Nie posiadasz odpowiedniej wiedzy prawniczej, aby samodzielnie ubiegać się o odszkodowanie z PZU? Dowiedz się, co w ramach pomocy może zaoferować Tobie firma odszkodowawcza.
Dochodzenie odszkodowania z OC sprawcy - o tym pamiętaj!
Jeśli kolizja czy wypadek nie wydarzył się z Twojej winy, to możesz dochodzić wypłaty odszkodowania z polisy OC sprawcy. Szkodę należy zgłosić możliwe jak najszybciej, chociaż zgodnie z literą prawa masz na to aż 3 lata.
Jako osoba poszkodowana masz nie tylko prawa, ale i obowiązki. W myśl zasady ciężaru dowodu, to właśnie Ty jesteś zobowiązany do udowodnienia, że wnioskowane odszkodowanie ci się należy. To oznacza, że musisz wykazać, że zdarzenie drogowe miało miejsce oraz udowodnić powstanie szkód. Najczęściej dochodzi do kolizji, a więc powstaje tutaj zazwyczaj szkoda na pojeździe.
Dowiedz się więcej: Dochodzenie odszkodowań krok po kroku
Na Tobie, jako osobie która dochodzi odszkodowania, spoczywa obowiązek udowodnienia szkody oraz związku przyczynowo-skutkowego. Musisz zatem przedstawić PZU odpowiednią dokumentację, którą zazwyczaj jest oświadczenie sprawcy (w przypadku kolizji). Po zgłoszeniu szkody oraz dostarczeniu dokumentów towarzystwo ubezpieczeniowe rozpoczyna proces likwidacji szkody komunikacyjnej. W ciągu kilku dni powinien pojawić się u Ciebie rzeczoznawca samochodowy, którego zadaniem jest ocena rozmiaru szkód oraz oszacowanie kosztów naprawy.
Oprócz tego od zakładu ubezpieczeń można domagać się wypłaty innych świadczeń, możesz złożyć wniosek m.in. o zwrot kosztów wynajmu pojazdu zastępczego.
Przeczytaj także: Dokumenty potrzebne do odszkodowania PZU - co wymaga ubezpieczyciel?
Problemy z uzyskaniem należnego odszkodowania w PZU i u innych ubezpieczycieli
Wielu poszkodowanych zgłasza problemy z uzyskaniem odszkodowania z OC sprawcy. Najczęściej wypłacone świadczenie jest zaniżone. Wiele wycen szkód na pojeździe jest sporządzanych nieprawidłowo. W kosztorysie naprawy pojazdu można najczęściej znaleźć takie błędy jak:
Stosowanie części zamiennych zamiast oryginalnych
Ubezpieczyciele chociaż nie powinni to w wycenach naprawy uwzględniają ceny najtańszych, tzw. zamienników. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego, jeśli uszkodzona część pojazdu była oryginalna, to także taka powinna się znaleźć w przedstawionym przez zakład ubezpieczeń kosztorysie. Różnica pomiędzy ceną za część oryginalną a zamienną może być ogromna i wynosić nawet kilkaset procent.
Zaniżone koszty robocizny
W wielu przypadkach zakład ubezpieczeń stosuje uśrednione stawki za robociznę. Tymczasem roboczogodzina fachowca w mniejszej miejscowości, a w dużym mieście może się bardzo różnić.
Naprawa podzespołu zamiast wymiany na nową
W niektórych sytuacjach towarzystwo ubezpieczeniowe zaleca naprawę uszkodzonego elementu pojazdu. Tymczasem zgodnie z technologią naprawy rekomendowaną przez producenta pojazdu powinna ona zostać wymieniona na nową.
Rabaty na zakup części
W wycenach napraw często pojawiają się rabaty na zakup części. Problem jest jednak taki, że takie zniżki otrzymują zazwyczaj tylko warsztaty samochodowe, a nie pojedynczy klient.
Problem ze szkodą całkowitą
W wielu przypadkach dla zakładu ubezpieczeń korzystniej jest uznać daną szkodę za całkowitą niż częściową. Po prostu w ten sposób mogą sporo zaoszczędzić.
