/

Nieruchomości
Działy księgi wieczystej – najważniejsze informacje dla przyszłych właścicieli

Działy księgi wieczystej – najważniejsze informacje dla przyszłych właścicieli

Dominika Krysiak

Dominika Krysiak

30.01.2025

Udziel odpowiedzi na pytania

Uzyskaj dodatkowe pieniądze na remont

logo google

4,6/2595 opinii

Twoje dane są u nas bezpieczne

Księga wieczysta to podstawowy dokument określający stan prawny nieruchomości. A działy księgi wieczystej zawierają szczegółowe informacje na temat prawa własności, obciążeń oraz innych kwestii prawnych. Sprawdzenie treści księgi pozwala uniknąć ryzyka związanego z zakupem nieruchomości i upewnić się co do jej stanu prawnego.

Czym jest księga wieczysta?

Księga wieczysta to publiczny rejestr, który dokumentuje stan prawny nieruchomości (mieszkania, domy, działki budowlane oraz grunty). Jej celem jest zapewnienie przejrzystości i bezpieczeństwa obrotu nieruchomościami poprzez dostarczanie wiarygodnych informacji o prawach własności oraz potencjalnych obciążeniach.

Księgi wieczyste są regulowane przez ustawę z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece, która określa zasady zakładania, prowadzenia oraz funkcjonowania ksiąg wieczystych i reguluje kwestie dotyczące hipotek.

Ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece, art. 1 [zakres zastosowania ksiąg wieczystych]

Art. 1. [Zakres stosowania ksiąg wieczystych] 1. Księgi wieczyste prowadzi się w celu ustalenia stanu prawnego nieruchomości. 2. Księgi wieczyste zakłada i prowadzi się dla nieruchomości. 3. Księgi wieczyste mogą być także prowadzone w celu ustalenia stanu prawnego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/ksiegi-wieczyste-i-hipoteka-16790949

Jakie informacje znajdziemy w księdze wieczystej?

W księgach wieczystych otrzymamy wiele istotnych danych dotyczących nieruchomości. Dokument ten pozwala na sprawdzenie:

  • właściciela lub współwłaściciela nieruchomości,
  • dokładnego położenia i przeznaczenia lokalu,
  • informacji o złożonych wnioskach o wpis,
  • istniejących hipotekach (w tym hipoteki przymusowe),
  • praw przysługujących osobom trzecim,
  • wpisanych służebności,
  • ustanowionych umów pierwokupu oraz dożywocia,
  • szczegółowego opisu lokalu, jego powierzchni i danych dotyczących nieruchomości gruntowych.

Natomiast powierzchowna część księgi wieczystej, czyli okładka – zawiera informacje dotyczące numeru księgi wieczystej, oznaczenia wydziału sądu rejonowego (poprzez podanie nazwy tego, w którym jest prowadzona), a także rodzaj księgi wieczystej. Na okładce znajdziemy również dane o założeniu, ujawnieniu, datę zapisu oraz dane o zamknięciu księgi wieczystej.

Działy księgi wieczystej – jak wygląda ich struktura?

Księga wieczysta składa się z kilku działów, które zawierają informacje o nieruchomości, jej właścicielu oraz ewentualnych obciążeniach. Każdy z nich pełni inną funkcję i pozwala ustalić stan prawny nieruchomości.

Co zawierają poszczególne działy księgi wieczystej?

