Udział własny w szkodzie jest zapisem zawartym w polisie autocasco, której wykupienie nie jest obowiązkowe. Zdarza się, że ubezpieczyciel wymaga zastosowania tej zasady w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Czym dokładnie jest udział własny w ubezpieczeniu? Jakie są jego plusy i minusy? Kiedy warto zgodzić się na ten zapis?
- Udział własny w szkodzie – co to jest?
- Udział własny w ubezpieczeniu a franszyza
- Udział własny w AC – jak ustala się jego wysokość?
- Udział własny w szkodzie – zalety i wady
- Udział własny w AC – czy i kiedy warto z niego skorzystać?
- Udział własny w AC – kiedy nie można go zastosować?
- Kiedy udział własny w szkodzie jest obowiązkowy?
- Podsumowanie
Udział własny w szkodzie – co to jest?
Udział własny w szkodzie to część kosztów, które musi ponieść właściciel pojazdu w naprawie szkody. Ubezpieczyciel wypłaca ustaloną kwotę odszkodowania, pomniejszoną o wysokość określonego udziału własnego w AC.
Wprowadzenie tego zapisu w ogólnych warunkach ubezpieczenia ma dwa cele:
- Zmniejszenie celowych lub sztucznych szkód – każdy kierowca stara się naprawić samochód jak najniższym kosztem. Udział własny w umowie AC zwykle ogranicza taki proceder z jednego, prostego powodu – ubezpieczony sam musi dopłacić część pieniędzy do naprawy awarii, więc nie zgłasza sztucznych lub drobnych problemów z pojazdem.
- Zmniejszenie kosztów ubezpieczenia – dzięki wprowadzeniu tej klauzuli do umowy opłata za polisę autocasco bardzo często ulega znacznemu zmniejszeniu. Im większy udział własny ubezpieczenia, tym mniejsza składka.
Warto także wiedzieć jak przebiega likwidacja szkody z OC sprawcy.
Udział własny w ubezpieczeniu a franszyza
Istnieją dwa rodzaje franszyzy – redukcyjna i integralna.
Franszyza integralna określa kwotę, od której ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie z AC. Jeśli została ustalona na wysokości 1300 złotych, to właściciel pojazdu musi samodzielnie zapłacić za naprawę każdej szkody poniżej tej kwoty, bez możliwości uzyskania odszkodowania.
W przypadku gdy koszt napraw jest większy niż 1300 złotych, ubezpieczyciel jest zobowiązany do wypłaty całego odszkodowania, bez pomniejszania go o tę kwotę.
Franszyza redukcyjna i udział własny w szkodzie oznaczają dokładnie to samo – określają wysokość opłaty ubezpieczonego w usuwaniu szkód.
Udział własny w AC – jak ustala się jego wysokość?
To, jaką część szkody parkingowej ubezpieczający musi pokryć z własnej kieszeni, określa się na trzy sposoby:
- udział kwotowy (np. 300 złotych),
- udział procentowy (np. 12 proc.),
- udział procentowo-kwotowy (np. 12 proc., ale maksymalnie 300 złotych).
Jeśli nie zgadzasz się z wyceną szkody samochodu, możesz złożyć odwołanie.
Udział własny w szkodzie – zalety i wady
Udział własny w AC może być dobrym rozwiązaniem dla części kierowców. Niestety ta opcja nie jest korzystna dla każdego. Zapis o udziale własnym nie chroni ubezpieczonego przed zaniżonym odszkodowaniem.
Udział własny w szkodzie – plusy
Największym plusem wprowadzenia do umowy zapisów o udziale własnym w ubezpieczeniu jest fakt znacznego obniżenia wysokości składek na AC. Zasada jest stosunkowo prosta – im wyższy udział własny, tym niższa opłata za ochronę. Można więc wysnuć wniosek, że jest to bardzo dobre rozwiązanie dla kierowców, którzy mają bardzo skąpą historię kolizji i szkód.
Zaletą jest też możliwość uzyskania wyższego odszkodowania z AC. Towarzystwa ubezpieczeniowe są o wiele bardziej skłonne do wypłaty większego rekompensaty za szkodę, mając świadomość, że ubezpieczony również musi ponieść jakąś część kosztów za naprawę pojazdu. Wiąże się to też z jeszcze jednym plusem – właściciel pojazdu ma większe pole do negocjacji przy ustalaniu wysokości składki.
Udział własny w szkodzie – minusy
Największym minusem jest fakt, że udział własny w ubezpieczeniu może stać się bronią obosieczną ze względu na sposób jego naliczania.
Jeśli jest wyrażany w formie kwotowej, a szkoda komunikacyjna okaże się mała, może dojść do sytuacji, w której właściciel pojazdu może samodzielnie zapłacić za naprawę samochodu. Z drugiej strony – duże zniszczenia pojazdu mogą sprawić, że odszkodowanie z AC pokryje większość kosztów usunięcia szkód.
Gdy zastosowany zostanie udział procentowy, naprawy generujące koszt od kilku do kilkunastu tysięcy złotych mogą oznaczać, że ubezpieczony będzie musiał zapłacić bardzo dużo z własnej kieszeni. Przy małych uszkodzeniach pojazdu kwota odejmowana od odszkodowania z AC jest dużo mniejsza.
Udział własny w AC – czy i kiedy warto z niego skorzystać?
