/

Samochód
Jak zgłosić szkodę w PZU i uzyskać wyższe odszkodowanie?

Jak zgłosić szkodę w PZU i uzyskać wyższe odszkodowanie?

Beniamin Niśkiewicz

Beniamin Niśkiewicz

14.04.2022

Przeanalizujemy bezpłatnie, czy należy Ci się dopłata

logo google

4,4/1190 opinii

Twoje dane są u nas bezpieczne

Miałeś wypadek lub kolizję, a sprawca ma wykupioną polisę OC w PZU? A może masz AC wykupione u tego ubezpieczyciela i chcesz zgłosić szkodę, którą można zlikwidować z tej polisy? Dowiedz się, jak to zrobić.

PZU zgłoszenie szkody – jak zgłosić szkodę w PZU?

PZU, największy ubezpieczyciel w Polsce, umożliwia zgłoszenie szkody na kilka dogodnych sposobów. Możesz to zrobić, wypełniając specjalny formularz kontaktowy, lub przez infolinię. Możesz też złożyć osobistą wizytę w oddziale PZU.

PZU zgłoszenie szkody online

Jak zgłosić szkodę auta? Szkodę w PZU możesz zgłosić przez Internet, za pomocą formularza. Znajduje się on pod adresem https://zgloszenie.pzu.pl/. Podaj w nim podstawowe dane dotyczące Twojej szkody:

  • rodzaj szkody: w pojeździe lub w mieniu (PZU SA), na osobie (PZU SA) czy szkoda związana z ubezpieczeniem na życie (PZU Życie SA);
  • czy zgłoszenie dotyczy AC (własnego ubezpieczenia poszkodowanego) czy OC (ubezpieczenia sprawcy);
  • jeśli zgłaszasz szkodę z OC, to określ, czy sprawca ma wykupioną polisą w PZU czy w innym towarzystwie ubezpieczeniowym;
  • odpowiedz, czy osoba poszkodowana jest osobą fizyczną czy prawną;
  • podaj datę i godzinę zdarzenia.
zgłoszenie pzu
https://zgloszenie.pzu.pl/

W kolejnym kroku musisz podać miejsca powstania szkody. PZU wymaga podania w formularzu tylko miejscowości, w której miało miejsce zdarzenie, ale warto podać dokładną lokalizację.

Następnie wskaż szczegóły dotyczące szkody. Konkretnie będą to: przyczyna powstania szkody, numer rejestracyjny Twojego pojazdu, a także jego markę, model i rok produkcji. Opisz też w kilku zdaniach okoliczności, w których doszło do powstania zdarzenia.

szkoda na pojeździe
https://zgloszenie.pzu.pl/

Następnie zaznacz, czy o zdarzeniu zostali powiadomieni funkcjonariusze policji. Jeśli tak, to podaj nazwę jednostki oraz jej adres.

powiadomienie policji o szkodzie
https://zgloszenie.pzu.pl/

W formularzu obowiązkowo należy podać dane osoby zgłaszającej zdarzenie i osoby poszkodowanej. Szkodę może zgłosić każda osoba - nie musi to być kierowca czy właściciel pojazdu.

dane poszkodowanego
https://zgloszenie.pzu.pl/

Następnie możesz podać (choć nie jest to wymagane) numer polisy poszkodowanego - jeśli nie jest to zgłoszenie z OC sprawcy.

Wskaż, czy podany adres osoby poszkodowanej jest także adresem korespondencyjnym. Potem zaznacz, kto był kierowcą uszkodzonego pojazdu: zgłaszający, inna osoba.

polisa oc
https://zgloszenie.pzu.pl/

W kolejnym kroku zaznacz na rysunku uszkodzenia samochodu lub wymień je w odpowiedniej rubryce.

uszkodzenie pojazdu
https://zgloszenie.pzu.pl/

Następne pytania dot. m.in. holowania pojazdu, posiadania oświadczenia sprawcy kolizji lub notatki policyjne.

informacje o kolizji drogowej
https://zgloszenie.pzu.pl/

Kolejne pola w formularzu PZU dot. właściciela polisy sprawcy - ich podanie nie jest jednak obowiązkowe.

dane sprawcy
https://zgloszenie.pzu.pl/

Pytania w formularzu również dotyczą sprawcy zdarzenia drogowego.

informacje o sprawcy zdarzenia
https://zgloszenie.pzu.pl/

W formularzu podaj również dane osoby do kontaktu w sprawie zgłoszonej szkody.

dane kontaktowe
https://zgloszenie.pzu.pl/

Wskaż miejsce i preferowany termin oględzin pojazdu lub prześlij zdjęcia uszkodzeń.

oględziny pojazdu
https://zgloszenie.pzu.pl/

Ubezpieczyciel wymaga także załączenia kilku dokumentów. Oprócz wspomnianej wcześniej dokumentacji zdjęciowej jest to: dowód rejestracyjny, oświadczenie sprawcy (lub notatka policyjna), prawo jazdy oraz dyspozycja wypłaty odszkodowania. Możesz skorzystać też z zgłoszenia szkody wzoru pisma.