  • Dział I-O (oznaczenie nieruchomości) – Zawiera dane dotyczące położenia, powierzchni oraz przeznaczenia nieruchomości. Może również uwzględniać informacje o użytkowaniu wieczystym. Informacje te pochodzą z ewidencji gruntów i budynków, co zapewnia ich zgodność z danymi urzędowymi.
  • Dział I-Sp (spis praw związanych z własnością) – obejmuje informacje dotyczące praw, które przysługują właścicielowi nieruchomości (lub uprawnionemu z tytułu spółdzielczego własnościowego prawa do nieruchomości), np. informacje o służebności, czy udziałach w nieruchomości wspólnej.
  • Dział II (własność) – Określa, komu przysługuje prawo własności lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Wpisy mogą dotyczyć zarówno osób prywatnych, jak i spółdzielni własnościowych.
  • Dział III (prawa, roszczenia i ograniczenia) – Znajdują się tu informacje o ograniczeniach w rozporządzaniu nieruchomością, wpisach dotyczących ograniczonych praw rzeczowych oraz innych roszczeniach (z wyjątkiem roszczeń dotyczących hipotek). Te wpisy pomagają ocenić obciążenia związane z nieruchomością oraz potencjalne ryzyka dla jej właściciela.
  • Dział IV (hipoteki) – Obejmuje wpisy dotyczące ustanowionych hipotek, ich wysokości oraz wierzycieli hipotecznych. W przypadku niespłacenia zobowiązań przez właściciela wierzyciel ma pełne prawo do dochodzenia swoich roszczeń z nieruchomości.

Struktura działów jest zapisana w artykule 25 ustawy o księgach wieczystych i hipotece z 6 lipca 1982 roku.

Ustawa z dnia 6 lipca 1982 roku o księgach wieczystych i hipotece, art. 25.

1. Księga wieczysta zawiera cztery działy, z których: 1) pierwszy obejmuje oznaczenie nieruchomości oraz wpisy praw związanych z jej własnością; 2) drugi obejmuje wpisy dotyczące własności i użytkowania wieczystego; 3) trzeci przeznaczony jest na wpisy dotyczące ograniczonych praw rzeczowych, z wyjątkiem hipotek, na wpisy ograniczeń w rozporządzaniu nieruchomością lub użytkowaniem wieczystym oraz na wpisy innych praw i roszczeń, z wyjątkiem roszczeń dotyczących hipotek; 4) czwarty przeznaczony jest na wpisy dotyczące hipotek. 2. Księga wieczysta dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zawiera cztery działy, z których: 1) pierwszy obejmuje oznaczenie lokalu lub domu jednorodzinnego oraz oznaczenie nieruchomości, z którą jest związany; 2) drugi obejmuje wpisy dotyczące osoby, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu; 3) trzeci jest przeznaczony na wpisy ograniczeń w rozporządzaniu prawem oraz wpisy innych praw i roszczeń, z wyjątkiem roszczeń dotyczących hipotek; 4) czwarty jest przeznaczony na wpisy dotyczące hipotek. 3. Księgi wieczyste prowadzi się według ustalonych wzorów, obejmujących poszczególne działy księgi wieczystej. 4. Wpis dotyczący osoby fizycznej uprawnionej według treści prawa lub roszczenia, lub osoby fizycznej, której roszczenie zostało zabezpieczone przez wpis ostrzeżenia, obejmuje jej imię (imiona) i nazwisko (nazwiska), numer PESEL, chyba że odrębne przepisy nie przewidują nadawania tego numeru, oraz imię ojca i imię matki.

Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/ksiegi-wieczyste-i-hipoteka-16790949

Jak znaleźć numer księgi wieczystej?

Numer księgi wieczystej jest unikalnym identyfikatorem, który pozwala na łatwe odnalezienie danych o nieruchomości – jego poznanie jest kluczowe przy sprawdzaniu stanu prawnego nieruchomości.

Gdzie szukać numeru księgi wieczystej?

  1. Akt notarialny – numer księgi wieczystej jest często podawany w akcie notarialnym, szczególnie przy transakcjach sprzedaży nieruchomości. Zazwyczaj znajduje się on w sekcji dotyczącej identyfikacji nieruchomości, co ułatwia potwierdzenie jej stanu prawnego w księdze wieczystej.
  2. Sąd rejonowy – numer księgi wieczystej można uzyskać także bezpośrednio w sądzie rejonowym, w którym prowadzone są księgi wieczyste dla danej nieruchomości. Warto pamiętać, że wniosek o udostępnienie numeru może wymagać podania danych identyfikacyjnych nieruchomości, takich jak adres lub numer działki.
  3. System online – w Polsce numer księgi wieczystej można znaleźć, korzystając z systemu Elektronicznych Ksiąg Wieczystych (EKW), dostępnego na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. System ten umożliwia szybkie i wygodne przeszukiwanie ksiąg wieczystych według numeru KW lub danych właściciela.

