Wybrałeś metodę gotówkową likwidacji szkody na pojeździe? Dowiedz się, na czym ona polega i jak otrzymać wyższe odszkodowanie od ubezpieczyciela sprawcy.
Kosztorys naprawy samochodu jako sposób likwidacji szkody
Metoda kosztorysowa likwidacji szkody to nic innego, jak gotówkowe rozliczenie szkody. Od ubezpieczyciela otrzymujesz przelew na wskazane przez Ciebie konto bankowe. To Ty decydujesz, w jaki sposób naprawisz pojazd. Podstawowym dokumentem jest przygotowany przez rzeczoznawcę kosztorys.
Przeczytaj także: Likwidacja szkody z OC sprawcy krok po kroku
To właśnie wysłany przez firmę ubezpieczeniową rzeczoznawca samochodowy dokonuje oględzin uszkodzonego pojazdu, wycenia szkodę oraz przygotowuje dokumentację, na podstawie której obliczana jest wysokość odszkodowania. Kosztorys jest sporządzany za pomocą specjalnych do tego przeznaczonych programów, takich jak Audatex czy Eurotax. Systemy te posiadają w swojej bazie aktualizowane na bieżąco cenniki oraz dane od producentów samochodów i części zamiennych.
Dowiedz się więcej: Kosztorys naprawy samochodu - to musisz wiedzieć
Wycena szkody samochodu - gdzie występują zaniżenia?
Z naszych obserwacji wynika, że niemal każdy wystawiony przez zakład ubezpieczeń kosztorys zawiera zaniżenia. To oznacza, że do osoby poszkodowanej trafia mniej pieniędzy, niż faktycznie powinien otrzymać w ramach odszkodowania.

Części zamienne
Najczęściej ubezpieczyciele w kosztorysach nie uwzględniają cen oryginalnych części. Zamiast tego w wycenie szkody samochodu znajdują się tzw. zamienniki, czyli tańsze części nieoryginalne.
Pamiętaj! Jeśli w Twoim samochodzie przed zdarzeniem drogowym były zamontowane części oryginalne, to takie również powinny widnieć na kosztorysie przedstawionym przez towarzystwo ubezpieczeniowe.
Warto tutaj przywołać orzeczenie Sądu Najwyższego z dnia 12 kwietnia 2012 roku. Zdaniem sądu stosowanie tzw. zamienników jest niedopuszczalne. Tylko części oryginalne gwarantują, że pojazd zostanie przywrócony do stanu, który umożliwi prawidłowe dalsze użytkowanie.
Na kosztorysie obok po nazwy części samochodowej możesz znaleźć różnego rodzaju symbole czy oznaczenia.
Symbol | Znaczenie |
O | część oryginalna, posiada logo producenta pojazdu |
Q | część pochodzi od dostawcy producenta, nie posiada logotypu producenta pojazdu, możliwy certyfikat zgodności z częściami oryginalnymi |
P | część pochodząca od producenta niezależnego, często nie posiada certyfikatu oraz atestów |
WY | wymiana części |
NS | nowe części za stare częsci |
RZ | zamontowanie |
WZ | wymontowanie |
Robocizna i materiały
Zaniżenia w odszkodowaniach powstają także na skutek nieprawidłowego naliczania niezbędnych do wykonania naprawy roboczogodzin mechanika, blacharza czy lakiernika. Nie dość, że liczba tych godzin jest “okrojona” przez ubezpieczyciela, to bardzo często stawka za robociznę mocno odbiega od tych obowiązujących w danym regionie kraju.
Firmy ubezpieczeniowe często też zaniżają koszty związane z lakierowaniem uszkodzonych elementów. W kosztorysie naprawy auta najczęściej widnieje tylko wartość lakieru. Tymczasem lakiernik naprawiając dany element musi wykonać szereg czynności. Za tą prace oczywiście wystawia fakturę właścicielowi pojazdu, a ubezpieczyciel nie wlicza to do kosztów naprawy.
Kolejnym trikiem, który stosują ubezpieczyciele jest współczynnik odchylenia materiału lakierniczego, np. w wysokości -50%. To oznacza, że według kosztorysu lakiernik powinien położyć zaledwie połowę niezbędnej warstwy lakieru. Oczywiście jest to niedopuszczalne i ma na celu obniżenie wysokości odszkodowania.
Dowiedz się: Jak czytać kosztorysy?
Szkoda całkowita a odszkodowanie
Jeśli przywrócenie auta do stanu sprzed wypadku jest niemożliwe, to towarzystwo ubezpieczeniowe orzeka o szkodzie całkowitej. Chodzi tutaj o sytuacje, w których:
- koszty naprawy pojazdu przewyższają jego wartość,
- uszkodzenia są tak rozległe, że naprawa samochodu jest niemożliwa.
Próg opłacalności inaczej wygląda w przypadku likwidacji szkody z AC. Jeśli zlikwidujesz szkodę autocasco, to informacje o progu opłacalności znajdziesz w OWU, czyli Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Zazwyczaj jest to 70-80% wartości pojazdu. Odszkodowanie za szkodę całkowitą stanowi różnicę pomiędzy wartością auta przed wypadkiem a jego pozostałości - czyli inaczej wraku.
