Unia Europejska zaostrza przepisy dotyczące emisji spalin, a producenci samochodów muszą dostosować się do coraz bardziej rygorystycznych norm, by uniknąć wysokich kar. Dowiedz się, co zmieni się w najbliższych latach, jak kształtują się aktualne normy i czy konieczna będzie zapłata podatku od aut spalinowych przez każdego właściciela pojazdu w Polsce.
Czym są normy emisji spalin?
Ile wynoszą normy emisji spalin Euro?
Jak sprawdzić normę emisji spalin Euro dla swojego samochodu?
Normy emisji spalin a dopuszczenie samochodu do ruchu
Norma emisji spalin Euro a rok produkcji pojazdu
Inicjatywy polityków w Polsce, które mają doprowadzić do spadku emisji spalin
Helpfind – lider rynku dopłat do odszkodowań online w Polsce
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Czym są normy emisji spalin?
Normy emisji spalin to przepisy Unii Europejskiej określające maksymalne dopuszczalne poziomy emisji szkodliwych substancji do środowiska. Ich głównym celem jest poprawa jakości powietrza, zwłaszcza poprzez ograniczenie emisji CO₂.
W pierwszej kolejności wprowadzone regulacje mają wpływ na producentów samochodów osobowych i dostawczych, którzy musieli przystosować swoje auta w taki sposób, żeby spełniały wymogi. W przeciwnym razie musieliby zapłacić wysokie kary sięgające nawet kilkuset milionów euro.
Ile wynoszą normy emisji spalin Euro?
Określone normy emisji spalin mają zastosowanie w kilku kategoriach. Producenci samochodów muszą zadbać, aby ich pojazdy emitowały coraz mniej tlenków azotu, węgla, węglowodorów, pyłów. Istotne jest również zmniejszenie emisji cząstek stałych.
Z każdą kolejną aktualizacją norm wymogi będą coraz bardziej rygorystyczne. Od wprowadzanej w 2030 roku normy Euro 7 ściśle regulowane będą również zanieczyszczenia wytwarzane podczas hamowania.
Kary dla producentów samochodów osobowych są gigantyczne – są nakładane za każdy gram emitowanego dwutlenku węgla powyżej normy. Obecne prawo zakłada karę 95 euro za każdy gram w odniesieniu do każdego sprzedanego pojazdu.
Normy emisji spalin obowiązujące dla silników benzynowych
Nazwa normy | Tlenek węgla (CO [g/km]) | Tlenek azotu (NOx [g/km]) | Węglowodory (HC [g/km]) | Pyły(PM [g/km]) | Cząstki stałe [#/km] |
---|---|---|---|---|---|
Euro 1 | 2,72 | - | - | - | - |
Euro 2 | 1,0 | - | - | - | - |
Euro 3 | 1,0 | 0,5 | 0,2 | - | - |
Euro 4 | 1,0 | 0,25 | 0,1 | - | - |
Euro 5 | 1,0 | 0,18 | 0,1 | 0,005 | 6,0x10¹¹ |
Euro 6 | 1,0 | 0,08 | 0,1 | 0,005 | 6,0x10¹¹ |
Euro 6c | 1,0 | 0,068 | 0,1 | 0,045 | 6,0x10¹¹ |
Euro 6d | 1,0 | 0,068 | 0,1 | 0,045 | 6,0x10¹¹ |
Euro 7* | 1,0 | 0,060 | 0,1 | 0,005 | 6,0x10¹¹ |
Normy emisji spalin obowiązujące dla silników Diesla (silników wysokoprężnych)
Norma | Tlenek węgla (CO [g/km]) | Pyły(PM [g/km]) | HC+NOx [g/km] | Tlenek azotu (NOx [g/km]) | Cząstki stałe [#/km] |
---|---|---|---|---|---|
Euro 1 | 2,72 | 0,14 | 0,97 | - | - |
Euro 2 | 1,0 | 0,08 | 0,7 | - | - |
Euro 3 | 0,64 | 0,05 | 0,56 | 0,5 | - |
Euro 4 | 0,5 | 0,025 | 0,3 | 0,25 | - |
Euro 5 | 0,5 | 0,005 | 0,23 | 0,18 | 6,0x10¹¹ |
Euro 6 | 0,5 | 0,005 | 0,17 | 0,08 | 6,0x10¹¹ |
Euro 6c | 0,5 | 0,045 | 0,06 | 0,068 | 6,0x10¹¹ |
Euro 6d | 0,5 | 0,045 | 0,06 | 0,068 | 6,0x10¹¹ |
Euro 7* | 0,5 | 0,005 | 0,15 | 0,060 | 6,0x10¹¹ |
*Normy emisji spalin Euro 7 zostały zatwierdzone i wprowadzone przez Unię Europejską w 2024 roku, ale zacznie obowiązywać od lipca 2030 roku dla samochodów osobowych i od lipca 2031 roku dla samochodów ciężarowych.
Jak sprawdzić normę emisji spalin Euro dla swojego samochodu?
