/

Prawo
Opinia TSUE o kredytach z WIBOR – jak wpłynie na polskich kredytobiorców i rynek finansowy?

Opinia TSUE o kredytach z WIBOR – jak wpłynie na polskich kredytobiorców i rynek finansowy?

10.09.202506:49

30 minut

Uwolnij się od kredytu walutowego

logo google

4,4/2285 opinii

Twoje dane są u nas bezpieczne

Na żywo

Unieważnij swoją umowę kredytu we frankach.

Dlaczego TSUE interesuje się kredytami z oprocentowaniem WIBOR?

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) pochylił się nad tematyką kredytów, w których oprocentowanie powiązane jest z indeksem WIBOR. Skłoniły go do tego pytania prejudycjalne, głównie skierowane przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Sprawa ta nie jest błaha, gdyż dotyczy zarówno polskich kredytobiorców, jak i banków, mając ogromny wpływ na cały krajowy rynek finansowy.

Najważniejszym motywem, dla którego TSUE został zaangażowany, jest ustalenie, czy zapisy o zmiennym oprocentowaniu opartym na WIBOR mogą być uznane za nieuczciwe. Sądy w Polsce chcą mieć jasność, czy unijna dyrektywa dotycząca nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich pozwala na kontrolę tego typu klauzul. To kwestia istotna dla wielu osób posiadających kredyty.

Innym ważnym zagadnieniem pozostaje poziom informacji udzielanych przez banki. Wielu kredytobiorców uważa, że:

  • nie zostali dostatecznie poinformowani o ryzyku związanym ze zmiennym oprocentowaniem,
  • nie uzyskali pełnej wiedzy o mechanizmie ustalania WIBOR,
  • brak informacji godzi w prawa konsumenta.

Kontrowersje wzbudza także sama metoda ustalania wartości WIBOR. Nie opiera się ona na realnych transakcjach, lecz wyłącznie na deklaracjach banków, co budzi obawy o możliwość manipulacji. Brak pełnej przejrzystości jeszcze bardziej potęguje wątpliwości dotyczące rzetelności w wyliczaniu odsetek w kredytach.

W czasie posiedzenia TSUE w czerwcu 2025 roku sędziowie zainteresowali się:

  • możliwością kontroli zapisów dotyczących oprocentowania opartego o WIBOR,
  • przejrzystością samych umów kredytowych,
  • możliwością zawierania umów bez zmiennej części oprocentowania, a jedynie z marżą banku.

Przed TSUE stoi zadanie rozstrzygnięcia kilku kluczowych kwestii:

  • czy zapisy dotyczące WIBOR mogą podlegać kontroli sądowej z punktu widzenia ich uczciwości,
  • jakie obowiązki informacyjne mają banki wobec klientów,
  • w jakim zakresie krajowe sądy powinny sprawdzać uczciwość i przejrzystość kredytów ze zmiennym oprocentowaniem.

Sposób rozstrzygnięcia tej sprawy przez TSUE będzie miał szerokie konsekwencje. Może wpłynąć nie tylko na sytuację milionów polskich kredytobiorców, ale także zmienić standardy informacyjne i przejrzystość na rynku finansowym całej Unii Europejskiej. Orzeczenie może stać się również ważnym punktem odniesienia dla podobnych sporów w innych krajach wspólnoty.

Kiedy można spodziewać się decyzji TSUE w sprawie kredytów z WIBOR?

Decyzji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-471/24, obejmującej kredyty powiązane z oprocentowaniem WIBOR, można spodziewać się najwcześniej w pierwszych miesiącach 2026 roku. Cała procedura przebiega zgodnie z przyjętym planem, a kluczowe etapy zostały już zapoczątkowane.

W dniu 11 czerwca 2025 roku odbyła się trzygodzinna rozprawa przed TSUE. Podczas tego posiedzenia sędziowie wykazali dużą aktywność, zadając pytania dotyczące szczegółów funkcjonowania umów kredytowych z WIBOR. Po przesłuchaniach uznano, że konieczne będzie przygotowanie opinii przez Rzecznika Generalnego.

