Zgłoszenie szkody OC/AC – co musisz zrobić, jak wygląda proces
Przygotuj się na okoliczność, gdy konieczne będzie zgłoszenie szkody z polisy OC lub AC. Sprawdź, jakie są dostępne metody, jakie dokumenty i dane musisz zgromadzić i ile masz czasu na załatwienie formalności. Dodatkowo przygotowaliśmy poradniki dla najpopularniejszych firm ubezpieczeniowych na polskich rynku oraz podpowiadamy, jak bezpłatnie otrzymać dopłatę do odszkodowania, jeśli będzie zaniżone.
Czym jest zgłoszenie szkody?
W jaki sposób można zgłosić szkodę?
Jak zgłosić szkodę w poszczególnych firmach ubezpieczeniowych?
Jakie są terminy zgłoszenia szkody w zależności od polisy?
Co jest potrzebne do zgłoszenia szkody – dane, dokumenty
Jak przebiega proces likwidacji szkody?
Niskie odszkodowanie? Skorzystaj z bezpłatnej pomocy i odbierz dopłatę
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Czym jest zgłoszenie szkody?
Zgłoszenie szkody to pierwszy etap w procesie jej likwidacji. Na początek poszkodowany musi poinformować firmę ubezpieczeniową o zdarzeniu i udokumentować jego przebieg, aby otrzymać odszkodowanie z polisy.
Zgłoszenie szkody to nie tylko sposób na uzyskanie należnego odszkodowania, ale również zabezpieczenie Twoich praw na przyszłość. Dlatego warto potraktować ten proces z należytą powagą, starannie wypełniając wniosek i dostarczając potrzebne dokumenty.
W jaki sposób można zgłosić szkodę?
Liczba sposobów zgłoszenia szkody OC/AC jest uzależniona od towarzystwa ubezpieczeniowego. Zwykle im większa firma, tym więcej możliwości, ale nie oznacza to wcale, że sytuacja zgłaszającego zmienia się diametralnie. Dlaczego? Mniejsi ubezpieczyciele zrezygnowali z niektórych sposobów, bo klienci ich nie wybierali.
W 2025 roku niemal niespotykaną sytuacją jest niemożliwość zgłoszenia szkody przez formularz internetowy na stronie ubezpieczyciela bądź skorzystanie z infolinii, na której można zgłosić zdarzenie.
Jakie są możliwości zgłoszenia szkody?
- Formularz online na stronie firmy ubezpieczeniowej – najpopularniejszy obecnie sposób na zgłoszenie szkody, który jest dostępny przez całą dobę i pozwala na przygotowanie zgłoszenia w swoim tempie, łącznie z przesłaniem załączników niezbędnych do weryfikacji zgłoszenia,
- telefonicznie – jeśli zgłaszasz sprawę z własnej polisy – numer znajdziesz na potwierdzeniu zawarcia umowy, z kolei jeśli chcesz otrzymać odszkodowanie z polisy OC sprawcy, sprawdź na stronie internetowej, w jakich godzinach i dniach funkcjonuje infolinia,
- przy pomocy aplikacji mobilnej – większe towarzystwa przygotowują specjalne aplikacje, które jednocześnie pozwolą na wypełnienie wniosku, jak i pomogą w dokonaniu oględzin przy wsparciu nowoczesnych narzędzi wspierających robienie fotografii szkody,
- SMS-em – polega na wysłaniu krótkiej wiadomości do ubezpieczyciela, który oddzwoni i telefonicznie omówi przypadek, samo wysłanie SMS to tylko pierwszy z etapów i nie pozwoli na otrzymanie numeru szkody;
- drogą mailową – jeśli masz gotowy wzór zgłoszenia, niektóre towarzystwa pozwalają na zgłoszenie sprawy mailem, ale zwykle jedna wiadomość nie wystarczy, żeby przeprowadzić cały proces,
- pocztą tradycyjną – jeśli firma udostępnia wzór zgłoszenia na swojej stronie, można również je wydrukować i przesłać w "tradycyjnej" formie, jednak wybór takiej formy znacznie wydłuża okres oczekiwania na załatwienie sprawy – szczególnie w momencie, gdy trzeba będzie doprecyzować niektóre kwestie wpisane w dokumencie lub zabraknie załączników,
- osobiście – gdy firma posiada rozległą sieć sprzedaży ubezpieczeń w punktach stacjonarnych, można skorzystać z rad konsultantów; jeśli przyjdziesz ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami, wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda się przeprowadzić cały proces zgłoszenia i pozostanie czekać tylko na decyzję firmy,
- z pomocą agenta ubezpieczeniowego – nie wszystkie firmy mają sieć swoich punktów obsługi klienta, ale zdecydowanie łatwiej jest załatwić sprawę przez sieć agentów, którzy również powinni służyć radą przy zgłaszaniu szkody.