Istnieje kilka sposobów, które nie wymagają wielkiego wysiłku, aby dowiedzieć się, jaki standard emisji spalin Euro spełnia dany pojazd. W niektórych przypadkach wystarczy sam dowód rejestracyjnych, w innych należy sprawdzić historię pojazdu.
Gdzie szukać informacji na temat normy euro danego samochodu:
- w dowodzie rejestracyjnym pojazdu: wszystkie nowe samochody, które zostały zarejestrowane w Polsce po 2018 roku na podstawie homologacji, mają w dowodzie rejestracyjnym w polu "adnotacje urzędowe" wpisany poziom emisji spalin Euro; w przypadku starszych samochodów, nie ma takiego obowiązku, ale właściciel może złożyć wniosek o dokonanie takiego wpisu,
- w aplikacji mObywatel: informacja o normie emisji spalin Euro jest dostępna w historii pojazdu, który zostanie dodany w aplikacji, jednak dotyczy to wyłącznie pojazdów zarejestrowanych w Polsce;
- na stronie CEPiK: od 2024 roku istnieje możliwość sprawdzenia normy emisji Euro w Centralnej Ewidencji Pojazdów; na stronie historiapojazdu.gov.pl należy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, jego VIN oraz datę pierwszej rejestracji, aby otrzymać szereg informacji – w tym również informację o normie emisji;
- wśród informacji zawartych w VIN: norma emisji euro jest dostępna także w danych, które można odczytać z numeru VIN pojazdu;
- w certyfikacie zgodności albo świadectwie homologacji pojazdu.
Normy emisji spalin a dopuszczenie samochodu do ruchu
Sprawdzenie, w jakim stopniu pojazd spełnia limity emisji spalin, jest częścią badania technicznego pojazdu. Jeśli diagnosta orzeknie, że samochód wydziela zbyt wiele szkodliwych substancji, wówczas nie wyda pozytywnego wyniku przeglądu rejestracyjnego. Będzie to wiązało się z niedopuszczeniem samochodu do uczestnictwa w ruchu drogowym.
Jak to możliwe? Częstym powodem przekroczenia norm jest usuwanie na własną rękę urządzeń redukujących emisję spalin, takich jak np. filtr cząstek stałych.
Norma emisji spalin Euro a rok produkcji pojazdu
Normę emisji spalin Euro dla swojego samochodu możesz określić po latach produkcji pojazdu oraz jego pierwszej rejestracji na terenie Unii Europejskiej.
Norma emisji spalin Euro | Rok produkcji samochodu | Data pierwszej rejestracji na terenie UE |
---|---|---|
Euro 1 | od 1992 do 1995 | od 1993 do 1996 |
Euro 2 | od 1996 do 1999 | od 1997 do 2000 |
Euro 3 | od 2000 do 2004 | od 2001 do 2005 |
Euro 4 | od 2005 do 2009 | od 2006 do 2010 |
Euro 5 | od 2010 do 2015 | od 2011 do 31.08.2015 |
Euro 6 | od 2016 | od 01.09.2015 |
Inicjatywy polityków w Polsce, które mają doprowadzić do spadku emisji spalin
Politycy podejmują coraz więcej inicjatyw, które mają utrudnić uczestnictwo w ruchu najstarszym pojazdom o niskiej normie emisji spalin. Spotyka się to z powszechnym sprzeciwem społeczeństwa, co utrudnia dokonywanie zmian.
Wyprowadzenie stref czystego transportu w dużych miastach
Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 roku władze miast otrzymały możliwość tworzenia stref czystego transportu (SCT), których celem było stworzenie obszarów, w których nie mogłyby pojawiać się pojazdy najbardziej szkodliwe dla środowiska. Dopiero nowelizacja w 2021 roku sprawiła, że uregulowano przepisy i na dobre dano narzędzia do wprowadzenia tego rodzaju obszarów.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych
Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/elektromobilnosc-i-paliwa-alternatywne-18683445
Pierwsza SCT zaczęła funkcjonować 1 lipca 2024 roku w Warszawie. Na terenie większości Śródmieścia (7% całego miasta) ograniczono możliwość wjazdu pojazdów z silnikami benzynowymi starszymi niż 27 lat lub niespełniającymi norm Euro 2. W przypadku silników diesla auto nie może być starsze niż 19 lat lub spełniać normę przynajmniej na poziomie Euro 4.
Kolejne istotne zmiany w ustawie wprowadzono pod koniec 2024 roku i mogą mieć duże znaczenie dla mieszańców największych miast w Polsce.
Najnowsze zmiany w ustawie zatwierdzone 21 listopada 2024 roku to:
- stworzenie obowiązku ustanowienia stref czystego transportu w gminach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców, kiedy odnotowane zostanie przekroczenie norm dwutlenku azotu,
- obowiązek zakupu wyłączenie autobusów zeroemisyjnych w gminach liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców,
- obniżenie wymogu udziału pojazdów elektrycznych we flocie transportu publicznego z poziomu 30% do 22% dla gmin mających więcej niż 50 tysięcy mieszkańców.