Aktualna i zupełna treść księgi wieczystej – jakie są między nimi różnice?

W przeglądaniu aktualnej i zupełnej treści księgi wieczystej istnieją pewne różnice. Aktualna treść zawiera jedynie ostatnią wersję wpisów, podczas gdy treść zupełna obejmuje pełny obraz zmian dokonywanych na przestrzeni czasu. Zrozumienie różnic między nimi jest istotne, zwłaszcza w celu oceny stanu prawnego nieruchomości i dokonania odpowiednich kroków w procesie zakupu i sprzedaży.

Przeglądanie aktualnej treści księgi wieczystej

  • zawiera tylko obowiązujące wpisy, co oznacza, że nie uwzględnia wpisów wykreślonych ani historycznych,
  • jest bardziej zwięzła, co ułatwia przeglądanie i interpretację aktualnego stanu prawnego nieruchomości,
  • nie dostarcza informacji o wcześniejszych właścicielach ani o zmianach, które zdarzyły się w przeszłości.

Przeglądanie zupełnej treści księgi wieczystej

  • zawiera szczegółowe informacje zmian dotyczących nieruchomości, a w tym wzmianki o postępowaniach z urzędu, ujawnionych od chwili przeniesienia treści do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie,
  • zawiera wszystkie wpisy od momentu powstania księgi (zarówno aktualne, jak i wykreślone),
  • w treści zupełnej umieszczone są wpisy wykreślone, a także ich podstawy. Pozwala to zrozumieć przeszłe obciążenia oraz zmiany własności.

Jak korzystać z systemu przeglądania KW?

  1. Uzyskaj dostęp do portalu – wejdź na stronę Elektronicznych Ksiąg Wieczystych (https://ekw.ms.gov.pl/) i wprowadź swój numer księgi wieczystej, składający się z trzech części: kodu wydziału (4 znaki), numeru księgi oraz numeru działu. Ten numer będzie niezbędny do przeglądania treści.
  2. Wybierz treść do przeglądania – po uzyskaniu dostępu, możesz przeglądać: aktualną treść księgi wieczystej, zupełną treść księgi wieczystej oraz aktualną treść w dotychczasowej postaci.
  3. Skorzystaj z dodatkowych funkcji – możesz złożyć wnioski o odpisy lub zaświadczenia, a także sprawdzić aktualność dokumentów i przejrzeć zawiadomienia o wpisach.

Warto wspomnieć, że przeglądanie księgi wieczystej jest bezpłatne, a opłaty są wymagane tylko w przypadku dodatkowych dokumentów (składanie wniosków o wydanie odpisów, zaświadczeń lub wyciągów).

Kto może założyć księgę wieczystą?

Założenie księgi wieczystej jest istotnym procesem w regulowaniu stanu prawnego naszej nieruchomości. Warto wiedzieć, kto ma prawo złożyć wniosek o założenie księgi wieczystej, żeby móc skutecznie zabezpieczyć własne interesy.

Kto może założyć księgę wieczystą?

  • Właściciel nieruchomości – osoba posiadająca pełne prawo własności do nieruchomości, ma obowiązek założenia księgi wieczystej (jeśli nieruchomość nie jest jeszcze nią objęta).
  • Współwłaściciel – jeżeli nieruchomość ma więcej niż jednego właściciela, każdy z nich ma prawo do złożenia wniosku o założenie księgi wieczystej.
  • Osoby, które mają spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu – osoby posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu również są zobowiązane do założenia księgi wieczystej, co jest szczególnie ważne dla zabezpieczenia ich praw.
  • Użytkownik wieczysty – osoby, którym przyznano użytkowanie wieczyste na danej nieruchomości, mają prawo do założenia księgi wieczystej, dzięki czemu mogą formalnie ujawnić swoje prawa w rejestrze.
  • Osoby z ograniczonym prawem rzeczowym – osoby, które posiadają ograniczone prawo rzeczowe do nieruchomości (służebność lub hipoteka), także mogą wystąpić o wpis do księgi wieczystej.
  • Wierzyciele – którzy mają prawo wpisu, związane z daną nieruchomością – przykładowo wynikające z umowy kredytowej – mogą składać wnioski o wpis swoich praw do księgi wieczystej.

