/

Samochód
PBUK - pomaga w wypadkach za granicą

PBUK - pomaga w wypadkach za granicą

Natalia Stryjak

Natalia Stryjak

12.09.2023

Miałeś wypadek na terytorium Polski, a pojazd Twój lub sprawcy jest zarejestrowany za granicą? Do kolizji doszło poza granicami kraju? Z pomocą przyjdzie ci Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - co to jest?

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) to działająca nieodpłatnie organizacja zajmująca się likwidacją szkód powstałych w trakcie wypadków, pełni też rolę organu odszkodowawczego dla posiadaczy pojazdów mechanicznych zarejestrowanych poza granicami Polski. Skupia międzynarodowe zakłady ubezpieczeń oferujące obowiązkowe ubezpieczenie OC. Działa w ramach Systemu Zielonej Karty, który tworzy i wystawia międzynarodowy certyfikat ubezpieczeniowy, a tym samym likwiduje konieczność kupowania ubezpieczenia w każdym z odwiedzanych krajów

Do zadań Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) należy:

  • wystawianie dokumentów ubezpieczeniowych - certyfikatów Zielonych Kart;
  • zawieranie umów likwidujących konieczność kupowania zagranicznego ubezpieczenia OC;
  • organizowanie lub bezpośrednia likwidacja szkód powstałych na terenie Polski przez posiadaczy pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w państwach Strefy Wolnego Handlu (Europejski Obszar Gospodarczy) zrzeszająca kraje Unii Europejskiej, a oprócz tego Islandię, Liechtenstein, Norwegię, Szwajcarię, Andorę i Serbię;
  • tworzeniem wzorów, rozpowszechnianiem i sprawdzaniem dokumentów ubezpieczeniowych.

                      Jakie role pełni Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych?

  1. PBUK pełni rolę organu odszkodowawczego, który interweniuje w przypadkach, kiedy zakład ubezpieczeń w ciągu dwóch miesięcy nie udzielił poszkodowanemu odpowiedzi w związku ze zgłoszonym wypadkiem. PBUK przystępuje do rozpatrzenia sprawy o odszkodowanie na wniosek poszkodowanego:
  •  w terminie trzech miesięcy od daty zgłoszenia roszczenia w organie odszkodowawczym, jeżeli do tego czasu zakład ubezpieczeń nie udzielił poszkodowanemu odpowiedzi w związku ze zgłoszonym roszczeniem.
  • zakład ubezpieczeń nie ustanowił reprezentanta ds. roszczeń w kraju poszkodowanego;
  • nie udało się określić odpowiedniego zakładu ubezpieczeń odpowiedzialnego za szkodę w terminie dwóch miesięcy od daty wypadku.

PBUK nie rozpatruje roszczeń, jeśli poszkodowany wystąpił na drogę sądową przeciwko zakładowi ubezpieczeń, w którym miał wykupioną polisę ubezpieczenia OC.

  1. PBUK pełni również rolę ośrodka informacji, czyli instytucji gromadzącej i udostępniającej dane dotyczące umów obowiązkowego ubezpieczenia, odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz informacje na temat reprezentantów ds. roszczeń ustanowionych przez zakłady ubezpieczeń.
  2. PBUK to również centrum przekazywania informacji o wypadkach z ofiarami w ludziach.

Co zrobić w razie wypadku lub kolizji drogowej w Polsce?

Jeśli wypadek komunikacyjny zdarzył się na terytorium Polski z udziałem pojazdu zarejestrowanego na terenie EOG (Europejskiego Okręgu Gospodarczego), Andory lub Serbii (których mieszkańcy nie mają obowiązku posiadania przy sobie Zielonej Karty), należy spisać numer rejestracyjny, model oraz markę samochodu sprawcy, poza tym, jeśli można, wykonać zdjęcie Zielonej Karty. Jeśli chodzi o kwestię ubezpieczyciela, wyróżniamy dwa warianty postępowania.

  • Kiedy nazwa ubezpieczyciela uczestnika wypadku z zagranicy jest znana, należy skorzystać ze specjalnej wyszukiwarki, dzięki której dowiemy się. czy na terenie Polski działa korespondent, czyli osoba, do której powinna zostać zgłoszona szkoda.
Formularz wyszukiwania korespondenta


Źródło: www.pbuk.pl

  • Kiedy nazwa ubezpieczyciela nie jest znana trzeba skontaktować się z ubezpieczycielem (PZU S.A. lub TUiR Warta S.A.) i zgłosić szkodę poprzez podanie numeru rejestracyjnego i państwa rejestracji pojazdu sprawcy. Co bardzo istotnie - liczą się tablice rejestracyjne, a nie obywatelstwo lub narodowość kierowcy. Na podstawie porozumień dotyczących obiegu dokumentów w PBUK, wymienione towarzystwa zawiadomią o wypadku oraz dokonają oględzin i wyceny szkody samochodu.

Ponadto, jeżeli obyło się bez interwencji policji, konieczne jest sporządzenie oświadczenia o okolicznościach zdarzenia, czyli oświadczenie sprawcy kolizji.

Zdarzenie z udziałem pojazdu, którego kierowca posiadał ubezpieczenie graniczne

Aby dokonać likwidacji szkody, należy skontaktować się z zakładem ubezpieczeń, który wystawił polisę ubezpieczenia granicznego (umowę ubezpieczenia OC dla osób nieposiadających Zielonej Karty). Gdy jest nieważna, to szkoda musi zostać zgłoszona Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu poprzez dowolny zakład ubezpieczeń zajmujący się obsługą ubezpieczeń OC.

