Zalanie mieszkania to poważny problem, który może prowadzić do kosztownych szkód. Aby jak najszybciej ograniczyć straty i podjąć odpowiednie działania, warto w pierwszej kolejności zgłosić zalanie do administracji. Dowiedz się, jakie informacje przygotować i jak przebiega cały proces.
Zalanie mieszkania – jakie są najczęstsze przyczyny?
Rola administracji budynku w przypadku zalania mieszkania
Kiedy powinniśmy zgłosić zalanie mieszkania do administracji budynku?
Jakie dokumenty musimy przygotować w przypadku zalania mieszkania?
Jak zgłosić zalanie mieszkania do administracji?
Co zrobić, jeśli administracja nie odpowiada na zgłoszenie?
Koszty napraw po zalaniu mieszkania – w jakiej sytuacji administracja budynku pokrywa szkody?
Zaniżone odszkodowanie za zalanie mieszkania? Skorzystaj z pomocy Helpfind
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Zalanie mieszkania – jakie są najczęstsze przyczyny?
Zalanie mieszkania to zdarzenie, podczas którego woda w sposób niekontrolowany dostaje się do budynku i powoduje znaczne szkody materialne.
Jakie są główne przyczyny zalania mieszkań?
- Uszkodzenia instalacji wodnej – awaria rur, zaworów oraz innych elementów instalacji wodnej to najczęstsza przyczyna. Stanowi ona aż 60% przypadków.
- Nieszczelności w dachu – przecieki dachu, powodujące przedostawanie się wody do wnętrza budynku.
- Działania osób trzecich – zalanie może być też spowodowane przez sąsiada, np. z powodu awarii zmywarki lub pralki lub innych czynników.
- Opady atmosferyczne – silne deszcze lub topniejący śnieg mogą doprowadzić do zalania, jeżeli okna i dach są nieszczelne.
- Problemy strukturalne budynku – słaba konstrukcja budynku i wady budowlane mogą osłabić jego integralność i spowodować zalanie.
Rola administracji budynku w przypadku zalania mieszkania
Administracja budynku odpowiada za koordynację działań w przypadku zalania mieszkania. Może pomóc w ustaleniu przyczyny, powiadomieniu odpowiednich służb, a także wsparciu lokatorów w dalszych krokach.
Główne zadania administracji budynku w przypadku zalania mieszkania:
- Ustalenie przyczyny zalania – administracja powinna pomóc w ustaleniu źródła zdarzenia, a także jego przyczyny. Jest to kluczowe w określeniu odpowiedzialności za szkodę.
- Zabezpieczenie mienia – administrator może również pomóc w zabezpieczeniu mienia przed powstaniem dalszych szkód (np. poprzez odcięcie dopływu wody).
- Dokumentacja szkody – administracja wspomaga również w sporządzeniu protokołu szkody, niezbędnego do uzyskania odszkodowania.
- Współpraca z ubezpieczycielem – dzięki administracji budynku kontakt z ubezpieczycielem może być łatwiejszy, a proces likwidacji może się przyspieszyć.
- Naprawa szkody – jeżeli administrator budynku jest odpowiedzialny za konserwację jego części wspólnych, wówczas może podjąć prace naprawcze w celu usunięcia szkody.
- Mediacja – jeśli zalanie zostało spowodowane z winy sąsiada, administrator może pomóc w mediacjach między dwiema stronami i ułatwieniu rozwiązania konfliktu.
- Kontakt z poszkodowanym – administracja powinna utrzymywać stały kontakt z osobą poszkodowaną, informując go o postępach w naprawie oraz o rozliczeniu szkody.
Kiedy powinniśmy zgłosić zalanie mieszkania do administracji budynku?
Zgłoszenie szkody zalania mieszkania do administracji budynku powinno nastąpić natychmiast, ale poszkodowany ma na to czas do 2 dni od wystąpienia zdarzenia. Takie zgłoszenie jest szczególnie istotne, jeśli zalanie wynika z awarii instalacji wspólnych, za które odpowiedzialna jest administracja lub wspólnota mieszkaniowa.
Jeżeli zalanie spowodowała awaria instalacji wodnych – zdarzenie musi zgłosić właściciel mieszkania lub najemca. Natomiast jeśli zalanie wystąpiło z winy sąsiada, to zarówno poszkodowany, jak i osoba odpowiedzialna są zaangażowani w proces zgłoszenia problemu.
Po zgłoszeniu szkody do administracji, istotne jest również poinformowanie firmy ubezpieczeniowej, w celu uzyskania należnego odszkodowania. Dzięki temu szybko i efektywnie rozwiążemy problem, a także uzyskamy rekompensatę za poniesione straty.
Ile mamy czasu na zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela?
Czas na zgłoszenie szkody zalania mieszkania do firmy ubezpieczeniowej to zwykle okres od 3 do 7 dni, w zależności od warunków polisy oraz firmy ubezpieczeniowej. UNIQUA i Generali wymagają zgłoszenia w ciągu 3 dni, natomiast LINK4, Allianz oraz PZU pozwalają na zgłoszenie do 7 dni.
