Z roku na rok coraz więcej osób poszkodowanych oddaje swoją sprawę profesjonalnej kancelarii odszkodowawczej. Jest to gwarancją szybkiego i bezproblemowego uzyskania należnych świadczeń. Z usług przez nas świadczonych wynika, że w czwartym kwartale 2018 roku aż 99,6% odszkodowań zostało zaniżonych.
Średnie kwoty zaniżenia mogą wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dlatego warto jak najszybciej skontaktować się z właściwą kancelarią odszkodowawczą i odzyskać należną kwotę.
Przyjrzyj się bliżej koszotrysowi
Na samym początku musimy ustalić, czym tak naprawdę jest zaniżone odszkodowanie. Najprościej ujmując to po prostu kwota, jaka została wypłacona poszkodowanemu, ale nie wystarczyła na naprawę uszkodzonego pojazdu. Najczęściej zaniżenia mogą wystąpić:
- na kosztorysie
- wskutek nieprawidłowej wyceny wartości samochodu
- w wyniku niedokładnych oględzin
- w przypadku pominięcia niektórych należnych świadczeń
Należy pamiętać, że zadaniem odszkodowania jest wypłata takiej kwoty, która musi wystarczyć na naprawę. Dokładanie z własnej kieszeni jest bezcelowe i tylko powoduje u poszkodowanego niepotrzebne koszty.
Kosztorys naprawy pojazdu to najważniejszy dokument, jaki otrzymuje poszkodowany kierowca. W nim znajdują się wszystkie informacje dotyczące pojazdu. W pierwszej kolejności trzeba zwrócić uwagę na oznaczenie symboli oraz czy ceny części i roboczogodzin (faktyczny czas poświęcony na wymianę części w pojeździe) pokrywają się z tymi w lokalnych warsztatach. Te mogą się nieznacznie różnić w zależności od regionu, w którym dana szkoda była naprawiana.
Tutaj również pomocne będą cenniki z lokalnych warsztatów. Na jakości zamontowanych części warsztaty starają się głównie zaoszczędzić i nie montują ich zgodnie z wytycznymi. Jest to niezgodne z decyzją Sądu Najwyższego, który orzekł, że jedynie części oryginalne mogą zapewnić przywrócenie właściwości elementów, które uległy uszkodzeniu i ich prawidłowe funkcjonowanie podczas dalszej eksploatacji pojazdu.
Ubezpieczyciele mają swoje sposoby gdy ma mieć miejsce niewłaściwa wycena i likwidacja szkód. Należy pamiętać, że decyzja ubezpieczyciela nigdy nie jest ostateczna, a osoba poszkodowana zawsze może się od niej odwołać. Jedynym wyjątkiem jest podpisanie ugody. Tutaj również trzeba uważać, ponieważ towarzystwo ubezpieczeniowe stosuje różnorakie “metody”, żeby podejść poszkodowanego i namówić go na podpisanie ugody.
Co może zrobić rzeczoznawca samochodowy?
Zadaniem rzeczoznawcy jest dokonanie oględzin na uszkodzonym pojeździe i sprawdzenie co dokładnie zostało wymienione. Wszystko musi zostać odpowiednio udokumentowane, ponieważ dowody te będą stanowić podstawę do wypłaty odpowiedniego odszkodowania. Po oględzinach zostanie sporządzony kosztorys, w którym zawarte będą wszystkie informacje dotyczące naprawienia szkody. Warto zwrócić uwagę na symbole:
- WY — wymiana
- NS — nowe za stare
- RZ — zamontowanie
- WZ — wymontowanie
źródło: materiały własne redakcji
Kosztorys powypadkowy musi być dokumentem obiektywnym, niestety na każdym występują zaniżenia, według danych firmy HelpFind z czwartego kwartału roku 2018, zaniżenie wystąpiło w 3268 przypadków na 3281 przesłanych kosztorysów. Pokazuje to, jak duża jest skala zaniżeń na kosztorysach, ale również, w jaki sposób podchodzą do tematu sami poszkodowani.
Z roku na rok zwiększa się świadomość i popularność usług odszkodowawczych. Tym bardziej że większość z nich oferuje wygodny sposób świadczenia pomocy przez Internet bez wychodzenia z domu.
