Oświadczenie właściciela przedmiotu szkody o odliczeniu podatku VAT jest bardzo prostym dokumentem. Należy uzupełnić podstawowe informacje takie jak dane osobowe, dane Towarzystwa Ubezpieczeniowego czy numer szkody. Następnie poszkodowany musi określić czy jest podatnikiem VAT oraz czy odprowadził podatek podczas zakupu samochodu. Powinien również zawrzeć informacje o możliwości odliczenia podatku od kosztów naprawy pojazdu.
Może zdarzyć się, że poszkodowany bez prawa do odliczenia podatku VAT otrzyma odszkodowanie w kwocie netto. To doprowadzi do sytuacji, w której będzie musiał z własnej kieszeni zapłacić brakującą kwotę a to jest niezgodne z prawem. Należy również pamiętać, że ubezpieczyciel nie ma prawa zażądać od poszkodowanego oddania faktury za naprawę.
Aby móc wnosić o wypłatę odszkodowania brutto, wystarczy kopia faktury, którą może sporządzić ubezpieczyciel za zgodnością z oryginałem. Zgodnie z prawem, zakład ubezpieczeń jest zobowiązany uwzględnić podatek VAT, jeżeli fakturę przedstawiła osoba niebędąca podatnikiem rzeczonego podatku.
Należy mieć na uwadze jeszcze jeden fakt. To, że poszkodowany jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i posiada swoją działalność gospodarczą nie będzie z góry oznaczać, że wypłacone odszkodowanie będzie w kwocie netto. Jeżeli uszkodzony pojazd nie był zarejestrowany jako auto służbowe – poszkodowany pomimo prowadzenia własnej działalności gospodarczej, nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku.
Do zgłoszenia szkody konieczne będzie: oświadczenie sprawcy, dane pojazdu, dane właściciela oraz kierowcy pojazdu, dowód rejestracyjny, prawo jazdy i dowód osobisty właściciela oraz współwłaściciela.
Między innymi w takich sytuacjach, przydaje się oświadczenie właściciela przedmiotu szkody o odliczeniu podatku VAT, które jasno określi zdolność poszkodowanego do zmniejszenia kwoty podatku.