/

Motoryzacja
BMW Neue Klasse elektrycznych samochodów – rewolucyjna platforma napędu przyszłości BMW

BMW Neue Klasse elektrycznych samochodów – rewolucyjna platforma napędu przyszłości BMW

05.09.202512:27

12 minut

Podaj dane potrzebne do wyliczenia dokładnej kwoty

logo google

4,4/2285 opinii

Twoje dane są u nas bezpieczne

Na żywo

Chcę sprawdzić, czy mogę otrzymać dopłatę do odszkodowania.

Co to jest platforma BMW Neue Klasse elektrycznych samochodów?

Platforma BMW Neue Klasse to nowatorska konstrukcja opracowana przez niemieckiego producenta z myślą o następnej generacji samochodów elektrycznych. Wprowadza ona zupełnie nowe spojrzenie na elektromobilność w BMW i staje się fundamentem szerokiej modernizacji dostępnych modeli.

Od 2021 roku marka intensyfikuje prace nad tym kluczowym przedsięwzięciem. Architektura powstała całkowicie od zera i od razu zaprojektowano ją pod kątem pełnej elektryfikacji. Rezultatem jest:

  • lepsze zagospodarowanie wnętrza,
  • wyższa wydajność energetyczna aut.

Kluczowym wyróżnikiem Neue Klasse jest nowy układ napędu elektrycznego. Pozwala on budować pojazdy o:

  • wyższych osiągach,
  • dłuższym zasięgu,
  • znacznie krótszym czasie ładowania w porównaniu do wcześniejszych modeli BMW.

Ta platforma stanie się bazą zarówno dla różnych typów nadwozi, jak i licznych segmentów rynku.

Samochody powstające na Neue Klasse mają być oferowane na całym świecie, by trafić na najważniejsze szeroko pojęte rynki. Innowacyjne technologie zastosowane na tej platformie odpowiadają na wzrost oczekiwań wobec elektromobilności oraz coraz surowsze normy dotyczące emisji spalin, nie tylko w Europie, ale również na innych kontynentach.

Dzięki tej architekturze BMW zamierza umocnić swoją pozycję w segmencie aut na prąd i skutecznie rywalizować z innymi firmami inwestującymi w pojazdy elektryczne. Neue Klasse wpisuje się w szeroko zakrojony proces cyfryzacji marki, wprowadzając m.in. nowe rozwiązania z zakresu łączności, zautomatyzowanej jazdy oraz interakcji pomiędzy kierowcą a samochodem.

Dlaczego platforma Neue Klasse jest kluczowa dla BMW?

Platforma Neue Klasse stanowi dla BMW prawdziwy przełom i otwiera nowy rozdział w historii marki, wprowadzając ją w świat elektromobilności. Nie chodzi tu wyłącznie o kolejną modernizację modeli, lecz o głęboką zmianę filozofii produkcji aut, która ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju firmy na globalnym rynku.

Najważniejszym założeniem Neue Klasse jest całkowite przejście na napęd elektryczny w całym portfolio pojazdów. Dzięki tej transformacji BMW umacnia swoją pozycję technologiczną, stając się realnym rywalem dla największych graczy w branży samochodów elektrycznych. Taka koncepcja ułatwia również odpowiadanie na coraz ostrzejsze normy środowiskowe obowiązujące w różnych krajach.

Architektura pojazdów została zaprojektowana od nowa i przynosi rewolucję w dziedzinie elektroniki. Zamiast dawnego rozdrobnienia modułów elektronicznych pojawiły się zaawansowane centralne jednostki obliczeniowe – potocznie zwane „supermózgami”.

  • to rozwiązanie upraszcza konstrukcję samochodu,
  • poprawia niezawodność całego systemu,
  • zapewnia wystarczającą moc obliczeniową do obsługi nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy.

Cyfrowy kokpit to kolejny krok naprzód – BMW wykorzystuje sztuczną inteligencję, która potrafi dostosować się do indywidualnych upodobań zarówno prowadzącego, jak i pasażerów. Takie rozwiązania zapewniają wyższy komfort podczas jazdy oraz podnoszą bezpieczeństwo, odpowiadając na współczesne oczekiwania użytkowników pragnących mieć dostęp do zaawansowanych technologii w swoich samochodach.

Z perspektywy biznesowej Neue Klasse otwiera przed firmą nowe możliwości w zakresie masowej produkcji „elektryków”.

  • standaryzacja konstrukcji pomaga ograniczać koszty wytwarzania,
  • daje swobodę tworzenia rozmaitych wersji nadwozi,
  • umożliwia zróżnicowanie wyposażenia.