Należy pamiętać, że jeśli ubezpieczyciel nie zostanie poinformowany o szkodzie w odpowiednim terminie, wówczas może to doprowadzić do powstania większych szkód, a także utrudni ustalenie okoliczności awarii. Może się również zdarzyć, że będzie to skutkowało odmową wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela.
W sytuacji, kiedy opóźnienie w zgłoszeniu wynikało z rażącego niedbalstwa lub winy umyślnej i przyczyniło się do zwiększenia rozmiarów szkody, firma ubezpieczeniowa może również zmniejszyć wysokość odszkodowania, na mocy art. 818 § Kodeksu Cywilnego.
Kodeks cywilny, art. 818 [Obowiązek zawiadomienia o wypadku]
Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-cywilny-16785996/art-818
Jakie dokumenty musimy przygotować w przypadku zalania mieszkania?
Przed zgłoszeniem zalania mieszkania do administratora, powinniśmy przygotować odpowiednie dokumenty, które będziemy mogli przekazać jemu i ubezpieczycielowi – najważniejszym z nich jest protokół zalania mieszkania.
Protokół ten powinien być sporządzony w obecności administratora budynku lub zarządcy, aby zapewnić jego wiarygodność i pomoc w ustaleniu odpowiedzialności za szkodę.
Co powinien zawierać protokół zalania mieszkania?
- Dane właściciela mieszkania (imię, nazwisko, adres kontaktowy).
- Adres zalanego mieszkania (dokładny adres, w tym numer lokalu).
- Data i godzina zdarzenia.
- Przyczyna zalania.
- Dane osoby odpowiedzialnej za zalanie (jeśli to konieczne).
- Dane świadków (imię, nazwisko, dane kontaktowe).
- Podpisy (podpis właściciela budynku oraz administratora).
- Załączniki (zdjęcia, filmy, faktury lub inne dokumenty potwierdzające straty).

Jak zgłosić zalanie mieszkania do administracji?
Aby zgłosić zalanie mieszkania do administracji, w pierwszej kolejności powinniśmy przygotować odpowiednie informacje (adres zalanego mieszkania, data i godzina zdarzenia, przyczyna zalania oraz opis szkód), które zostaną wykorzystane do sporządzenia protokołu.
Możesz skontaktować się z administratorem osobiście, telefonicznie lub używając poczty elektronicznej. Zaleca się jednak kontakt osobisty, który gwarantuje bezpośrednie zgłoszenie sytuacji i natychmiastową komunikację.
Kiedy już powiadomimy administrację o zdarzeniu, możemy otrzymać pomoc w ustaleniu przyczyny awarii oraz zabezpieczeniu mienia przed powstawaniem dalszych szkód. A jeśli zalanie wynika z awarii instalacji wspólnych, administrator może być odpowiedzialny za pokrycie kosztów napraw.
Co zrobić, jeśli administracja nie odpowiada na zgłoszenie?
Jeśli administracja nie odpowiada na zgłoszenie zalania mieszkania, możemy podjąć kilka skutecznych kroków w celu wyjaśnienia sytuacji:
- Ponowne zgłoszenie – jeśli administracja nie reaguje na zgłoszenie, w pierwszej kolejności warto wysłać ponowne pismo do zarządcy budynku lub udać się osobiście do biura administracji.
- Zgłoszenie sprawy wyżej – jeśli zarządca nadal nie odpowiada, zgłoś sprawę do inspektoratu nadzoru budowlanego. Możesz to zrobić osobiście, listownie lub elektronicznie, w zależności od tego, jakie procedury obowiązują w danym urzędzie.
- Postępowanie sądowe – jeżeli sytuacja nadal pozostaje niewyjaśniona, rozważ konsultację z prawnikiem, który może pomóc w ustaleniu odpowiedzialności i dochodzenia roszczeń. Na spotkanie zabierz ze sobą pełną dokumentację zdarzenia, zdjęcia, protokół zalania oraz ewentualne oświadczenia świadków i dowody zaniedbania przez administrację.
Koszty napraw po zalaniu mieszkania – w jakiej sytuacji administracja budynku pokrywa szkody?
Administracja budynku może być odpowiedzialna za zalanie mieszkania, jeżeli nie przeprowadziła prawidłowej kontroli okresowej instalacji wodnej lub innych części wspólnych budynku.
Ta odpowiedzialność wynika z faktu, że administrator ma obowiązek utrzymywać instalację w dobrym stanie, jeśli zostało to zapisane w umowie ze wspólnotą mieszkaniową lub spółdzielnią.
Kodeks Cywilny, art. 471.
Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-cywilny-16785996/art-471
Natomiast jeżeli zalanie zostało spowodowane przez sąsiada, np. z powodu awarii jego urządzeń AGD, ma on obowiązek pokrycia kosztów z własnej polisy OC. Jeżeli nie posiada ubezpieczenia, będzie musiał sam opłacić należną kwotę za proces naprawienia szkody.
