Co to jest Projekt zmian podatkowych fundacji rodzinnej 2026?
Ministerstwo Finansów rozpoczęło prace nad zmianami podatkowymi dotyczącymi fundacji rodzinnych, które mają wejść w życie w 2026 roku. Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) ma na celu uporządkowanie i doprecyzowanie zasad opodatkowania tych organizacji.
Planowane modyfikacje mają przede wszystkim zapobiegać nadużyciom podatkowym. Resort zamierza zlikwidować luki umożliwiające nadmierną optymalizację fiskalną, co pozwoli fundacjom rodzinnym skupić się na swoim podstawowym zadaniu – bezpiecznym przekazywaniu majątku kolejnym pokoleniom. Jednocześnie nowe przepisy mają utrudnić wykorzystywanie ich wyłącznie w celach unikania opodatkowania.
Wśród najważniejszych rozwiązań znajdą się:
- regulacje zmierzające do ograniczenia sztucznego przenoszenia aktywów do fundacji wyłącznie w celu podatkowym,
- korzystniejsze warunki opodatkowania składników majątku, które pozostaną w fundacji przez minimum 36 miesięcy,
- rozszerzenie zasad dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC) obejmujących także fundacje rodzinne.
Nie zabrakło zmian dotyczących najmu krótkoterminowego nieruchomości. Fundacje rodzinne zostaną objęte dodatkowymi obciążeniami podatkowymi, jeśli będą prowadzić taką działalność. Ma to utrudnić wykorzystywanie ich w celu obchodzenia opłat związanych z sektorem nieruchomości. Dzięki temu resort dąży do stworzenia systemu podatkowego opartego na większej sprawiedliwości, jednocześnie pozwalając fundacjom rodzinnym realizować pierwotną misję zamiast skupiać się tylko na korzyściach podatkowych.
Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 2026 roku, jednak zanim trafią w życie, zostaną poddane konsultacjom społecznym oraz ocenie w parlamencie. Ministerstwo Finansów zaznacza, że proponowane zmiany mają charakter całościowy i są konieczne, by zapewnić harmonijny rozwój fundacji rodzinnych w krajowym systemie prawnym.
Dlaczego Ministerstwo Finansów wprowadza zmiany w ustawach o CIT dla fundacji rodzinnych?
Ministerstwo Finansów wprowadza właśnie zmiany w przepisach dotyczących CIT, obejmujące fundacje rodzinne. Zmiany te to odpowiedź na stwierdzone niedoskonałości prawa, które umożliwiały nadużywanie tych instytucji niezgodnie z ich zamierzonym przeznaczeniem. Szczegółowa analiza już obowiązujących regulacji wykazała, że fundacje rodzinne coraz częściej stawały się narzędziem wyrafinowanej optymalizacji podatkowej, zamiast pełnić funkcję ochrony majątku i zapewnienia jego przekazania następnym pokoleniom.
Ministerstwo zwraca uwagę, że często fundacje powoływano wyłącznie po to, by przesunąć w czasie zapłatę podatku, znacząco ograniczyć fiskalne obciążenia, a niekiedy nawet całkowicie ich uniknąć. Takie działania stoją w opozycji do pierwotnych intencji ustawodawcy, który tworząc fundacje rodzinne, nie miał na celu stwarzania kolejnych okazji do unikania podatków.
W trakcie prac resort przeanalizował konkretne metody wykorzystywane przez niektóre fundacje, m.in.:
- sztuczne przekazywanie majątku pod przykrywką korzyści podatkowych,
- krótkotrwały najem nieruchomości wykorzystywany do omijania zwyczajowych obciążeń,
- zawiłe konstrukcje własnościowe, za pomocą których ukrywano prawdziwych beneficjentów i przepływy pieniędzy.
Nowelizacja przepisów ma na celu zrównoważenie preferencji podatkowych dedykowanych fundacjom rodzinnym z koniecznością zapewnienia uczciwości systemu podatkowego. Resort zamierza wprowadzić jasne rozwiązania prawne, tak by fundacje wywiązywały się ze swojej kluczowej roli – bezpiecznego przekazywania majątku w rodzinie – nie pozostawiając przestrzeni do nadużyć.
Zmiany wpisują się w szerszy plan uszczelniania systemu podatkowego. Według przewidywań, ukrócenie agresywnej optymalizacji może przełożyć się na wzrost wpływów budżetowych o kilkaset milionów złotych rocznie.
