Kierowca, który chce wyrejestrować swój pojazd, powinien zgłosić to w wydziale komunikacji, urzędu właściwego dla swojego miejsca zamieszkania. Może to uczynić osobiście lub z pomocą wskazanego przez siebie pełnomocnika. Każdy samochód w Polsce musi posiadać wykupione OC pojazdu. W przypadku braku wyrejestrowania samochodu, na kierowcę może zostać nałożona kara za jego brak. Warto wiedzieć, kiedy auto powinno zostać wyrejestrowane i jakie dokumenty będą potrzebne.
Wyrejestrowanie samochodu – Co powinien wiedzieć kierowca
Wszystkie niezbędne dokumenty kierowca (lub wskazany przez niego pełnomocnik) składa w wydziale komunikacji. Jeśli samochód ma innych współwłaścicieli, oni również powinni być obecni podczas wyrejestrowywania. Pojawić może się jeden z nich- jednak pozostali powinni przekazać mu swoje pełnomocnictwo. Wnioski o wyrejestrowanie pojazdu rozpatrywane są od razu, kierowca musi jedynie wnieść opłatę w wysokości 10 zł, w przypadku wyrejestrowania przez pełnomocnika 17 zł, gdy upoważniony zostanie najbliższy członek rodziny, nie ponosi się opłaty skarbowej.
Kiedy wyrejestrowanie samochodu jest konieczne?
Samochód można wyrejestrować, gdy doszło do:
- sprzedaży, kasacji lub zniszczenia pojazdu za granicą
- kradzieży
- trwałej utraty wartości
- jego wycofania z obiegu
- przekazania pojazdu, lub niekompletnego pojazdu do przedsiębiorstwa, które prowadzi stację demontażu lub do przedsiębiorstwa, które prowadzi punkt zbierania pojazdów
W przypadku sprzedaży auta kierowca nie wyrejestrowuje go, a jedynie składa zawiadomienie o jego zbyciu. Wtedy potrzebne jest jedynie zawiadomienie o zbyciu auta. Później trzeba zawiadomić wydział komunikacji w ciągu 30 dni od momentu podpisania umowy z kupującym. W przypadku braku takiego zgłoszenia kierowca wciąż jest uznawany za właściciela samochodu. A wtedy będzie musiał zapłacić karę za brak obowiązkowego OC. Taki samochód może zostać również w łatwy sposób wykorzystany do przestępstwa.
Jakie dokumenty będą potrzebne przy wyrejestrowaniu pojazdu
W zależności od powodu wyrejestrowania samochodu kierowca powinien załączyć potrzebne dokumenty:
W przypadku sprzedaży, kasacji lub zniszczenia pojazdu za granicą:
- dowód rejestracyjny
- karta pojazdu
- tablice rejestracyjne
- dokument, który potwierdzi kasację samochodu
W przypadku kradzieży:
- karta i dowód rejestracyjny
- zaświadczenie z policji potwierdzające kradzież pojazdu
- oświadczenie o zapoznaniu się z odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań
W przypadku przekazania do kasacji:
- tablice rejestracyjne
- karta pojazdu
- dowód rejestracyjny
- zaświadczenie o demontażu lub o przyjęciu niepełnego pojazdu
Raz wyrejestrowanego pojazdu nie można zarejestrować ponownie, wyjątkiem jest auto odzyskane z kradzieży, zabytkowe- takie, które ma co najmniej 25 lat, lub którego model nie jest produkowany od 15 lat. Również pojazd uznany za unikat i o szczególnym znaczeniu historycznym może zostać ponownie zarejestrowany. Nie ma możliwości, by kierowca wyrejestrował swój samochód, dalej go posiadając i unikając obowiązku płacenia składki OC.
Co w przypadku pojazdu nieużywanego?
Pojazd, który stoi w przysłowiowym ogródku, niszczeje i nie jest używany, podlega także obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Nie ma znaczenia fakt, że jest to samochód nieużywany. W świetle przepisów wciąż jest zarejestrowany i może poruszać się po drogach. W przypadku, gdy zostanie on wydany na złom, Umowa kupna i umowa sprzedaży w tym przypadku będzie bardzo pomocna. Bez jej zawierania kierowca musi się liczyć, że może otrzymać karę za brak OC. Lepiej więc uniknąć takich konsekwencji i wyrejestrować auto.
Sprawa wygląda inaczej w przypadku czasowego wycofania z ruchu samochodów ciężarowych i autobusów powyżej 3,5 t masy dopuszczalnej- jest to możliwe na okres od 2 do 48 miesięcy. Właściciel pojazdu, który jest tymczasowo wycofany, musi złożyć do depozytu dowód rejestracyjny oraz tablice pojazdu. Musi również wnieść opłatę w wysokości 80 zł.