Publikacja tej opinii przewidziana jest na 11 września 2025 roku. Choć nie posiada ona mocy wiążącej, często wskazuje potencjalny kierunek, którym może podążyć późniejsze rozstrzygnięcie Trybunału. Zazwyczaj Rzecznik Generalny potrzebuje od trzech do sześciu miesięcy na opracowanie swojego stanowiska od momentu rozpatrzenia sprawy.

Po ukazaniu się opinii do ogłoszenia ostatecznego wyroku upływa zwykle kilka kolejnych miesięcy. Patrząc na wcześniejsze praktyki TSUE, można więc oczekiwać, że finalne rozstrzygnięcie zapadnie przed końcem pierwszego kwartału 2026 roku.

Stanowisko TSUE w odpowiedzi na pytania przesłane przez Sąd Okręgowy w Częstochowie ma ogromną wagę dla wielu polskich kredytobiorców, których zobowiązania są liczone według wskaźnika WIBOR. Wydane orzeczenie nie tylko wpłynie na krajową praktykę sądową, lecz może rezonować również w innych państwach unijnych.

Warto podkreślić, że w międzyczasie niektóre sądy w Polsce samodzielnie rozstrzygają podobne sprawy, jednak właśnie decyzja TSUE w tej konkretnej sprawie najprawdopodobniej okaże się kluczowa dla rodzimego rynku finansowego oraz sektora bankowego.

Proces ten śledzą z dużym zainteresowaniem:

  • prawnicy,
  • bankowcy,
  • organizacje reprezentujące konsumentów.

W centrum uwagi postępowania prejudycjalnego pozostaje kwestia, czy zapisy dotyczące WIBOR podlegają sądowej kontroli w kontekście ich uczciwości. To właśnie ten aspekt jest najważniejszym elementem obecnego postępowania przed TSUE.

Co oznacza Opinia TSUE o kredytach z WIBOR dla polskich kredytobiorców?

Opinia TSUE w sprawie kredytów opartych na WIBOR może całkowicie odmienić sytuację polskich kredytobiorców. Zarówno decyzja Trybunału, jak i stanowisko Rzecznika Generalnego – które poznamy 11 września 2025 roku – mogą przynieść nowe formy ochrony dla osób spłacających kredyty.

Najważniejszym zagadnieniem pozostaje to, czy zapisy o zmiennym oprocentowaniu opartym na WIBOR będą oceniane pod kątem abuzywności. Gdyby TSUE uznał takie klauzule za nieuczciwe, otworzyłoby to drogę kredytobiorcom do dochodzenia swoich roszczeń przed sądami w Polsce. Aktualnie sytuacja jest niepewna:

  • w sądach znajduje się już około 1700 spraw dotyczących WIBOR-u,
  • żadna z nich nie zakończyła się jeszcze korzystnym i ostatecznym wyrokiem dla konsumentów,
  • sytuacja pozostaje niejasna dla kredytobiorców.

Opinia Trybunału może też przyczynić się do tego, że banki będą zobligowane do jeszcze większej przejrzystości oraz szczegółowego informowania klientów o ryzyku związanym ze zmienną stopą procentową i sposobie jej ustalania. Wielu kredytobiorców podkreśla, że nie otrzymali wystarczających informacji, zanim podpisali umowy kredytowe. Nie wykluczone, że pojawią się dodatkowe, surowsze wymogi wobec instytucji finansowych.

Jeżeli jednak dojdzie do uznania tych klauzul za abuzywne, kredytobiorcy mogą zyskać różne narzędzia do dochodzenia swoich praw:

  • żądanie anulowania niekorzystnych zapisów,
  • domaganie się zwrotu nadpłaconych odsetek wykraczających poza marżę banku,
  • możliwość zmiany warunków umowy,
  • całkowite unieważnienie umowy w wyjątkowych przypadkach.

Dla wielu osób takie rozstrzygnięcie oznaczałoby nie tylko realne obniżenie rat, ale również szansę na odzyskanie znacznych sum pieniędzy. Skutkiem decyzji TSUE może być także lawina nowych pozwów przeciwko bankom, porównywalnych skalą do tych, które wcześniej dotyczyły kredytów frankowych.

