Miałeś wypadek lub kolizję, a sprawca ma OC w PZU? A może masz wykupione u tego ubezpieczyciela autocasco i chcesz zgłosić szkodę, którą można zlikwidować z tej polisy? Dowiedz się, jak to zrobić.
PZU zgłoszenie szkody
PZU, a więc największy w Polsce ubezpieczyciel, umożliwia zgłoszenie szkody na kilka sposobów. Od wypełnienia specjalnego formularza kontaktowego, przez infolinię, po osobistą wizytę w oddziale PZU.
Zgłoszenie szkody PZU online
Szkodę w PZU możesz zgłosić przez internet za pomocą formularza znajdującego się na https://zgloszenie.pzu.pl/. Podaj w nim podstawowe dane dot. szkody:
- rodzaj szkody: na pojeździe lub mieniu (PZU SA), na osobie (PZU SA), czy szkoda życiowa (PZU Życie SA);
- czy zgłoszenie dotyczy AC (własnego ubezpieczenia poszkodowanego) czy OC (ubezpieczenia sprawcy);
- jeśli zgłaszasz szkodę z OC, to zaznacz czy sprawca ma wykupioną polisą w PZU czy w innym towarzystwie ubezpieczeniowym;
- podaj, czy poszkodowany jest osobą fizyczną czy prawną;
- data i godzina zdarzenia.
Kolejnym krokiem jest podanie miejsca powstania szkody. PZU wymaga podania w formularzu co prawda tylko miejscowości, w której miało miejsce zdarzenie, ale warto podać dokładną lokalizację.
Następnie wskaż szczegóły dot. szkody, a więc: przyczynę jej powstania, numer rejestracyjny, markę, model i rok produkcji pojazdu. Opisz też w kilku zdaniach okoliczności, w których doszło do powstania zdarzenia.
Następnie zaznacz, czy o zdarzeniu została powiadomiona Policja. Jeśli tak, to podaj nazwę jednostki oraz jej adres.
W formularzu obowiązkowo należy podać dane osoby zgłaszającej zdarzenie i osoby poszkodowanej. Szkodę może zgłosić każda osoba - nie musi to być kierowca czy właściciel pojazdu.
Następnie możesz podać (choć nie jest to wymagane) numer polisy poszkodowanego - jeśli nie jest to zgłoszenie z OC sprawcy.
Wskaż, czy podany adres osoby poszkodowanej jest także adresem korespondencyjnym. Potem zaznacz, kto był kierowcą uszkodzonego pojazdu: zgłaszający, inna osoba.
W kolejnym kroku zaznacz na rysunku uszkodzenia samochodu lub wymień je w odpowiedniej rubryce.
Następne pytania dot. m.in. holowania pojazdu, posiadania oświadczenia sprawcy kolizji lub notatki policyjne.
Kolejne pola w formularzu PZU dot. właściciela polisy sprawcy - ich podanie nie jest jednak obowiązkowe.
Pytania w formularzu również dotyczą sprawcy zdarzenia drogowego.
W formularzu podaj również dane osoby do kontaktu w sprawie zgłoszonej szkody.
Wskaż miejsce i preferowany termin oględzin pojazdu lub prześlij zdjęcia uszkodzeń.
Ubezpieczyciel wymaga także załączenia kilku dokumentów. Oprócz wspomnianej wcześniej dokumentacji zdjęciowej jest to: dowód rejestracyjny, oświadczenie sprawcy (lub notatka policyjna), prawo jazdy oraz dyspozycja wypłaty odszkodowania.
Pamiętaj! PZU może na dalszym etapie likwidacji szkody komunikacyjnej poprosić Cię o przesłanie innych, dodatkowych dokumentów.
Dowiedz się więcej: Jakie dokumenty potrzebne do odszkodowania PZU?
PZU infolinia
PZU udostępnia dwa numery infolinii, pod które można dzwonić i zgłaszać szkodę:
- 801 102 102,
- 22 566 55 55.
Infolinia PZU czynna 7 dni w tygodniu, przez całą dobę.
Inne formy zgłoszenia szkody w PZU
- Chat video, sms, e-mail
Aby zgłosić szkodę możesz skorzystać z czatu wideo, który jest dostępny pod adresem: https://porozmawiaj.video.pzu.pl/video/pzu/. Przed połączeniem z konsultantem wybierz temat rozmowy: samochód, zdrowie i życie, rejestracja moje PZU, dom i majątek, inwestowanie i emerytura.
Szkodę możesz zgłosić wysyłając sms o treści: SZKODA pod numer 4102. Wówczas konsultant oddzwoni i przyjmie zgłoszenie. Możesz także wysłać e-mail na [email protected]
- spotkanie z agentem PZU lub wizyta w oddziale PZU
W celu zgłoszenia szkody możesz umówić na spotkanie z agentem albo wybrać się do oddziału PZU. W tym celu wejdź na stronę https://www.pzu.pl/kontakt-i-pomoc/znajdz-oddzial-lub-agenta. Tam znajdziesz specjalny formularz, za pomocą którego umówisz się na spotkanie lub znajdziesz najbliższą placówkę.