Jak złożyć wniosek o założenie księgi wieczystej?

Jeśli chcemy założyć księgę wieczystą, musimy przejść przez kilka istotnych etapów, które zapewnią nam prawidłowe uregulowanie stanu prawnego nieruchomości. Jakie kroki należy podjąć, żeby to zrealizować?

Składanie wniosku o założenie księgi wieczystej – prosty schemat, krok po kroku:

  1. Przygotuj formularz – pierwszym krokiem jest pobranie formularza KW-ZAL(Wniosek o założenie księgi wieczystej), który znajdziesz na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości lub w sądzie rejonowym. Formularz należy wypełnić starannie, z dbałością o poprawność wszystkich danych i zwrócenie uwagi na wszystkie wymagane pola (zwłaszcza pole 28, które jest istotne przy prawidłowym zgłoszeniu).
  2. Wypełnij formularz – w formularzu musisz podać informacje dotyczące oznaczenia nieruchomości (adres, powierzchnię oraz sposób użytkowania – czy jest budowlana, czy rolna), dane osobowe właściciela (imię, nazwisko, a także adres osoby, na rzecz, której ma być wpisane prawo własności) i tytuł własności (dokument, który potwierdza prawo własności do nieruchomości).
  3. Skompletuj dokumenty – do wniosku dołącz odpowiednie dokumenty, potwierdzające prawo własności i dokładnie określające nieruchomość. Będą Ci potrzebne: akt notarialny, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, akt własności ziemi, dokument określający położenie nieruchomości oraz mapę pokazującą lokalizację i obszar nieruchomości.
  4. Złóż wniosek w sądzie – po skompletowaniu niezbędnych dokumentów, udaj się do właściwego dla miejsca położenia nieruchomości Sądu Rejonowego. Wniosek możesz złożyć osobiście lub przez pełnomocnika.
  5. Dokonaj opłaty sądowej – na koniec uiść opłatę sądową za założenie księgi wieczystej, możesz to zrobić w kasie sądu, dokonując przelewu bankowego (w tytule wpisz numer księgi wieczystej lub numer sprawy) lub dokonać wpłaty na konto dochodów sądu, jeśli preferujesz płatności bezgotówkowe.
  6. Oczekuj na rozpatrzenie wniosku – kiedy złożysz wniosek, bank przystępuje do jego rozpatrzenia. Jeśli pojawią się braki formalne lub konieczność uzupełnienia dokumentacji, sąd może wezwać do dostarczenia dodatkowych informacji.

Ile kosztuje opłata za wpis do księgi wieczystej?

Opłata za wpis dotyczący udziału w prawie własności w księdze wieczystej zależy od kilku czynników, takich jak: wysokość udziału oraz podstawa prawna wpisu.

Jak wyglądają dokładne koszty i od czego zależą?

  • Wpis dotyczący własności, użytkowania wieczystego lub ograniczonego prawa rzeczowego (200 zł) – standardowa opłata pobierana za wpis nowego właściciela nieruchomości lub użytkownika wieczystego. Dotyczy zarówno sytuacji, kiedy nieruchomość zostaje zakupiona, jak i przekazana (np. w darowiźnie).
  • Wpis dotyczący udziału w prawie proporcjonalny do wysokości udziału (min 100 zł) – jeśli nieruchomość ma kilku właścicieli (współwłasność), wysokość opłaty zależy od procentowego udziału danej osoby. Minimalna stawka to 100 zł – oznacza to, że nawet jeżeli udział jest niewielki (np. wynosi 1%) opłata nie może być niższa niż ta kwota. Natomiast jeżeli udział wpisu wynosi 100%, koszt wpisu będzie równy 200 zł (czyli tak jak za pełne prawo własności).
  • Wpis dotyczący własności, użytkowania wieczystego lub spółdzielczego (150 zł) – dotyczy wpisów związanych ze spółdzielczym, własnościowym prawem do lokalu. Obejmuje sytuacje, kiedy ktoś nabywa mieszkanie w ramach spółdzielni mieszkaniowej, a jego prawo jest ujawniane w księdze wieczystej. Opłata ta jest też związana z przeniesieniem prawa własności w wyniku dziedziczenia, zapisu, działu spadku oraz zniesienia współwłasności.