Jak zgłosić szkodę w poszczególnych firmach ubezpieczeniowych?
Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób przebiega proces zgłoszenia szkody u poszczególnych towarzystw ubezpieczeniowych, możesz przeczytać nasze artykuły, w których szczegółowo opisujemy procedury, metody i specyfikę poszczególnych ubezpieczycieli.
Przeczytaj, jak wygląda proces zgłoszenia szkody w poszczególnych towarzyszach ubezpieczeniowych:
- zgłoszenie szkody PZU
- zgłoszenie szkody Warta
- zgłoszenie szkody HDI
- zgłoszenie szkody MTU
- zgłoszenie szkody Link4
- zgłoszenie szkody Compensa
- zgłoszenie szkody UNIQA
- zgłoszenie szkody InterRisk
- zgłoszenie szkody Generali
- zgłoszenie szkody ERGO Hestia
- zgłoszenie szkody Allianz
- zgłoszenie szkody Proama
- zgłoszenie szkody EUROINS
- zgłoszenie szkody DallBogg
- zgłoszenie szkody Wefox
- zgłoszenie szkody Wiener
- zgłoszenie szkody TUZ TUW
- zgłoszenie szkody EFL
- zgłoszenie szkody Benefia
- zgłoszenie szkody Balcia
- zgłoszenie szkody Trasti
- zgłoszenie szkody Nationale-Nederlanden
Jakie są terminy zgłoszenia szkody w zależności od polisy?
Miej świadomość, że czas na zgłoszenie szkody jest ściśle związany z tym, z jakiego rodzaju polisy chcesz otrzymać odszkodowanie oraz czego dotyczy zgłoszenie. Z większym priorytetem należy potraktować zgłoszenie kradzieży auta niż poinformowanie ubezpieczyciela sprawcy stłuczki parkingowej.
Niezależnie od sprawy pamiętać, żeby nie odkładać procesu na później – im szybciej zgłosisz sprawę, tym szybciej otrzymasz decyzję oraz odszkodowanie .
Ile jest czasu na zgłoszenie szkody dla poszczególnych metod ubezpieczenia:
- polisa OC sprawcy – zwykle do 3 lat od dnia wystąpienia szkody; w szczególnych przypadkach szkodę można zgłosić nawet do 20 lat po zdarzeniu, jeśli doszło do niej w wyniku przestępstwa,
- polisa AC – zwykle wnioskodawca ma 5-7 dni na zgłoszenie się do firmy ubezpieczeniowej; szczegóły są określone w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) dołączonych do umowy przy jej podpisywaniu;
- polisa AC - kradzież pojazdu – wyjątek w ramach autocasco, który należy zgłosić niezwłocznie – najpierw na policję, a następnie do firmy ubezpieczeniowej; poszkodowani mają zwykle czas na zgłoszenie do dnia następującego po tym, jak zorientowali się, że są ofiarami przestępstwa; niektórzy ubezpieczyciele pozwalają na zgłoszenie w ciągu 48 godzin;
- polisa NNW – jeśli chcesz otrzymać ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, sprawdź dokładnie w swojej polisie, ile masz czasu – w zależności od ubezpieczyciela może to być przedział 7-30 dni.
