Czym jest szkoda całkowita?
Szkoda całkowita samochodu to termin używany przez firmy ubezpieczeniowe, które w ten sposób informują, że wartość przewidywanych kosztów naprawy dla zgłoszonej szkody przekroczy wartość samochodu.
Towarzystwa pozostawiają sobie również furtkę do interpretacji szkody jako całkowitą w przypadku, gdy koszty naprawy przekroczyłyby określony procent wartości pojazdu, który został zapisany w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Ten, w zależności od firmy, wynosi od 70 do 100 procent.
Szkoda całkowita występuje, gdy naprawa samochodu nie ma ekonomicznej zasadności. Ubezpieczyciele stosują konkretne kryteria procentowe do jej określenia:
- W ubezpieczeniu OC: gdy koszty naprawy ≥ 100% wartości pojazdu
- W ubezpieczeniu AC: gdy koszty naprawy osiągają od 70% do 100% wartości pojazdu (dokładny próg zależy od zapisów w OWU danego ubezpieczyciela)
Metoda dyferencyjna
Przy wyliczaniu odszkodowania za szkodę całkowitą ubezpieczyciele stosują tzw. metodę dyferencyjną, która polega na:
- Ustaleniu wartości rynkowej pojazdu na dzień powstania szkody
- Odjęciu od tej kwoty wartości pozostałości (wraku)
- Wypłacie różnicy jako odszkodowania
Czynniki wpływające na określenie szkody całkowitej
- Wartość rynkowa pojazdu w dniu szkody (nie w dniu zakupu)
- Szacowany koszt naprawy według stawek ASO lub niezależnych warsztatów
- Wartość pozostałości powypadkowych (wraku)
- Zapisy w OWU dotyczące progu ekonomicznej zasadności naprawy
Pamiętaj, że wartość rynkowa jest kluczowym parametrem - to ona stanowi punkt odniesienia dla wszystkich wyliczeń związanych ze szkodą całkowitą.
Definicja szkody całkowitej
Nie ma dokumentu ani ustawy, który definiuje szkodę całkowitą w polskim prawie. To pojęcie stworzone i ukształtowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Jego dokładne wytłumaczenie i to, jakie konsekwencje niesie stwierdzenie, najczęściej jest szczegółowo opisane z Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, które są akceptowane przez kierowcę podczas podpisania umowy ubezpieczenia OC lub AC.
Zapamiętaj!
Różnice między szkodą całkowitą a częściową
W niektórych przypadkach różnicę między szkodą całkowitą a częściową będzie można wskazać, dopiero gdy poznamy koszty naprawy auta – to w końcu czynnik ekonomiczny jest najważniejszym wyróżnikiem. W zależności od kwalifikacji szkody, będzie można ocenić, jakie możliwości ma właściciel i jak wysokie odszkodowanie wypłaci ubezpieczyciel.
Szkoda całkowita | Szkoda częściowa | |
Opłacalność naprawy – według ubezpieczyciela | Ekonomicznie niemożliwa | Możliwa i uzasadniona |
Koszt naprawy pojazdu – według ubezpieczyciela | Przekracza wartość pojazdu lub jego określony procent | Nie przekracza wartości pojazdu |
Możliwości właściciela pojazdu | sprzedaż pozostałości pojazdu, podjęcie się naprawy pojazdu na własną odpowiedzialność | naprawa samochodu, dalsza jazda z usterką/wadą, jeśli nie zagraża bezpieczeństwu i spełnia wymogi dopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego |
Wielkość odszkodowania | Wartość pojazdu w momencie szkody pomniejszona o wartość wraku | Koszt naprawy szkody |
Czy ubezpieczenie może być zaniżone? | Tak | Tak |
Czy można ubiegać się o dopłatę do zaniżonego odszkodowania? | Tak | Tak |
Przykłady | pojazd spłonął, czołowe zderzenie z innym samochodem | szkoda parkingowa, wgnieciony zderzak po stłuczce |
Jak wygląda ocena szkody całkowitej?
Orzeczenie szkody całkowitej następuje dopiero na koniec procesu weryfikacji, dlatego początkowe etapy są niemal identyczne, jak w przypadku szkody częściowej.
Kluczową rolę w całym procesie odgrywa rzeczoznawca. Jego ekspertyza będzie kluczowym wyznacznikiem dla firmy ubezpieczeniowej. W pierwszej kolejności oceni on, jakie elementy wymagają naprawy oraz ile będzie kosztować praca specjalistów, która umożliwi usunięcie wad.
