Osoby, które chcą się ubiegać o zwrot prowizji bankowych, będą musiały zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych. W ich imieniu odprowadzi go kancelaria, której zostanie sprzedana wierzytelność. Wynika to z przepisów ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatek ten jest pobierany od osób fizycznych, które nie prowadzą własnej firmy w zakresie obrotu wierzytelnościami.
Odzyskaj swoją prowizję bankową
Przychód osoby, która chce odzyskać zwrot prowizji bankowej, będzie sklasyfikowany jako przychód majątkowy, a taki podlega opodatkowaniu w odpowiedniej skali podatkowej. W chwili odkupu szkody przez kancelarię zmienia się ona w wierzytelność, a na nią jest nałożony podatek.
Odzyskana przez kancelarię nadpłata za prowizje bankową nie jest wynagrodzeniem, które zostaje wypłacone klientowi. Wierzytelność ta zostaje nabyta przez kancelarię na zasadzie odpłatnej cesji wierzytelności. Oznacza to, że zostanie sporządzona umowa, w której wskazana osoba nabywa do niej prawa.
Tym samym kancelaria, której udało się odzyskać zwrot nadpłaconych rat przez klienta, jest zobowiązana do odprowadzenia w jego imieniu podatku. Koszty uzyskania zaliczki firma odszkodowawcza przekazuje do Urzędu Skarbowego, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania klienta. Musi to uczynić najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie.
źródło: materiały własne redakcji
Pamiętaj o PIT i możliwości kontroli
Płatnik musi do końca stycznia następnego roku przesłać deklarację zbiorczą PIT-4R. W następnej kolejności musi przekazać cedentowi i urzędowi PIT-11, w którym będą zawarte dochody i pobrane zaliczki na podatek dochodowy. W przypadku nieodprowadzenia podatku płatnikowi może grozić: grzywna, kara pozbawienia wolności lub wezwanie do zapłaty podatku wraz z należnymi odsetkami.
Urząd Skarbowy może kontrolować zarówno kancelarię, która odpowiadała za całą procedurę cesji wierzytelności, jak i podatnika. Jest to tzw. kontrola krzyżowa, której zadaniem jest zweryfikowanie wszystkich błędów, jakie mogą się pojawić u obydwu stron. Za brak odprowadzonego podatku karę może ponieść firma i podatnik.
Firma, która odprowadzi w naszym imieniu podatek będzie musiała wypełnić druk PCC-3, który zostaje wysłany do Urzędu Skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania cedenta.
źródło: podatki.gov.pl
W polu nr 1 konieczne jest wpisanie numeru PESEL lub NIP oraz datę, która widnieje na dokumencie umowy jako dzień jej zawarcia.
Część A. Miejsce i cel złożenia wniosku
W tej części wskazuje się urząd skarbowy właściwy dla jego miejsca zamieszkania lub siedziby firmy (w zależności od rodzaju podatnika).
Część B. Dane podatnika
Tutaj są dane identyfikacyjne, w zależności od tego, jaki podmiot składa deklarację trzeba zaznaczyć odpowiedni kwadrat. Osoba fizyczna w polu nr 9 wpisuje swoje dane, w przypadku osoby prawnej należy wpisać pełną i skróconą nazwę firmy.
Część C. Przedmiot opodatkowania i treść czynności cywilnoprawnej
W tej części wskazuje się, co zostało przedmiotem zawartej umowy lub innej dokonanej czynności. W polu numer 24 wpisuje się szczegółowy opis nabytego przedmiotu i jego specyfikację.
Część D. Obliczenie należnego podatku od czynności cywilnoprawnych
W tym miejscu trzeba wpisać właściwą kwotę opodatkowania, a ta jest różna, w zależności od podstawy opodatkowania, która w większości nie jest uzależniona od ceny zawartej na umowie. W kolumnie “c” znajduje się określenie stawki podatku, który obowiązuje dla przedmiotu, który jest opodatkowany. W kolumnie “d” trzeba uzupełnić wartość podatku obliczonego w zaokrągleniu do pełnych złotych.
Część E. Obliczenie należnego podatku od umowy spółki
Gdy umowa dotyczy spółki punkt D. zostaje pominięty. W punkcie tym uzupełnić trzeba informacje dotyczące typu spółki, podstawy opodatkowania i obliczenia podatku należnego.
Część F. Podatek do zapłaty
Tutaj znajduje się wynik obliczonego podatku, który podlega wpłacie do urzędu.
Część G. Informacje dodatkowe
W tej rubryce znajdują się informacje dodatkowe, które dotyczą należnych umów w określonych przypadkach.
Część H. Informacja o załącznikach
Tutaj wpisuje się liczbę załączników, które dołącza się do deklaracji, jeśli w zawarciu umowy występują więcej niż dwie strony. Ponieważ każda ze stron wypełnia jeden załącznik. Liczba załączników zostaje zsumowana.
Część I. Podpis
W ostatniej części konieczne jest złożenie podpisu podatnika- imię i nazwisko oraz data jego wypełnienia. Gdy występuje osoba, która reprezentuje podatnika, to ona musi zawrzeć swoje dane z informacją, że reprezentuje płatnika.
Na polskim rynku obecnych jest wiele firm, które nie odprowadzają podatku dochodowego w imieniu Klienta. Tym samym narażają go na przykre konsekwencje związane z nieuczciwą praktyką przy odzyskiwaniu prowizji bankowych. Dlatego warto powierzyć swoją sprawę firmie, która w profesjonalny sposób się rozlicza. Systematycznie przybywa ofert kierowanych do osób, które wcześniej spłaciły swój kredyt i chcą teraz uzyskać zwrot prowizji bankowej.