Nowoczesna platforma ma również duże znaczenie dla strategii zrównoważonego rozwoju. Jej energooszczędna budowa maksymalizuje sprawność elektrycznych układów napędowych i minimalizuje emisję dwutlenku węgla zarówno podczas procesu produkcji, jak i późniejszej eksploatacji.

Wreszcie, Neue Klasse wpisuje się w przyszłościowe kierunki rozwoju transportu. Konstrukcja została przygotowana pod kątem integracji najbardziej zaawansowanych rozwiązań w dziedzinie autonomicznej jazdy, co pozwala BMW patrzeć w stronę inteligentnych, samodzielnie poruszających się pojazdów i nowoczesnych ekosystemów komunikacyjnych.

Jakie innowacje technologiczne wprowadza Neue Klasse?

Platforma Neue Klasse niesie ze sobą rewolucyjne rozwiązania wpływające na przyszłość elektromobilności w BMW. Największym przełomem jest napęd eDrive szóstej generacji z architekturą 800 V, pozwalający uzyskać aż 469 KM mocy i 645 Nm momentu obrotowego. Ta technologia zapewnia imponującą dynamikę – sprint od zera do 100 km/h zajmuje jedynie 4,9 sekundy.

BMW wdrożyło ponadto innowacyjny system Heart of Joy, który inteligentnie łączy sterowanie napędem, układem hamulcowym i rekuperacją. Samochód jeszcze płynniej reaguje na ruchy kierownicy, a precyzja jazdy i komfort obsługi stoją na najwyższym poziomie. Zaawansowana rekuperacja pozwala odzyskać więcej energii podczas zwalniania, co przekłada się na lepszy, praktyczny zasięg auta.

Na pokładzie wita kierowców cyfrowa nowoczesność. System BMW Panoramic iDrive oferuje panoramiczny ekran Panoramic Vision o przekątnej 17,9 cala, stawiając poprzeczkę wysoko jeśli chodzi o interakcję z pojazdem. Z kolei asystent głosowy BMW Intelligent Personal Assistant, oparty na najnowszej sztucznej inteligencji, sprawnie rozumie naturalne polecenia i potrafi dostosować się do nawyków właściciela.

O bezpieczeństwo i wygodę dbają zaawansowane systemy asystujące, umożliwiające niemal bezobsługową jazdę w wybranych sytuacjach drogowych. Tego typu rozwiązania zwiększają zarówno komfort, jak i poczucie pewności podczas podróżowania.

Na uwagę zasługuje też dwukierunkowy system ładowania wspierający funkcje:

  • V2L (Vehicle-to-Load),
  • V2H (Vehicle-to-Home),
  • V2G (Vehicle-to-Grid).

Pozwala on nie tylko zasilać auto energią elektryczną, ale również przekazywać ją z powrotem – na przykład do urządzeń domowych, instalacji elektrycznej czy sieci energetycznej.

Biorąc pod uwagę wpływ na środowisko, BMW coraz częściej sięga po ekologiczne materiały we wnętrzu samochodów. Tapicerki, dywaniki czy elementy ozdobne są tworzone z myślą o zrównoważonym rozwoju i ochronie natury.

Dlaczego architektura 800-woltowa jest tak ważna?

Architektura 800-woltowa, wprowadzona przez BMW wraz z platformą Neue Klasse, stanowi istotny krok naprzód w rozwoju aut elektrycznych. Jej największą zaletą są wyjątkowe możliwości szybkiego ładowania, które realnie podnoszą wygodę codziennego użytkowania tych pojazdów.

System oparty na napięciu 800V pozwala na ładowanie z mocą sięgającą aż 400 kW. W praktyce oznacza to, że w zaledwie 10 minut można zgromadzić energię wystarczającą na pokonanie nawet 372 kilometrów. Uzupełnienie baterii od 10 do 80% zajmuje około 21 minut, co sprawia, że czasy ładowania powoli dorównują tankowaniu klasycznych samochodów spalinowych.

Nowoczesna bateria o pojemności 108,7 kWh, współpracująca z omawianą architekturą, zapewnia zasięg sięgający nawet 805 kilometrów według normy WLTP. To znacznie przewyższa standardowe możliwości większości aut elektrycznych dostępnych dziś na rynku, gdzie typowy zasięg mieści się w granicach 400–500 km. Dzięki temu kierowcy mogą podróżować bez obaw o konieczność częstego szukania ładowarki.

Wprowadzenie tych rozwiązań przekłada się także na bardzo dobrą efektywność energetyczną. Modele oparte na platformie Neue Klasse zużywają od 15,1 do 17,9 kWh na 100 kilometrów. Takie wartości nie tylko przynoszą korzyści finansowe kierowcom, lecz także ograniczają wpływ na środowisko.