W razie sklasyfikowania danej szkody za całkowitą wypłacane osobie poszkodowanej odszkodowanie za wypadek komunikacyjny stanowi różnicę pomiędzy wartością pojazdu przed a po szkodzie (tzw. wraku). Wystarczy, że ta pierwsza wartość będzie zaniżona, a druga zawyżona a wypłacone odszkodowanie nie będzie w odpowiedniej wysokości.
Zdarzają się także takie sytuacje, w których osoba poszkodowana spotyka się z odmową wypłaty odszkodowania. Ubezpieczyciel np. sugeruje, że jest to próba wyłudzenia odszkodowania albo dane zdarzenie nie było objęte polisą ubezpieczeniową.
Przeczytaj także: Co zrobić, gdy PZU nie przyznało odszkodowania?
Pomoc w uzyskaniu wyższego odszkodowania
O wyższe odszkodowanie z OC możesz walczyć nawet, jeśli od decyzji ubezpieczyciela minęło już trochę czasu. Możesz złożyć reklamację lub skorzystać z pomocy profesjonalnej firmy odszkodowawczej.
W przypadku samodzielnej batalii z ubezpieczycielem może się nie zakończyć na postępowaniu reklamacyjnym. Zakład ubezpieczeń często odrzuca takie pisma, a osobie poszkodowanej pozostaje walczyć na ścieżce sądowej.
Zdecydowanie szybszym procesem jest dopłata do odszkodowania oferowana przez firmy odszkodowawcze. W ten sposób dodatkowe pieniądze można już otrzymać w ciągu kilku dni.

Procedura składa się tylko z kilku kroków:
- Wysyłka dokumentów
Proces rozpoczyna się od dostarczenia niezbędnych dokumentów: kosztorysu naprawy pojazdu oraz decyzji ubezpieczyciela.
- Analiza sprawy
Wycena szkody na pojeździe jest weryfikowana przez doświadczony zespół specjalistów. Kosztorys jest sprawdzany pod kątem ewentualnych zaniżeń.
- Wyniki analizy
Wyniki analizy Twojej sprawy powinny być znane w ciągu maksymalnie 3 dni roboczych. Jeśli zostało wykryte zaniżenie, to otrzymujesz ofertę dopłaty do odszkodowania.
- Podpisanie umowy
Kolejnym krokiem jest zawarcie umowy o cesję wierzytelności. Cesja to przekazanie praw do wierzytelności, a “dłużnikiem” w takiej sytuacji jest towarzystwo ubezpieczeniowe. Podpisując taką umowę zrzekasz się praw do tej części odszkodowania, która jest zaniżona.
- Realizacja dopłaty
Po dopełnieniu wszystkich formalności na wskazane konto jest przelewana uzgodniona wcześniej kwota za odkup szkody. Firma odszkodowawcza dopiero później dochodzi od zakładu ubezpieczeń wypłaty zaniżonej części odszkodowania.
Zastanawiasz się, czy przypadku Twojej szkody na pojeździe możliwa jest w ogóle dopłata do odszkodowania? Generalnie rzecz biorąc każda sprawa jest inna, dlatego tak istotna jest analiza kosztorysu, który otrzymałeś od ubezpieczyciela.
Są jednak sytuacje, które wykluczają możliwość otrzymania dopłaty:
- od wydania decyzji ubezpieczyciela minęły już ponad 3 lata,
- zawarłeś pisemną lub telefoniczną ugodę z ubezpieczycielem,
- wybrałeś bezgotówkową metodę likwidacji szkody komunikacyjnej.
Tylko wówczas uzyskanie dopłaty do odszkodowania nie będzie możliwe. Co prawda, w przypadku ugody teoretycznie jest możliwość jej wycofania, ale w praktyce jest to trudne do realizacji.
Podsumowanie:
- Najczęstszym zgłaszanym problemem w kontekście odszkodowań za szkodę na pojeździe jest zbyt niska kwota świadczenia.
- Kosztorys naprawy pojazdu często zawiera zaniżenia np. ceny części najtańszych zamienników, nieadekwatne niż w rzeczywistości stawki za roboczogodzinę fachowca.
- O wyższe odszkodowanie możesz walczyć samodzielnie lub skorzystać z pomocy firmy odszkodowawczej.
- Najszybszą drogą do uzyskania wyższego odszkodowania z OC sprawcy jest dopłata do odszkodowania.