W rzeczywistości towarzystwa ubezpieczeniowe stosują kilka sposobów, żeby kosztorys został zaniżony:
- rabaty i urealnienia- kilka lat temu ubezpieczyciele stosowali amortyzację części, która polegała na “zużywaniu się” poszczególnych części, jakie zostały w pojeździe zamontowanie. Współczynnik amortyzacji wynikał z wieku pojazdu i jego stopnia zużycia. Ubezpieczyciele uwzględniają amortyzację przy wyliczeniu wartości szkód i wycenie odszkodowania przy zastosowaniu części zamiennych. Gdy wystąpi szkoda, to ubezpieczyciel potrąca określony w umowie procent od wartości części nowych. Im starsze auto, tym większe potrącenie i zmniejszenie kwoty odszkodowania
- podanie cen części zamiennych zamiast oryginalnych- w naprawianym pojeździe powinny być zamontowane części oryginalne, jeśli takie znajdowały się przed wypadkiem. Jednak najczęściej ubezpieczyciele umieszczają w kosztorysach ceny zamienników. Mają one wtedy najczęściej symbole o oznaczeniu Q: to część, która pochodzi od tego samego dostawcy części, ale nie posiada znaku producenta pojazdu, do którego ta część jest przeznaczona. P: pochodzą od niezależnego producenta, ale nie mają właściwych atestów i certyfikatów i mogą być gorszej jakości
- naprawa, zamiast wymiany- ubezpieczyciel woli zlecić naprawę danej części, niż wymienić ją na nową. Przez ten proceder może wypłacić niższe odszkodowanie.
- niedostateczna ilość materiałów- w kosztorysach znajduje się nie tylko ilość zastosowanych części, ale także informacja o zużytych materiałach. Największe zaniżenia występują w materiałach lakierniczych.
- zaniżenie wartości pojazdu- dochodzi do niej głównie przy szkodzie całkowitej, gdzie występuje zawyżenie kosztów naprawy i wartość pojazdu po wypadku. Dlatego ubezpieczycielowi łatwiej jest orzec szkodę całkowitą i wypłacić niższe odszkodowanie.
Weryfikacja wymienionych części
Dlatego warto zweryfikować kosztorys naprawy samochodu, można to zrobić na kilka sposobów. Co powinien zawierać kosztorys naprawy pojazdu? Najłatwiej jest sprawdzić znaczenie symboli, które się na nim znajdują. Można też poprosić o wycenę konkretnej naprawy wybrany warsztat, ponieważ źle dobrane części zwiększają pracochłonność naprawy, która i tak nie przywróci auta do stanu sprzed wypadku.
Roboczogodziny prawie zawsze są uśrednione i nigdy nie pokrywają się z cenami podawanymi przez ASO. Jedną z możliwości jest odwołanie się od niekorzystnej decyzji ubezpieczyciela. Poszkodowany ma na to 3 lata, jeśli nie zgadza się z jego decyzją.
Żeby udowodnić błąd, dobrze będzie skorzystać z opinii niezależnego rzeczoznawcy lub warsztatu samochodowego. Niestety taka usługa nie jest bezpłatna i trzeba będzie zapłacić za nią z własnej kieszeni, warto jednak zainwestować, ponieważ zwróci się ona poszkodowanemu.
Do obliczenia faktycznej wartości pojazdu służą specjalistyczne programy, którymi posługują się firmy ubezpieczeniowe. Najpopularniejszym z nich jest Audatex, gdzie oblicza się ponad 90% kosztorysów. Posiada on największą bazę, która jest systematycznie aktualizowana o bieżące pozycje. Mniej popularnymi są Eurotax i DAT, które nie mają tak rozbudowanego systemu i nie mogą wykonać kosztorysu naprawy samochodów ciężarowych.
O kancelariach odszkodowawczych
Dlatego najkorzystniejszym rozwiązaniem dla osoby poszkodowanej jest skorzystanie z pomocy kancelarii odszkodowawczej. Ma ona wtedy pewność, że nie będzie musiała występować przed ubezpieczycielem sama, bez wsparcia i odpowiedniej wiedzy prawnika. Kancelaria odszkodowawcza pomoże, jeśli niezbędna będzie analiza szkody, czy oszacowanie wysokości odszkodowania. Pomoc prawnika to również reprezentowanie poszkodowanego przed sądem, jeśli zajdzie taka konieczność.
Kancelarie odszkodowawcze zajmują się sprawami różnego rodzaju. Bez względu na stopień jej skomplikowania, kancelarie chętnie je przyjmują. Najczęściej nad daną sprawą pracuje dany zespół, który ma do tego odpowiednią wiedzę i kwalifikację, szczegółowo je analizując.