Chcesz zgłosić szkodę w Warcie z tytułu własnego AC lub polisy OC sprawcy? Nie wiesz, które dokumenty należy przedstawić ubezpieczycielowi? Dowiedz się, jak zgłosić szkodę komunikacyjną krok po kroku.
Warta zgłoszenie szkody telefon, online, pisemnie
Szkodę w Warcie możesz zgłosić przez telefon. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-21.00 oraz w soboty od godziny 8.00 do 16.00. Dostępne są dwa numery infolinii:
- 801 308 308 - infolinia przeznaczona dla osób dzwoniących z terytorium Polski,
- 502 308 308 - numer dla osób, które dzwonią z Polski lub z zagranicy.
Najwygodniejszą formą zgłoszenia szkody jest formularz internetowy. Wystarczy podać m.in. datę i godzinę zdarzenia, przedmiot szkody, z czyjego ubezpieczenia zgłaszana jest szkoda (własnego, sprawcy), przyczyna powstania szkody (uszkodzenia wyrządził inny pojazd, uszkodzenia wyrządziła osoba prywatna, za uszkodzenia odpowiada firma i lub jej pracownicy, uszkodzenia powstały podczas transportu pojazdu).
Zawiadomienie o szkodzie możesz zgłosić także pisemnie. Formularz zgłoszeniowy oraz dokumenty trzeba wysłać na adres: Warta, skrytka Pocztowa nr 1020, 00-950 Warszawa 1.
W Warcie jest możliwość skorzystania z systemu BLS (Bezpośrednia Likwidacja Szkód).
Dokumenty - jakie są wymagane przez Wartę?
Zgłaszając szkodę komunikacyjną do Warty musisz przygotować następujące dane i dokumenty:
- dane personalne osób uczestniczących w zdarzeniu drogowym,
- numer polisy - OC sprawcy bądź autocasco,
- numery rejestracyjne pojazdu,
- oświadczenie sprawcy kolizji lub informacja o notatce policyjnej,
- dokumentację zdjęciową.
Jeśli chcesz zgłosić kradzież pojazdu (ubezpieczenie AC), to dodatkowo będzie trzeba przedstawić: dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeśli był wydana), komplet kluczyków oraz inne urządzenia służące do otwarcia drzwi pojazdu. Ponadto należy załączyć dokument potwierdzający, że kradzież została zgłoszona na policję.
Co po zgłoszeniu szkody? Kiedy wypłata odszkodowania?
Po przyjęciu zgłoszenia o szkodzie Warta przystępuje do likwidacji szkody. Pierwszym krokiem jest analiza dostarczonej przez poszkodowanego dokumentacji. Być może ubezpieczyciel będzie chciał potwierdzić przedstawione przez Ciebie okoliczności powstania szkody u sprawcy bądź zwrócić się do Policji o ich potwierdzenie (jeśli funkcjonariusze zostali wezwani na miejsce zdarzenia).
Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie oględzin pojazdu, na podstawie których rzeczoznawca samochodowy przygotowuje kosztorys naprawy. Termin i miejsce oględzin jest Tobą uzgadniane. Wypłata odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 30 dni od dnia zgłoszenia szkody.
Wyjątkiem jest sytuacja, w której nie da się wyjaśnić wszystkich okoliczności, a one właśnie są niezbędne do ustalenia odpowiedzialności towarzystwa ubezpieczeniowego. Wówczas termin wypłaty odszkodowania może zostać wydłużony. Oczywiście ubezpieczyciel może także w uzasadnionych przypadkach odmówić przyznania świadczenia.
Warta odszkodowania - ile powinno wynosić?
Odszkodowania z OC sprawcy są bardzo często zaniżone. W kosztorysie naprawy pojazdu pojawiają się ceny najtańszych zamienników zamiast oryginalnych, a więc sporo droższych. Taka praktyka nie jest prawidłowa, jeśli w uszkodzona część była oryginalna. Wówczas taka też powinna zostać uwzględniona w wycenie.
Przyczyną zbyt niskiego odszkodowania są także uśrednione stawki za robociznę. Tymczasem różnice mogą być spore - w zależności od lokalizacji warsztatu naprawczego. W większych miastach obowiązują zazwyczaj wyższe stawki za roboczogodzinę.
Kolejną rzeczą, którą możesz zaobserwować na otrzymanym od zakładu ubezpieczeń kosztorysie są przyznane na zakup części rabaty. Nierzadko jednak takie zniżki de facto uzyskują tylko serwisy samochodowe, które kupują spore ilości części motoryzacyjnych.
Zdarzają się także takie sytuacje, w których ubezpieczyciel rekomenduje naprawę uszkodzonej części. W większości przypadków jednak powinna zostać zamontowana nowa część.
Niska wypłata od zakładu ubezpieczeń może być spowodowana również tym, że kosztorys uwzględnia niewystarczającą ilość materiałów lakierniczych.
