Oświadczenie właściciela przedmiotu szkody o odliczeniu VAT
Kliknij poniżej, aby wygenerować gotowy dokument do pobrania.
Likwidacja szkody na pojeździe z ubezpieczenia OC może przebiegać na dwa sposoby. Pierwsza metoda opiera się o rozliczenie kosztorysowe. Rzeczoznawca po oględzinach pojazdu, wystawia wstępny kosztorys napraw oraz zawiera łączną kwotę odszkodowania. Druga metoda to rozliczenie bezgotówkowe. Wtedy Towarzystwo Ubezpieczeniowe rozlicza się na podstawie przedstawionej faktury za naprawę.
Bardzo ważna w obu przypadkach jest kwestia podatku VAT. Jeżeli poszkodowany nie jest podatnikiem VAT – kwota odszkodowania będzie wypłacona w pełni (brutto). W drugim przypadku, gdy poszkodowany jest podatnikiem podatku VAT, może on wnosić o wypłatę odszkodowania w kwocie netto.
Co powinieneś wiedzieć o tym dokumencie?
Oświadczenie właściciela przedmiotu szkody o odliczeniu podatku VAT jest bardzo prostym dokumentem. Należy uzupełnić podstawowe informacje takie jak dane osobowe, dane Towarzystwa Ubezpieczeniowego czy numer szkody. Następnie poszkodowany musi określić czy jest podatnikiem VAT oraz czy odprowadził podatek podczas zakupu samochodu. Powinien również zawrzeć informacje o możliwości odliczenia podatku od kosztów naprawy pojazdu.
Może zdarzyć się, że poszkodowany bez prawa do odliczenia podatku VAT otrzyma odszkodowanie w kwocie netto. To doprowadzi do sytuacji, w której będzie musiał z własnej kieszeni zapłacić brakującą kwotę a to jest niezgodne z prawem. Należy również pamiętać, że ubezpieczyciel nie ma prawa zażądać od poszkodowanego oddania faktury za naprawę.
Aby móc wnosić o wypłatę odszkodowania brutto, wystarczy kopia faktury, którą może sporządzić ubezpieczyciel za zgodnością z oryginałem. Zgodnie z prawem, zakład ubezpieczeń jest zobowiązany uwzględnić podatek VAT, jeżeli fakturę przedstawiła osoba niebędąca podatnikiem rzeczonego podatku.
Należy mieć na uwadze jeszcze jeden fakt. To, że poszkodowany jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i posiada swoją działalność gospodarczą nie będzie z góry oznaczać, że wypłacone odszkodowanie będzie w kwocie netto. Jeżeli uszkodzony pojazd nie był zarejestrowany jako auto służbowe – poszkodowany pomimo prowadzenia własnej działalności gospodarczej, nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku.
Do zgłoszenia szkody konieczne będzie: oświadczenie sprawcy, dane pojazdu, dane właściciela oraz kierowcy pojazdu, dowód rejestracyjny, prawo jazdy i dowód osobisty właściciela oraz współwłaściciela.
Między innymi w takich sytuacjach, przydaje się oświadczenie właściciela przedmiotu szkody o odliczeniu podatku VAT, które jasno określi zdolność poszkodowanego do zmniejszenia kwoty podatku.
Na co zwrócić uwagę wypełniając dokument?
Pamiętaj o wpisaniu prawidłowych danych osobowych.
Podaj numer szkody oraz dane przedmiotu szkody.
Zaznacz czy jesteś płatnikiem podatku VAT.
Wybierz dokumenty
Przeczytaj także artykuły na blogu
21.08.2024
11 min
Odszkodowanie za wypadek samochodowy – jak je otrzymać?
01.07.2024
11 min
Uderzenie w tył samochodu - czyja wina, odszkodowanie, dopłata
19.06.2024
9 min