Unia dofinansuje CPK. Minister podał termin i kwoty
Już w lipcu dowiemy się, czy Centralny Port Komunikacyjny (CPK) otrzyma znaczące wsparcie finansowe z Unii Europejskiej. Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że decyzja dotycząca 232 mln euro dofinansowania zapadnie w ciągu kilku tygodni. To niezwykle ważny moment dla jednego z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce.
CPK czeka na decyzję UE w sprawie dofinansowania
W styczniu CPK złożył trzy wnioski o dofinansowanie w ramach programu Connecting Europe Facility (CEF). Jak wyjaśnił Jakub Siwiński, zastępca dyrektora Departamentu Strategii Transportu, wnioski są obecnie oceniane przez niezależnych ekspertów z Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).
Kiedy poznamy decyzję o dofinansowaniu CPK z UE?
Ministerstwo Infrastruktury przewiduje, że wyniki zostaną opublikowane w lipcu. „Zazwyczaj na początku lipca pojawiają się wyniki, więc spodziewamy się ich w tym czasie" – stwierdził przedstawiciel resortu. Wartość zgłoszonych projektów wynosi blisko 273 mln euro, z czego aż 232 mln euro to kwota wnioskowana.
Szczegóły wniosków CPK o dofinansowanie z CEF
Jakie projekty CPK ubiegają się o wsparcie finansowe z UE?
Złożone wnioski dotyczą rozbudowy infrastruktury kolejowej, będącej częścią sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa). To kluczowy element dla usprawnienia połączeń kolejowych w Europie Środkowej.
Łódź Fabryczna–Łódź Retkinia: kluczowy tunel dla kolei dużych prędkości
Pierwszy projekt obejmuje budowę odcinka Łódź Fabryczna–Łódź Retkinia, który będzie wyposażony w tunel dla Kolei Dużych Prędkości. Wnioskowana kwota wynosi 845,5 mln zł. Zakres prac przewiduje m.in.:
- drążenie tunelu,
- budowę pięciu podziemnych komór,
- przygotowanie terenu pod przyszłą infrastrukturę.
Realizacja tego projektu ma na celu zwiększenie przepustowości oraz poprawę szybkości przejazdów w centralnej Polsce.
CPK węzeł kolejowy: dofinansowanie dokumentacji projektowej
Drugi wniosek dotyczy stworzenia dokumentacji projektowej dla węzła kolejowego CPK. Ma on zintegrować Koleje Dużych Prędkości z nowym lotniskiem oraz istniejącą infrastrukturą kolejową. Wartość wnioskowanego wsparcia wynosi 75,4 mln zł.
Katowice–granica państwa: kolejny etap przygotowań z unijnym wsparciem
Trzeci projekt zakłada przygotowanie dokumentacji dla odcinka Katowice–granica państwa. To część korytarza TEN-T Morze Bałtyckie–Morze Adriatyckie, mająca strategiczne znaczenie dla międzynarodowych tras kolejowych. Wnioskowana kwota wsparcia to 79,1 mln zł.
Aktualne projekty CPK z dofinansowaniem unijnym
Warszawa–Łódź: budowa szybkiej kolei z unijnym wsparciem
Pierwszy projekt dotyczy opracowania dokumentacji dla odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź. Koszt kwalifikowalny wynosi 69,5 mln euro, z czego 59,1 mln euro pochodzi z funduszy unijnych. Planowany termin oddania tego odcinka do użytku to 2032 rok, a trasa będzie przystosowana do prędkości 350 km/h.
Sieradz–Poznań: kolejne dofinansowanie dla rozwoju kolei dużych prędkości
Drugi projekt obejmuje odcinek Sieradz Północny–Pleszew–Poznań. Całkowity koszt to 44 mln euro, a unijne wsparcie wynosi 37,5 mln euro. Podobnie jak w przypadku Warszawy i Łodzi, pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 350 km/h. Zakończenie inwestycji przewidziano na 2035 rok.
CPK: wizja i koszty projektu
CPK: nowe lotnisko i sieć kolei dużych prędkości
Centralny Port Komunikacyjny to jeden z najbardziej ambitnych projektów w Polsce, którego celem jest stworzenie nowoczesnego systemu transportowego, łączącego lotnictwo z Kolejami Dużych Prędkości. W ramach przedsięwzięcia powstanie centralne lotnisko między Warszawą a Łodzią, które będzie mogło obsłużyć 34 mln pasażerów rocznie. Projekt przewiduje także możliwość rozbudowy infrastruktury w przyszłości, w zależności od potrzeb rynkowych.
Jaki jest planowany koszt inwestycji w CPK do 2032 roku?
Do 2032 roku szacowany koszt inwestycji wynosi 131,7 mld zł. W tym czasie powstanie m.in. nowa linia kolejowa Y, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Wszystkie odcinki będą dostosowane do prędkości 350 km/h, co znacząco skróci czas podróży między największymi miastami w kraju.