Ministerstwo Finansów podkreśla, że nowe regulacje nie dotkną fundacji uczciwie działających – faktycznie służących ochronie majątku i zarządzaniu sukcesją. Korekta przepisów jest celowana i ma wyeliminować wyłącznie te działania, które wypaczają sens istnienia fundacji rodzinnych.
Jakie są główne cele projektowanej nowelizacji ustawy o CIT?
Projektowana zmiana ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) koncentruje się na kilku istotnych kwestiach związanych z funkcjonowaniem fundacji rodzinnych. Ministerstwo Finansów zamierza przywrócić tym organizacjom ich pierwotną funkcję, starając się jednocześnie utrzymać równowagę w strukturze podatkowej.
- walka z wykorzystywaniem fundacji rodzinnych do agresywnych działań optymalizacyjnych,
- zamknięcie istniejących luk w przepisach poprzez ograniczenie możliwości unikania opodatkowania,
- przywrócenie fundacjom rodzinnym ich roli, jaką jest wspieranie bezpiecznej sukcesji majątku,
- wprowadzenie wymogu utrzymania aktywów w fundacji przez minimum 36 miesięcy, aby skorzystać z ulg podatkowych,
- ograniczenie wykorzystywania przez fundacje rodzinne podmiotów transparentnych podatkowo.
Nowelizacja ma także na celu wzmocnienie nadzoru nad zagranicznymi transakcjami. Fundacje rodzinne zostaną poddane zasadom reżimu kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC), co umożliwi skuteczniejsze monitorowanie kontaktów z zagranicznymi podmiotami i przepływów finansowych.
Resort zapowiedział wprowadzenie wyższych obciążeń podatkowych dla krótkoterminowego najmu nieruchomości realizowanego przez fundacje rodzinne. Rozwiązanie to ma zapobiec obchodzeniu standardowych przepisów podatkowych w branży nieruchomości.
Całość proponowanych zmian ma połączyć sprawiedliwość podatkową z zachowaniem korzystnych warunków dla fundacji działających zgodnie z ich głównym przeznaczeniem. Ministerstwo zapewnia, że restrykcje dotkną jedynie działań naruszających pierwotny zamysł istnienia tych podmiotów.
Reforma wpisuje się w szerszą politykę zwiększania skuteczności polskiego systemu podatkowego oraz dążenia do większej sprawiedliwości. Wszystko to przy równoczesnym zapewnieniu możliwości realizacji celów sukcesyjnych i rodzinnych przez odpowiedzialnie prowadzone fundacje.
Jakie praktyki nadużyciowe rząd zamierza ograniczyć w kontekście fundacji rodzinnych?
Ministerstwo Finansów zamierza przeciwdziałać nieprawidłowościom związanym z funkcjonowaniem fundacji rodzinnych, które coraz częściej bywają wykorzystywane niezgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. Planowane zmiany skupiają się na wyeliminowaniu praktyk służących omijaniu podatków przez niektórych podatników.
Jednym z głównych zarzutów jest zakładanie fundacji rodzinnych wyłącznie w celu uzyskania korzyści podatkowych. Wiele z nich powstaje bez realnej intencji zabezpieczenia majątku czy zapewnienia płynnej sukcesji międzypokoleniowej. Resort finansów chce wprowadzić regulacje, które ukrócą możliwość tworzenia tego typu podmiotów jedynie z myślą o oszczędnościach fiskalnych.
Kolejną kwestią jest szybka sprzedaż aktywów wnoszonych do fundacji. Osoby korzystające z tego rozwiązania najpierw przekazują majątek do fundacji, by dzięki odroczeniu płatności podatku po krótkim czasie zbyć te aktywa i tym samym uniknąć opodatkowania. Przewiduje się wprowadzenie wymogu przetrzymywania majątku w fundacji przez minimum 36 miesięcy.
Fundacje rodzinne często nawiązują współpracę z podmiotami transparentnymi podatkowo, co pozwala im dodatkowo minimalizować zobowiązania wobec fiskusa. Ministerstwo Finansów dąży do ograniczenia tego typu powiązań, aby wzmocnić system podatkowy i uniemożliwić stosowanie mechanizmów unikania podatków.
- ukryte zyski przekazywane beneficjentom w sposób nieujawniony,
- prowadzenie krótkoterminowego najmu nieruchomości w celach optymalizacji podatkowej,
- budowanie skomplikowanych struktur własnościowych.
