Każdego poszkodowanego obowiązują terminy związane ze zgłaszaniem szkody i ewentualnym odwołaniem. A jak jest w przypadku ubezpieczyciela? Jak długo trwa wypłata odszkodowania z OC sprawcy?
Rynek odszkodowań jest jednym z najbardziej uregulowanych obszarów gospodarki. Jest to zrozumiałe, ponieważ dotyczy finansów. Dodatkowo celem ubezpieczenień jest zabezpieczenie klientów. Nie można dopuścić do sytuacji, w którym interesy poszkodowanego nie są wystarczająco chronione.
Dzięki temu poszkodowani wiedzą, na co mogą liczyć. Czego zatem dotyczą regulacje prawne? Przede wszystkim likwidacji szkód, odpowiedzialności ubezpieczyciela, ale też terminów dotyczących kolejnych etapów postępowania.
Jakie terminy obowiązują ubezpieczyciela?
Przepisy prawa są w tym zakresie bardzo jasno określone. Nie pozostawiają one żadnych wątpliwości ani możliwości interpretacji. Ubezpieczyciel ma 30 dni na to, aby ustalić okoliczności wypadku. Nie musi tu prowadzić własnego śledztwa i badać najdrobniejszych nawet szczegółów. W tym przypadku ważne są okoliczności:
-
które potwierdzają odpowiedzialność TU
-
stanowiące, czy ubiegający się o odszkodowanie jest uprawniony
-
ważne dla wysokości odszkodowania
Ciebie obowiązują zupełnie inne i znacznie dłuższe terminy. Masz 3 lata na zgłoszenie sprawy lub odwołanie od decyzji Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Jeżeli do wypadku doszło w wyniku przestępstwa - masz aż 20 lat na przedstawienie roszczeń.
Czy termin wypłaty odszkodowania z OC sprawcy może zostać przedłużony?
Termin wypłaty odszkodowania może zostać przesunięty o 14 dni. By tak się stało, ubezpieczyciel musi mieć ważne powody. Jedynie brak możliwości ustalenia w krótszym czasie wszystkich istotnych okoliczności wpływających na wycenę szkody może przedłużyć termin wypłaty odszkodowania. Co ważne, ubezpieczyciel powinien wcześniej wypłacić bezsporną część odszkodowania. Jest to kwota, co do której ubezpieczyciel nie ma wątpliwości. Niezależnie od dalszych ustaleń, kwota ta nie może ulec zmianie. W przypadku odszkodowania z OC sprawcy ubezpieczyciel ma 90 dni na zakończenie likwidacji szkody. Ma także obowiązek poinformować Cię na piśmie o niedotrzymaniu pierwotnego terminu, a także właściwie uzasadnić zwłokę.
Czy sprawa sądowa ma wpływ na termin wypłaty odszkodowania?
Osobną kwestią jest postępowanie karne. Często w bardzo poważnych wypadkach sprawca oskarżany jest przez prokuratora. Najczęściej Towarzystwa Ubezpieczeniowe czekają na zakończenie sprawy. Dopiero od wyroku i ustaleń sądu uzależniają wysokość odszkodowania. Należy jednak pamiętać, że ubezpieczyciel ma możliwość przeprowadzenia własnego postępowania wyjaśniającego, w wyniku którego może wypłacić odszkodowanie. I to niezależnie od wyroku sądu. Jedynie w rzadkich przypadkach ubezpieczyciel ma prawo wstrzymać się z wypłatą do finału sprawy. Dotyczy to przypadków, gdy sprawca nie przyznaje się do winy, albo istnieją sprzeczne wersje zdarzeń. Wtedy sąd musi ustalić prawdziwy przebieg zdarzeń.
Co zrobić, gdy czekasz za długo?
Niestety, pomimo bardzo jasnych wytycznych, plagą wśród polskich ubezpieczycieli jest przekraczanie terminów. Większość skarg do rzecznika finansowego dotyczy właśnie przedłużającego się terminu wypłaty. Jakie masz możliwości w takim przypadku?
Pierwszym krokiem jest wysłanie odpowiedniego pisma ubezpieczycielowi. Można to zrobić już w pierwszym dniu przekroczenia terminu. W ten sposób poinformujesz ubezpieczyciela o przekroczeniu terminu, a także o tym, że żądasz odsetek za zwłokę. W tym przypadku stosuje się odsetki ustawowe. Jest to 13% w skali roku.
Jeżeli wciąż czekasz, możesz złożyć skargę u rzecznika finansowego. Nastąpi wówczas interwencja z jego strony. W rażących przypadkach rzecznik zgłasza sprawę do KNF. Organ ten, w przeciwieństwie do Rzecznika Finansowego, ma możliwość nałożenia kary pieniężnej.
Coraz więcej osób decyduje się na skierowanie sprawy do sądu i pomoc prawniczą. Dzięki temu poszkodowani nie tylko szybciej otrzymują potrzebne środki. Przeciętnie odszkodowania wywalczone w sądzie są wyższe. Warto także zgłosić się o pomoc do firmy odszkodowawczej. Zajmie się ona wszystkimi formalnościami i dopilnuje wszystkich terminów. W przypadku zaniżenia zaproponuje dopłatę do odszkodowania. Procedura odkupu odszkodowania jest prosta i trwa zaledwie kilka dni roboczych.
Małgorzata Wodyńska
Redaktor
Posiada wieloletnie doświadczenie w branży odszkodowawczej. W redakcji Helpfind zajmuje się głównie tematyką związaną z roszczeniami majątkowymi oraz osobowymi z OC sprawcy wypadku, w tym także utratą wartości handlowej pojazdu oraz zadośćuczynieniem za śmierć bliskiej osoby. Jej specjalizacją są także odszkodowania za wypadki w rolnictwie, wypadki przy pracy oraz inne wypadki losowe.
Poznajmy sięPoprzedni artykuł
Poznaj programy odszkodowawcze, które obliczą Twoją szkodę
artykuły na naszym blogu
Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań
Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!
Czytaj więcej z tej kategorii03.12.2024
15 min
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) – czym jest i jak może pomóc?
UFG to istotne wsparcie dla polskich kierowców. Zobacz, jak może Ci pomóc i co należy do jego obowiązków....
Samochód
28.11.2024
13 min
Pomoc w uzyskaniu odszkodowania – bezpłatna analiza
Helpfind to lider rynku dopłat do odszkodowań online w Polsce. Bezpłatnie pomożemy w Twojej sprawie....
Samochód
21.08.2024
11 min
Odszkodowanie za wypadek samochodowy – jak je otrzymać?
Dowiedz się, komu przysługuje odszkodowanie za wypadek samochodowy. Pamiętaj o dopłacie, którą możesz otrzymać....
Samochód
Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe
Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu
Bezpłatna analiza dokumentacji
Brak opłat wstępnych
Jesteśmy niezależnym ekspertem
Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia
Bezpłatna analiza 0 zł
Zgłoś sprawę on-line