/

Motoryzacja
Kierowcy seniorzy a nowe przepisy w Unii Europejskiej - co musisz wiedzieć o zmianach?

Kierowcy seniorzy a nowe przepisy w Unii Europejskiej - co musisz wiedzieć o zmianach?

04.06.202513:36

6 minut

Podaj dane potrzebne do wyliczenia dokładnej kwoty

logo google

4,4/2082 opinie

Twoje dane są u nas bezpieczne

Na żywo

Chcę sprawdzić, czy mogę otrzymać dopłatę do odszkodowania.

Kierowcy seniorzy a nowe przepisy w Unii Europejskiej

Kierowcy w starszym wieku mogą wkrótce zmierzyć się z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi prowadzenia pojazdów. Komisja Europejska zaproponowała zmiany w przepisach, które mogą mieć wpływ na miliony starszych osób za kierownicą w całej Unii Europejskiej. Choć niektóre z propozycji wzbudziły kontrowersje i zostały odrzucone przez Parlament Europejski, temat wciąż wywołuje dyskusje.

Propozycje Komisji Europejskiej

Jednym z pomysłów Komisji Europejskiej jest wprowadzenie obowiązkowych badań lekarskich dla kierowców, którzy ukończyli 70 lat. Badania miałyby być przeprowadzane co pięć lat, a negatywny wynik oznaczałby utratę prawa jazdy. Celem tej propozycji jest poprawa bezpieczeństwa na drogach poprzez ocenę zdolności psychofizycznych starszych kierowców.

Dane statystyczne wskazują, że osoby w starszym wieku są bardziej podatne na wypadki. Wraz z upływem lat pogarszają się:

  • refleks,
  • wzrok,
  • zdolności poznawcze.

Te czynniki mogą znacząco wpływać na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Alternatywne podejście – samoocena zdrowia

W odpowiedzi na krytykę pierwotnej propozycji, Komisja zasugerowała mniej rygorystyczne rozwiązanie. Zgodnie z nim seniorzy mogliby samodzielnie oceniać swoją zdolność do prowadzenia pojazdów, korzystając ze specjalnie przygotowanego formularza samooceny. Taki system przenosi większą odpowiedzialność na kierowców i może pomóc w szybszym wykrywaniu potencjalnych problemów zdrowotnych.

Stanowisko Parlamentu Europejskiego

Europarlament odrzucił pomysł obowiązkowych badań dla seniorów, argumentując, że takie przepisy mogłyby być uznane za dyskryminujące ze względu na wiek. Zamiast tego zaproponowano bardziej elastyczne podejście do oceny zdrowia podczas wydawania lub odnawiania prawa jazdy.

Deputowani zwrócili uwagę, że:

  • zdolność do prowadzenia pojazdów powinna być oceniana indywidualnie,
  • ocena nie powinna opierać się wyłącznie na kryterium wiekowym,
  • państwa członkowskie UE mają swobodę w wyborze metod weryfikacji zdrowia kierowców seniorów.

Sytuacja w Polsce

W Polsce obecnie nie ma obowiązku przeprowadzania regularnych badań lekarskich dla starszych kierowców. Tymczasem dane są niepokojące:

  • w 2024 roku seniorzy za kierownicą spowodowali 3866 wypadków,
  • w tych wypadkach życie straciło 339 osób,
  • ponad 4300 osób zostało rannych.

Starzenie się społeczeństwa w Polsce postępuje dynamicznie. Przewiduje się, że do 2030 roku liczba starszych kierowców znacznie wzrośnie, co wymaga wprowadzenia odpowiednich rozwiązań. Posłanka Małgorzata Gromadzka wezwała ministrów zdrowia i infrastruktury do przyjęcia przepisów nakładających obowiązek badań dla seniorów, wskazując na ryzyko związane z:

  • pogorszeniem wzroku,
  • pogorszeniem słuchu,
  • wolniejszym czasem reakcji.

Mimo to Ministerstwo Zdrowia nie planuje zmian w tym zakresie, a Ministerstwo Infrastruktury uważa, że ustalanie kryterium wiekowego dla badań mogłoby być odbierane jako dyskryminujące.

Wyzwania i możliwe rozwiązania

Naturalne procesy starzenia się organizmu mogą negatywnie wpływać na zdolności do prowadzenia pojazdów. Problemy z widzeniem po zmroku, wolniejszy czas reakcji czy trudności z koncentracją to tylko niektóre z wyzwań, z którymi mierzą się starsi kierowcy. Dodatkowo schorzenia, takie jak:

  • cukrzyca,
  • choroby układu krążenia,
  • inne przewlekłe schorzenia,

mogą obniżać bezpieczeństwo na drodze.

Specjaliści zalecają:

  • regularne badania wzroku i słuchu,
  • uczestnictwo w dobrowolnych kursach odświeżających umiejętności,
  • dostosowanie sposobu jazdy do swoich ograniczeń, np. unikanie jazdy w trudnych warunkach drogowych, nocą czy w godzinach szczytu.

W Polsce warto rozważyć organizację kampanii edukacyjnych i szkoleń dla seniorów, które mogą poprawić bezpieczeństwo na drogach bez potrzeby wprowadzania obowiązkowych badań.

Wysyłam kosztorys do bezpłatnej analizy

05.06.202508:43

5 min

Suzuki wstrzymuje produkcję modelu Swift z powodu chińskich restrykcji eksportowych

Suzuki wstrzymuje produkcję modelu Swift z powodu chińskich restrykcji eksportowych. Sprawdź, jak to wpłynie na przemysł motoryzacyjny!...

Motoryzacja

04.06.202517:35

6 min

Wzrost zakorkowania w polskich miastach - Wrocław, Poznań i Łódź na czołowej pozycji

Polskie miasta, jak Wrocław, Poznań i Łódź, zmagają się z korkami. Sprawdź, jak rośnie ruch i co planuje się w infrastrukturze drogowym....

Motoryzacja

04.06.202511:45

5 min

Volkswagen i 20 tysięcy dobrowolnych odejść co oznacza przyszłość dla pracowników?

Volkswagen planuje dobrowolne odejścia dla 20 tys. pracowników do 2030 roku, redukując zatrudnienie o 25%. Poznaj szczegóły restrukturyzacji!...

Motoryzacja

03.06.202515:37

5 min

Sytuacja w branży motoryzacyjnej - co czeka niemieckich producentów?

Sytuacja w niemieckiej branży motoryzacyjnej jest niepewna. Spadek indeksu, wyzwania z cłami i konkurencją wpływają na producentów. Dowiedz się więcej...

Motoryzacja

02.06.202515:49

6 min

Fintech w motoryzacji jak nowoczesne technologie zmieniają rynek pojazdów w Polsce

Fintech rewolucjonizuje rynek motoryzacyjny w Polsce! Sprawdź, jak online można łatwo kupić auto i uzyskać korzystne finansowanie....

Motoryzacja

29.05.202509:57

5 min

Nadmiar znaków drogowych w Częstochowie - jak poprawić bezpieczeństwo na drogach?

NIK alarmuje o nadmiarze znaków drogowych w Częstochowie, co prowadzi do wypadków. Sprawdź, jak poprawić bezpieczeństwo na drogach!...

Motoryzacja

empty_placeholder