Zaniżone odszkodowanie za zalanie mieszkania? Skorzystaj z pomocy Helpfind
Twoje mieszkanie zostało zalane, a otrzymane odszkodowanie okazało się za niskie? Nie martw się, zaniżenia odszkodowań za zalanie mieszkań to częsta praktyka.
Ubezpieczyciele stosują różne metody, w celu obniżenia kwoty odszkodowań, np. zaniżanie stawek roboczogodzin, ignorowanie standardu wykończenia mieszkania oraz pomijanie niektórych szkód.

Jeśli chcesz uzyskać kompleksową pomoc w tej sytuacji, zgłoś się do Helpfind i wypełnij wniosek dostępny na naszej stronie internetowej. Po wykonaniu tego kroku prześlij swój kosztorys do bezpłatnej analizy i poczekaj, aż nasi specjaliści stwierdzą, czy dopłata jest możliwa.
Jeżeli kosztorys zostanie rozpatrzony pozytywnie, wówczas otrzymasz ofertę odkupu Twojej szkody. Kiedy ją zaakceptujesz, pieniądze dostaniesz w ciągu 7 dni roboczych od podpisania dokumentów.
Dzięki cesji wierzytelności przejmiemy odpowiedzialność procesową w Twojej sprawie i załatwimy wszystkie formalności z firmą ubezpieczeniową. To oszczędność przede wszystkim czasu oraz pieniędzy, ale również ograniczenie niepotrzebnych zmartwień.
Co musisz zrobić, aby uzyskać pomoc?
- Wypełnij wniosek, który znajdziesz na stronie Helpfind.pl.
- Wyślij kosztorys do bezpłatnej analizy.
- Poczekaj, aż nasi specjaliści się z Tobą skontaktują i przedstawią Ci decyzję dotyczącą dopłaty.
- Jeśli decyzja okaże się pozytywna, pieniądze otrzymasz w ciągu 7 dni roboczych od podpisania dokumentów.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Czy administracja powinna przeprowadzić inspekcję budynku po zalaniu?
Tak, administracja powinna przeprowadzić inspekcję budynku po zalaniu. Jest to niezbędne do oceny stanu technicznego budynku oraz ustalenia zakresu szkód.
Czy ubezpieczenie mieszkania obejmuje szkody powstałe w wyniku awarii instalacji wodnej?
Tak, w przypadku prawie każdej polisy mieszkaniowej szkody powstałe w wyniku awarii instalacji wodnej są objęte ochroną, która dotyczy zarówno murów i elementów stałych, takich jak: ruchomości, meble oraz sprzęt domowy. Warto jednak sprawdzić warunki swojej polisy – niektóre zdarzenia mogą być wyłączone z ochrony lub wymagać dodatkowych roszczeń.
Jakie są konsekwencje prawne dla administratora, jeśli nie przeprowadzi regularnych inspekcji instalacji wodnej?
Jeżeli administrator nie przeprowadzi regularnych inspekcji instalacji wodnej i w rezultacie doprowadzi to do zalania mieszkania, może ponieść określone skutki prawne w zaistniałej sytuacji, np. pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej za szkody wynikające z awarii oraz kary pieniężne.


Dominika Krysiak
Na bieżąco śledzi oraz analizuje sytuację Frankowiczów w Polsce. Stara się poruszać te problemy oraz tematy, które najbardziej interesują osoby posiadające kredyt w helweckiej walucie. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek i dobrego amerykańskiego kina.
Poznajmy się
Poprzedni artykuł
Jakie dofinansowanie do pompy ciepła wybrać?
artykuły na naszym blogu
Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań
Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!
Czytaj więcej z tej kategorii07.03.2025
12 min
Limit płatności gotówką w 2025 roku – co musisz wiedzieć?
Limit płatności gotówką to maksymalna kwota, jaką można uregulować w gotówce. Sprawdź aktualne limity, regulacje w Polsce i UE oraz konsekwencje ich n...
Finanse
06.03.2025
7 min
Jakie dofinansowanie do fotowoltaiki wybrać?
Sprawdź programy oferujące wsparcie finansowe do fotowoltaiki i postaw na oszczędność oraz ekologię....
Nieruchomości
05.03.2025
7 min
Jakie dofinansowanie do pompy ciepła wybrać?
Dowiedz się, które dofinansowanie na pompę ciepła będzie dla Ciebie najkorzystniejsze....
Nieruchomości
Dopłata do odszkodowania za szkodę na nieruchomości
Przeanalizujemy Twój kosztorys budowlany i sprawdzimy, czy należy Ci się dopłata.
Aż 96% kosztorysów ma zaniżenia
Dopłacamy w 7 dni roboczych od dopełnienia formalności
Średnia wartość zaniżenia to prawie 7 tysięcy zł
Szkody na nieruchomości przedawniają się po upływie 3 lat
Bezpłatna analiza 0 zł
Zgłoś sprawę on-line