
- Wybierz rodzaj aktu
Na samym początku wniosku należy wskazać sposób odebrania odpisu aktu stanu cywilnego Do wyboru jest: odbiór osobisty, poczta tradycyjna, skrzynka Gov (ePUAP).
Następnie należy wybrać rodzaj aktu zaznaczamy ostatni wariant, czyli akt zgonu. W kolejnym roku należy wskazać rodzaj aktu: odpis skrócony (pokazuje aktualną treść aktu), odpis zupełny (zawiera dane aktualne na dzień sporządzania dokumentu oraz ewentualne późniejsze zmiany), wielojęzyczny odpis skrócony (jeśli potrzebujesz załatwić sprawę za granicą).
W kolejnym roku należy zaznaczyć kogo dotyczy akt, o który wnioskujemy. Następnie należy kliknąć w przycisk “Dalej”.
- Sprawdź poprawność Twoich danych
Dokonaj weryfikacji czy Twoje dane: imię, nazwisko, numer PESEL, seria i numer dokumentu tożsamości są prawidłowe. Opcjonalnie możesz podać numer telefonu oraz adres e-mail. Kolejne pytanie dotyczy miejsca zamieszkania a miejsca zameldowania. Jeśli zaznaczyć, że mieszkasz pod adresem zameldowania, pojawią się Twoje dane adresowe.
- Uzupełnij dane osoby, której dotyczy akt
W kolejnej części wniosku o wydanie odpisu należy podać dane osoby zmarłej. Obowiązkowe pola do uzupełnienia to: imię, nazwisko, miejsce urodzenia, data urodzenia, miejsce zgonu, data zgonu.
Ponadto na wniosku znajdują się miejsca do wpisania: drugiego imienia, numeru PESEL, nazwiska rodowego, imię ojca, imię matki, nazwiska rodowego matki.
- Podaj powód, dlaczego ubiegasz się o odpis aktu
Należy zaznaczyć jedno z wymienionych celów wydania odpis aktu m.in.: powód własny, sprawa alimentacyjna, opieki, kurateli, przysposobienia, sprawa dot. ubezpieczenia zdrowotnego, społecznego, rent oraz ulg, powód związany ze świadczeniami socjalnymi, pomocy społecznej, czy wspierania rodziny, sprawa zatrudnienia, wynagrodzeń o pracę.
- Wybierz Urząd Stanu Cywilnego
Możesz wybrać dowolny urząd w Polsce. Wpisując nazwę miejscowości użytkownikowi podpowiadany jest urząd.
- Wybierz sposób płatności za odpis
Jeśli Twój przypadek nie jest zwolniony z opłaty to w tym kroku należy wybrać jedną z dwóch dostępnych sposobów płatności: zapłać online (do wyboru kilka banków) albo załącz potwierdzenie przelewu. Wybierając drugą opcję należy uzyskać numer konta urzędu stanu cywilnego, zapłacić za wydanie odpisu przelewem i załączyć jego potwierdzenie (elektroniczne potwierdzenie przelewu lub skan/zdjęcie papierowego potwierdzenia).
- Wybrać liczbę odpisów
W kolejnym kroku należy wybrać ilość odpisów i kliknąć w przycisk dalej. System oblicza także ewentualną opłatę jaką należy zapłacić za odpis aktu (płatność po wysłaniu wniosku).
- Podgląd wniosku i podpisanie wniosku
Ostatni etap to sprawdzenie poprawności danych podanych we wniosku oraz jego podpisanie i wysłanie.
Kto może otrzymać akt zgonu?
O odpis aktu zgonu może wystąpić: małżonek osoby zmarłej, jego rodzeństwo, zstępni, wstępni, opiekun albo ustawowy przedstawiciel (np. rodzic), instytucja publicznej administracji (m.in. urząd gminy), prokurator, sąd, osoba mająca interes prawny, organizacja społeczna (konieczność uzasadnienia swoimi celami statutowymi i interesem społecznym).
Zstępni to potomkowie zmarłego, czyli jego dzieci, wnuki i prawnuki. Natomiast wstępni to członkowie rodziny, od których dana osoba się wywodzi czyli: rodzice, dziadkowie oraz pradziadkowie.
Wniosek o wydanie odpisu - co trzeba przygotować?
Jeśli chcesz uzyskać odpis aktu zgonu osoby, która nie należała do Twojej najbliższej rodziny (współmałżonek, rodzeństwo, wstępni, zstępni) lub była spoza Twojego grona rodzinnego to składając wniosek o wydanie aktu musisz załączyć dokument potwierdzający Twój interes prawny.
Taki dokument nie jest konieczny, jeśli wnioskowany akt dotyczy Twojego współmałżonka, rodzeństwa, czy Twoich wstępnych i zstępnych.
W sytuacji, gdy składasz wniosek jako pełnomocnik to niezbędne jest pełnomocnictwo oraz potwierdzenie dokonania opłaty za pełnomocnictwo.
Do wypełnienia wniosku potrzebne będą takie dane jak: imię i nazwisko osoby zmarłej, datę i miejsce jej urodzenia, datę i miejsce zgonu.
Podsumowanie:
- Wniosek o wydanie aktu stanu cywilnego możesz złożyć online.
- Do uzyskania odpisu aktu przez Internet niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego lub e-dowodu.
- Jeśli wnioskujesz o odpis dot. osoby spoza najbliższego grona rodzinnego, to musisz potwierdzić swój interes prawny.
- We wniosku musisz podać dane osoby zmarłej (także m.in. numer PESEL) oraz dokładną datę i miejsce zgonu.