Warto też nadmienić, że w przypadku, kiedy wniosek dotyczy kilku różnych praw (np. użytkowanie wieczyste oraz własność), każda z wymienionych pozycji będzie wymagała osobnej wypłaty. Jeśli dana osoba złoży wpis o wpis prawa własności i użytkowania wieczystego, będzie zobowiązana do uiszczenia dwóch opłat (200 zł za własność i tyle samo za użytkowanie wieczyste).

Rodzaj wpisuWysokość opłaty
Wpis dotyczący udziału w prawie własnościmin. 100 zł
Wpis odnoszący się do prawa własności, użytkowania wieczystego lub ograniczonych praw rzeczowych200 zł
Wpis związany z własnością, użytkowaniem wieczystym lub prawem spółdzielczym wynikającym z dziedziczenia, zapisu testamentu lub podziału majątku150 zł

Błędne zapisy w księdze wieczystej – jakie mogą być konsekwencje?

Błędy w księdze wieczystej mogą prowadzić do wielu konsekwencji prawnych, wpływających na właścicieli nieruchomości, takich jak: utrudnienie sprzedaży, ustanowienie hipoteki lub konieczność długotrwałego postępowania sądowego w celu ich sprostowania.

Rodzaje błędów w księdze wieczystej:

  • Błędy pisarskie i rachunkowe – drobne omyłki, takie jak literówki w imionach, nazwiskach oraz adresach. Te błędy mogą być usunięte w prosty sposób poprzez złożenie wniosku o sprostowanie, a czasem składanie wniosku nie jest nawet konieczne (w przypadku oczywistych omyłek, sąd może dokonać sprostowania z urzędu).
  • Błędy merytoryczne – poważniejsze niezgodności, które mają wpływ na stan prawny nieruchomości, np. brak współwłaścicieli oraz błędne oznaczenie. Jeśli zostały popełnione błędy merytoryczne, konieczne będzie złożenie formalnego wniosku o zmianę treści księgi wieczystej, a w bardziej skomplikowanych przypadkach może być konieczne wniesienie powództwa o uzgodnienie treści księgi wieczystej, zawierającego rzeczywisty stan prawny.

Skutki błędnych zapisów

  • Ograniczenia w obrocie nieruchomością – takie błędy mogą skutkować problemami przy sprzedaży lub obciążeniu nieruchomości (np. ustanowienie hipoteki). Jeśli występują niedogodności w dokumentacji, potencjalni nabywcy mogą być zniechęceni do dokonania zakupu.
  • Możliwość dochodzenia roszczeń – kiedy błąd w księdze wieczystej wynika z działania sądu, np. w sytuacji niewłaściwych wpisów, istnieje możliwość dochodzenia roszczeń od sądu za poniesione straty, spowodowane takimi błędami.
  • Wydłużenie procesu transakcyjnego – korekta błędów znacznie wydłuża czas, który jest potrzebny na finalizację transakcji związanych z nieruchomością.

W celu sprostowania błędów powinniśmy złożyć wniosek do sądu rejonowego, który prowadzi daną księgę. Wniosek musi zawierać dokładne wskazanie błędu razem z dokumentami, takimi jak: akt notarialny, decyzja administracyjna czy też umowa sprzedaży nieruchomości, darowizny lub ustanowienia służebności (inna w zależności od charakteru błędu). Jeżeli błąd wynika z oczywistej pomyłki pisarskiej, sąd może go poprawić bez przeprowadzania rozprawy.

Szkoda na nieruchomości – sprawdź, jak uzyskać pomoc

Jeżeli Twoja nieruchomość uległa zniszczeniu z powodu nieprzewidzianych zdarzeń (np. gradobicie), a otrzymane odszkodowanie okazało się zbyt niskie, masz pełne prawo do ubiegania się o dopłatę.

