Polska ostrzejsza niż Unia? Analiza zespołu Rafała Brzoski
Raport zespołu SprawdzaMy ujawnia nadregulacje
Zespół SprawdzaMy, kierowany przez Rafała Brzoskę, przygotował raport „Gold-plating prawa UE do polskiego porządku prawnego". Dokument ten przedstawia skalę problemu nadregulacji w Polsce. Eksperci wskazali aż 100 przypadków, w których polskie przepisy wykraczają poza minimalne wymagania unijne. Dotyczy to:
- 25 regulacji ogólnobranżowych,
- 75 sektorowych, obejmujących między innymi finanse, zamówienia publiczne, medycynę czy ochronę środowiska.
Problem nadmiaru przepisów
Do szczególnie problematycznych regulacji zaliczają się przepisy dotyczące:
- ochrony sygnalistów,
- projektu ustawy o cyberbezpieczeństwie,
- skomplikowanych regulacji podatkowych,
- wyrobów tytoniowych.
Rafał Brzoska zwraca uwagę na potrzebę ograniczenia nadinterpretacji prawa. Sugeruje, że każdy nowy akt prawny powinien zastępować przynajmniej dwa niepotrzebne przepisy z przeszłości.
Wsparcie Donalda Tuska dla deregulacyjnych inicjatyw
Premier deklaruje przyjęcie 100 ustaw do maja 2025
Premier Donald Tusk zadeklarował pełne poparcie dla działań mających na celu uproszczenie prawa. Do maja 2025 roku rząd planuje wprowadzenie 100 ustaw deregulacyjnych. Dotychczas:
- przyjęto już 18 projektów,
- prace nad kolejnymi trwają.
Kluczową rolę w tych działaniach odgrywa zespół SprawdzaMy oraz kancelaria DZP, która współtworzyła raport.
Krytyka i rekomendacje dotyczące polskiego systemu prawnego
Gold-plating jako główny problem nadregulacji
„Gold-plating" to zjawisko polegające na wdrażaniu dyrektyw unijnych w bardziej restrykcyjny sposób, niż jest to wymagane. W Polsce prowadzi ono do powstawania barier dla przedsiębiorców. Przykładami takich regulacji są:
- zakaz produkcji snusów na eksport,
- ograniczenia w sprzedaży wyrobów tytoniowych w automatach, które obowiązują od 1996 roku.
Podczas gdy inne kraje UE dopuszczają takie praktyki, Polska zdecydowała się na dodatkowe obostrzenia.
Propozycje eliminacji zbędnych przepisów
Autorzy raportu postulują wprowadzenie mechanizmów, które ograniczą powstawanie nadregulacji. Problemem jest:
- brak odpowiedniej koordynacji w procesie legislacyjnym,
- konieczność precyzyjnego tłumaczenia przepisów unijnych,
- unikanie ich nadinterpretacji.
Tylko takie działania mogą zapobiec dalszemu rozrastaniu się problemu.
Rola kancelarii DZP i ekspertów prawnych
Analiza 40 aktów prawnych w kontekście nadregulacji
Eksperci przeanalizowali ponad 40 aktów prawnych i wskazali aż 100 przypadków nadmiernych regulacji, które spowalniają rozwój gospodarki. Przedsiębiorcy coraz częściej wyrażają niezadowolenie z powodu „pozłacania" przepisów.
Koordynacja legislacyjna jako klucz do zmian
Eksperci zwracają uwagę na konieczność poprawy koordynacji legislacyjnej oraz eliminacji niepotrzebnych regulacji. Każdy nowy akt prawny powinien zastępować przynajmniej dwa zbędne przepisy z przeszłości.
Międzynarodowe porównania regulacji
Przykład Holandii i wiernego tłumaczenia przepisów unijnych
Jako pozytywny przykład wskazuje się Holandię, która wiernie tłumaczy unijne przepisy, unikając zbędnych rozszerzeń. Dzięki temu tamtejsi przedsiębiorcy nie są obciążani dodatkowymi regulacjami, a kraj spełnia wymogi UE.
Różnice w regulacjach tytoniowych w Europie
W kontekście wyrobów tytoniowych Polska wypada niekorzystnie, wprowadzając ograniczenia, które w wielu państwach Unii nie obowiązują.