Kolejnym aspektem rozważanym przez TSUE będzie kwestia przedawnienia roszczeń. Trybunał może określić, od kiedy kredytobiorca mógł zorientować się, że zapisy w umowie są nieuczciwe, co bezpośrednio wpłynie na możliwość odzyskania pieniędzy za wcześniejsze okresy.

W perspektywie ochrony interesów konsumentów, stanowisko Trybunału ma szansę stać się ważnym precedensem. Może wymusić ograniczenie nieuczciwych praktyk na rynku oraz poprawić przejrzystość działania banków. Dzięki temu Polacy będą mogli lepiej rozumieć zarówno swoje prawa, jak i mechanizmy funkcjonowania produktów finansowych.

Jednak jeżeli Trybunał uzna, że klauzule dotyczące WIBOR-u nie mogą być kwestionowane przed sądami, kredytobiorcy pozostaną przy obecnych zasadach spłaty, a ich sytuacja nie ulegnie zmianie.

Potencjalne skutki opinii odczują również ci, którzy zakończyli już spłatę kredytów w ostatnich latach. Takie osoby mogą zyskać prawo do domagania się zwrotu wcześniej nadpłaconych środków.

Jak Opinia TSUE może wpłynąć na sektor bankowy w Polsce?

Opinia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) może przynieść duże zamieszanie na polskim rynku bankowym. Skutki mogą przypominać te, jakie pojawiły się po głośnych wyrokach w sprawie kredytów frankowych. Jeśli TSUE zajmie stanowisko korzystne dla klientów posiadających kredyty bazujące na WIBOR-ze, cały sektor finansowy odczuje konsekwencje takiego precedensu.

Banki w Polsce muszą liczyć się z falą roszczeń od kredytobiorców. To wyzwanie o ogromnej skali – obecnie aktywnych jest około 3,5 miliona kredytów hipotecznych powiązanych z WIBOR-em, a ich łączna wartość przekracza 600 miliardów złotych. Dla porównania, wartość kredytów frankowych, gdy były najpopularniejsze, wynosiła 150 miliardów złotych.

Według szacunków Komisji Nadzoru Finansowego, niekorzystny wyrok dla instytucji finansowych mógłby przynieść straty nawet sięgające 100 miliardów złotych w ciągu kilku lat. Taki ciężar mógłby zachwiać stabilnością kapitałową wielu banków.

W obliczu potencjalnych zagrożeń banki już podejmują środki ostrożności:

  • gromadzą dodatkowe rezerwy finansowe na wypadek pozwów,
  • coraz częściej w ofercie pojawiają się kredyty z oprocentowaniem stałym lub oparte na nowym wskaźniku WIRF (Warsaw Interest Rate Fixing), który, w przeciwieństwie do WIBOR-u, ustalany jest na podstawie faktycznych transakcji rynkowych,
  • rozważana jest zmiana konstrukcji umów kredytowych w przyszłości poprzez promowanie kredytów ze stałą stopą procentową.

Administrator WIBOR-u, czyli GPW Benchmark, zdecydował się zaostrzyć nadzór nad procedurami i zwiększyć klarowność metodologii wyliczania tego wskaźnika. Zmiany mają rozwiać wątpliwości dotyczące możliwych manipulacji i odbudować zaufanie do kluczowego indeksu na rynku finansowym.

Oto inne działania podejmowane przez instytucje finansowe i państwowe:

  • Narodowy Bank Polski razem z Ministerstwem Finansów analizują możliwe skutki decyzji TSUE i rozważają wsparcie legislacyjne,
  • Bankowy Fundusz Gwarancyjny sprawdza, czy wypłacalność niektórych banków nie będzie zagrożona,
  • w skrajnych przypadkach możliwe są restrukturyzacje banków lub przejęcia słabszych podmiotów przez większe instytucje,
  • banki obmyślają strategie prawne i ugody z klientami, aby ograniczyć ryzyko sporów i rozłożyć ewentualne obciążenia finansowe w czasie.

