Miałeś wypadek lub kolizję z nie swojej winy? Zgłoś się jak najszybciej do ubezpieczyciela sprawcy i zlikwiduj szkodę. Podpowiadamy, jak w 5 krokach otrzymać odszkodowanie.
Krok 1 Zgłoszenie szkody z OC sprawcy
Szkodę zgłoś do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy. Możesz to zrobić tradycyjną drogą pocztową, telefonicznie, mailowo lub za pośrednictwem specjalnego formularza, który bardzo często udostępniają na swoich stronach internetowych zakłady ubezpieczeń.
W poniższym zestawieniu znajdziesz informacje, w jaki sposób możesz zgłosić szkodę OC u poszczególnych ubezpieczycieli, jakie dokumenty i dane są niezbędne do przyjęcia zgłoszenia oraz dane kontaktowe do działów towarzystw ubezpieczeniowych obsługujących szkody OC.
Warta
Jak zgłosić szkodę? | Jakie dokumenty są wymagane? | Kontakt z Warta |
- formularz na stronie internetowej, - infolinia, - komunikator Messenger na Facebooku, - tradycyjna droga pocztowa. | - informacje dot. uczestników zdarzenia, - dowód rejestracyjny, - informacje dot. szkody. | 502 308 308 lub 801 308 308 [email protected] TUiR „WARTA" S.A. Skrytka Pocztowa nr 1020, 00-950 Warszawa |
Link4
Sposób zgłoszenia szkody | Jakie dokumenty są wymagane? | Kontakt z Link4 |
- formularz na stronie internetowej, - infolinia. | - dowód rejestracyjny pojazdu, - oświadczenie sprawcy lub dane uzyskane z policji, - numer konta bankowego do wypłaty świadczenia. | 22 444 444 44 Link4 Towarzystwo Ubezpieczeń Spółka Akcyjna ul. Postępu 15 02-676 Warszawa |
PZU
Jak zgłosić szkodę? | Jakie dokumenty są wymagane? | Kontakt z PZU |
- formularz online, - czat wideo, - infolinia, - wysłanie SMS z prośbą o telefon, - osobiście w oddziale, - spotkanie z agentem, - email. | - skan lub zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu, - oświadczenie o kolizji lub notatka policyjna, - numer konta do wypłaty odszkodowania. | 801 102 102 22 566 55 55 [email protected] PZU S.A. Aleja Jana Pawła II 24 00-133 Warszawa |
AXA
Sposób zgłoszenia szkody | Jakie dokumenty są wymagane? | Kontakt z AXA |
- formularz na stronie internetowej, - infolinia. | - informacje dot. danych osobowych uczestników zdarzenia, - dowód rejestracyjny pojazdu, notatka policyjna lub oświadczenie o kolizji, - poglądowe zdjęcia widocznych uszkodzeń. | +48 22 599 9522 AXA Ubezpieczenia Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji S.A. ul. Chłodna 51 00-867 Warszawa |
Ergo Hestia (mtu24 i You Can Drive)
Jak zgłosić szkodę? | Jakie dane są wymagane? | Kontakt z Ergo Hestia |
- formularz na stronie internetowej, - za pośrednictwem przedstawiciela ERGO Hestii, - przez osobiste konto klienta. | - imię i nazwisko, - PESEL, - numer polisy, - numer telefonu, -adres do korespondencji, adres e-mail. | STU Ergo Hestia SA ul. Hestii 1 81-731 Sopot |
Jeśli uszkodzenie Twojego samochodu jest niewielkie, to możesz skorzystać z systemu bezpośredniej likwidacji szkody (w skrócie BLS). Wówczas szkodę zgłaszasz u swojego ubezpieczyciela, który rozlicza się z ubezpieczycielem sprawcy, a Tobie wypłaca odszkodowanie.
Bezpośrednia likwidacja szkód nie jest jednak zawsze dostępna. Możesz z niej skorzystać, tylko w sytuacji, gdy zarówno towarzystwo ubezpieczeniowe, u którego ty masz wykupioną polisę OC, jak i ubezpieczyciel sprawcy są uczestnikami tego programu.
Kolejnym warunkiem skorzystania z systemu szkód BLS jest wartość powstałej szkody na pojeździe. Zazwyczaj górną granicą jest kwota 5000 zł, ale dokładną informację nt. jej wysokości powinieneś znaleźć na stronie ubezpieczyciela.

Krok 2 Podanie danych dot. zdarzenia drogowego
Ubezpieczyciel wymaga podania kilku informacji:
- danych osób biorących udział w zdarzeniu drogowym
Oprócz swoich danych, podaj w szczególności numer polisy OC sprawcy wypadku lub kolizji, jego imię i nazwisko.
