Przegląd techniczny pojazdów w Polsce - zmiany od czerwca 2024
Przegląd techniczny pojazdów w Polsce czekają znaczące zmiany. Po raz pierwszy od ponad dwóch dekad przepisy w tej dziedzinie zostaną zaktualizowane, a system badań technicznych poddany istotnym reformom. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada nowe regulacje, które mają poprawić jakość usług oraz zwiększyć bezpieczeństwo na drogach.
Zmiany w przepisach od czerwca 2024 roku
Od 1 czerwca 2024 roku wchodzą w życie nowe zasady dotyczące badań technicznych pojazdów. Dotychczas procedura obejmowała sprawdzenie około 10 elementów samochodu i trwała pół godziny. Pozytywny wynik kończył się wbiciem pieczątki w dowód rejestracyjny. Nowe przepisy jednak wyraźnie zmieniają ten schemat.
Jakie zmiany nas czekają?
- obowiązek dokumentowania badań zdjęciami,
- zastosowanie liczników cząstek stałych,
- kary dla kierowców, którzy spóźnią się z przeglądem.
Jak wyjaśnia rzeczniczka resortu, Anna Szumańska, przygotowanie tych zmian wymaga czasu, ale ich celem jest uszczelnienie systemu oraz podniesienie jakości diagnostyki.
Wyższe wymagania dla stacji diagnostycznych
Nowe regulacje to także wyzwanie dla stacji kontroli pojazdów, które będą musiały dostosować sprzęt i procedury do nowych standardów. W obliczu utrzymujących się od lat tych samych stawek za badania techniczne, wiele stacji już teraz boryka się z trudnościami finansowymi.
Kiedy dowód rejestracyjny może zostać zatrzymany?
Nie każde badanie techniczne kończy się wynikiem pozytywnym. Jeśli diagnostyka wykaże poważne usterki, diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu.
Wirtualne zatrzymanie dokumentu
Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, wyjaśnia, że przy poważnych (UP) lub niebezpiecznych (UN) usterkach diagnosta musi zaznaczyć wynik negatywny. Przy usterkach niebezpiecznych dowód rejestracyjny zostaje zatrzymany wirtualnie poprzez system CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów).
Rola systemu CEP
Oprócz sprawdzania stanu technicznego pojazdów diagności muszą również wprowadzać dane do systemu CEP, który decyduje o dalszej możliwości legalnego użytkowania pojazdu.
Problem stawek za badania techniczne
Koszt badania technicznego od ponad 20 lat wynosi 98 zł, co stanowi poważny problem dla branży diagnostycznej, borykającej się z rosnącymi kosztami utrzymania.
Historia opłat
W 2004 roku, kiedy ustalono obecne stawki, minimalne wynagrodzenie wynosiło 824 zł brutto i pozwalało na wykonanie ośmiu przeglądów. Dziś, przy minimalnym wynagrodzeniu wynoszącym 4666 zł brutto, można przeprowadzić aż 48 badań za tę samą kwotę. Inflacja, która w tym okresie wyniosła 85%, nie została uwzględniona w cenach, co doprowadziło do zamknięcia wielu stacji.
Apel o podwyżkę opłat
Diagności postulują podwyżkę do 200 zł + VAT. Jolanta Źródłowska, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, twierdzi, że taka kwota pozwoliłaby na godne funkcjonowanie stacji diagnostycznych, jednocześnie nie nadwyrężając budżetów kierowców.
Statystyki badań technicznych w 2024 roku
W 2024 roku przeprowadzono ponad 22 miliony przeglądów technicznych, z czego tylko 2,14% zakończyło się wynikiem negatywnym. Tak niski odsetek może wskazywać na niedostateczną dokładność diagnostyki. W obliczu niskich stawek diagności koncentrują się na ilości klientów, co może odbijać się na jakości badań.
Znaczenie nowych przepisów
Nowe regulacje mają na celu poprawę kontroli technicznej pojazdów. Diagności sami podkreślają konieczność zmian, które uszczelnią system i pozwolą na bardziej precyzyjne badania, przy jednoczesnym zwiększeniu wynagrodzenia za ich usługi.
Opinie ekspertów
Jolanta Źródłowska o konieczności podwyżek
Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów zaznacza, że podniesienie stawek za przeglądy jest nieodzowne, aby branża mogła przetrwać. Jej zdaniem 200 zł + VAT to suma, która pozwoli stacjom działać, nie obciążając zanadto kierowców.
Karol Rytel o cyfryzacji systemu
Karol Rytel zwraca uwagę na znaczenie cyfryzacji w diagnostyce. Wprowadzenie wirtualnego zatrzymania dowodu rejestracyjnego w systemie CEP to krok w stronę usprawnienia i unowocześnienia badań technicznych.