Istotną rolę odegra sposób, w jaki banki wywiązywały się ze swoich obowiązków informacyjnych. Gdyby TSUE uznał, że informacje przekazywane klientom na temat mechanizmu WIBOR-u oraz ryzyka zmiennego oprocentowania były niewystarczające, konieczna będzie gruntowna zmiana procedur przy udzielaniu kredytów oraz poprawienie przejrzystości materiałów informacyjnych.

Wyrok TSUE wpłynie także na konstrukcję umów kredytowych. W przyszłości banki prawdopodobnie będą promować kredyty z oprocentowaniem stałym, co znacząco wpłynie na ich przychody oraz sposób zarządzania ryzykiem związanym ze zmianą stóp procentowych.

Odejście od dotychczasowych wskaźników referencyjnych wpłynie na rynek międzybankowy:

  • podważenie WIBOR-u może przyspieszyć wprowadzenie indeksów opartych na rzeczywistych transakcjach,
  • taka rewolucja oznacza dla banków dodatkowe wydatki operacyjne i technologiczne,
  • możliwe są zmiany w standardach prowadzenia działalności finansowej.

Napięcie w sprawie decyzji TSUE wyczuwalne jest także na giełdzie. Akcje banków notowanych w Warszawie stały się bardziej podatne na wahania. Ich wyceny spadają ze względu na niepewność związaną z potencjalnymi skutkami rozstrzygnięcia sprawy WIBOR-u.

Czy polskie sądy będą mogły badać umowy z WIBOR pod kątem klauzul abuzywnych?

Rosnące zainteresowanie tematyką ochrony konsumentów kieruje uwagę na istotną kwestię: czy polskie sądy są uprawnione do badania umów kredytowych opartych na WIBOR pod kątem niedozwolonych postanowień. To zagadnienie znajduje się w centrum postępowań prejudycjalnych toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwłaszcza w sprawie C-471/24.

Na przestrzeni ostatnich lat widoczny stał się wyraźny kierunek w polskiej praktyce sądowej. Coraz częściej sądy krajowe kierują zapytania do TSUE w sprawie oceny postanowień umów kredytowych zawierających mechanizm WIBOR. Podstawą prawną ochrony interesów konsumentów pozostaje tu Dyrektywa 93/13/EWG, dotycząca nieuczciwych warunków w umowach zawieranych z osobami indywidualnymi w państwach Unii Europejskiej.

Sąd Okręgowy w Częstochowie poprosił TSUE o odpowiedzi na cztery zasadnicze pytania dotyczące dwóch kluczowych problemów:

  • czy sędziowie mogą szczegółowo badać abuzywność postanowień umów osadzonych na WIBOR-ze,
  • czy banki mają wystarczające obowiązki informacyjne wobec klientów.

W praktyce pojawiają się już orzeczenia, w których sądy uznały za niedozwolone te zapisy kredytowe, które nie zapewniają kredytobiorcom jasnych i rzetelnych informacji na temat mechanizmu ustalania WIBOR oraz ryzyka związanego ze zmiennym oprocentowaniem. Szczególną krytykę budzi sytuacja, gdy banki nie wyjaśniają klientom, że stawka WIBOR opiera się głównie na szacunkach instytucji finansowych, a nie na realnych transakcjach rynkowych.

Mimo że orzecznictwo w tej sprawie nie jest jeszcze jednolite, coraz więcej wyroków podważa przejrzystość i obiektywizm klauzul opartych na WIBOR. Pozytywna decyzja TSUE może umożliwić polskim sądom skuteczniejsze eliminowanie niekorzystnych zapisów, modyfikowanie postanowień, a nawet unieważnianie całych umów w przypadkach poważnego naruszenia praw konsumenckich.

Prawnicy koncentrują swoją uwagę wokół trzech głównych zagadnień:

  • czy zapisy były zrozumiałe dla przeciętnego klienta,
  • czy instytucja finansowa przekazała wszystkie potrzebne informacje przed podpisaniem umowy,
  • czy wzorzec umowy nie narusza równowagi praw i obowiązków stron, nie stawiając banku w uprzywilejowanej pozycji.