- dane uczestniczących pojazdów
Podaj numery rejestracyjne oraz markę i modele pojazdów, które brały udział w zdarzeniu.
- data i okoliczności zdarzenia
Wskaż datę, konkretną godzinę oraz przedstaw najważniejsze okoliczności wypadku lub kolizji drogowej.

Do wniosku załącz spisane oświadczenie sprawcy kolizji albo notatkę policyjną, jeśli na miejscu zdarzenia drogowego pojawili się funkcjonariusze Policji. W celu usprawnienia całego procesu dołącz pełną dokumentację oraz wskaż numer konta bankowego, na które ma zostać wypłacone odszkodowanie.
Krok 3 Oględziny pojazdu - wizyta likwidatora szkód
Kolejnym krokiem w procesie likwidacji szkód jest wizyta rzeczoznawcy samochodowego, zwanego także likwidatorem szkód. Jego zadaniem jest ocena skali zniszczeń i dokonanie oględzin pojazdu. Rzeczoznawca sporządza notatkę oraz wykonuje dokumentację zdjęciową uszkodzeń, które powstały w momencie kolizji lub wypadku.
To bardzo ważny etap likwidacji szkody, ponieważ na podstawie danych dostarczonych przez rzeczoznawcę zakład ubezpieczeń wydaje decyzję o przyznaniu odszkodowania.
Pamiętaj! Jako poszkodowany musisz umożliwić oględziny pojazdu oraz wskazać skutki zdarzenia drogowego. Przed wizytą rzeczoznawcy samochodowego nie dokonuj żadnych napraw. Wyjątkiem są drobne naprawy konieczne do np. przeparkowania pojazdu.
Krok 4 Kosztorys naprawy samochodu
Ubezpieczyciel po otrzymaniu od rzeczoznawcy dokumentacji z oględzin pojazdu sporządza kosztorys naprawy samochodu. To na jego podstawie określana jest wysokość przyznanego odszkodowania.
Dowiedz się: Jak czytać kosztorysy naprawy pojazdu?
Kalkulacja kosztów naprawy pojazdu przedstawiona przez towarzystwo ubezpieczeniowe powinna zawierać:
- markę i model pojazdu,
- numer rejestracyjny,
- numer podwozia,
- rok produkcji,
- części pojazdu, które podlegają wymianie i naprawie,
- rodzaje operacji koniecznych do przeprowadzenia naprawy pojazdu,
- jakość części uwzględnionych w kosztorysie (oznaczenia O,Q,P),
- liczbę oraz rodzaj roboczogodzin niezbędnych do wykonania naprawy pojazdu,
- ceny nowych części podlegających wymianie,
- stawek za roboczogodziny.
Ważne! Ubezpieczyciel powinien przekazać Ci, z własnej inicjatywy kalkulację wyceny naprawy samochodu, na podstawie którego została wydana decyzja o wysokości odszkodowania.
Szkoda na pojeździe może zostać zakwalifikowana przez ubezpieczyciela jako częściowa lub jako szkoda całkowita. Różnice pomiędzy nimi przedstawia poniższa tabela.
Szkoda częściowa | Szkoda całkowita |
mniejsze uszkodzenia pojazdu | poważne uszkodzenia pojazdu |
możliwość przywrócenia pojazdu do stanu sprzed wypadku | pojazd nie nadaje się do naprawy lub koszty naprawy przekroczyłyby wartość pojazdu |
kwota odszkodowania odpowiada kwocie naprawy | kwota odszkodowania=wartość pojazdu - wartość wraku |
Krok 5 Wypłata odszkodowania z OC sprawcy
Towarzystwo ubezpieczeniowe ma 30 dni licząc od momentu zgłoszenia przez Ciebie szkody, aby wypłacić odszkodowanie z OC.
Ten termin wypłaty odszkodowania może ulec zmianie z uwagi na trudności z ustaleniem wszystkich okoliczności zdarzenia drogowego np. sprawca nie przyznaje się do winy. W tego rodzaju sytuacjach ubezpieczyciel powinien wypłacić świadczenie w ciągu 14 dni od chwili ustalenia tych okoliczności.
Przykład: W dn. 02.02.2021 roku w Krakowie doszło do kolizji. Osoba poszkodowana w dn. 03.02.2021 roku poinformowała ubezpieczyciela sprawcy o powstaniu szkody. Po przeprowadzeniu postępowania mającego na celu likwidację szkody ubezpieczyciel wysłał w dn. 16.02.2021 roku pismo o przyznaniu odszkodowania. Wypłatę świadczenia zrealizowano w dniu 19.02.2021 roku. Termin został przez zakład ubezpieczeń zachowany.