Nowe regulacje mają umożliwić identyfikowanie ukrytych transferów oraz objęcie ich należnym podatkiem, co zwiększy transparentność działalności fundacji.
Zauważono także, że fundacje rodzinne bywają wykorzystywane do prowadzenia krótkoterminowego najmu nieruchomości, co pozwala im korzystać z korzystniejszych stawek podatkowych. Planuje się nałożyć dodatkowe opodatkowanie na fundacje angażujące się w tego rodzaju działalność, by wyrównać warunki konkurencji.
Agresywna optymalizacja podatkowa, do której wykorzystywane są fundacje rodzinne, polega często na budowaniu skomplikowanych struktur własnościowych, umożliwiających unikanie zobowiązań wobec fiskusa. Reforma zakłada precyzyjne określenie dozwolonych działań oraz wzmocnienie systemu kontroli.
Ponadto, resort planuje włączyć fundacje rodzinne w zakres przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC). Dzięki temu będzie można skuteczniej nadzorować transfery aktywów oraz przepływy zysków poza granice kraju, ograniczając możliwości podatkowej optymalizacji.
Według szacunków, wdrożenie tych zmian nie tylko zwiększy dochody budżetowe o setki milionów złotych rocznie, ale także sprawi, że rola fundacji rodzinnych w gospodarce wróci na właściwe tory.
Jakie zasady będą dotyczyć opodatkowania fundacji rodzinnych po wprowadzeniu zmian?
Po planowanej na 2026 rok nowelizacji ustawy o CIT, reguły dotyczące opodatkowania fundacji rodzinnych wyraźnie się zmienią. Nowe zasady mają przynieść większą przejrzystość podatkową oraz sprawić, że fundacje rzeczywiście będą pełnić swoją pierwotną funkcję, jednocześnie wzmacniając szczelność całego systemu fiskalnego.
Jedną z kluczowych modyfikacji będzie wprowadzenie wymogu przechowywania majątku w fundacji przez minimum 36 miesięcy, by móc skorzystać z preferencyjnych stawek podatkowych.Ten krok ma na celu zniechęcenie do szybkiego wyzbywania się aktywów i unikania obciążeń podatkowych. Z kolei fundacje, które zdecydują się na dłuższe zatrzymanie swojego majątku, będą mogły liczyć na bardziej atrakcyjne rozwiązania podatkowe, co sprzyja długofalowemu planowaniu sukcesji rodzinnej.
Nowe regulacje istotnie zmienią sposób rozliczania dochodów przez fundacje rodzinne. Przepisy zakładają, że:
- fundacje nie będą już zobowiązane do opłacania CIT od generowanych zysków,
- opodatkowanie nastąpi wyłącznie w momencie wypłaty świadczeń dla beneficjentów,
- przewidziano preferencje dla najbliższych członków rodziny fundatora, co zapewni ochronę zgromadzonego majątku aż do chwili faktycznej dystrybucji środków.
Przewidziano także nowy podatek CIT dla fundacji zajmujących się krótkoterminowym wynajmem nieruchomości. Zmiana ta ma zahamować praktyki optymalizacyjne w branży nieruchomości oraz wyrównać konkurencję na rynku.
Kolejną zmianą będzie ograniczenie zakresu działalności gospodarczej fundacji rodzinnych. Ustawodawca chce, by skupiały się one głównie na:
- administrowaniu majątkiem rodziny,
- sprawnym przekazywaniu go kolejnym pokoleniom.
Reforma przewiduje również większe restrykcje w korzystaniu z podmiotów transparentnych podatkowo w powiązaniach z fundacjami. Dotąd współpraca z nimi pozwalała na obniżenie zobowiązań podatkowych; wkrótce jednak dostęp do tych rozwiązań zostanie znacząco ograniczony.
Istotną innowacją będzie objęcie fundacji rodzinnych regulacjami dotyczącymi kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC).Dzięki temu administracja podatkowa otrzyma bardziej skuteczne narzędzia do nadzorowania przepływów kapitału i transferów za granicę, co utrudni wykorzystywanie fundacji w międzynarodowych strukturach optymalizacyjnych.