Co jest potrzebne do zgłoszenia szkody – dane, dokumenty
Zebranie odpowiednich informacji oraz dokumentów to klucz do szybkiego przeprowadzenia procesu zgłoszenia szkody. Jeśli będziesz mieć odpowiednie dane odnośnie sprawcy, poszkodowanego, pojazdów i formy ubezpieczenia, wówczas wypełnienie wniosku to kwestia kilkunastu minut.
Dane wymagane przy wypełnieniu wniosku zgłoszenia szkody:
- dane osobowe poszkodowanego i sprawcy (imię, nazwisko, PESEL, adres, dane kontaktowe),
- dane samochodów biorących udział w zdarzeniu (modele, marki, numery rejestracyjne, numery VIN),
- dane właścicieli pojazdów, jeśli są inne niż osób kierujących nimi podczas zdarzenia,
- numer polisy, z której zgłaszana jest szkoda,
- opis zdarzenia,
- informacje o miejscu zdarzenia.
Dokumenty wymagane do zgłoszenia szkody:
- oświadczenie sprawcy kolizji lub notatka policyjna,
- zdjęcia szkody,
- kopia dowodu rejestracyjnego,
- dokumentacja medyczna, jeśli nastąpiły obrażenia ciała (opcjonalne).
Jak przebiega proces likwidacji szkody?
Zgłoszenie szkody to początek procesu likwidacji szkody. Upewnij się, że Twoje zgłoszenie zostało zarejestrowane i nadano unikatowy numer sprawy, dzięki któremu łatwiej sprawdzisz, na jakim etapie jest sprawa.
Jak wygląda proces likwidacji szkody?
- Zgłoszenie szkody – poinformuj ubezpieczyciela o zdarzeniu.
- Ustal ścieżkę likwidacji szkody – zdecyduj, w jaki sposób chcesz likwidować szkodę (gotówkowo czy warsztatowo) i umów się na oględziny rzeczoznawcy.
- Przesłanie dokumentów – jeśli nie prześlesz dokumentów na etapie składania wniosku, zrób to jak najszybciej – towarzystwo nie będzie miało niezbędnych informacji, żeby wydać decyzję.
- Poczekaj na ustalenie odpowiedzialności – towarzystwo ubezpieczeniowe będzie potrzebowało trochę czasu na przeanalizowanie nadesłanego zgłoszenia.
- Odbierz decyzję i odszkodowanie – do 30 dni od zgłoszenia sprawy firma powinna wydać decyzję oraz przelać pieniądze na konto.
Niskie odszkodowanie? Skorzystaj z bezpłatnej pomocy i odbierz dopłatę
Nie każda sprawa kończy się po myśli osoby zgłaszającej sprawę. W niektórych przypadkach ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, a częstym procederem jest także zaniżanie kwot wypłat.
W przygotowanym przez ubezpieczyciela kosztorysie na pierwszy rzut oka wszystko może wyglądać dobrze, ale kiedy wypłacona kwota nie pokrywa naprawy u mechanika, wówczas mamy jasne potwierdzenie, że przyznano zaniżone odszkodowanie. Dzieje się tak m.in. przez nieadekwatne wartości roboczogodzin mechaników, stosowanie odchyleń, amortyzacji czy wycenę przy pomocy tanich części zamiennych zamiast oryginalnych.
Nawet po otrzymaniu odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej masz możliwość otrzymania większej kwoty. Helpfind, lider rynku dopłat do odszkodowań online w Polsce, bezpłatnie pomoże Ci ubiegać się o dodatkowe środki.

Prześlij do nas kosztorys naprawy pojazdu przesłany przez ubezpieczyciela oraz decyzję o wypłacie odszkodowania. Nasz zespół specjalistów bezpłatnie przeanalizuje dokumenty i wskaże, jaką kwotę dopłaty możemy przelać na Twoje konto.