Jeśli TSUE wyda sprzyjające dla konsumentów orzeczenie, sądy w Polsce zyskają szersze możliwości weryfikacji umów. Dzięki temu będzie można precyzyjnie sprawdzać, czy banki:

  • dostarczyły pełne informacje o ryzyku zmiennych stóp,
  • jasno wyjaśniły sposób ustalania WIBOR,
  • umożliwiły świadomy wybór produktu finansowego.

Równowaga umowna pozostaje w centrum analiz sądowych. Dyrektywa 93/13/EWG zakłada, że klauzula jest niedozwolona, jeśli prowadzi do znacznej i nieuzasadnionej przewagi po stronie przedsiębiorcy. W odniesieniu do kredytów opartych na WIBOR może to dotyczyć szczególnie klauzul, które przerzucają całe ryzyko zmian stóp procentowych na kredytobiorców.

Nie można także pominąć doświadczeń z tzw. spraw frankowych, które wytyczyły pewien kierunek postępowania dla polskich sądów. W takich przypadkach TSUE wielokrotnie podkreślał prawo sądów do badania niedozwolonego charakteru klauzul waloryzacyjnych, co w wielu przypadkach prowadziło do unieważniania umów. Podobny scenariusz może dotyczyć spraw związanych z WIBOR, jeśli TSUE przyzna polskim sądom odpowiednie uprawnienia.

Coraz wyraźniej zarysowuje się tendencja, według której brak przejrzystych i wyczerpujących informacji ze strony banku stanowi poważny powód do podważania ważności umów kredytowych. Sądy zwracają uwagę, że dane od banku powinny pozwalać klientom realnie ocenić skutki podjętych zobowiązań, co w przypadku umów z WIBOR-em często bywa kwestionowane.

Orzeczenie TSUE w sprawie C-471/24 będzie miało kluczowy wpływ na przyszłe decyzje dotyczące umów kredytowych z WIBOR. Taka decyzja mogłaby otworzyć drogę do masowego kwestionowania podobnych umów, podobnie jak w przypadku precedensów frankowych.

Pobierz bezpłatny poradnik dotyczący ugód frankowych

10.09.202506:55

21 min

Nadzór nad ustalaniem WIBOR klucz do stabilności polskiego rynku finansowego

Nadzór nad ustalaniem WIBOR gwarantuje transparentność i wiarygodność wskaźnika kluczowego dla polskiego rynku finansowego i kredytobiorców....

Prawo

10.09.202506:44

18 min

Reforma PIP przekształca B2B w umowy o pracę od 2026 roku – co musisz wiedzieć?

Reforma PIP od 2026 r. zamieni nadużywane umowy B2B na umowy o pracę, chroniąc pracowników i poprawiając warunki zatrudnienia oraz kontrole....

Prawo

09.09.202516:49

5 min

Bon ciepłowniczy i zamrożenie cen prądu 2025 – jak zabezpieczyć domowy budżet przed rosnącymi rachunkami?

Zamrożenie cen prądu do 2025 r. i bon ciepłowniczy dla potrzebujących – sprawdź zasady i jak skorzystać z wsparcia na energię i ogrzewanie....

Prawo

09.09.202514:34

10 min

Rząd planuje etaty dla kurierów – jak zmiany wpłyną na rynek pracy i branżę kurierską?

Rząd planuje etaty dla kurierów, by zwiększyć ich stabilność zatrudnienia, prawa pracownicze i jakość usług w dynamicznie rozwijającej się branży kuri...

Prawo

09.09.202511:51

12 min

NIK krytykuje rząd za pandemiczne zaniedbania jakie są główne zarzuty i zalecenia

NIK ujawnia zaniedbania rządu podczas pandemii COVID-19 i wskazuje na potrzebę reform w ochronie zdrowia, zarządzaniu kryzysowym i wydatkowaniu public...

Prawo

09.09.202507:30

32 min

Nowe prawo faworyzuje rodzime firmy – jak zmiany wspierają polskie przedsiębiorstwa na rynku

Nowe prawo faworyzuje polskie firmy, wspierając je w zamówieniach publicznych i chroniąc przed nieuczciwą konkurencją spoza UE. Dowiedz się więcej!...

Prawo

empty_placeholder