/

Agnieszka Książek
Odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair. Jak je uzyskać od przewoźnika?

Odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair. Jak je uzyskać od przewoźnika?

Agnieszka Książek

Agnieszka Książek

03.01.2019

Ryanair to jeden z największych niskobudżetowych przewoźników na świecie. Żadna linia lotnicza nie może pochwalić się 100% punktualnością. Irlandzki przewoźnik nie jest tu wyjątkiem. Pasażerowie mają jednak prawo ubiegać się o odszkodowanie za zakłócenia podróży. Co trzeba zrobić, aby je otrzymać?

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair?

O odszkodowanie od linii lotniczej Ryanair pasażer może się ubiegać, jeśli opóźnienie na lotnisku docelowym wyniesie minimum 3 godziny. Istotna jest dokładna godzina otwarcia pierwszych drzwi samolotu. Zgodnie z Rozporządzeniem 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ten moment, bowiem jest w większości przypadków uznawany za ten, który de facto umożliwia pasażerom opuszczenie pokładu samolotu. Przy opóźnieniu samolotu ponad 3 godziny warto poprosić kogoś z załogi albo obsługi naziemniej o pisemne oświadczenie o dokładnej godzinie przylotu oraz przyczynie opóźnienia. Oczywiście wypłaty odszkodowania są realizowane tylko w przypadku, gdy lot był opóźniony z winy przewoźnika.

Ile wynosi odszkodowanie za lot opóźniony?

To, ile poszkodowany z tytułu dużego opóźnienia lotu pasażer może otrzymać od Ryanair zależy od długości trasy:

  • do 1500 km - 250 €
  • od 1500 do 3500 lub lot wewnątrz Unii Europejskiej na dystansie powyżej 1500 km - 400 €
  • od 3500 km - 600 €.

Ważne: długość lotu od lotniska wylotu do lotniska docelowego jest mierzona metodą trasy po ortodromie (najkrótsza droga, fragment koła wielkiego).

Identyczne kwoty obowiązują w przypadku gratyfikacji finansowej od linii lotniczych za odwołany lot.

Co zrobić, aby uzyskać rekompensatę?

Aby otrzymać odszkodowanie od linii lotniczej należy wystosować odpowiedni wniosek. O rekompensatę za opóźniony lub odwołany lot można się starać samodzielnie albo za pośrednictwem wyspecjalizowanej w tym temacie kancelarii odszkodowawczej. Na stronie internetowej przewoźnika należy poszukać specjalny formularz reklamacyjny (strona główna Ryanair nie zawiera bezpośredniego linku do formularza), który wymaga podania następujących informacji:

  • imię i nazwisko
  • adres e-mail (podany w trakcie dokonywania rezerwacji lotu)
  • numer rezerwacji
  • ostatnie cztery cyfry karty płatniczej (użytej przy zakupie biletu)
  • dane dot. lotu (trasa, długość trasy, ile wynosiło opóźnienie samolotu na lotnisku docelowym) oraz dane do przelewu.

Jeśli odpowiedź na wezwanie do wypłaty rekompensaty Ryanair jest negatywna sprawę można skierować do ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego). Pasażer może także ubiegać się o wypłatę należnego odszkodowania na drodze sądowej. Do wniosku o wypłatę należności z tytułu dużego opóźnienia lotu trzeba załączyć kartę pokładową lub bilet lotniczy (ewentualnie inny dokument potwierdzający dokonanie rezerwacji na dany lot). Pomocna w uzyskaniu odszkodowania od linii lotniczych może być dokumentacja typu zdjęcie tablicy odlotów, czy oświadczenie pracownika linii lotniczej o przyczynie opóźnienia trwającego co najmniej 3 godziny.

odszkodowanie ryanair

W jakich przypadkach pasażer nie otrzyma odszkodowanie od Ryanair?

Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli opóźnienie na miejscu docelowym wyniosło mniej niż 3 godziny albo przyczyną późniejszego przylotu samolotu była tzw. nadzwyczajna okoliczność. Do tej kategorii zalicza się m.in.: względy bezpieczeństwa, złe warunki pogodowe, strajk pracowników lotniska, czy destabilizacja polityczna w danym kraju. Co istotne, problem techniczny samolotu czy zapowiadany strajk pracowników Ryanair nie jest wyjątkową okolicznością. Przewoźnik ma bowiem obowiązek zadbać o odpowiedni stan techniczny samolotu, a sygnalizowany wcześniej przez pracowników strajk trudno uznać za sytuację, na którą linia lotnicza nie miała wpływu i nie mogła w żaden sposób zapobiec. Oczywiście przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania w przypadku, gdy problem techniczny jest spowodowany ukrytą wadą fabryczną czy zewnętrznym czynnikiem np. “interwencja” ptaka w silniku. Są to sytuacje niezależne od linii lotniczej.

Co powinien zapewnić pasażerom Ryanair w przypadku opóźnienia samolotu?

Jeśli samolot jest opóźniony o więcej niż 2 godziny to przewoźnik powinien każdego pasażera poinformować jakie przysługują mu w takiej sytuacji prawa. Jednym z nich jest prawo do opieki. W przypadku, gdy rejs o długości do 1500 km, od 1500 do 3500 km oraz powyżej 3500 km jest opóźniony o odpowiednio 2, 3, 4 godziny to linia lotnicza jest zobowiązana do zapewnienia bezpłatnie posiłków oraz napojów, a także noclegu - w razie zaistnienia takiej konieczności i transferu z/na lotnisko. Dodatkowo każdy pasażer powinien mieć możliwość wykonania dwóch darmowych rozmów telefonicznych albo wysłania dwóch faksów, czy e-maili. Jeśli linia lotnicza nie zapewni takiej opieki to należy zachować wszystkie rachunki i na ich podstawie domagać się zwrotu poniesionych kosztów.

Jakie loty obejmuje rozporządzenie WE 261/2004?

Lot obsługiwany przez linię Ryanair podlega przepisom uwzględnionym przez rozporządzenie WE 261/2004. Ten europejski akt prawny reguluje sprawy związane z lotami z lotnisk w UE oraz lotami z krajów trzecich do krajów w UE (w przypadku, gdy przewoźnik lotniczy jest zarejestrowany w UE). Rozporządzenie obejmuje również przestrzeń powietrzną Norwegii, Szwajcarii, Islandii oraz terenów zależnych od państw UE, czyli: Gujany Francuskiej, Azorów, Martyniki, Madery, Majotty, Wysp Kanaryjskich, Saint-Martin oraz Reunion.

Pasażerowie mają takie same prawa niezależnie od tego, czy lot jest rejsowy czy czarterowy. Nie ma też znaczenia czy dany lot obsługuje tradycyjny przewoźnik lotniczy czy dyskontowy (tanie linie lotnicze). Natomiast, jeśli lot jest z przesiadką, to wymagany jest ten sam numer rezerwacji dla biletów. Rozporządzenie przewiduje wypłatę pasażerowi odszkodowania nie tylko w przypadku opóźnień samolotu, ale i odwołania rejsu czy odmowę wejścia na pokład z powodu np. przepełnienia lotu.

O linii Ryanair

Powstały w 1985 roku Ryanair to jeden z największych na świecie, a największy w Europie przewoźnik niskobudżetowy. Obsługuje około sto portów europejskich i jeden afrykański - w Maroku, a flota samolotów liczy około pół tysiąca sztuk. Samoloty tej irlandzkiej linii lotniczej lądują w Polsce m.in. w Gdańsku, Krakowie, czy Warszawie. Główna siedziba irlandzkiego przewoźnika jest ulokowana w Dublinie. Z danych za rok 2018 wynika, że w skali roku Ryanair przewozi ponad 132 mln pasażerów. W Polsce te tanie linie lotnicze są obecne od 2005 roku, a pierwszy rejs odbył się na trasie Wrocław-Londyn. W 2018 roku w naszym kraju uruchomiono także linie czarterowe - Ryanair Sun.

Agnieszka Książek

Agnieszka Książek

Redaktor

Na bieżąco śledzi oraz analizuje sytuację Frankowiczów w Polsce. Stara się poruszać te problemy oraz tematy, które najbardziej interesują osoby posiadające kredyt w helweckiej walucie. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek i dobrego amerykańskiego kina.

Poznajmy się