Aby móc zakwalifikować wypadek do wypadku przy pracy, muszą zostać spełnione pewne warunki. Przede wszystkim osoba poszkodowana w takim zdarzeniu, musi wykonywać czynności zlecone przez swojego przełożonego. Należy tu jednak wspomnieć o dwóch istotnych zagadnieniach. Po pierwsze osoba pokrzywdzona nie musi być zatrudniona na umowę o pracę, a więc nie musi być pracownikiem firmy. Świadczenia powypadkowe z ZUS czy polisy OC pracodawcy przysługują także osobom, które wykonywały pracę na rzecz podmiotu, w oparciu o np. umowę zlecenie. Drugim zagadnieniem jest miejsce wystąpienia zdarzenia. Do czynności zleconych przez pracodawcę, należy również dołączyć czynności pośrednie, które są związane z wykonywaną pracą. Będzie to np. spożywanie posiłków lub korzystanie z wyposażenia pomieszczeń socjalnych, takich jak natryski czy umywalki. Wynika z tego, że pracownik, który uległ wypadkowi w trakcie spożywania posiłku, ma prawo do odszkodowania.
W następnej kolejności przepisy mówią o tym, że zdarzenie musi mieć charakter nagły i spowodować uraz lub śmierć. Pozostało jeszcze jedno kryterium, które bardzo często dyskwalifikuje zdarzenie jako wypadek przy pracy. Zgodnie z przepisami, wypadek powinien być wywołany przyczyną zewnętrzną. Co należy przez to rozumieć? Można powiedzieć, że będą to czynniki niezwiązane z organizmem pokrzywdzonego. Takich przyczyn może być wiele. Można zaliczyć do nich nadmierny wysiłek fizyczny czy nieszczęśliwy odruch pracownika powodujący np. potknięcie lub poślizgnięcie. Będzie to również inny czynnik zewnętrzny, który przyczynił się do urazu lub śmierci pracownika.
Kto może starać się o odszkodowanie?
Przyczyna zewnętrzna wypadku przy pracy
Potrzebne dokumenty
- wniosek o jednorazowe odszkodowanie
- protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy
- zaświadczenie o stanie zdrowia
- jeżeli doszło do stwierdzenia choroby zawodowej, konieczna będzie decyzja, którą sporządzi państwowy inspektorat sanitarny
Kiedy należy się odszkodowanie? |
|
Gdy został sporządzony raport powypadkowy |
![]() |
3 lata na zgłoszenie |
![]() |
Gdy nie minęło 20 lat od wypadku, który był skutkiem przestępstwa |
![]() |
Gdy ucierpiało zdrowie pracownika |
![]() |
Gdy doszło do śmierci poszkodowanego |
![]() |
Gdy poszkodowany nie może podjąć pracy |
![]() |
Rekompensata szkód
Zdarza się, że wypadki przy pracy bardzo mocno ograniczają rozwój zawodowy i osobisty poszkodowanych. Prowadzą niekiedy również do stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Poszkodowani nie mogą kontynuować pracy lub co gorsza – podjąć się nowej. Wtedy warto zwrócić się o przyznanie stosownej renty do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub pracodawcy. W wielu przypadkach konieczna jest pomoc prawnika i to dzięki niej udaje się pozyskać dużo wyższe świadczenia. Pomoc kancelarii odszkodowawczej to niekiedy jedyna możliwość do uzyskania jakichkolwiek świadczeń.