Zgłoszenie szkody PZU w jakim terminie?
Szkodę zgłoś możliwe jak najszybciej po zdarzeniu, choć tak naprawdę masz na to aż 3 lata, a nawet 20 lat - jeśli zdarzenie było wynikiem przestępstwa. W przypadku, gdy zdarzenie podlega pod ubezpieczenie autocasco, to szkodę zgłoś nie później niż 7 dnia od zdarzenia lub w ciągu 12 godzin - jeśli doszło do aktu wandalizmu lub kradzieży.
Zwlekanie ze zgłoszeniem szkody nie działa na Twoją korzyść. Po pierwsze, im później skontaktujesz się z zakładem ubezpieczeń, tym później otrzymasz odszkodowanie. Po drugie, ubezpieczyciel może podważyć, że zgłaszane zdarzenie było przypadkowe. Po trzecie, jazda uszkodzonym pojazdem może okazać się niebezpieczna i przyczynić się do spowodowania jeszcze większych defektów w aucie.
PZU status szkody, czyli jak sprawdzić na jakim etapie jest sprawa?
Status Twojego zgłoszenia szkody w PZU możesz sprawdzić na kilka sposobów:
- zaloguj się do serwisu zgloszenie.pzu.pl
Aby zalogować się do serwisu wpisz numer sprawy - otrzymany w trakcie rejestracji sprawy oraz hasło. Podczas pierwszego logowania hasłem będzie Twój numer PESEL.
- skorzystaj z czatu wideo
W tym celu wejdź na stronę porozmawiaj.video.pzu.pl
- wyślij sms
Wyślij wiadomość (SZKODA) pod numer 4102. Przedstawiciel PZU oddzwoni i udzieli Ci informacji, na jakim etapie jest zgłoszona szkoda.
- załóż konto mojePZU
Zakładając tam konto masz nie tylko podgląd do statusu zgłoszenia, ale i także do polis majątkowych czy życiowych - jeśli oczywiście takie posiadasz w PZU.
Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?
Ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę odszkodowania. Termin, w którym powinno to nastąpić, jest ściśle określone przez prawo. Konkretnie mówi o tym Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Przeczytaj także: Wypłata odszkodowania na podstawie kosztorysu
W uzasadnionych przypadkach okres ten można wydłużyć - do czasu wyjaśnienia sprawy. Mogą to być wątpliwości dot. okoliczności zdarzenia. W takiej sytuacji towarzystwo ubezpieczeniowe jest zobowiązane do wypłaty świadczenia w ciągu 14 dni od momentu zakończenia sprawy - nie może to jednak trwać w nieskończoność. Zgodnie z prawem termin ten nie może przekroczyć 90 dni - licząc od dnia zgłoszenia o szkodzie.
Dowiedz się więcej: Terminy wypłaty odszkodowania
PZU odszkodowania - jak otrzymać wysoką kwotę?
Zaproponowane przez zakład ubezpieczeniowy odszkodowanie często jest zaniżone. Na kosztorysie naprawy pojazdu, który w większości przypadków jest podstawą do wypłaty świadczenia, mogą znajdować się nieprawidłowości.
Najczęściej wycena szkody opiera się na cenach części zamiennych, tymczasem jeśli uszkodzona część była oryginalna, to taka też powinna widnieć na kosztorysie. Kolejną rzeczą są np. stawki za robociznę. Zazwyczaj są one mocno uśrednione i nijak się mają do faktury wystawianej przez mechanika czy lakiernika.
Co zrobić, gdy wypłacone odszkodowanie jest zbyt niskie? Możesz napisać i wysłać odwołanie od decyzji PZU. Na udzielenie odpowiedzi towarzystwo ubezpieczeniowe ma 30 dni.
Jeśli odpowiedź będzie negatywna, to sprawę możesz skierować do Rzecznika Finansowego lub na ścieżkę sądową. Kolejnym rozwiązaniem jest sprzedaż szkody, czyli skorzystanie z usługi dopłaty do odszkodowania. Wystarczy przesłać do bezpłatnej analizy kosztorys. Jej wyniki i prawdopodobnie propozycję dopłaty otrzymasz w ciągu 2-3 dni roboczych. Realizacja przelewu odbywa się po dopełnieniu formalności.
Podsumowanie:
- Szkodę lub zdarzenie możesz zgłosić w PZU na kilka sposobów: online, telefonicznie, za pośrednictwem sms, wideo chat, u agenta, w oddziale.
- Zawiadomienie o powstaniu szkody złóż jak najszybciej, choć zgodnie z prawem masz na to 3 lata.
- Zakład ubezpieczeniowy powinien wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od powiadomienia o powstaniu szkody.
- Towarzystwa ubezpieczeniowe często zaniżają odszkodowania.