Likwidacja szkody z OC sprawcy - komu przysługuje odszkodowanie?
Odszkodowanie z polisy OC przysługuje osobom, które zostały poszkodowane w wyniku kolizji lub wypadku, czyli:
- kierowcy pojazdu biorącego udział w wypadku/kolizji, który nie jest sprawcą,
- poszkodowanym pasażerom (także tym, którzy podróżowali pojazdem sprawcy),
- potrąconemu rowerzyście czy pieszemu,
- najbliższym zmarłego - w przypadku śmierci uczestnika wypadku (zadośćuczynienie za doznaną krzywdę).
Jeśli to Ty jesteś sprawcą, to pozostaje ci naprawić pojazd we własnym zakresie - z własnych środków lub za odszkodowanie z AC.
W jakim czasie należy zgłosić do ubezpieczyciela?
Zgodnie z art. 819 § 1 kodeksu cywilnego czas na zgłoszenie szkody OC to aż 3 lata. Warto jednak jak najszybciej zgłosić się do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy. Szkodę na pojeździe najlepiej zgłosić w ciągu paru dni od jej powstania. Im szybciej ją zgłosisz, tym szybciej otrzymasz odszkodowanie i naprawisz pojazd.

Jak otrzymać wyższe odszkodowanie OC?
Co prawda ubezpieczyciel powinien wypłacić poszkodowanemu świadczenie, które pozwoli przywrócić uszkodzony pojazd do stanu sprzed wypadku czy kolizji, ale w praktyce różnie z tym bywa. Większość kosztorysów zawiera zaniżenia. Aby otrzymać wyższe odszkodowanie OC możesz: samodzielnie złożyć odwołanie, walczyć z ubezpieczyciel w sądzie lub skorzystać z dopłaty do odszkodowania.
Odwołaj się od decyzji ubezpieczyciela
Jeśli nie zgadzasz się z decyzją zakładu ubezpieczeń, to masz prawo złożyć odwołanie. Na złożenie pisma reklamacyjnego masz 3 lata, ale najlepiej zrobić to od razu po otrzymaniu wyceny szkody. W odwołaniu od decyzji ubezpieczyciela wskaż kwotę, którą Twoim zdaniem powinieneś otrzymać i uzasadnij swoje stanowisko.
Tutaj możesz bezpłatnie pobrać: Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela OC wzór
Warto także przedstawić opinię niezależnego rzeczoznawcy samochodowego. Jego pomoc może się okazać niezbędna w walce o wyższe odszkodowanie z OC. Musisz jednak liczyć się z tym, że poniesiesz koszt jego usługi.
Jeśli wyczerpiesz wszystkie możliwe polubowne metody, nie dojdziesz do porozumienia z ubezpieczycielem pozostaje Ci skierowanie sprawy na drogę sądową. Jednak ten krok powinien być raczej ostatecznością. Wymaga przede wszystkim niemałych nakładów finansowych (wynagrodzenia prawnika i koszty sądowe), a i tak nie gwarantuje że otrzymasz wyższe świadczenie.
Sprawdź wysokość dopłaty do odszkodowania
Jeśli nie chcesz się angażować w długą batalię z towarzystwem ubezpieczeniowym o wyższe świadczenie, to rozważ skorzystanie z dopłaty do odszkodowania OC. Jest to usługa, która polega na zrzeczeniu się praw do zaniżonej części odszkodowania, za co osoba poszkodowana otrzymuje od firmy odszkodowawczej ustaloną wcześniej kwotę.
Aby otrzymać propozycję takiej dopłaty wystarczy, że prześlesz do nas kosztorys naprawy pojazdu. W ciągu max. 3 dni bezpłatnie zweryfikujemy kosztorys pod kątem ewentualnych zaniżeń. Kwota dopłaty jest przelewana na wskazane przez Ciebie konto bankowe w ciągu max. 5 dni od podpisania umowy.
Podsumowanie:
- Szkodę zgłoś u ubezpieczyciela sprawcy najszybciej jak to możliwe.
- Podaj najważniejsze informację dot. zdarzenia.
- Umów się na wizytę z likwidatorem szkód.
- Od ubezpieczyciela powinieneś otrzymać kosztorys naprawy pojazdu.
- Wypłata odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 30 dni od poinformowania o powstałej szkodzie.