Te koszty zostaną zestawione z wartością całkowitą samochodu w momencie zdarzenia. W zależności od polisy ubezpieczyciel może uznać, że szkodę całkowitą można zastosować, gdy koszt naprawy przekroczy 70% wartości pojazdu.
Zgodnie z rekomendacjami Komisji Nadzoru Finansowego, ubezpieczyciele muszą przestrzegać określonych standardów podczas likwidacji szkód całkowitych:
- Obowiązek informacyjny wobec poszkodowanego - ubezpieczyciel musi szczegółowo wyjaśnić sposób wyliczenia odszkodowania
- Transparentność w określaniu wartości pojazdu przed szkodą i wartości pozostałości
- Przedstawienie pełnej dokumentacji z oględzin i kalkulacji
Przy weryfikacji wyceny ubezpieczyciele korzystają z uznanych katalogów wartości pojazdów, takich jak:
- Info-Expert
- Eurotax
- DAT
Pamiętaj
Procedura zgłoszenia szkody całkowitej z OC lub AC do ubezpieczyciela – krok po kroku
Zgłoszenie szkody całkowitej auta nie różni się niczym, od tego procesu w innych sprawach, bo poziom straty zostanie określony dopiero w ostatecznej decyzji ubezpieczyciela. Warto przypomnieć poszczególne kroki, które doprowadzą do wydania postanowienia przez firmę.
Pamiętaj
Jak zgłosić szkodę całkowitą do ubezpieczyciela?
- Zadbaj o dokumentację z miejsca zdarzenia – proces likwidacji szkody zaczyna się chwilę po kolizji lub wypadku: po tym, jak upewnisz się, że wszyscy są bezpieczni, przystąp do sporządzenia oświadczenia sprawcy kolizji lub wezwij policję na miejsce, a wówczas służby sporządzą potrzebną notatkę.
- Przygotuj wszystkie niezbędne dane i dokumenty – jeśli chcesz, żeby sprawa przebiegła jak najszybciej, przygotuj się do złożenia wniosku – wykonaj zdjęcia pojazdu oraz skompletuj dokumenty, które pomogą potwierdzić wartość auta przed szkodą.
- Wybierz sposób zgłoszenia do firmy ubezpieczeniowej – w większości przypadków firmy mają kilka sposobów na powiadomienie o sprawie, więc nie będzie konieczna wizyta w stacjonarnym oddziale. Najczęściej szkodę będzie można zgłosić formularzem na stronie internetowej. Oprócz tego zwykle dostępne są infolinia, kontakt mailowy, wysyłka zgłoszenia listem lub, jeśli ktoś tego sobie życzy, wizyta w biurze firmy.
- Przygotuj wniosek do ubezpieczyciela – wypełnij dokument, który potwierdzi nadanie sprawie biegu. Wypełnij go uważnie – szczególnie pod kątem poprawności danych osobowych i kontaktowych.
- Oczekuj wizyty rzeczoznawcy – w przypadku poważnej szkody, niezbędna będzie pojawienie się rzeczoznawcy na oględziny, który w ten sposób przygotuje dokładny kosztów naprawy pojazdu.
- Decyzja ubezpieczyciela – po zgłoszeniu ubezpieczyciel ma zwykle 30 dni na rozpatrzenie sprawy. Jeśli nie odniesie się do niej w tym terminie, wówczas należeć się będzie bezsporna kwota odszkodowania. W skrajnych przypadkach towarzystwo może wydłużyć termin decyzji o 60 dni, ale musi o tym uprzednio poinformować zgłaszającego i podać powody.
- Odwołanie od decyzji lub dopłata do odszkodowania – po wydaniu decyzji sprawa nie musi się zakończyć, jeśli nie rozwiązano jej zgodnie z Twoim oczekiwaniami, czyli otrzymana kwota jest zbyt niska lub pominięto część poniesionych kosztów. Możesz złożyć odwołanie albo zgłosić się po dopłatę do odszkodowania.
Czy w przypadku szkody całkowitej przysługuje samochód zastępczy od firmy ubezpieczeniowej?
Osoby poszkodowane w wypadku albo kolizji mają prawo do użytkowania samochodu zastępczego, który zostanie opłacony z polisy OC sprawcy zdarzenia. Jeśli właściciel pojazdu udowodni, że auto było niezbędne do codziennego funkcjonowania, wówczas otrzyma możliwość użytkowania samochodu zastępczego do momentu wypłaty odszkodowania lub zakupu nowego pojazdu. W drugim z przypadków firmy ubezpieczeniowe mogą kwestionować długotrwałe roszczenie poszkodowanego i skrócić okres.