Kiedy wypadek powstał nie z Twojej winy, przysługuje ci naprawa samochodu z OC sprawcy, a co się z tym wiąże - sporządzenie kosztorysu. Jest on jednym z najważniejszych dokumentów, jeśli poszkodowany chce wystąpić o należne mu odszkodowanie. Prawidłowo sporządzony zawiera wszystkie informacje dotyczące pojazdu oraz części, jakie zostały w nim wymienione lub naprawione. 

Niestety, wielu kierowców zgadza się na pierwszą kwotę proponowaną przez towarzystwo ubezpieczeniowe, To duży błąd, ponieważ aż 89% z nich otrzymuje zaniżony kosztorys. Warto dokładnie go przeanalizować, a w przypadku trudności skorzystać z pomocy kancelarii odszkodowawczej, poprosić o ponowną wycenę niezależnego rzeczoznawcę lub skorzystać z dopłaty do odszkodowania. Proces ten zwany sprzedażą szkody OC trwa zaledwie kilka dni.

Warto pamiętać, że do wypadku może dojść nie tylko na skutek zderzenia dwóch pojazdów mechanicznych, ale również z udziałem pieszych. Na mocy polskiego prawa drogowego obecnie pierwszeństwo na pasach w większości przypadków (z wyłączeniem tramwajów) ma właśnie pieszy. Kierowca za nieustąpienie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych, chodniku czy strefie zamieszkania zapłaci 1500 zł, a każde powtórzenie takiego zachowania będzie jednoznaczne z koniecznością uiszczenia opłaty w wysokości 3000 zł.

Co zrobić w razie wypadku lub kolizji za granicą?

Podobnie jak w sytuacji wypadku mającego miejsce w Polsce, tak i tutaj konieczne jest spisanie numeru rejestracyjnego, marki, modelu pojazdu sprawcy oraz nazwy towarzystwa ubezpieczeniowego. Ważne, by zrobić to niezwłocznie po zdarzeniu, ponieważ ustalenie ubezpieczyciela sprawcy po jego powrocie do kraju często jest utrudnione lub wręcz niemożliwe. 

Każdy poszkodowany w wypadku kierowca może starać się ponadto o różnego rodzaju świadczenia mające stanowić rekompensatę za poniesione szkody. Jednym z nich jest odszkodowanie za utratę wartości handlowej, polegające na zwrocie różnicy w wartości samochodu sprzed wypadku i po nim. Wyliczenie utraty wartości rynkowej pojazdu jest dość skomplikowane,dlatego nie warto robić tego samodzielnie. Zadanie dobrze powierzyć rzeczoznawcy. 

spadająca liczba szkód w 2022

Źródło: www.ufg.pl

Jak skontaktować się z PBUK?

Kontakt z Polskim Biurem Ubezpieczeń Komunikacyjnych możliwy jest na kilka sposobów:

  • telefonicznie pod numerem +48 (22) 551 51 00,
  • mailowo – wiadomość należy wysłać na adres [email protected],
  • korespondencyjnie – korespondencję należy kierować na adres: ul. Świętokrzyska 14, 00-050 Warszawa

Podsumowanie

  • PBUK to organizacja skupiająca zakłady ubezpieczeń, które na terytorium Polski prowadzą obowiązk
  • System  Zielonej Karty tworzy i wystawia międzynarodowy certyfikat ubezpieczeniowy, a tym samym likwiduje konieczność kupowania ubezpieczenia w każdym z odwiedzanych krajów
  • PBUK pełni rolę organu odszkodowawczego i centrum informacji na temat postępowania w razie wypadków pojazdów mechanicznych niezarejestrowanych w Polsce, bądź wypadków powstałych za granicą.
  • PBUK przystępuje do rozpatrzenia sprawy na wniosek poszkodowanego w terminie trzech miesięcy od daty zgłoszenia roszczenia w organie odszkodowawczym.
  • PBUK nie rozpatruje roszczeń, jeśli poszkodowany wystąpił na drogę sądową przeciwko zakładowi ubezpieczeń, w którym miał wykupioną polisę ubezpieczenia OC.

Źródła:

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Ubezpieczeniowy Fundusz Komunikacyjny

Natalia Stryjak

Natalia Stryjak

Redaktor serwisu

Redaktor internetowy z wieloletnim doświadczeniem. Specjalizuje się w tematach z obszaru prowizji oraz sankcji kredytowych, biegle porusza się również w środowisku wypadków komunikacyjnych oraz świadczeń i zasiłków. Empatyczna wobec potrzeb Czytelnika - zdobytą wiedzę stara się przekazywać w zrozumiały i skondensowany sposób. Absolwentka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Poznajmy się

artykuły na naszym blogu

Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań

Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!

Czytaj więcej z tej kategorii
likwidacja szkody z OC sprawcy krok po kroku

11.04.2024

15 min

Likwidacja szkody z OC sprawcy krok po kroku – jak wygląda proces?

Likwidacja szkody z OC sprawcy krok po kroku – sprawdź, jak wygląda ten proces, na co powinieneś uważać i gdzie zgłosić się po odszkodowanie....

Samochód

mandat za złe parkowanie

10.04.2024

11 min

Mandat za złe parkowanie – punkty karne i taryfikator 2024

Sprawdź jaką grzywnę i ile punktów karnych możesz otrzymać w mandacie za złe parkowanie w 2024 roku....

Samochód

zarysowanie samochodu na parkingu oświadczenie

26.03.2024

14 min

Zarysowanie auta na parkingu - co robić, jak napisać oświadczenie

Zarysowanie samochodu na parkingu oświadczenie - dowiedz się jak je spisać, a nie będziesz mieć problemów z uzyskaniem odszkodowania z OC sprawcy....

Samochód

Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe

Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu

Bezpłatna analiza dokumentacji

Brak opłat wstępnych

Jesteśmy niezależnym ekspertem

Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia

Bezpłatna analiza 0 zł

Zgłoś sprawę on-line