Każdy poszkodowany kierowca musi się liczyć z tym, że jego odszkodowanie mogło zostać zaniżone. Dzieje się tak, w prawie 89% przypadków. Bardzo często sporządzone kosztorysy są zaniżane, a ubezpieczyciele uśredniają stawki cen z warsztatów. Lista grzechów Towarzystw Ubezpieczeniowych jest jednak znacznie dłuższa i nie każdy wie, czego dokładnie może się domagać oraz w jaki sposób radzić sobie z niekorzystną decyzją ubezpieczyciela.
Co musi wiedzieć osoba poszkodowana
Najczęstszym problemem, z którym mają do czynienia kierowcy, jest zaniżony kosztorys. Wielu kierowców nie potrafi go poprawnie analizować oraz sprawdzić, czy faktycznie zostały zastosowane w nim prawidłowe części. Tak naprawdę samo sprawdzenie kosztorysu nie jest trudne- dokument ten po dokładnej analizie i zapoznaniu się z symbolami nie powinien sprawić problemu z odczytaniem oraz sprawdzeniu co tak naprawdę zostało zamontowane w naprawionym samochodzie. Oprócz tego częstym procederem jest uśrednianie stawek roboczogodziny, czyli faktycznego czasu, jaki jest potrzebny, żeby naprawić daną rzecz w pojeździe. Co ważne stawki te mogą się różnić w zależności od miejsca zamieszkania kierowcy- inne będą obowiązywać w Warszawie, inne w mniejszym mieście, gdzie rynek jest proporcjonalnie mniejszy.
W przypadku podejrzenia, że liczba roboczogodzin mogła zostać uśredniona, warto skorzystać z opinii niezależnego rzeczoznawcy. Ten oceni, ile ona faktycznie wyniosła oraz czy nie spowodowała strat dla kierowcy. Warto przeanalizować cennik z warsztatu oraz poprosić mechaników o pomoc w wycenie pojazdu. W tym przypadku uzyskanie dodatkowych pieniędzy nie powinno być problemem. Gdy w pojeździe nie zostały zamontowane części oryginalne, można ubiegać się o dodatkową wycenę.
Kolejnym punktem jest stosowanie amortyzacji. Praktyka ta jest częstym powodem wypłaty zaniżonego odszkodowania. W momencie wypadku części samochodowe znajdują się w znacznym stopniu zużycia. Ubezpieczyciele stosują to jako podstawę do potrącenia kwoty odszkodowania o stopień zużycia części uszkodzonych. Zdaniem ubezpieczycieli zamontowanie nowych części sprawia, że kierowca na tym zyskuje. Taka praktyka jest zabroniona, ale możliwa w przypadku, gdy zostanie wykazany wzrost wartości handlowej pojazdu. Powoduje to, że kierowca musi część strat pokryć sam.
Szkoda całkowita liczona inaczej
W przypadku orzeczenia szkody całkowitej często zostają zawyżone koszty naprawy z uwzględnieniem nawet najmniejszej części. Wartość samochodu przed wypadkiem zostaje znacznie zaniżona. Tym samym odszkodowanie pojazdu jest mniejsze i nie będzie wystarczające na całą naprawę. Aby uzyskać pełne odszkodowanie, trzeba udowodnić cenę rynkową samochodu przed wypadkiem oraz wraku. Z pomocą przychodzą portale, na których dokonuje się sprzedaży. Można to udowodnić, znajdując ogłoszenia ze swojego regionu i pokazując, ile faktycznie pojazd jest wart przed wypadkiem. Gdy taki samochód uda się sprzedać na aukcji, udowodniona zostanie prawdziwa jego wartość.
Oprócz tego poszkodowany kierowca może się ubiegać o dodatkowe świadczenia, nawet jeśli otrzymał odszkodowanie na podstawie dobrze obliczonego kosztorysu. Obejmują one:
- odszkodowanie za utratę wartości handlowej auta
- zwrot kosztów holowania
- zwrot kosztów wynajmowania samochodu
- odszkodowanie za inne szkody np. zniszczenie telefonu
Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z oferty kancelarii odszkodowawczej, która pomoże w przypadku zaniżonego odszkodowania. Pełnomocnik w imieniu klienta zajmie się wszystkimi formalnościami i przeprowadzi przez cały proces.


Patrycja Gmurowska
Redaktor
Doświadczony redaktor internetowy z biegłością w temacie odszkodowań, w tym w szczególności roszczeń za wypadek samochodowy. Jej specjalizacją jest także problematyka dot. Frankowiczów (posiadaczy kredytów indeksowanych i denominowanych do obcej waluty - głównie franka szwajcarskiego) oraz wypadków przy pracy, które są wynikiem np. naruszenia obowiązujących przepisów prawa pracy.
Poznajmy się
Poprzedni artykuł
Subkonto zus dziedziczenie komu i co się należy?

Następny artykuł
Wypadek odszkodowanie z oc kiedy można się starać?
artykuły na naszym blogu
Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań
Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!
Czytaj więcej z tej kategorii04.12.2023
10 min
Czy można dostać odszkodowanie z dwóch polis za jedną szkodę?
Czy można dostać odszkodowanie z dwóch polis za jedną szkodę? Nie do końca, choć w przypadku szkody w pojeździe jest to pewnym sensie możliwe....
Samochód
27.11.2023
15 min
Pozew o odszkodowanie za uszkodzony samochód – czy warto?
Masz uszkodzony samochód i chcesz złożyć pozew? Sprawdź, jak go przygotować i dowiedz się, czy warto się tego podejmować....
Samochód
10.11.2023
11 min
Odstąpienie od umowy kupna samochodu – kiedy można to zrobić?
Odstąpienie od umowy kupna samochodu to możliwość, która przysługuje praktycznie każdemu kupującemu. Dowiedz się, kiedy i jak możesz to zrobić!...
Samochód
Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe
Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu
Bezpłatna analiza dokumentacji
Brak opłat wstępnych
Jesteśmy niezależnym ekspertem
Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia
Bezpłatna analiza 0 zł
Zgłoś sprawę on-line