Niestety decyzja o uznaniu szkody za całkowitą nie zawsze jest korzystna dla poszkodowanego. Często zdarza się tak, że ubezpieczyciel nie orzeka o szkodzie częściowej, a celowo zawyża koszt naprawy pojazdu, aby szkoda kwalifikowała się jako całkowita. Później zaniża wartość pojazdu określaną na dzień szkody i jednocześnie zawyża wartość wraku. Efektem tego jest wypłacanie poszkodowanemu zaniżonego odszkodowania.
Zaniżone odszkodowanie - co robić?
Masz podejrzenie, że Twoje odszkodowanie jest zaniżone? Masz do wyboru kilka opcji: złożenie odwołania od decyzji firmy ubezpieczeniowej, prośba o interwencję Rzecznika Finansowego, proces sądowy z ubezpieczycielem lub skorzystanie z dopłaty do odszkodowania.
W przypadku trzech pierwszych rozwiązań, musisz uzbroić się w cierpliwość i nie masz żadnych gwarancji, że po kilku miesiącach czy nawet latach walki z firmą ubezpieczeniową otrzymasz należne Ci pieniądze.
Ponadto w razie postępowania sądowego poniesiesz niemałe koszty - opłata od pozwu, wynagrodzenie adwokata, zaliczka na biegłego. Wszystko zależy od wartości przedmiotu sporu - im wyższy, tym koszty związane z procesem rosną.
Jeśli wybierzesz opcję dopłaty do odszkodowania, to środki z tego tytułu trafią na Twoje konto bankowe w zaledwie kilka dni. Wystarczy, że dostarczysz nam w przypadku szkody częściowej otrzymany od zakładu ubezpieczeń kosztorys oraz decyzję o wypłacie odszkodowania. Natomiast, jeśli ubezpieczyciel orzekł o szkodzie całkowitej to niezbędne są dodatkowe dokumenty: arkusz wyceny pojazdu przed szkodą, arkusz wyceny pojazdu (wraku) po szkodzie.
Na podstawie tych dokumentów ekspert ds. odszkodowań komunikacyjnych dokona weryfikacji czy odszkodowanie zostało zaniżone. Analiza Twojej sprawy trwa maksymalnie 2-3 dni robocze i jest całkowicie bezpłatna. Jeśli na kosztorysie wykryjemy zaniżenia, to otrzymasz propozycję dopłaty. Przelew realizujemy w ciągu 5 dni od zawarcia umowy o cesję wierzytelności.
Podsumowanie:
- Praktycznie każdy kosztorys zawiera zaniżenia.
- Ubezpieczyciele bardzo często stosują cenniki części nieoryginalnych, zbyt niskie stawki za robociznę oraz zaniżają koszty lakierowania elementów pojazdu.
- Do odszkodowania wypłaconego na podstawie kosztorysu może należeć się dopłata.
FAQ
Czy poszkodowany nie ma obowiązku przedstawiania faktur za naprawę?
Tak, poszkodowany nie ma obowiązku przedstawienia ubezpieczycielowi faktur za naprawę pojazdu.
Na czym polega naprawa bezgotówkowa z oc sprawcy w ASO?
To rodzaj likwidacji szkód. Uszkodzony pojazd jest naprawiany w warsztacie, z którym współpracuje i rozlicza się zakład ubezpieczeń. Rozliczenie odbywa się bez udziału osoby poszkodowanej. Poszkodowany nie ma większego wpływu na likwidację szkody, tj. na jej przebieg i zakres.
W jakim terminie następuje wypłacenie odszkodowania z OC?
Ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania z OC (odpowiedzialności cywilnej) ma 30 dni od momentu zgłoszenia szkody. Wyjątkiem są sytuacje, które wymagają dalszego wyjaśnienia np. niejasności co do okoliczności zdarzenia. Wówczas firma ubezpieczeniowa o wydłużeniu tego terminu musi powiadomić osobę poszkodowaną.
Ile czasu ma rzeczoznawca na oględziny auta?
Oględziny auta powinny mieć miejsce w ciągu 7 dni od zawiadomienia o szkodzie.
Ile odszkodowania za uszkodzony zderzak?
Nie można podać precyzyjnej kwoty odszkodowania za uszkodzony zderzak. To zależy od wielu czynników: marki, modelu oraz rocznika pojazdu, dostępności części (czy zderzak trzeba sprowadzać np. z Japonii), czy część jest oryginalna czy nieoryginalna.
Jak uzyskać odszkodowanie z OC sprawcy?
Zgłoś szkodę do ubezpieczyciela, u którego sprawca wypadku lub kolizji drogowej miał wykupioną polisę OC. Ubezpieczyciel może wymagać od Ciebie przedstawienia dokumentów takich jak np. oświadczenie sprawcy. Na wydanie decyzji w sprawie odszkodowania ma 30 dni.