Zapis ten jest korzystnym rozwiązaniem dla kierowcy, który charakteryzuje się dużą ostrożnością i jeździ bezkolizyjnie. To świetny sposób na znaczne obniżenie kosztu wykupienia umowy polisy autocasco.
Udział własny w AC to również dobra opcja dla osób, które są w stanie pokryć koszty drobnych napraw. W przypadku rozległej szkody liczą, że ubezpieczyciel wypłaci znaczne odszkodowanie, którym zapłaci za mechanika oraz części zamienne.
Każdy sposób ustalenia wysokości udziału własnego w szkodzie ma swoje plusy i minusy, ale najbardziej zbalansowana wydaje się opcja procentowo-kwotowa.
Jeśli udział własny ustalono na 10 proc. i 500 złotych, ubezpieczony będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni 10 procent za usunięcie szkody poniżej tej sumy. Gdy koszt naprawy będzie większy niż 500 złotych, to ubezpieczyciel wypłaci całe odszkodowanie, bez pomniejszania go o tę kwotę.
Pamiętaj, że do wypłaconego odszkodowania AC możesz otrzymać dopłatę do odszkodowania. Odbywa się to w ramach odkupu odszkodowań.
Udział własny w AC – kiedy nie można go zastosować?
Istnieją dwie sytuacje, w których udział własny w AC nie może znaleźć się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia:
- Auto jest zabezpieczeniem kredytu – zdarza się, że sam samochód został wzięty na kredyt lub jest zabezpieczeniem pożyczki. W takim wypadku bank bardzo rzadko zgadza się na wprowadzenie tego zapisu do umowy ubezpieczenia, ponieważ ma świadomość, że kredytobiorca nie będzie miał środków ani możliwości, aby zapłacić za część szkody.
- Auto w leasingu – w tym wypadku kierowca nie ma żadnej możliwości negocjacji z ubezpieczycielem, ponieważ nie jest właścicielem auta. Firma, która udostępniła samochód w ramach leasingu, wciąż pozostaje jego właścicielem i to jej obowiązkiem jest wybór i zawarcie umowy ubezpieczenia, zarówno OC, jak i AC.
Kiedy udział własny w szkodzie jest obowiązkowy?
W pewnych przypadkach towarzystwo ubezpieczeniowe narzuca obowiązek przyjęcia zapisu o udziale własnym w szkodzie przy zawieraniu umowy ubezpieczenia autocasco.. Dotyczy on zwykle dwóch grup kierowców – tych, posiadających bogatą historię kolizji oraz tzw. młodych kierowców.
Zapis o franszyzie redukcyjnej jest też obowiązkowy przy wypożyczaniu samochodu. Firma użyczająca pojazd nie ma możliwości sprawdzenia historii kierowcy pod względem ewentualnych stłuczek czy kolizji, więc zabezpiecza się dodatkowymi zapisami w umowie polisy AC, która przy wypożyczaniu aut jest obowiązkowa.
Podsumowanie
- Udział własny w szkodzie (zwany też franszyzą redukcyjną) to opłata, którą musi uiścić ubezpieczony w przypadku usuwania szkód z ubezpieczenia AC.
- Wysokość udziału własnego w szkodzie jest określona w sposób procentowy, procentowo-kwotowy i kwotowy.
- Zapis o udziale własnym w umowie ubezpieczenia AC jest zabezpieczeniem przed oszustwami i wyłudzaniem odszkodowań.
- Wprowadzenie udziału własnego do umowy może znacznie obniżyć wysokość składki AC.
- Zapis ten nie może być zastosowany, jeśli samochód jest zabezpieczeniem kredytu lub jest wzięty w leasing.
Patryk Marzec
Redaktor
Redaktor, trudniący się głównie tematyką szkód na pojeździe oraz kredytów bankowych. W Helpfind zajmuje się tłumaczeniem trudnych zagadnień z dziedziny prawa drogowego, ubezpieczeniowego i kredytowego, na prosty i zrozumiały dla każdego język.
Poznajmy sięPoprzedni artykuł
Kara za brak OC – co zmieniło się w 2023 roku?
Następny artykuł
Umowa kupna sprzedaży samochodu - co powinna zawierać?
artykuły na naszym blogu
Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań
Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!
Czytaj więcej z tej kategorii21.08.2024
11 min
Odszkodowanie za wypadek samochodowy – jak je otrzymać?
Dowiedz się, komu przysługuje odszkodowanie za wypadek samochodowy. Pamiętaj o dopłacie, którą możesz otrzymać....
Samochód
01.07.2024
11 min
Uderzenie w tył samochodu - czyja wina, odszkodowanie, dopłata
Dowiedz się, jak wysokie odszkodowanie uzyska poszkodowany po uderzeniu w tył auta i jakie są koszty naprawy....
Samochód
19.06.2024
9 min
Uszkodzony rant felgi aluminiowej – odszkodowanie, dopłata
Masz wątpliwości, czy należy Ci się odszkodowanie za uszkodzoną felgę? Przeczytaj artykuł i rozwiej swoje wątpliwości....
Samochód
Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe
Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu
Bezpłatna analiza dokumentacji
Brak opłat wstępnych
Jesteśmy niezależnym ekspertem
Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia
Bezpłatna analiza 0 zł
Zgłoś sprawę on-line