Właściciele samochodów, którym ubezpieczyciel przyznał odszkodowanie za szkodę całkowitą ich pojazdu, często zastanawiają się, czy możliwe jest dalsze użytkowanie tego auta. Odpowiedź brzmi: tak, ale pod pewnymi warunkami. Dowiedz się więcej na ten temat i sprawdź, jakie możliwości ma kierowca, na co musi uważać i czy to możliwe, że wypłacono mu zbyt niskie odszkodowanie.
Czy można użytkować pojazd po szkodzie całkowitej?
Przepisy prawne dotyczące użytkowania pojazdu po szkodzie całkowitej
Naprawa pojazdu w przypadku szkody całkowitej
Bezpieczeństwo i stan pojazdu po szkodzie całkowitej – kary za niedopełnienie obowiązków
Niemożliwość użytkowania pojazdu po szkodzie całkowitej – co z samochodem zastępczym?
Szkoda całkowita – co z wrakiem? Alternatywy dla dalszego użytkowania pojazdu
Czy stwierdzenie szkody całkowitej może być niekorzystne dla właściciela pojazdu?
Jak otrzymać dopłatę do odszkodowania po orzeczeniu szkody całkowitej?
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Czy można użytkować pojazd po szkodzie całkowitej?
Stwierdzenie szkody całkowitej przez firmę ubezpieczeniową w procesie wypłaty odszkodowania nie wyklucza dalszego użytkowania pojazdu – oczywiście pod pewnymi warunkami.
Przede wszystkim, chcąc jeździć autem dalej, konieczna będzie naprawa pojazdu, a ta według ubezpieczyciela przekracza 100% wartości pojazdu w chwili zdarzenia (szkody całkowite rozliczane z polisy OC sprawcy) lub 70% (szkody całkowite rozliczane z polisy AC).
Warto wiedzieć
Pod jakimi warunkami można użytkować pojazd po szkodzie całkowitej?
Najważniejszym warunkiem użytkowania samochodu po orzeczeniu szkody całkowitej będzie przywrócenie go do stanu, w którym będzie mógł uczestniczyć w ruchu drogowym bez stwarzania zagrożenia.
Opinia firmy ubezpieczeniowej o przyznaniu statusu szkody całkowitej sugeruje, że może to być ekonomicznie nieopłacalne, choć technicznie możliwe.
Jeśli zdecydujesz się naprawić pojazd, pamiętaj, że kolejnym krokiem będzie przejście kontroli, która dopuści samochód do ponownej jazdy. Bez takiego potwierdzenia, jazda samochodem po poważnej kolizji lub wypadku może zakończyć się wysokim mandatem.
Przepisy prawne dotyczące użytkowania pojazdu po szkodzie całkowitej
Prawo o ruchu drogowym, a konkretnie artykuł 81 dotyczący rodzaju badań technicznych i zakresu ich obowiązku, przewiduje sytuację poważnego uszkodzenia pojazdu.
Jeśli podczas wypadku drogowego dojdzie do uszkodzenia konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, albo ogólny stan techniczny wskazuje, że samochód stwarza niebezpieczeństwo dla ruchu, wówczas policja (lub inny organ kontroli ruchu drogowego) ma pełne prawo do skierowania samochodu na dodatkowe badanie techniczne.
Jego wynik będzie kluczowy dla dalszego użytkowania pojazdu po naprawie.
Prawo o ruchu drogowym
11. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3-5, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd:
1) skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego:
a) w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska,
b) który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, z zastrzeżeniem pkt 5, lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-ruchu-drogowym-16798732
Naprawa pojazdu w przypadku szkody całkowitej
Firma ubezpieczeniowa, wydając decyzję o szkodzie całkowitej, wysyła jednocześnie jasny komunikat – według niej koszty naprawy samochodu przekroczą jego wartość. W przypadku zgłoszenia szkody z AC do zastosowania szkody całkowitej wystarczy już zdarzenie, w którym naprawa przekroczy 70% wartości pojazdu, a szczegóły znajdują się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU).