Istnieją sytuacje, w których ubezpieczyciel sprawcy będzie mógł odrzucić wniosek o auto zastępcze. Będzie tak, jeśli uszkodzony samochód był użytkowany jedynie okazjonalnie, albo jego właściciel ma kolejny pojazd, który może używać.
W przypadku likwidacji szkody całkowitej z własnego AC należy szczegółowo sprawdzić szczegóły zawartej polisy. Umowy znacznie się różnią, a firmy ubezpieczeniowe oferują różne pakiety autocasco, których istotną różnicą jest m.in. kwestia zapewnienia samochodu zastępczego na czas likwidacji szkody.
Wypłata odszkodowania za szkodę całkowitą – ile wynosi, jak jest obliczana?
Towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci odszkodowanie dopiero na sam koniec proces likwidacji szkody. Bez szczegółowej wiedzy na temat sprawy, nie da się ocenić, ile wyniesie kwota, która trafi do zgłaszającego.
Towarzystwa ubezpieczeniowe najczęściej stosują prosty wzór, który pozwala obliczyć odszkodowanie. Ta wynika z różnicy pomiędzy wartością pojazdu sprzed zdarzenia i kwotą, jaką otrzymamy za wrak samochodu. W tym przypadku istotne są marka, model, rok produkcji i stan techniczny samochodu przed zdarzeniem oraz wielkość uszkodzeń, która wpłynie na wycenę pozostałości pojazdu.
Zgodnie z art. 363 Kodeksu Cywilnego, poszkodowany ma prawo do pełnego naprawienia szkody, co stanowi podstawę prawną dla przejrzystej wyceny odszkodowania.
Przy ustalaniu wartości pojazdu przed szkodą ubezpieczyciele korzystają z:
- Katalogów eksperckich (np. Info-Ekspert, Eurotax, Audatex)
- Analizy podobnych ofert na rynku wtórnym
- Opinii rzeczoznawców samochodowych
Katalogi eksperckie zawierają aktualne dane o cenach pojazdów z uwzględnieniem:
- Roku produkcji
- Przebiegu
- Wyposażenia
- Stanu technicznego
- Historii serwisowej
Wartość wraku można zweryfikować poprzez:
- Oferty skupu pozostałości powypadkowych
- Aukcje internetowe dedykowane sprzedaży wraków
- Niezależną wycenę rzeczoznawcy

Czy odszkodowanie za szkodę całkowitą może zostać zaniżone?
Niestety, odszkodowanie wypłacane zarówno z ubezpieczenia OC, jak i AC po orzeczeniu szkody całkowitej może być zaniżone. Na taki stan rzeczy może wpłynąć kilka czynników. Wystarczy niedoszacowanie wartości pojazdu przed zdarzeniem oraz zbyt optymistyczna wycena jego pozostałości, aby różnica na niekorzyść zgłaszającego spłatę wyniosła nawet kilka tysięcy złotych!
Co wpływa na zaniżenie odszkodowania przy szkodzie całkowitej:
- błędne orzeczenie szkody całkowitej zamiast szkody częściowej,
- oszacowanie zbyt niskiej wartości pojazdu w momencie nastąpienie szkody,
- zawyżenie wartości wraku samochodu,
- nieuwzględnienie wcześniejszych napraw i stanu pojazdu,
- stosowanie potrąceń za amortyzację części,
- nieuwzględnienie kosztów dodatkowych – holowania, parkingu, utraconych korzyści.
Kluczowe elementy, które ubezpieczyciele często pomijają:
- Utrata wartości handlowej pojazdu (nawet do 15-20% wartości auta)
- Pełne koszty holowania, szczególnie na dłuższych trasach
- Opłaty za parking strzeżony podczas procesu likwidacji szkody
- Koszty wynajmu pojazdu zastępczego
Rzetelna kalkulacja kosztów napraw powinna uwzględniać:
- Aktualne ceny części zamiennych (nie historyczne)
- Realne stawki za roboczogodziny w ASO
- Technologiczny czas naprawy zgodny z normami producenta
- Właściwe współczynniki amortyzacji części (często zawyżane przez ubezpieczycieli)
Czy w przypadku szkody całkowitej przysługuje samochód zastępczy od firmy ubezpieczeniowej?