Jeśli chcesz otrzymać pomoc, zgłoś się do Helpfind i skorzystaj z bezpłatnej analizy. Kiedy nasi specjaliści stwierdzą, że dopłata będzie możliwa, a zaniżenie zostanie potwierdzone, wówczas przedstawimy Ci ofertę odkupu Twojej szkody. Po jej zaakceptowaniu, pieniądze otrzymasz w ciągu 7 dni roboczych od podpisania dokumentów.

To możliwe dzięki cesji wierzytelności, dzięki której możemy przejąć odpowiedzialność procesową w Twojej sprawie. Korzystając z naszych usług, zaoszczędzisz czas i pieniądze, a także unikniesz stresu, który wiąże się z takimi incydentami. Otrzymana dopłata jest stała i nie ulegnie zmianie – niezależnie od wyniku rozprawy.

Co musisz zrobić, żebyśmy mogli Ci pomóc?

  1. Wypełnij formularz dostępny na stronie Helpfind.pl
  2. Przyślij kosztorys do bezpłatnej analizy.
  3. Poczekaj, aż nasi specjaliści się z Tobą skontaktują i przedstawią Ci decyzję o przyznaniu dopłaty.
  4. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia decyzji dopłatę otrzymasz w ciągu 7 dni roboczych od podpisania dokumentów.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jak wygląda przeniesienie własności w księdze wieczystej?

Przeniesienie własności w księdze wieczystej polega na aktualizacji danych właściciela nieruchomości w publicznym rejestrze. Aby tego dokonać, należy złożyć odpowiedni wniosek do sądu wieczystoksięgowego.

Czy błędny wpis w księdze wieczystej wpływa na ważność prawa własności?

Błędny wpis w księdze wieczystej nie unieważnia prawa własności, może jednak utrudnić dysponowanie nieruchomością (sprzedaż, ustanowienie hipoteki).

Czy można zmienić wpisy w działach księgi wieczystej?

Wpisy w działach księgi wieczystej nie mogą być dokonywane samodzielnie przez osoby prywatne. Zmian musi dokonać sąd, na podstawie wniosków oraz dokumentacji złożonej przez strony transakcji (umowy przeniesienia własności, decyzje administracyjne).

Dominika Krysiak

Dominika Krysiak

Na bieżąco śledzi oraz analizuje sytuację Frankowiczów w Polsce. Stara się poruszać te problemy oraz tematy, które najbardziej interesują osoby posiadające kredyt w helweckiej walucie. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek i dobrego amerykańskiego kina.

Poznajmy się

artykuły na naszym blogu

Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań

Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!

Czytaj więcej z tej kategorii
Fotowoltaika

30.01.2025

8 min

Fotowoltaika – cena w 2025 roku

Fotowoltaika 2025 – czy to nadal opłacalna inwestycja? Sprawdź aktualne dotacje, zmiany w przepisach i prognozy dla energii słonecznej....

Nieruchomości

rezygnacja z ubezpieczenia kredytu

28.01.2025

11 min

Rezygnacja z ubezpieczenia kredytu – kiedy jest możliwa, czy warto?

Dowiedz się, czy warto zrezygnować z ochrony kredytu i jakie warunki należy spełnić, żeby to zrobić....

Finanse

iban numer

24.01.2025

15 min

IBAN – co to jest i jak działa?

IBAN to międzynarodowy standard, umożliwiający bezpieczne i szybkie przesyłanie środków pomiędzy bankami na całym świecie. Poznaj zasady jego funkcjon...

Finanse

empty_placeholder

Dopłata do odszkodowania za szkodę na nieruchomości

Przeanalizujemy Twój kosztorys budowlany i sprawdzimy, czy należy Ci się dopłata.

Aż 96% kosztorysów ma zaniżenia

Dopłacamy nawet w 72 h w dni robocze

Średnia wartość zaniżenia to prawie 7 tysięcy zł

Szkody na nieruchomości przedawniają się po upływie 3 lat

Bezpłatna analiza 0 zł

Zgłoś sprawę on-line