Ubezpieczyciel może nie rekomendować naprawy, ale decyzja należy do jego właściciela. Jeśli ten uzna, że istnieje ekonomiczne uzasadnienie dla takiego postępowania – powinien postępować zgodnie z własnym przekonaniem.
Gdy mowa o szkodzie całkowitej, już na pierwszy rzut oka widać, jak poważne naprawy będą potrzebne do przywrócenia auta do stanu sprzed zdarzenia. Warto poczekać na decyzję ubezpieczyciela o wysokości odszkodowania – w takim przypadku łatwiej orzec, czy otrzymane środki będą wystarczające.
Może też dojść do sytuacji, w której otrzymana wypłata będzie zaniżona i warto będzie ubiegać się o dopłatę do odszkodowania.
Bezpieczeństwo i stan pojazdu po szkodzie całkowitej – kary za niedopełnienie obowiązków
Jazda samochodem bez odpowiednich dokumentów to zły pomysł, a w przypadku szkody całkowitej – koszmarny. Poważnie uszkodzony samochód wymaga nie tylko naprawy, ale też badania technicznego – w wielu przypadkach także odnowienia dowodu rejestracyjnego.
Jeśli policja, straż miejsca lub inne organy nadzoru ruchu drogowego zatrzymają kierowcę takiego auta do kontroli, a ten nie przedstawi ważnych dokumentów, wówczas słono zapłaci za swoje zachowanie – w skrajnym przypadku nawet 5000 złotych!
Jakie mandaty można otrzymać za jazdę samochodem po szkodzie całkowitej:
- jazda pojazdem, który stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa – 500 złotych,
- jazda samochodem bez ważnego dowodu rejestracyjnego – od 1500 do 5000 złotych.
Niemożliwość użytkowania pojazdu po szkodzie całkowitej – co z samochodem zastępczym?
Jeśli w wyniku wypadku stracisz możliwość korzystania z auta i nie masz do dyspozycji innego pojazdu, wówczas należy Ci się samochód zastępczy z OC. Zgłoś ten fakt firmie, w której polisę ma wykupiony sprawca zdarzenia. Zwykle ubezpieczyciel pozwala na korzystanie z samochodu zastępczego do momentu wypłaty odszkodowania. Może kwestionować chęć korzystania z niego aż do zakupu nowego auta w ramach wypłaconego odszkodowania.
Nieco inaczej sprawa ma się w przypadku działań w ramach ubezpieczenia AC. Jeśli rozliczamy zdarzenie z własnej polisy, kluczowy będzie zakres jej działania. O ile mamy do czynienia z jednym wariantem polis OC, tak w przypadku autocasco firmy ubezpieczeniowe mają znacznie szerszą ofertę, która różni się stopniem i zakresem ochrony.
Użyczenie lub zapłata za samochód zastępczy jest jednym z tych punktów, dlatego szczegółów odpowiedzi na pytanie, czy otrzymasz taki pojazd w ramach swojego AC, musisz szukać w ogólnych warunkach ubezpieczenia. W wielu sytuacjach będzie to możliwe.
Szkoda całkowita – co z wrakiem? Alternatywy dla dalszego użytkowania pojazdu
Najważniejsze pytanie, jakie pojawia się już po wypłacie odszkodowania przez ubezpieczyciela i nadaniu statusu szkody całkowitej, to co można zrobić z samochodem po wypadku.
Dopóki właściciel auta nie zdecyduje inaczej, samochód pozostaje jego własnością. To otwiera przed nim trzy możliwości do dalszego działania.