Wprowadzenie podatku od aut spalinowych
Temat wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych był poruszany kilka razy w ciągu ostatnich lat. W każdym przypadku wzbudzał oburzenie i społeczny sprzeciw. Tym bardziej że według pomysłów opłaty miały być pobierane zarówno podczas rejestracji, jak i coroczna opłata.
Zgodnie z projektem ustawy (dostępnym pod adresem https://orka.sejm.gov.pl/proc5.nsf/projekty/735_p.htm) coroczny podatek od aut spalinowych miał być zależny od pojemności skokowej silnika oraz wartości normy emisji spalin Euro (te miały mieć przypisane wartości do wzoru – im wyższa norma, tym mniejsza wartość do ustalenia podatku).
Podatek miał być narzucony przez Komisję Europejską, ale ostatecznie w 2024 roku temat upadł, a w kieszeniach polskich kierowców zostały spore kwoty.
Tak wyglądała propozycja wzoru na obliczenie podatku od aut spalinowych:


Helpfind – lider rynku dopłat do odszkodowań online w Polsce
Niezależnie od tego, jaką normę Euro spełnia Twój pojazd, jeśli został uszkodzony podczas kolizji lub wypadku, możesz zgłosić się do Helpfind po dopłatę do otrzymanego odszkodowania, które wypłaciła firma ubezpieczeniowa.
Niestety w wielu przypadkach kierowcy otrzymują zbyt małe rekompensaty od towarzystw ubezpieczeniowych. Jeśli taka kwota nie wystarczy do naprawy samochodu, jest to jasny sygnał, że właściciel samochodu otrzymał zaniżone odszkodowanie.
Nie musisz być samochodowym ekspertem, aby skutecznie odwołać się od decyzji – wystarczy, że zgłosisz się do odpowiedniego partnera. Helpfind, lider rynku dopłat do odszkodowań w Polsce, oferuje bezpłatną analizę przesłanego kosztorysu od firmy ubezpieczeniowej, który zostanie sprawdzony pod kątem zastosowania zaniżeń.
Jeśli je znajdziemy, zaproponujemy Ci kwotę dopłaty, weźmiemy na siebie odpowiedzialność procesową i zapłacimy ustaloną kwotę nawet w ciągu 48 godzin roboczych od załatwienia wszystkich formalności.
Jak zgłosić się po dopłatę do odszkodowania w Helpfind?
- Wypełnij krótki formularz na stronie Helpfind.
- Prześlij kosztorys otrzymany od firmy ubezpieczeniowej.
- Poczekaj na kontakt ze strony naszego przedstawiciela, który opowie o wynikach analizy dokumentów.
- Zaakceptuj ofertę i ciesz się pieniędzmi nawet w ciągu 48 godzin roboczych od załatwienia formalności.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Czy systemy mogą mieć przypisaną złą normę emisji spalin Euro?
Niestety, taka sytuacja jest możliwa. Możliwość sprawdzenia oznaczenia Euro w CEPiK wprowadzono w 2024 roku. Automatyczne przypisywanie wartości nie jest wolne od błędów, ponieważ niektóre pojazdy spełniały wyższe standardy niż obowiązująca norma emisji spalin w roku ich produkcji.
Czy podatek od samochodów spalinowych już obowiązuje?
Nie. Przedstawiono tylko projekty wprowadzenia takiego podatku, ale żadna z nich nie została przegłosowana w Sejmie, więc w 2025 roku w Polsce nie trzeba wnosić podatku za samo posiadanie auta z silnikiem spalinowym.


Miłosz Marek
Redaktor
Doświadczony redaktor internetowy z biegłością w temacie odszkodowań. Jego specjalizacją jest problematyka szkód na pojazdach. Za główny cel stawia sobie tłumaczenie trudnych zagadnień z dziedziny prawa drogowego, ubezpieczeniowego i kredytowego na prosty i zrozumiały dla każdego język.
Poznajmy sięartykuły na naszym blogu
Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań
Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!
Czytaj więcej z tej kategorii29.08.2023
11 min
Jak obliczyć spalanie samochodu? Wzór na spalanie i porady
Jak obliczyć spalanie samochodu? Nie jest to szczególnie trudne, trzeba wykonać kilka czynności i skorzystać ze wzoru. Pokazujemy, jak to zrobić....
Samochód
21.08.2024
11 min
Odszkodowanie za wypadek samochodowy – jak je otrzymać?
Dowiedz się, komu przysługuje odszkodowanie za wypadek samochodowy. Pamiętaj o dopłacie, którą możesz otrzymać....
Samochód
20.01.2025
9 min
CEPiK – jak działa, w czym może pomóc?
Zyskaj więcej kontroli nad historią swojego pojazdu i jego stanem technicznym dzięki CEPiK....
Samochód
Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe
Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu
Bezpłatna analiza dokumentacji
Brak opłat wstępnych
Jesteśmy niezależnym ekspertem
Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia
Bezpłatna analiza 0 zł
Zgłoś sprawę on-line