Szczególną uwagę poświęcono sposobowi opodatkowania beneficjentów. Nowe zasady doprecyzują:
- opodatkowanie świadczeń, tak by utrudnić ukrywanie rzeczywistych przekazów majątkowych,
- wymogi w zakresie raportowania i kontroli, co dodatkowo zwiększy transparentność tych operacji.
Zgodnie z nowymi przepisami:
- fundacje, które realnie dbają o ochronę rodzinnego majątku i zachowanie go dla kolejnych generacji, będą nadal korzystać z ulg podatkowych,
- podmioty nastawione wyłącznie na unikanie opodatkowania napotkają znacznie większe restrykcje.
Fundacje rodzinne będą mieć czas, by przygotować się do nowych realiów prawnych i dostosować do wymagań, które, zdaniem Ministerstwa Finansów, pozwolą zwiększyć dochody państwa i przywrócą fundacjom ich rzeczywistą rolę w gospodarce.
Dlaczego fundacje rodzinne będą opodatkowane z tytułu krótkoterminowego najmu?
Opodatkowanie fundacji rodzinnych, które zajmują się krótkoterminowym najmem nieruchomości, stanie się istotnym elementem zmian w systemie podatkowym od 2026 roku. Resort finansów zauważył nadużycia w tej formie działalności, które odbiegają od pierwotnego celu fundacji.
Obecne praktyki wykazały:
- wykorzystywanie uprzywilejowanych warunków podatkowych do prowadzenia działalności najmu,
- omijanie typowych zobowiązań fiskalnych,
- uzyskiwanie nieuczciwej przewagi nad innymi uczestnikami rynku.
Z analizy Ministerstwa Finansów wynika, że wiele fundacji rodzinnych założono wyłącznie z myślą o optymalizacji podatkowej. Niektóre z nich nie realizują celu zabezpieczenia majątku czy planowania spadku, funkcjonując jak typowe firmy.
Nadchodzące przepisy będą obejmować:
- wprowadzenie obowiązku płacenia podatku CIT przez fundacje rodzinne uzyskujące przychody z najmu krótkoterminowego,
- eliminację nieuczciwej przewagi i zamknięcie luk podatkowych,
- ograniczenie transferowania nieruchomości do fundacji wyłącznie w celach podatkowych,
- zwiększenie przejrzystości w segmencie rynku najmu krótkoterminowego.
Reforma wpisze się w działania mające na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Dotychczas stosowane praktyki optymalizacyjne przynosiły budżetowi państwa straty rzędu setek milionów złotych rocznie.
Od 2026 roku fundacje rodzinne wynajmujące nieruchomości na krótki termin:
- będą objęte takimi samymi wymogami sprawozdawczymi jak inne podmioty gospodarcze,
- będą musiały przekazywać szczegółowe informacje do urzędu skarbowego,
- będą rozliczane na tych samych zasadach, co pozostali uczestnicy rynku.
Planowana reforma nie zabrania fundacjom prowadzenia działalności najmu, lecz dąży do ograniczenia zakładania ich wyłącznie w celu obniżania podatków.
Resort finansów podkreśla, że nowe regulacje mają na celu:
- przywrócenie fundacjom rodzinnym ich pierwotnej funkcji — ochrony majątku i ułatwienia jego przekazywania kolejnym pokoleniom,
- zapobieganie wykorzystywaniu fundacji jako narzędzi do unikania podatków,
- umożliwienie odbudowania wiarygodności fundacji jako zaufanego narzędzia w długofalowym zarządzaniu majątkiem.
Nowy system przyniesie korzyści zarówno budżetowi państwa, jak i fundacjom, które będą funkcjonowały bardziej transparentnie.
Co oznacza preferencyjne opodatkowanie w kontekście trzymania majątku w fundacji przez 36 miesięcy?
Preferencyjne zasady opodatkowania związane z utrzymaniem majątku w fundacji przez 36 miesięcy to jeden z kluczowych elementów planowanych zmian podatkowych na 2026 rok. Wprowadzony zostanie okres karencji, który oznacza, że poszczególne składniki muszą pozostać w fundacji przez wskazany czas, jeśli ma ona skorzystać z przewidzianych ulg podatkowych.
Ustanowiony mechanizm można porównać do swego rodzaju “lock-upu” – obowiązkowego okresu zatrzymania aktywów. Fundacja rodzinna, która nie wyzbywa się majątku przez minimum trzy lata, zyskuje na kilku frontach:
- może liczyć na obniżone stawki podatkowe dla beneficjentów,
- unika podatku od zysków osiąganych w ramach fundacji,
- korzystniej rozlicza podatki przy późniejszej sprzedaży majątku.
