/

Samochód
W jakim czasie trzeba zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

W jakim czasie trzeba zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Agnieszka Książek

Agnieszka Książek

01.09.2021

Przeanalizujemy bezpłatnie, czy należy Ci się dopłata

logo google

4,4/1591 opinii

Twoje dane są u nas bezpieczne

Generalnie, im szybciej zgłosisz szkodę do zakładu ubezpieczeń, tym dla Ciebie lepiej. Zgodnie jednak z literą prawa masz na to 3 lata a nawet 20 lat od dnia zdarzenia. Sprawdź, który termin obowiązuje w Twoim przypadku.

W jakim czasie trzeba zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Na zgłoszenie szkody z OC sprawcy zgodnie z art. 819 § 1 kodeksu cywilnego masz aż 3 lata. Nie warto jednak tak długo zwlekać z dokonaniem zgłoszenia. Najlepiej zgłosić się do ubezpieczyciela od razu po powstaniu szkody - maksymalnie w ciągu kilku dni.

Jeśli jednak szkoda powstała w wyniku występku lub zbrodni, to na zgłoszenie roszczenia masz aż 20 lat - licząc od dnia, w którym miało miejsce przestępstwo.

Szkody na pojeździe wraz z upływem czasu mają tendencję do zwiększania swoich rozmiarów. Lepiej od razu zająć się naprawą uszkodzonego samochodu, niż gdyby pokolizyjny defekt doprowadził do większej awarii bądź gorzej - do kolejnego zdarzenia drogowego.

Jak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Po otrzymaniu od sprawcy oświadczenia o kolizji lub po sporządzeniu przez funkcjonariuszy notatki z miejsca wypadku, skontaktuj się z towarzystwem ubezpieczeniowym, w którym polisę OC (odpowiedzialności cywilnej) miał wykupiony sprawca zdarzenia.

Jak zgłosić szkodę? Szkodę możesz zgłosić:

  • osobiście - w najbliższym oddziale zakładu ubezpieczeń,
  • telefonicznie - dzwoniąc na infolinię ubezpieczyciela lub wysyłając SMS (opcja dostępna tylko w niektórych towarzystwach ubezpieczeniowych),
  • online - wypełniając formularz internetowy, wysyłając e-mail bądź rozmawiając na czacie.
  • listownie - wysyłając list tradycyjną drogą pocztową.

Jeśli auto w wyniku zdarzenia drogowego zostało poważnie uszkodzone, to najrozsądniejszym rozwiązaniem jest wykonać telefon do ubezpieczyciela jeszcze z miejsca kolizji lub wypadku.

Przeczytaj także: Zgłoszenie szkody u swojego ubezpieczyciela czy sprawcy?

Być może dany zakład ubezpieczeń ma zawartą umowę o współpracę z firmą zajmującą się holowaniem pojazdów. Wówczas masz “z głowy” kwestie związane z załatwianiem holownika. W przypadku, gdy ubezpieczyciel nie zaproponuje takiej usługi, udokumentuj poniesienie takiego kosztu, a później domagaj się jego zwrotu w ramach odszkodowania z OC sprawcy.

W sytuacji, gdy miała miejsce niewielka kolizja, a rozmiary uszkodzeń są niewielkie i tym samym masz możliwość kontynuowania jazdy, to nie musisz kontaktować się z ubezpieczycielem z miejsca stłuczki. Możesz zrobić to później, w wygodnym dla Ciebie czasie.

Zgłoszenie szkody w PZU - jak to wygląda?

PZU udostępnia kilka kanałów, za pomocą których osoba poszkodowana może dokonać zgłoszenia szkody:

  • formularz internetowy

Do jego wypełnienia potrzebne będą m.in. dane sprawcy, tj. numer jego polisy albo numer rejestracyjny pojazdu.

  • czat wideo
  • infolinia

Dostępne są dwa numery infolinii: 801 102 102 oraz 22 566 55 55.