Ubezpieczenie Assistance jako alternatywa dla auta zastępczego z OC sprawcy
Oprócz standardowego roszczenia o auto zastępcze z OC sprawcy, warto rozważyć własne ubezpieczenie Assistance, które często oferuje:
- Holowanie pojazdu z miejsca wypadku
- Zapewnienie samochodu zastępczego bez konieczności udowadniania potrzeby korzystania z pojazdu
- Szybsze uruchomienie procedury udostępnienia auta (często w ciągu 24h)
- Brak konieczności prowadzenia korespondencji z ubezpieczycielem sprawcy
Warunki udostępnienia pojazdu zastępczego w ramach Assistance:
- Czas udostępnienia pojazdu - zazwyczaj od 3 do 30 dni, zależnie od wykupionego pakietu
- Klasa pojazdu - najczęściej o jedną niższą niż posiadany samochód
- Limit kilometrów - niektóre pakiety wprowadzają ograniczenia przebiegu
- Konieczność zgłoszenia szkody na infolinię Assistance przed podjęciem jakichkolwiek działań
Różnice między świadczeniami w OC, AC i Assistance:
Aspekt | OC sprawcy | AC | Assistance |
---|---|---|---|
Czas oczekiwania | Dłuższy (konieczność udowodnienia zasadności) | Zależny od zapisów umowy | Najkrótszy (często 24h) |
Okres użytkowania | Do momentu naprawy/wypłaty odszkodowania (z możliwością kwestionowania) | Według limitów w polisie | Ściśle określony w pakiecie (3-30 dni) |
Klasa pojazdu | Podobna do uszkodzonego | Określona w polisie | Często o klasę niższa |
Wymagane dokumenty | Więcej (dowód potrzeby korzystania) | Standardowe zgłoszenie szkody | Minimalne (zgłoszenie na infolinię) |
W przypadku szkody całkowitej pakiet Assistance może być najbardziej korzystnym rozwiązaniem, szczególnie gdy potrzebujemy szybkiego dostępu do pojazdu zastępczego bez zbędnych formalności.
Co zrobić, jeśli nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela ws. szkody całkowitej auta?
Decyzja firmy ubezpieczeniowej o stwierdzeniu szkody całkowitej i wydanie decyzji o wypłacie odszkodowania wcale nie musi zakończyć sprawy.
Jeśli nie zgadzasz się z wysokością odszkodowania lub decyzją, wtedy możesz:
- złożyć odwołanie od decyzji firmy,
- skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego,
- bezpłatnie zweryfikować decyzję ubezpieczyciela.
Szczególnie ostatnia ze ścieżek może być atrakcyjna zarówno pod kątem oszczędności czasu, jak i uzyskania dodatkowych pieniędzy. To wszystko dzięki wyjątkowej ofercie firmy Helpfind.
Jak Helpfind pomoże w przypadku szkody całkowitej?
W wielu przypadkach zaniżenie kwoty odszkodowania po wystąpieniu szkody całkowitej widać na pierwszy rzut oka – kwota jest zbyt niska, żeby po sprzedaży wraku kupić ten sam samochód, a do tego dochodzą jeszcze koszty holowania, parkingu czy starty w wyniku niemożliwości korzystania z auta.
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela powinno zawierać wyliczenie i potwierdzenie, o ile i z jakiego powodu poszkodowany zwraca się do towarzystwa ubezpieczeniowego. W większości przypadków kierowcy nie posiadają takiej wiedzy, więc firmy mogą łatwo odrzucać tego typu wezwania.
W takich przypadkach bezpłatną pomoc oferuje Helpfind – lider rynku dopłat do odszkodowań online w Polsce. Zgłaszając swoją sprawę do nas, otrzymasz bezkosztowe sprawdzenie dokumentów, które przesłał do Ciebie ubezpieczyciel. Nasi specjaliści, sprawdzą, czy to wystarczająca kwota, czy zastosowano zaniżenie.

Jeśli nasza analiza wykaże, że należą Ci się dodatkowe środki, wówczas zaproponujemy odkup Twojej szkody. Co to znaczy? Za umówioną kwotę przejmiemy odpowiedzialność procesową w sprawie i sami zajmiemy się rozmowami z firmę, która wydała decyzję. Zanim do tego dojdzie, Ty będziesz cieszyć się otrzymanymi pieniędzmi, które trafią na Twoje konto nawet w ciągu 48 godzin roboczych od załatwienia wszystkich procedur.