Warta odwołanie od decyzji i co jeszcze?
Warta odmówiła wypłaty odszkodowania albo Twoim zdaniem otrzymałeś zbyt mało? Do wyboru masz kilka rozwiązań.
Możesz samodzielnie składać reklamację, tj. odwołanie od decyzji. Najlepiej, jeśli złożysz odwołanie tradycyjną drogą pisemną lub udasz się do oddziału towarzystwa ubezpieczeniowego. Odpowiedź powinieneś otrzymać w ciągu 30 dni. Termin ten może jednak zostać wydłużony.
Po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej masz możliwość złożyć skargę na ubezpieczyciela do Rzecznika Finansowego. W jego kompetencjach nie leży jednak wpłynięcie na decyzję zakładu ubezpieczeń. De facto po kilku miesiącach postępowania może okazać się, że i tak nic w Twojej sprawie się nie zmieni. Wówczas kolejnym etapem może być postępowanie sądowe.
Alternatywnym rozwiązaniem jest dopłata do odszkodowania, którą możesz otrzymać w zaledwie kilka dni po spełnieniu minimum formalności. Pierwszym krokiem jest przesłanie dokumentów dot. szkody, czyli kosztorys naprawy samochodu oraz decyzje ubezpieczyciela.
Na ich podstawie niezależni rzeczoznawcy analizują kosztorys pod kątem ewentualnych zaniżeń. Analiza jest wykonywana całkowicie bezpłatnie, a na jej wyniki trzeba czekać maksymalnie 3 dni robocze.
Wysokość dopłat jest różna, ale nierzadko jest to nawet wielokrotność wypłaconego przez ubezpieczyciela świadczenia. Po zaakceptowaniu oferty jedyną formalnością jest zawarcie umowy o cesję wierzytelności. Stroną w tej umowie jest cedent (dotychczasowy wierzyciel) oraz cesjonariusz (nabywca wierzytelności). Za sprzedaż szkody cedent otrzymuje uzgodnioną wcześniej kwotę.
Podsumowanie:
- Warta umożliwia zgłoszenie szkody przez telefon, internet oraz tradycyjną drogą pocztową.
- Składając zawiadomienie o szkodzie przygotuj następujące dane i dokumenty: dane osobowe poszkodowanego, dane sprawcy, numer polisy, oświadczenie sprawcy.
- Ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od dnia zgłoszenia.
- Odszkodowania z OC sprawcy często są zaniżone.
- Od decyzji ubezpieczyciela można się odwołać.
- Dopłata do odszkodowania to alternatywne rozwiązanie dla samodzielnej walki z ubezpieczycielem o wyższe świadczenie.
FAQ
Jak otrzymać samochód zastępczy z OC w Warcie?
Zgłoś do Warty, że w wyniku zdarzenia drogowego potrzebujesz auto zastępcze. Ubezpieczyciel w ramach OC sprawcy zorganizuje samochód i rozliczy się za jego wynajem z wypożyczalnią.
Jako poszkodowany możesz także wynająć samochód zastępczy na własną rękę. Wcześniej jednak warto zapoznać się z obowiązującymi w Warcie stawkami za najem aut zastępczych.
Jak zrobić zdjęcia uszkodzeń samochodu? Jakie są wymagania w Warcie?
Warta przygotowała specjalną instrukcję, jak zrobić zdjęcia szkody. Towarzystwo ubezpieczeniowe wymaga, aby wykonać dwa zdjęcia przodu i tyłu samochodu (z widocznymi bokami), zdjęcie stref uszkodzeń i zdjęcie z bliska uszkodzeń, zdjęcie licznika - przebiegu pojazdu, zdjęcie numeru VIN, zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu.
W przypadku pęknięć szyby zdjęcie poglądowe należy wykonać po przyklejeniu od wewnątrz białej kartki. Dodatkowo wymagana jest fotografia z oznaczeniem szyby i czujników przy lusterku (jeśli dany pojazd je posiada).
W jakim czasie należy zgłosić szkodę w Warcie?
Zgodnie z przepisami prawnymi na zgłoszenie szkody w Warcie lub u innego ubezpieczyciela masz aż 3 lata. Nie warto jednak aż tak długo czekać i zgłosić szkodę jak najszybciej. W ten sposób nie tylko szybciej otrzymasz odszkodowanie, ale i także unikniesz potrącenia z tytułu przyczynienia się do powiększenia wielkości szkody.
Czy warto zawrzeć ugodę z towarzystwem ubezpieczeniowym?
W zdecydowanej większości przypadków ugoda nie jest korzystnym rozwiązaniem. Pamiętaj, że ugoda praktycznie rzecz biorąc zamyka drogę do dochodzenia dalszych roszczeń i trudno jest ją wycofać - nawet jeśli została zawarta drogą telefoniczną.