  • za pomocą SMS

Wystarczy, że wyślesz sms o treści szkoda na numer 4102, a przedstawiciel zakładu ubezpieczeń skontaktuje się z Tobą i przyjmie zgłoszenie.

  • w oddziale PZU

Szkodę możesz zgłosić w najbliższej placówce lub u agenta.

  • e-mail

Wyślij e-mail na adres [email protected].

Jakie informacje trzeba podać zgłaszając szkodę na pojeździe?

Ubezpieczyciel zapewne poprosi Cię o podanie kilku podstawowych informacji. Niezbędne będzie oczywiście podanie danych osobowych poszkodowanego oraz sprawcy zdarzenia - w tym szczególnie numer polisy OC.

Zgłaszając szkodę komunikacyjną dobrze jest znać dane pojazdów, które uczestniczyły w zdarzeniu drogowym. Najważniejszą tego rodzaju informacją jest oczywiście numer rejestracyjny pojazdu. Warto także podać markę i model samochodu.

Przeczytaj także: Likwidacja szkody z OC sprawcy krok po kroku

W trakcie zgłaszania roszczenia możesz zostać poproszony o opis zdarzenia, czyli okoliczności, w których doszło do kolizji czy wypadku. Podać należy także dokładną datę oraz lokalizację zdarzenia. Jeśli na miejsce zostali wezwani funkcjonariusze policji i sporządzili notatkę ze wypadku, to zakład ubezpieczeń będzie wymagał podania adresu jednostki.

Jakie dokumenty trzeba dostarczyć ubezpieczycielowi?

W procesie likwidacji szkody z OC sprawcy istotne znaczenie mają dokumenty, na podstawie których ustala się przyczyny oraz odpowiedzialność towarzystwa ubezpieczeniowego.

Podstawowym dokumentem jest oczywiście oświadczenie sprawcy kolizji lub notatka policyjna - sporządzana obowiązkowo, jeśli doszło do wypadku drogowego. Pamiętaj, aby w oświadczeniu znalazły się nie tylko informację o zdarzeniu, ale i także zdanie mówiące jasno, że sprawca przyznaje się do winy.

Pobierz: Oświadczenie sprawcy kolizji drogowej

Przydatna jest również dokumentacja zdjęciowa wykonana na miejscu zdarzenia. Wystarczą zdjęcia uszkodzeń pojazdu zrobione telefonem komórkowym.

Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?

Standardowo, ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania ma 30 dni. Termin wypłaty świadczenia jest określony w ustawie dot. ubezpieczeń obowiązkowych. Zakład ubezpieczeń ma jednak możliwość w niektórych sytuacjach wydłużyć ten okres.

Data wypłaty odszkodowania może zostać przesunięta, jeśli nie jest możliwe aby w ciągu tych 30 dni wyjaśnić wszystkich okoliczności zdarzenia, które są konieczne do ustalenia wysokości świadczenia czy w ogóle odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Dowiedz się więcej: Warta wypłata odszkodowania - ile trzeba czekać?

Taką sytuacją może być przykładowo niedostarczenie w terminie przez osobę zgłaszającą szkodę wymaganych przez ubezpieczyciela dokumentów. Po wyjaśnieniu tych okoliczności, towarzystwo ubezpieczeń ma 14 dni na wypłatę odszkodowania.

Zgodnie z obowiązującym prawem okres ten nie może się w nieskończoność przedłużać, a przynajmniej nie powinien. W przypadku odszkodowań z OC sprawcy wypłata świadczenia nie może się odbyć później niż w ciągu 90 dni od powiadomienia o powstaniu szkody.

W niektórych przypadkach ustalenie odpowiedzialności ubezpieczyciela może zależeć od postępowania karnego lub cywilnego. Wówczas na konto osoby poszkodowanej powinna trafić tzw. kwota bezsporna. Obowiązuje w tym przypadku 30-dniowy termin.

Co zrobić, gdy odszkodowanie jest zaniżone?