Pamiętaj! PZU może na dalszym etapie likwidacji szkody komunikacyjnej poprosić Cię o przesłanie innych, dodatkowych dokumentów.

PZU zgłoszenie szkody przez infolinię

PZU udostępnia dwa numery infolinii, pod które można dzwonić i zgłaszać szkodę:

  • 801 102 102,
  • 22 566 55 55.

Infolinia PZU czynna 7 dni w tygodniu, przez całą dobę.

Bezpłatny poradnik dla kierowcy po szkodzie komunikacyjnej

Dowiesz się, jak możesz uzyskać odszkodowanie z OC lub AC w możliwie najwyższej kwocie.

Pobieram e-book
E-book odszkodowanie

Inne formy zgłoszenia szkody w PZU

  • Wideoczat, sms, e-mail

Aby zgłosić szkodę, możesz skorzystać z czatu wideo, który jest dostępny pod adresem: https://porozmawiaj.video.pzu.pl/video/pzu/. Przed połączeniem z konsultantem wybierz temat rozmowy: samochód, zdrowie i życie, rejestracja moje PZU, dom i majątek, inwestowanie i emerytura.

Szkodę możesz też zgłosić, wysyłając sms o treści: SZKODA pod numer 4102. Wówczas konsultant oddzwoni i przyjmie zgłoszenie. Możesz też wysłać e-mail pod adres [email protected].

  • spotkanie z agentem PZU lub wizyta w oddziale PZU

W celu zgłoszenia szkody możesz umówić na spotkanie z agentem albo wybrać się do oddziału PZU. W tym celu wejdź na stronę https://www.pzu.pl/kontakt-i-pomoc/znajdz-oddzial-lub-agenta. Tam znajdziesz specjalny formularz, za pomocą którego umówisz się na spotkanie lub znajdziesz najbliższą placówkę.

PZU zgłoszenie szkody z OC sprawcy – w jakim terminie?

Szkodę zgłoś możliwe jak najszybciej po zdarzeniu, choć tak naprawdę masz na to aż 3 lata, a nawet 20 lat – jeśli zdarzenie było wynikiem przestępstwa. W przypadku, gdy zdarzenie podlega pod ubezpieczenie autocasco, to szkodę zgłoś nie później niż 7 dnia od zdarzenia lub w ciągu 12 godzin - jeśli doszło do aktu wandalizmu lub kradzieży. Identyczny termin obowiązuje w przypadku zgłoszenia szkody Warta czy u innego ubezpieczyciela.

Zwlekanie ze zgłoszeniem szkody nie działa na Twoją korzyść. Po pierwsze, im później skontaktujesz się z zakładem ubezpieczeń, tym później otrzymasz odszkodowanie. Po drugie, ubezpieczyciel może podważyć, że zgłaszane zdarzenie było przypadkowe. Po trzecie, jazda uszkodzonym pojazdem może okazać się niebezpieczna i przyczynić się do spowodowania jeszcze większych defektów w aucie.

PZU zgłoszenie kolizji – co można zgłosić?

Jeśli chcesz zgłosić kolizję do PZU, to możesz to zrobić w trzech sytuacjach. Pierwsza z nich to oczywiście zgłoszenie szkody z OC sprawcy, jeśli ma on wykupioną polisę odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych właśnie w PZU. Możesz też zgłosić szkodę do PZU w ramach bezpośredniej likwidacji szkód, jeśli masz tam wykupioną polisę, a ubezpieczyciel sprawcy również bierze udział w programie BLS.

Do PZU możesz też zgłosić szkodę z AC, jeśli masz wykupioną taką polisę właśnie w tym towarzystwie ubezpieczeniowym.

PZU status szkody, czyli jak sprawdzić na jakim etapie jest sprawa?

Status Twojego zgłoszenia szkody w PZU możesz sprawdzić na kilka sposobów:

  • zaloguj się do serwisu zgloszenie.pzu.pl

Aby zalogować się do serwisu wpisz numer sprawy - otrzymany w trakcie rejestracji sprawy oraz hasło. Podczas pierwszego logowania hasłem będzie Twój numer PESEL.

  • skorzystaj z czatu wideo

W tym celu wejdź na stronę porozmawiaj.video.pzu.pl

  • wyślij sms

Wyślij wiadomość (SZKODA) pod numer 4102. Przedstawiciel PZU oddzwoni i udzieli Ci informacji, na jakim etapie jest zgłoszona szkoda.

  • załóż konto mojePZU

Zakładając tam konto masz nie tylko podgląd do statusu zgłoszenia, ale i także do polis majątkowych czy życiowych - jeśli oczywiście takie posiadasz w PZU.

Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?

Ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę odszkodowania. Termin, w którym powinno to nastąpić, jest ściśle określone przez prawo. Konkretnie mówi o tym Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Przeczytaj także: Wypłata odszkodowania na podstawie kosztorysu

W uzasadnionych przypadkach okres ten można wydłużyć - do czasu wyjaśnienia sprawy. Mogą to być wątpliwości dot. okoliczności zdarzenia. W takiej sytuacji towarzystwo ubezpieczeniowe jest zobowiązane do wypłaty świadczenia w ciągu 14 dni od momentu zakończenia sprawy - nie może to jednak trwać w nieskończoność. Zgodnie z prawem termin ten nie może przekroczyć 90 dni - licząc od dnia zgłoszenia o szkodzie.

PZU odszkodowania – jak otrzymać wysoką kwotę?

Zaproponowane przez zakład ubezpieczeniowy odszkodowanie często jest zaniżone. Na kosztorysie naprawy pojazdu, który w większości przypadków jest podstawą do wypłaty świadczenia, mogą znajdować się nieprawidłowości.

Najczęściej wycena szkody opiera się na cenach części zamiennych, tymczasem jeśli uszkodzona część była oryginalna, to taka też powinna widnieć na kosztorysie. Kolejną rzeczą są np. stawki za robociznę. Zazwyczaj są one mocno uśrednione i nijak się mają do faktury wystawianej przez mechanika czy lakiernika.

Co zrobić, gdy wypłacone odszkodowanie jest zbyt niskie? Możesz napisać i wysłać odwołanie od decyzji PZU. Na udzielenie odpowiedzi towarzystwo ubezpieczeniowe ma 30 dni.

Jeśli odpowiedź będzie negatywna, to sprawę możesz skierować do Rzecznika Finansowego lub na ścieżkę sądową. Może Ci być potrzebna pomoc w uzyskaniu odszkodowania z PZU. Kolejnym rozwiązaniem jest sprzedaż szkody, czyli skorzystanie z usługi dopłaty do odszkodowania. Wystarczy przesłać do bezpłatnej analizy kosztorys. Jej wyniki i prawdopodobnie propozycję dopłaty otrzymasz w ciągu 2-3 dni roboczych. Realizacja przelewu odbywa się po dopełnieniu formalności w ramach odkupu szkody OC.

Podsumowanie

  • Szkodę lub zdarzenie możesz zgłosić w PZU na kilka sposobów: online, telefonicznie, za pośrednictwem sms, wideoczatu lub u agenta, w oddziale.
  • Zawiadomienie o powstaniu szkody złóż jak najszybciej, choć zgodnie z prawem masz na to 3 lata.
  • Towarzystwo ubezpieczeniowe PZU SA powinno wypłacić Ci odszkodowanie w ciągu 30 dni od powiadomienia o powstaniu szkody.
  • PZU oraz inni ubezpieczyciele bardzo często zaniżają odszkodowania.

Źródło

pzu.pl

Beniamin Niśkiewicz

Beniamin Niśkiewicz

Redaktor

Autor kilkuset artykułów o tematyce związanej z odszkodowaniami komunikacyjnymi i produktami finansowymi. Wcześniej zajmował się również kwestią świadczeń dla osób z niepełnosprawnością, w tym głównie świadczeniem pielęgnacyjnym dla opiekunów osób dorosłych. Na co dzień ściśle współpracuje z ekspertami ds. dochodzenia roszczeń. Absolwent Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego.

Poznajmy się

artykuły na naszym blogu

Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań

Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!

Czytaj więcej z tej kategorii
Samochód zastępczy z AC, kiedy nie można się ubiegać

26.04.2024

13 min

Samochód zastępczy z AC – czy polisa gwarantuje pojazd?

Samochód zastępczy to w wielu przypadkach wybawienie po kolizji lub wypadku. Co w przypadku, gdy zamierzamy skorzystać z ubezpieczenia autocasco?...

Samochód

Samochód zastępczy z OC sprawcy – kiedy i komu przysługuje?

23.04.2024

11 min

Samochód zastępczy z OC sprawcy – na co uważać

Samochód zastępczy z OC sprawcy to przywilej poszkodowanych. Dowiedz się, jak z niego skorzystać....

Samochód

likwidacja szkody z OC sprawcy krok po kroku

11.04.2024

15 min

Likwidacja szkody z OC sprawcy krok po kroku – jak wygląda proces?

Likwidacja szkody z OC sprawcy krok po kroku – sprawdź, jak wygląda ten proces, na co powinieneś uważać i gdzie zgłosić się po odszkodowanie....

Samochód

empty_placeholder

Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe

Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu

Bezpłatna analiza dokumentacji

Brak opłat wstępnych

Jesteśmy niezależnym ekspertem

Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia

Bezpłatna analiza 0 zł

Zgłoś sprawę on-line