Jeśli przystaniesz na naszą ofertę, pieniądze trafią do Ciebie nawet w 48 godzin roboczych od dopełnienia formalności. Jak to możliwe? Dzięki cesji wierzytelności, która pozwoli nam przejąć odpowiedzialność procesową i samodzielnie zająć się sprawą. To nie będzie Twoje zmartwienie, bo pieniądze znajdą się na Twoim koncie znacznie szybciej. Dzięki ofercie Helpfind zyskasz pieniądze i oszczędzisz czas oraz nerwy.
Proces otrzymania dopłaty do odszkodowania razem z Helpfind:
- Wypełnij krótki formularz kontaktowy na naszej stronie.
- Dostarcz do analizy dokumenty od firmy ubezpieczeniowej: decyzję, kosztorys, zdjęcia szkody.
- Poczekaj na kontakt naszego przedstawiciela, który przedstawi wyniki analizy i przedstawi ofertę dopłaty.
- Przyjmij propozycję i otrzymaj pieniądze nawet w ciągu 48 godzin od dopełnienia formalności.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Jakie są metody zgłoszenia szkody?
Każdy ubezpieczyciel ustala indywidualnie, jak przyjmuje zgłoszenia. Niemal każda firma ma gotowy formularz do wypełnienia online na swojej stronie internetowej oraz specjalną infolinię do zgłaszania szkód. Ponadto wnioski można składać osobiście, u agentów, przez aplikacje mobilne czy wysyłając dokumenty na adres firmy.
Kiedy otrzymam odszkodowanie po zgłoszeniu szkody?
Zgodnie z prawem firma ma 30 dni na rozpatrzenie zgłoszenia. W szczególnych przypadkach okres może zostać wydłużony do 60 dni, ale wówczas zgłaszający musi otrzymać informację, dlaczego tak się stało. W większości przypadków wystarczy ustawowy miesiąc.
Czy mogę zgłosić szkodę całkowicie online?
Tak! Większość firm ubezpieczycieli namawia do takiego wyboru zgłoszenia, którego można dokonać o każdej porze przez cały rok.
Jak otrzymać wsparcie w zgłoszeniu szkody?
Niemal każda firma ubezpieczeniowa ma uruchomione infolinie wsparcia – nie musisz przeprowadzać całego procesu samodzielnie, możesz zgłosić się po pomoc.


Miłosz Marek
Redaktor
Doświadczony redaktor internetowy z biegłością w temacie odszkodowań. Jego specjalizacją jest problematyka szkód na pojazdach. Za główny cel stawia sobie tłumaczenie trudnych zagadnień z dziedziny prawa drogowego, ubezpieczeniowego i kredytowego na prosty i zrozumiały dla każdego język.
Poznajmy się
Następny artykuł
WIBOR – co to jest i dlaczego wpływa na raty kredytu?
artykuły na naszym blogu
Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań
Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!
Czytaj więcej z tej kategorii28.11.2024
13 min
Pomoc w uzyskaniu odszkodowania – bezpłatna analiza
Helpfind to lider rynku dopłat do odszkodowań online w Polsce. Bezpłatnie pomożemy w Twojej sprawie....
Samochód
23.04.2024
11 min
Samochód zastępczy z OC sprawcy – na co uważać
Samochód zastępczy z OC sprawcy to przywilej poszkodowanych. Dowiedz się, jak z niego skorzystać....
Samochód
01.04.2025
13 min
Ile można wypłacić z bankomatu – zobacz limit dla swojego banku
Sprawdź, ile możesz wypłacić z bankomatu w 2025 roku. Poznaj limity i zasady wypłat....
Finanse
Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe
Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu
Bezpłatna analiza dokumentacji
Brak opłat wstępnych
Jesteśmy niezależnym ekspertem
Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia
Bezpłatna analiza 0 zł
Zgłoś sprawę on-line