Co można zrobić z pojazdem po stwierdzeniu szkody całkowitej:
- próba naprawy auta – koszt naprawy pojazdu może przekroczyć wartość samochodu w momencie zdarzenia (co sugeruje ubezpieczyciel swoją decyzją), dlatego warto sprawdzić, czy będzie to ekonomicznie możliwe – w niektórych przypadkach będzie to miało sens, choć w wielu nie;
- sprzedaż wraku – nawet poważnie uszkodzony samochód może mieć swoją wartość – tym bardziej że potencjalna wartość wraku również jest brana pod uwagę przy wypłacie odszkodowania; jeśli nie chcesz naprawiać uszkodzonego samochodu, jego pozostałość możesz sprzedać – potencjalna cena będzie zależeń od wielu czynników, takich jak marka, model, rok produkcji pojazdu i przede wszystkim stan części, które nadal mogą być wykorzystane;
- złomowanie pojazdu – gdy pojazd uległ uszkodzeniu tak dużemu, że nie będzie chętnego na zakup wraku, wówczas koniecznością jest złomowanie pojazdu, za który otrzyma symboliczną kwotę w cenie złomu.

Pamiętaj dodatkowo, że jednym z obowiązków właściciela pojazdu po sprzedaży wraku lub zezłomowaniu pojazdu będzie wyrejestrowanie pojazdu. Możesz skorzystać z naszego bezpłatnego generatora wniosku o wyrejestrowanie, który ułatwi Ci działanie.
Czy stwierdzenie szkody całkowitej może być niekorzystne dla właściciela pojazdu?
Niestety, zastosowanie szkody całkowitej otwiera kilka możliwości do zaniżenia odszkodowania, a co za tym idzie wypłaty mniejszej kwoty, niż powinien otrzymać właściciel.
Wysokość odszkodowania przy szkodzie całkowitej najczęściej oblicza się poprzez obliczenie różnicy między wartością pojazdu w momencie zdarzenia a wyceną wraku. Niewielkie zaniżenie wartości pojazdu przy jednoczesnym zbyt optymistycznym założeniu, że pozostałość samochodu będzie sprzedana za wyższą cenę może doprowadzić do sporej straty klienta firmy ubezpieczeniowej.
Przykład
Finalnie na konto pana Radosława ubezpieczyciel wypłacił 15 000 złotych, co wzięło się z działania:
25 000 (wartość pojazdu) – 10 000 (wartość wraku) = 15 000 złotych (odszkodowanie za szkodę całkowitą).
Ubezpieczyciel równie dobrze mógł wypłacić nawet 8 tysięcy złotych więcej, co pokazuje to samo działanie oparte na wyliczeniach z dokładniejszymi danymi, które działają na korzyść pana Radosława:
30 000 (wartość pojazdu) – 7 000 (wartość wraku) = 23 000 złotych.
Jeśli chcesz obrazowo prześledzić inne przypadki, w których mogło dojść do zaniżenia odszkodowania, sprawdź film przygotowany przez kanał "Co za szkoda!", który wskazuje, że orzeczenie szkody całkowitej może być finansowo korzystne dla firm ubezpieczeniowych.
Każdemu poszkodowanemu przysługuje prawo do złożenia odwołania od szkody całkowitej. Zastanów się, czy w takiej sytuacji nie skorzystać z doświadczenia specjalistów, którzy rozwiązali już wiele podobnych przypadków, a analizę Twojego przypadku oferują bezpłatnie.
Jak otrzymać dopłatę do odszkodowania po orzeczeniu szkody całkowitej?
Przy zaniżonej wypłacie odszkodowania w przypadku szkody całkowitej nie zawsze potrzebny będzie pozew o odszkodowanie. Zastanów się nad dodatkowymi środkami bez udziału w sprawach w sądzie, które może zapewnić Ci Helpfind, lider branży dopłat do odszkodowań online w Polsce.
Proces działania jest bardzo prosty – wypełnij formularz i prześlij do nas dokumenty, które przesłała firma ubezpieczeniowa przy wydaniu decyzji o przyznaniu odszkodowania.