Technologia 800V upraszcza również budowę pojazdu:

  • pozwala stosować cieńsze przewody,
  • zmniejsza masę instalacji,
  • upraszcza montaż,
  • minimalizuje straty energii w czasie przesyłania prądu.

Mniejsze straty energii sprawiają, że cały układ działa sprawniej. Dodatkowo, napięcie 800V ogranicza nagrzewanie komponentów podczas ładowania, co przekłada się na dłuższą żywotność poszczególnych elementów i bardziej stabilną pracę układu. Utrzymanie optymalnej temperatury baterii jest kluczowe dla jej sprawności i trwałości.

Nie bez znaczenia jest także przygotowanie samochodów BMW na dalszy rozwój ładowarek o bardzo dużej mocy. Dzięki tej architekturze, właściciele Neue Klasse będą mogli bez przeszkód korzystać z najszybszych stacji dostępnych w przyszłości, bez konieczności modernizacji pojazdu.

BMW podejmuje świadome działania, by jazda elektrykiem była równie komfortowa i praktyczna jak użytkowanie samochodów spalinowych. Skrócenie czasu ładowania i zwiększenie zasięgu pozwalają przełamać główne ograniczenia, które dotychczas odstraszały wielu kierowców od elektromobilności.

Jak platforma Neue Klasse wpływa na osiągi i zasięg?

Platforma Neue Klasse wprowadza zupełnie nowe spojrzenie na osiągi i zasięg aut elektrycznych spod znaku BMW. To rezultat zastosowania innowacyjnych rozwiązań technicznych, wśród których najważniejsze miejsce zajmuje napęd eDrive szóstej generacji. Nowa jednostka zdecydowanie przewyższa dotychczasowe możliwości niemieckiego producenta.

Zastosowany napęd rozwija:

  • 469 KM,
  • 645 Nm momentu obrotowego,
  • zapewniając dynamiczną jazdę i sportowe emocje za kierownicą.

Samochody oparte na tej architekturze:

  • rozpędzają się do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy,
  • osiągają prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 210 km/h,
  • zapewniają kompromis pomiędzy osiągami a efektywnym gospodarowaniem energią.

W kwestii zasięgu kluczową rolę odgrywa nowoczesny akumulator o pojemności 108,7 kWh. Korzysta on z ogniw o:

  • 20% większej gęstości energii,
  • co pozwala na przejechanie nawet 805 kilometrów na jednym ładowaniu według norm WLTP,
  • efektywnie eliminując potrzebę częstego doładowywania.

Modele Neue Klasse zużywają bardzo niski poziom energii – od 15,1 do 17,9 kWh na 100 kilometrów. Taki wynik możliwy jest dzięki:

  • zaawansowanemu systemowi rekuperacji odzyskującemu energię przy hamowaniu,
  • opływowej sylwetce auta z oporem powietrza wynoszącym 0,24,
  • przemyślanej architekturze napędu minimalizującej straty energii,
  • inteligentnemu systemowi zarządzania energią Heart of Joy.

Szybkie ładowanie to kolejny atut Neue Klasse. Dzięki instalacji 800-woltowej:

  • można korzystać z ładowarek o mocy do 400 kW,
  • wystarczy 10 minut, aby uzupełnić energię na 372 kilometry,
  • co znacząco poprawia komfort podróży na dłuższych trasach.

BMW zadbało również o dynamikę prowadzenia typową dla swoich pojazdów. Nowoczesne zawieszenie oraz staranny rozkład masy sprawiają, że auta Neue Klasse charakteryzują się:

  • radością z jazdy mimo elektrycznego napędu,
  • intuicyjnymi i płynnymi reakcjami na działania kierowcy dzięki systemowi Heart of Joy,
  • zintegrowanym sterowaniem napędem, układem hamulcowym i rekuperacją.

Neue Klasse wyznacza nowe standardy w świecie elektrycznych samochodów, łącząc sportowego ducha z zaletami elektromobilności. BMW skutecznie oferuje nie tylko świetne osiągi, ale również ponadprzeciętny zasięg.

Jak BMW Neue Klasse nawiązuje do modeli z lat 60.?

Nazwa Neue Klasse została wybrana nieprzypadkowo – to jasny ukłon w stronę kultowych BMW z lat 60., które odegrały kluczową rolę w uratowaniu firmy przed upadkiem. W nowej wersji samochodów spotykają się szacunek dla tradycji i nowoczesna wizja elektromobilności, tworząc spójną całość, która łączy przeszłość z innowacjami.

W nowych modelach od razu przykuwają uwagę pionowe nerki, będące świeżym spojrzeniem na rozpoznawalny motyw sprzed dekad. Wówczas takie atrapy chłodnicy były charakterystycznym wyróżnikiem marki, dziś powracają – tym razem jako świetlne elementy z cyfrowymi detalami, które już nie służą jako wlot powietrza, lecz podkreślają nowoczesność aut.