Takie rozwiązanie to odpowiedź Ministerstwa Finansów na dotychczasowe działania, gdy fundacje rodzinne wykorzystywano do szybkich przesunięć majątku wyłącznie dla osiągnięcia korzyści podatkowych. W przeszłości często zdarzało się, że składniki trafiały do fundacji na krótki czas i natychmiast je sprzedawano, by uzyskać preferencje podatkowe. Nie miało to nic wspólnego z właściwą, długofalową ideą sukcesji i ochrony majątku.
Wybór trzyletniego okresu nie jest przypadkowy – stanowi kompromis pomiędzy potrzebą elastycznego zarządzania aktywami a koniecznością ograniczenia podatkowych nadużyć. Trzyletnia karencja skutecznie odstrasza od zakładania fundacji wyłącznie z myślą o krótkoterminowych manewrach fiskalnych. Równocześnie pozwala na świadome, długofalowe decyzje dotyczące majątku.
W praktyce, gdyby fundacja zdecydowała się zbyć majątek wcześniej niż po upływie 36 miesięcy od nabycia:
- straci przywileje podatkowe,
- będzie zobowiązana do zapłacenia regularnego podatku,
- rozliczenia będą prowadzone tak, jakby żadne preferencje nie obowiązywały.
Dla rodzinnych fundacji nastawionych na wieloletnie zabezpieczenie dorobku, wprowadzenie takiego wymogu nie stanowi większego wyzwania – wręcz potwierdza ich prawdziwe cele. Natomiast podmioty szukające jedynie krótkotrwałych oszczędności podatkowych napotkają realną barierę i mniejsze pole do agresywnej optymalizacji.
Warto przy tym dostrzec podobieństwo w krajowym systemie podatkowym – na przykład 6-miesięcznego okresu wymaganego przy sprzedaży majątku prywatnego, by nie odprowadzać podatku dochodowego. W obu tych przypadkach, o charakterze transakcji decyduje czas – to on oddziela typowe zarządzanie majątkiem od działań motywowanych wyłącznie podatkami.
Wprowadzenie 36-miesięcznego warunku korzystniejszego opodatkowania ma wzmocnić szczelność systemu i przywrócić fundacjom rodzinnym ich pierwotną, wielopokoleniową rolę w przekazywaniu majątku.
Jak regulacje CFC wpłyną na działanie fundacji rodzinnych?
Od 2026 roku fundacje rodzinne zostaną objęte regulacjami dotyczącymi kontrolowanych jednostek zagranicznych (CFC). To duża zmiana, bo dotychczas przepisy te koncentrowały się głównie na spółkach kapitałowych. Rozszerzenie ich zakresu na fundacje wpłynie na wiele aspektów ich działalności.
Zgodnie z nowymi regulacjami, fundacje będą zobowiązane do szczegółowego raportowania wszelkich transakcji z zagranicą. Wszelkie transfery kapitału poza granice Polski znajdą się pod bacznym okiem fiskusa. Fundacje będą musiały skrupulatnie dokumentować współpracę z podmiotami spoza kraju, a zwłaszcza z tymi działającymi w jurysdykcjach charakteryzujących się niskim poziomem opodatkowania.
Co istotne, dochody spółek i innych podmiotów zagranicznych kontrolowanych przez fundacje rodzinne zostaną objęte polskim podatkiem, niezależnie od tego, czy zyski zostały przekazane do kraju. Ma to przeciwdziałać praktykom polegającym na lokowaniu środków w rajach podatkowych i omijaniu opodatkowania w Polsce.
Fundacje będą musiały przedkładać urzędom skarbowym szczegółowe informacje dotyczące:
- struktury własnościowej zagranicznych podmiotów,
- przepływów finansowych między fundacją a zagranicą,
- rodzajów przychodów i dochodów osiąganych poza krajem,
- stosowanych zasad wyceny aktywów.
Wprowadzenie zasad CFC oznacza konieczność przeorganizowania dotychczasowych struktur międzynarodowych. Schematy optymalizacyjne bazujące na współpracy z tak zwanymi rajami podatkowymi przestaną być korzystne, a w niektórych przypadkach mogą nawet zostać całkowicie zakazane.