Wystarczy, że zgłosisz przez wypełnienie krótkiego formularza, a następnie prześlesz dokumenty do analizy – zajmiemy się resztą, oszczędzając Twój czas oraz pieniądze.
Jak zgłosić sprawę zaniżenia odszkodowania przy szkodzie całkowitej do Helpfind:
- Wypełnij krótki formularz na naszej stronie.
- Prześlij otrzymaną decyzję od ubezpieczyciela do sprawdzenia.
- Poczekaj na wyniki analizy i kontakt ze strony Helpfind.
- Zaakceptuj warunki umowy i ciesz się pieniędzmi nawet w 48 godzin roboczych od dopełnienia formalności.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Szkoda całkowita – co to znaczy?
Szkoda całkowita to orzeczenie firmy ubezpieczeniowej, która stwierdza, że doprowadzenie samochodu do stanu sprzed wypadku jest nieopłacalne ekonomicznie.
Jaki procent wartości pojazdu przed szkodą musi stanowić naprawa, żeby szkoda całkowita została orzeczona?
Szkoda całkowita z OC jest orzekana w sytuacji, gdy koszty naprawy to minimum 100 proc. wartości pojazdu sprzed zdarzenia. W przypadku AC szkoda całkowita jest orzekana, gdy koszty doprowadzenia samochodu do stanu sprzed kolizji wynosi około 70 proc. wartości pojazdu.
Czy przy szkodzie całkowitej ubezpieczyciel zabiera auto?
Nie, ubezpieczyciel nie zabiera samochodu przy szkodzie całkowitej, choć mogą zdarzyć się wyjątki, jeśli obie strony dojdą do porozumienia. W niektórych przypadkach firma spróbuje znaleźć na niego kupca, ale jego właścicielem pozostaje osoba, która zgłasza szkodę do firmy.
Czy szkoda całkowita jest opłacalna?
W wielu przypadkach orzeczenie szkody całkowitej jest niekorzystne dla właściciela auta. Takie rozwiązanie sprawy pozostawia duże pole do zastosowania zaniżeń w wypłacie odszkodowania.
Jakie są konsekwencje finansowe szkody całkowitej?
Lista potencjalnych negatywnych konsekwencji finansowych szkody całkowitej jest długa – rozpoczyna się od utraty wartości pojazdu, koszty związane z jego naprawą lub kupnem nowego samochodu, po zaniżone odszkodowanie i straty wynikające z niemożliwości skorzystania z auta.

Jak to działa?
Zgłaszasz swoją sprawę do Helpfind
Dzięki temu możemy się z Tobą skontaktować
Czekasz na kontakt z naszym doradcą
Nasz konsultant zadzwoni do Ciebie nie później niż w ciągu 48 h w dni robocze
Przeprowadzamy analizę Twoich dokumentów
Sprawdzamy, czy możemy Ci pomóc uzyskać dopłatę do odszkodowania
Podejmij decyzję
W przypadku dopłaty pieniądze dostaniesz nawet w 48 h od zaakceptowania i podpisania dokumentów
artykuły na naszym blogu
Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań
Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!
Czytaj więcej z tej kategorii21.08.2025
12 min
Strzałka warunkowa – kiedy można z niej skorzystać?
Strzałka warunkowa to warunkowe zezwolenie na jazdę przy czerwonym świetle. Dowiedz się, jakie zasady i sankcje wynikają z przepisów....
Samochód
20.08.2025
14 min
Zmiana pasa ruchu – co mówią przepisy i o czym musi pamiętać kierowca?
Zmiana pasa ruchu – sprawdź zasady, jakie obowiązują kierowców. Dowiedz się, kto ma pierwszeństwo i jak bezpiecznie wykonać manewr zgodnie z przepisam...
Samochód
19.08.2025
12 min
Wymuszenie pierwszeństwa – przepisy i konsekwencje dla kierowców
Wymuszenie pierwszeństwa to jedno z najczęstszych wykroczeń drogowych. Sprawdź, czym jest, jakie kary grożą i w jakich sytuacjach występuje....
Samochód
Możliwość uzyskania dodatkowych środków
Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu
Bezpłatna analiza dokumentacji
Brak opłat wstępnych
Jesteśmy niezależnym ekspertem
Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia
Bezpłatna analiza 0 zł
Zgłoś sprawę on-line