Bryła nadwozia również odwołuje się do dziedzictwa BMW – podzielona została wyraźnie na maskę, kabinę i tył. To uzupełniają:

  • boczne przetłoczenia,
  • łagodnie opadający dach,
  • wyraziste, muskularne błotniki.

Elementy te nadają autu dynamiczny wygląd.

Wnętrze Neue Klasse przywołuje minimalistyczną estetykę pierwszych modeli z ubiegłego wieku. Kokpit ograniczono do niezbędnych elementów, a obecnie minimalizm ten realizuje się poprzez redukcję liczby tradycyjnych przycisków. Zamiast nich pojawia się szeroki, panoramiczny ekran Panoramic Vision, który sięga przez całą deskę rozdzielczą.

Wykończenie wnętrza to kolejny przykład odejścia od dawnych rozwiązań. Zrezygnowano z:

  • chromowanych detali na rzecz podświetlanych powierzchni,
  • ambientowych świateł,
  • tradycyjnych zdobień, na rzecz bardziej nowoczesnych rozwiązań.

Obszerne przeszklenia nawiązują do klasycznych modeli, zapewniając poczucie przestrzeni i swobodnego dostępu światła.

Projektanci poszli tropem „redukcji do esencji”. Podobnie jak w latach 60., liczy się tu funkcjonalność i prostota. Ozdoby ograniczono do minimum, skupiając się na czystych liniach i intuicyjnej obsłudze. W tej filozofii mieści się koncepcja „Shy Tech” – zaawansowane technologie ukrywają się pod subtelnymi, eleganckimi powierzchniami, niewidoczne na pierwszy rzut oka.

Nawet dobór kolorów przywołuje stylistykę dawnych BMW. Aktualne modele dostępne są w:

  • odcieniach niebieskiego,
  • odcieniach czerwieni,
  • metalicznych barwach.

Kolory te nadają modelom klasy i jednocześnie podkreślają więź z tradycją marki.

Podczas gdy inni producenci często odcinają się od korzeni przy projektowaniu samochodów elektrycznych, BMW świadomie podtrzymuje swoje dziedzictwo. Elektryczny SUV iX3 wraz z innymi pojazdami z linii Neue Klasse wyraźnie wpisują się w rodzinę BMW – zachowują geny marki, rozwijając je poprzez wdrożenie przełomowych rozwiązań technologicznych.

Wysyłam kosztorys do bezpłatnej analizy

05.09.202517:19

11 min

Wzrost cen paliw we wrześniu 2025 – co stoi za podwyżkami na stacjach?

We wrześniu 2025 ceny paliw w Polsce wzrosły o kilka groszy za litr z powodu globalnych napięć, wyższych kosztów logistycznych i wzrostu popytu. Spraw...

Motoryzacja

05.09.202515:46

21 min

Rekordowy wzrost kar za brak OC w Polsce zmienia zasady gry dla kierowców i rynku ubezpieczeń

Rekordowy wzrost kar za brak OC w Polsce od 2025 roku – mandaty sięgają nawet 14 000 zł. Sprawdź nowe przepisy, kary i sposoby na uniknięcie sankcji!...

Motoryzacja

05.09.202514:00

11 min

Podwyżki opłat na A2 2025 – co musisz wiedzieć przed zmianą cen na odcinku Nowy Tomyśl-Konin

Podwyżki opłat na A2 2025: nowe stawki za przejazd od września, powody zmian i alternatywne trasy. Sprawdź, co oznacza to dla kierowców i firm!...

Motoryzacja

04.09.202520:18

22 min

Nowe stawki badań technicznych 2025 zmienią koszty i bezpieczeństwo na polskich drogach

Nowe stawki badań technicznych od 2025 roku podnoszą opłaty nawet o 60%, inwestując w bezpieczeństwo i rozwój stacji diagnostycznych. Sprawdź zmiany!...

Motoryzacja

03.09.202521:26

23 min

Wzrost cen paliw po wakacjach – co musisz wiedzieć o nowych stawkach i oszczędzaniu?

Wzrost cen paliw po wakacjach to wyższe koszty tankowania, transportu i codziennych zakupów. Sprawdź, gdzie zatankujesz najtaniej i co dalej z cenami!...

Motoryzacja

03.09.202520:13

21 min

Mercedes przenosi produkcję do Polski korzyści i wyzwania decyzji motoryzacyjnego giganta

Mercedes przenosi produkcję do Polski: niższe koszty, wykwalifikowana kadra i nowoczesne fabryki. Sprawdź wpływ inwestycji na gospodarkę i rynek!...

Motoryzacja

empty_placeholder