Dzięki nowym przepisom działania fundacji rodzinnych nabiorą większej przejrzystości, zwłaszcza na poziomie międzynarodowym. Organy podatkowe zyskają skuteczniejsze narzędzia do wykrywania przypadków przenoszenia zysków za granicę w celu uniknięcia obciążeń w Polsce.
Fundacje powiązane z zagranicznymi spółkami zależnymi, które do tej pory pozwalały na kumulowanie zysków bez opodatkowania, szczególnie odczują nowe regulacje. Dochody takich zagranicznych firm będą wliczane do podstawy opodatkowania fundacji rodziny, co de facto przekreśla dotychczasowe oszczędności podatkowe.
Wzrosną również koszty bieżącej działalności fundacji:
- wymóg rozbudowy systemów raportowania,
- zatrudnienie ekspertów od prawa podatkowego o zasięgu międzynarodowym,
- wdrożenie dodatkowych procedur wewnętrznej kontroli,
- regularne audyty zgodności z przepisami CFC.
Nowe prawo doprecyzowuje także definicję dochodów pasywnych, co utrudni transfer aktywów generujących takie wpływy – na przykład odsetek, dywidend czy praw własności intelektualnej – do innych państw w celu uniknięcia podatków.
Fundacje posiadające za granicą nieruchomości przeznaczone na wynajem krótkoterminowy muszą przygotować się na dodatkowe obciążenia od tych przychodów, choćby formalnie nieruchomości należały do osobnych podmiotów spoza Polski.
Obowiązek stosowania cen rynkowych przy transakcjach z podmiotami powiązanymi za granicą również stanie się standardem. Taki wymóg ma zapobiegać manipulowaniu wartością majątku w celach podatkowych.
Omawiane zmiany są spójne z innymi nowelizacjami, na przykład z obowiązkiem utrzymywania majątku przez minimum trzy lata. Wszystko to tworzy kompleksowy system, mający przywrócić fundacjom rodzinnym pierwotny cel, jakim jest zabezpieczenie majątku rodziny, a nie jego optymalizacja podatkowa.
Kiedy zmiany mogą wejść w życie według aktualnych planów rządowych?
Zgodnie z założeniami Ministerstwa Finansów, zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych będą wdrażane stopniowo. Projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) powinien trafić pod obrady Rady Ministrów w trzecim kwartale 2025 roku. Nowe regulacje mają wejść w życie na początku 2026 roku.
Planowane poprawki są elementem szerszego pakietu reform podatkowych, obejmującego również wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Ten system zostanie uruchomiony etapami:
- od 1 lutego 2026 roku zacznie obejmować wyznaczone podmioty gospodarcze,
- od 1 kwietnia 2026 roku stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorstw w kraju, w tym również dla fundacji rodzinnych.
Zbieżność terminów wdrożenia tych zmian nie jest przypadkowa. Uruchomienie KSeF pozwoli organom podatkowym na bieżąco śledzić przebieg transakcji, co wzmocni skuteczność nowego prawa w odniesieniu do fundacji rodzinnych. Skarbówka będzie mogła na stałe monitorować przepływy finansowe, co znacznie utrudni stosowanie fundacji rodzinnych do agresywnych praktyk optymalizacyjnych w podatkach.
Zanim nowe przepisy zaczną obowiązywać, projekt przejdzie pełną ścieżkę legislacyjną. Obejmuje ona:
- konsultacje społeczne,
- uzgodnienia międzyresortowe,
- pracę w komisjach parlamentarnych,
- głosowania w Sejmie oraz Senacie,
- podpis Prezydenta.
Ministerstwo przewiduje także czas na przygotowanie się dla samych fundacji rodzinnych. W tym okresie podmioty te będą mogły zaktualizować swoje struktury oraz sposób prowadzenia działalności tak, by dostosować się do nowych regulacji. Szczególnie istotne będzie zapewnienie spełnienia wymogu utrzymania aktywów przez 36 miesięcy, niezbędnego do korzystania z preferencyjnych rozwiązań podatkowych.
Jednoczesne wprowadzenie KSeF oraz nowych przepisów dotyczących fundacji rodzinnych wpisuje się w szeroko zakrojoną strategię uszczelnienia systemu podatkowego. Działania te mają nie tylko poprawić przejrzystość operacji finansowych, ale również zapewnić dodatkowe środki dla budżetu państwa.