/

Motoryzacja
Polski przemysł motoryzacyjny w kryzysie - co czeka nas w przyszłości?

Polski przemysł motoryzacyjny w kryzysie - co czeka nas w przyszłości?

26.03.202508:56

6 minut

Podaj dane potrzebne do wyliczenia dokładnej kwoty

logo google

4,4/2285 opinii

Twoje dane są u nas bezpieczne

Na żywo

Chcę sprawdzić, czy mogę otrzymać dopłatę do odszkodowania.

Polski przemysł motoryzacyjny w poważnym kryzysie

Polski przemysł motoryzacyjny znalazł się w poważnym kryzysie. Z danych GUS wynika, że problem jest ogromny – w pierwszych dwóch miesiącach tego roku z polskich fabryk wyjechało zaledwie 13,8 tys. nowych samochodów osobowych. To oznacza spadek aż o 76,6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Drastyczne załamanie produkcji

Luty przyniósł produkcję na poziomie jedynie 7,7 tys. aut osobowych, co oznacza spadek o 73,8% w skali roku. Dla kontrastu, w całej Europie rejestracja nowych pojazdów zmniejszyła się zaledwie o 3,1%. Polska motoryzacja zmaga się więc z kryzysem znacznie głębszym niż w innych krajach Starego Kontynentu.

Źródła problemu

Jednym z głównych powodów jest dynamiczne przechodzenie europejskiego rynku na elektromobilność:

  • popyt na samochody z silnikami Diesla zmalał o 28,3%,
  • na benzynowe o 23,6%,
  • sprzedaż hybryd wzrosła o 18,3%,
  • aut elektrycznych o 26,1%.

Polskie zakłady, które w dużej mierze skupiają się na produkcji tradycyjnych pojazdów spalinowych, nie nadążają za tymi zmianami. Do pogłębienia kryzysu przyczynia się także zamykanie zakładów w Polsce, co dodatkowo ogranicza możliwości produkcyjne i wpływa na zatrudnienie.

Najgorszy wynik od lat

Produkcja samochodów osobowych w Polsce spadła o ponad 70% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając najniższy poziom od wielu lat. To niepokojący sygnał dla całego sektora. Problemy dotknęły także inne segmenty rynku:

  • produkcja ciężarówek zmniejszyła się o 11,4%,
  • autobusów o 38,3%,
  • silników spalinowych o 13,8%.

Wyzwania dla elektromobilności

Nawet sektor akumulatorów, który miał być nadzieją polskiej motoryzacji, odnotowuje spadki. Produkcja baterii do samochodów elektrycznych zmniejszyła się o 8,3% w skali roku. Dodatkowo, nowe unijne przepisy dotyczące redukcji śladu węglowego mogą jeszcze bardziej utrudnić rozwój tej branży.

Zadłużenie i widmo upadłości

Kryzys produkcji odbija się również na finansach przedsiębiorstw. Łączne zadłużenie firm z branży motoryzacyjnej wynosi już 457,7 mln złotych. Aż 13,2 tys. przedsiębiorstw zmaga się z problemami finansowymi, a średnie zadłużenie jednej firmy wynosi 34,8 tys. złotych. Dla wielu małych i średnich graczy to walka o przetrwanie.

Zamykane zakłady i kurczący się rynek

Europa konsekwentnie stawia na pojazdy elektryczne i hybrydowe, co odbija się na polskiej branży motoryzacyjnej. Zamykanie kolejnych fabryk w Polsce prowadzi do utraty miejsc pracy oraz cennych kompetencji, które mogłyby przydać się w przyszłości.

Czy Polska nadąży za zmianami?

Transformacja w kierunku elektromobilności to zarówno ogromna szansa, jak i trudne wyzwanie. Niestety, obecne dane pokazują, że Polska ma kłopoty z dostosowaniem się do tego trendu:

  • niewystarczający rozwój produkcji baterii,
  • wysoki ślad węglowy,
  • brak nowych inwestycji.

Problemy te znacząco utrudniają zmiany w sektorze.

Utrata znaczenia w gospodarce

Motoryzacja była kiedyś jednym z filarów polskiej gospodarki, a obecnie traci na znaczeniu. To może mieć dalekosiężne skutki dla całej ekonomii kraju, jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie.

Co dalej z polską motoryzacją?

Przyszłość tego sektora stoi pod dużym znakiem zapytania. Jeśli polska branża motoryzacyjna nie przystosuje się do nowych rynkowych wymagań, zwłaszcza w obszarze elektromobilności, może na dobre utracić swoją pozycję. Kluczowe będą nowe inwestycje, ale ich przyciągnięcie w obecnej sytuacji wydaje się wyjątkowo trudne.

Polska motoryzacja znajduje się w punkcie zwrotnym. Przed nią wybór: szybka adaptacja do nowych realiów albo dalszy spadek produkcji i znaczenia.

Wysyłam kosztorys do bezpłatnej analizy

14.09.202520:01

22 min

Nowe stawki badań technicznych 2025 zmienią koszty i bezpieczeństwo na polskich drogach

Nowe stawki badań technicznych od 2025 roku podnoszą opłaty nawet o 60%, inwestując w bezpieczeństwo i rozwój stacji diagnostycznych. Sprawdź zmiany!...

Motoryzacja

14.09.202509:37

6 min

Weto Nawrockiego a deficyt kierowców w branży transportowej – jak decyzja prezydenta wpływa na rynek pracy?

Weto Nawrockiego pogłębia kryzys kadrowy w transporcie. Spadek liczby kierowców z Ukrainy i rosnące koszty zatrudnienia osłabiają polskie firmy....

Motoryzacja

09.09.202514:52

12 min

Orlen dostarczy wodór do autobusów w Płocku korzyści i wyzwania nowoczesnego transportu miejskiego

ORLEN dostarcza ekologiczny wodór do autobusów w Płocku, zapewniając czyste paliwo, stabilność dostaw i rozwój zrównoważonego transportu miejskiego....

Motoryzacja

09.09.202509:07

9 min

Szef Volkswagena o wyzwaniach elektromobilności i planach do 2026 roku

Elektromobilność to priorytet Volkswagena – do 2026 roku firma zrewolucjonizuje ofertę aut elektrycznych, inwestując miliardy i stawiając na innowacje...

Motoryzacja

06.09.202515:26

24 min

BMW Vision CE – miejski pojazd koncepcyjny nowej generacji elektrycznej mobilności miejskiej

BMW Vision CE to lekki, elektryczny miejski jednoślad z innowacyjnym designem i systemem samopoziomowania, idealny na zatłoczone ulice miast....

Motoryzacja

05.09.202517:19

11 min

Wzrost cen paliw we wrześniu 2025 – co stoi za podwyżkami na stacjach?

We wrześniu 2025 ceny paliw w Polsce wzrosły o kilka groszy za litr z powodu globalnych napięć, wyższych kosztów logistycznych i wzrostu popytu. Spraw...

Motoryzacja

empty_placeholder