Nie zgadzasz się decyzją ubezpieczyciela odnośnie wysokości odszkodowania? Masz do wyboru kilka rozwiązań: złożenie odwołania od decyzji ubezpieczyciela, walka na ścieżce sądowej, skorzystanie z oferty dopłaty do odszkodowania.

Dowiedz się: Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

Wycena szkody odwołanie możesz złożyć samodzielnie. W piśmie skierowanym do ubezpieczyciela pamiętaj, aby umieścić odpowiednią podstawę prawną oraz argumenty. Zakład ubezpieczeń powinien odpowiedzieć w ciągu 30 dni od otrzymania odwołania.

Jeśli odpowiedź nie będzie dla Ciebie satysfakcjonująca, to kolejnym krokiem może być złożenie skargi na ubezpieczyciela do Rzecznika Finansowego. Może on rozpocząć postępowanie w naszej sprawie (po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej), ale nie ma żadnej gwarancji, że ubezpieczyciel wypłaci wyższe odszkodowanie. Stanowisko Rzecznika nie jest jednak zobowiązujące dla ubezpieczyciela.

W przypadku, gdy interwencja nie spełni Twoich oczekiwań, to możesz skierować sprawę na ścieżkę sądową. Przygotuj się jednak na konieczność poniesienia kosztów oraz proces nawet kilkuletni, choć oczywiście możesz go wygrać dzięki pomocy w uzyskaniu odszkodowania.

Możesz także znacznie skrócić proces ubiegania się o wyższe odszkodowanie. Wystarczy, że zgłosisz się po dopłatę do odszkodowania. Procedura odkupu odszkodowań jest bardzo prosta i szybka.

Pierwszym krokiem jest wysłanie kosztorysu naprawy pojazdu oraz decyzji ubezpieczyciela. Dokumenty te są analizowane pod kątem zaniżeń. Jeśli przyznane przez towarzystwo ubezpieczeniowe odszkodowanie jest zaniżone, to otrzymasz propozycję dopłaty. Jest ona wypłacana w kilka dni po dopełnieniu formalności.

Podsumowanie:

  1. Szkodę zgłoś do ubezpieczyciela jak najszybciej. Zgodnie z prawem masz jednak na to aż 3 lata.
  2. Zawiadomienie o szkodzie możesz złożyć w najbliższym oddziale towarzystwa ubezpieczeniowego, telefonicznie lub online.
  3. Do zgłoszenia dołącz wymagane przez ubezpieczyciela dokumenty.
  4. Wypłata odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 30 dni od zawiadomienia o szkodzie.
Agnieszka Książek

Agnieszka Książek

Redaktor

Na bieżąco śledzi oraz analizuje sytuację Frankowiczów w Polsce. Stara się poruszać te problemy oraz tematy, które najbardziej interesują osoby posiadające kredyt w helweckiej walucie. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek i dobrego amerykańskiego kina.

Poznajmy się

artykuły na naszym blogu

Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań

Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!

Czytaj więcej z tej kategorii
Odszkodowanie za wypadek samochodowy

21.08.2024

11 min

Odszkodowanie za wypadek samochodowy – jak je otrzymać?

Dowiedz się, komu przysługuje odszkodowanie za wypadek samochodowy. Pamiętaj o dopłacie, którą możesz otrzymać....

Samochód

01.07.2024

11 min

Uderzenie w tył samochodu - czyja wina, odszkodowanie, dopłata

Dowiedz się, jak wysokie odszkodowanie uzyska poszkodowany po uderzeniu w tył auta i jakie są koszty naprawy....

Samochód

uszkodzona felga ile odszkodowania

19.06.2024

9 min

Uszkodzony rant felgi aluminiowej – odszkodowanie, dopłata

Masz wątpliwości, czy należy Ci się odszkodowanie za uszkodzoną felgę? Przeczytaj artykuł i rozwiej swoje wątpliwości....

Samochód

empty_placeholder

Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe

Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu

Bezpłatna analiza dokumentacji

Brak opłat wstępnych

Jesteśmy niezależnym ekspertem

Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia

Bezpłatna analiza 0 zł

Zgłoś sprawę on-line