Kiedy i kto może się starać? |
|
Gdy kolizja lub wypadek miały miejsce 3 lata wcześniej |
![]() |
Gdy stwierdzona została szkoda całkowita |
![]() |
Gdy zaniżona została wartość samochodu |
![]() |
Gdy szkoda całkowita została orzeczona, nawet gdy auto nie było wrakiem |
![]() |
Jak się starać?
W przypadku szkody całkowitej bardzo łatwo można zostać oszukanym przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe. Najczęstszym przypadkiem jest zawyżony kosztorys i zaniżona wartość samochodu. Czasami o takiej szkodzie orzeka się, nawet gdy auto nie jest wrakiem. Wystarczy, że uszkodzone części są drogie, a TU doliczy jeszcze naprawę jak w ASO, zwłaszcza w przypadku starszych aut.
Warto wiedzieć, że wycena szkody i propozycja jej rozliczenia przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe nie musi być ostateczna. Przygotowana dokumentacja powinna zostać dokładnie przeanalizowana. Wskazane jest oszacowanie wartości samochodu przed wypadkiem, istnieje możliwość, że mogły nie zostać uwzględnione wszystkie pozycje np.: przebieg lub dodatkowe wyposażenie.
Potrzebne dokumenty
Kierowca powinien posiadać wszystkie niezbędne dokumenty z początku sprawy, im jest ich więcej, tym lepiej dla poszkodowanego. Istotne jest przygotowanie dokumentacji, która pokaże, jak wyglądał cały proces — począwszy od wyceny samochodu, przez potencjalne koszty naprawy, aż po samą wartość wraku. Kierowca ma prawo żądać pełnego dostępu do dokumentacji. Warto też skonsultować się z godnym zaufania warsztatem, który sprawdzi, czy faktycznie są podstawy, by szkodę tę uznać za całkowitą. Gdy okaże się, że wycena była nieprawdziwa, można wtedy obciążyć ubezpieczalnię kosztami uzyskania opinii od niezależnego rzeczoznawcy. Skargę można też zgłosić do Rzecznika Finansowego.
Rekompensata szkód
Wiele Towarzystw Ubezpieczeniowych, gdy jest to dla nich opłacalne, stosuje szkodę całkowitą. Jest to dla nich korzystne, jednak stwarza duże problemy dla kierowcy, który musi walczyć o swoją należność. Traci na tym sam poszkodowany. Najczęściej koszt naprawy według opracowanego przez TU kosztorysu może być zawyżony, a realny koszt naprawy nie przekracza wartości pojazdu przed wypadkiem. Dlatego niezastąpiona będzie pomoc kancelarii odszkodowawczej, która przeprowadzi przez cały proces związany z uzyskaniem wypłaty za szkodą całkowitą. Kancelaria wyręczy w skomplikowanej analizie i oszacuje wartość należnego odszkodowania.