Nasi specjaliści zajmą się resztą – prześledzimy, czy w kosztorysie naprawy nie zastosowano zaniżeń, które wpłynęły na wysokość przyznanej kwoty.
Jeśli znajdziemy nieprawidłowości, poinformujemy Cię o nich przy prezentowaniu wyników bezpłatnej analizy. Wtedy również powiemy, jaka kwota może trafić na Twoje konto nawet w ciągu 48 godzin roboczych od załatwienia formalności. Dzięki zastosowaniu cesji wierzytelności przejmiemy odpowiedzialność procesową w Twojej sprawie w zamian za ustaloną kwotę.
Zgłaszając się do Helpfind, nic nie ryzykujesz, a możesz sporo zyskać.
Jak otrzymać dopłatę do odszkodowania od Helpfind po orzeczeniu szkody całkowitej:
- Wypełnij krótki formularz na naszej stronie.
- Prześlij nam do bezpłatnego sprawdzenia dokumenty od firmy ubezpieczeniowej, które otrzymano z rozliczeniem szkody.
- Poczekaj na wynik analizy i kontakt ze strony naszego przedstawiciela.
- Jeśli stwierdzimy występowanie zaniżenia, wówczas zaproponujemy kwotę dopłaty, która trafi na Twoje konto nawet w ciągu 48 godzin roboczych od dopełnienia formalności.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Czy można jeździć samochodem po szkodzie całkowitej?
Jeśli samochód zostanie naprawiony i przejdzie badanie na stacji kontroli pojazdów, wówczas będzie można nim jeździć tak samo, jak przed zdarzeniem.
Czy policja może zatrzymać dowód rejestracyjny po szkodzie całkowitej?
Tak, policja ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny auta, jeśli uzna, że jego stan techniczny stanowi zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Dokument wróci do właściciela samochodu po dokonaniu niezbędnych napraw i przejściu badania technicznego.
Czy po szkodzie całkowitej można ponownie zarejestrować auto?
Jeśli kupisz lub sprzedasz pojazd, który wymaga naprawy po orzeczeniu szkody całkowitej, możliwość jego ponownej rejestracji będzie zależna od skuteczności naprawy samochodu oraz przejścia niezbędnych badań. Jeśli przejdzie niezbędny przegląd – wówczas nie będzie podstaw, żeby odmówić rejestracji pojazdu.


Miłosz Marek
Redaktor
Doświadczony redaktor internetowy z biegłością w temacie odszkodowań. Jego specjalizacją jest problematyka szkód na pojazdach. Za główny cel stawia sobie tłumaczenie trudnych zagadnień z dziedziny prawa drogowego, ubezpieczeniowego i kredytowego na prosty i zrozumiały dla każdego język.
Poznajmy się
Poprzedni artykuł
Odcinkowy pomiar prędkości 2025 – jak działa i gdzie obowiązuje?
artykuły na naszym blogu
Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań
Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!
Czytaj więcej z tej kategorii22.01.2025
13 min
Badanie techniczne pojazdu 2025 – cena, mandat za brak ważności, kluczowe zmiany
Dowiedz się, co musi zrobić każdy posiadacz aut co roku, aby uniknąć wysokiego mandatu i kłopotów....
Samochód
28.11.2024
13 min
Pomoc w uzyskaniu odszkodowania – bezpłatna analiza
Helpfind to lider rynku dopłat do odszkodowań online w Polsce. Bezpłatnie pomożemy w Twojej sprawie....
Samochód
27.11.2023
15 min
Pozew o odszkodowanie za uszkodzony samochód – czy warto?
Masz uszkodzony samochód i chcesz złożyć pozew? Sprawdź, jak go przygotować i dowiedz się, czy warto się tego podejmować....
Samochód
Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe
Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu
Bezpłatna analiza dokumentacji
Brak opłat wstępnych
Jesteśmy niezależnym ekspertem
Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia
Bezpłatna analiza 0 zł
Zgłoś sprawę on-line